PC start niet meer op en komt in een loop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17-05 10:46
Mijn partner gebruikt mijn oude PC. Deze staat soms lange tijd 24/7 aan, maar is dit weekend voor de verandering eens uitgezet. Nu wil de PC niet meer opstarten. Bij het indrukken van de power knop komt hij in een soort loop waarbij heel kort de fans, het power lampje en de ledverlichting van de GPU aangaan, na hooguit een seconde weer uit en een paar seconde later weer aan, enzovoorts. Verder gebeurt er niets. De enige manier om deze loop te doorbreken is de stroom er echt afhalen, bijvoorbeeld met de power switch van de voeding.

Ik heb geprobeerd om zoveel mogelijk componenten los te koppelen, om uit te sluiten dat het daaraan ligt. Ik heb dus bijvoorbeeld de DVD drive losgekoppeld, de GPU verwijderd, alle randapparatuur losgekoppeld, maar het gedrag blijft hetzelfde.

Veruit het meest waarschijnlijke lijkt me een probleem met het moederbord. Maar is er nog iets dat ik kan doen om dat eenvoudig verder te onderzoeken of eventueel zelfs te fixen? Of is er een andere waarschijnlijke diagnose bij deze symptomen?

Dit zijn de relevante componenten:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-4460 Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenASRock Fatal1ty B85 Killer€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenMSI GeForce GTX 960 GAMING 2G€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenWD Green HDD, 2TB€ 0,-€ 0,-
1Voedingenbe quiet! Straight Power 10 400W€ 82,83€ 82,83
1Solid state drivesCrucial BX100 250GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 82,83

Beste antwoord (via Lapa op 01-09-2022 08:49)

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@Lapa Vooral omdat je zegt dat die langdurig aan staat denk ik dat de tijd rijp is voor vervanging.

Als je geen gaming PC nodig hebt is vervanging door een zuinigere computer prima te doen. 10th gen non-gaming/non-"Pro" kan tamelijk zuinig zijn mits er niet teveel toeters en bellen op zitten. Een grafische kaart heeft een hoog verbruik.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-05 16:59
Voeding lijkt mij ook een behoorlijk waarschijnlijke oorzaak. En wellicht makkelijker te troubleshooten door een voeding uit een andere PC even te gebruiken als test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:00
CMOS batterij al eens vervangen? Sommige borden reageren nogal vreemd met een lege batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
Uszka schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 17:49:
CMOS batterij al eens vervangen? Sommige borden reageren nogal vreemd met een lege batterij.
Dat heb ik zojuist geprobeerd, maar dat maakt geen verschil.
vanaalten schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 15:38:
Voeding lijkt mij ook een behoorlijk waarschijnlijke oorzaak. En wellicht makkelijker te troubleshooten door een voeding uit een andere PC even te gebruiken als test.
Dat antwoord voelde ik al een beetje aankomen :)
Ik vind dat nogal een operatie, waarvoor ik 2 PC's volledig uit elkaar moet schroeven. Maar goed, ik denk dat ik daar toch maar aan moet geloven. Mijn gevoel zegt dat het niet de voeding is omdat hij in die loop komt, ik zou verwachten dat bij een kapotte voeding er helemaal niks gebeurt, of alleen één keer iets en niet een oneindige loop van opstartpogingen. Maar ja, dat is alleen maar een aanname van mij, ik heb nog nooit een kapotte voeding gehad.

Als ik sluitend bewijs had dat het moederbord kapot is, dan zou ik het systeem gewoon per direct als total-loss beschouwen en vervangen. Maar als er een gerede kans is dat ik het weer as-is aan de praat krijg, al is het maar eventjes, dan is dat toch wel de moeite waard omdat mijn partner mogelijk anders moeite gaat krijgen om een aantal accounts te herstellen (ja, dat is ook weer een totaal ander probleem, maar daar gaat dit topic niet over >:) )

Ik had ook nog het idee dat het misschien de power knop zelf zou kunnen zijn die blijft hangen of zo. Maar dat heb ik inmiddels uitgesloten: als ik de power knop loskoppel en even simuleer door de twee pinnetjes kort te sluiten, kom ik in dezelfde loop.

[ Voor 7% gewijzigd door Lapa op 29-08-2022 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:48
Een gare voeding kan heel rare problemen veroorzaken, ik zou inderdaad deze als eerste oorzaak zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
Helaas. Ik heb een nieuwe voeding er aan gehangen, met exact hetzelfde resultaat. Ik heb het maar meteen met een gloednieuwe voeding getest, met de redenering:
  • Het is ofwel de voeding en dan ben ik meteen klaar.
  • Of het is NIET de voeding, dan zou ik niet anders weten wat het kan zijn dan het moederbord en geef ik het systeem op. Voor het nieuwe systeem zal ik toch ook een nieuwe voeding moeten hebben, want ik ga geen 10 jaar oude voeding hergebruiken.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@Lapa Vooral omdat je zegt dat die langdurig aan staat denk ik dat de tijd rijp is voor vervanging.

Als je geen gaming PC nodig hebt is vervanging door een zuinigere computer prima te doen. 10th gen non-gaming/non-"Pro" kan tamelijk zuinig zijn mits er niet teveel toeters en bellen op zitten. Een grafische kaart heeft een hoog verbruik.

• Lapa
mrmrmr schreef op donderdag 1 september 2022 @ 00:12:

Inderdaad, die overweging had ik ook, dat maakte het nog makkelijker om tot vervanging over te gaan. ik heb intussen al nieuwe componenten besteld die veel beter aansluiten bij het huidige gebruik van deze PC. Ik had geen zin om er al te lang over na te denken en heb dus grotendeels de office PC uit de Best Buy Guide van mei besteld.
Pagina: 1