Gisteren 28 augustus heb ik 5 e-mails gehad van Azerty, maar Azerty bezweert dat die niet van hen afkomstig zijn. Wie de afzenders ook zijn, ze hebben mijn naw gegevens en hebben de site van Azerty heel knap nagebouwd of gehacked.
Deel eens de E-mail headers komt het mailtje ook van hun servers vandaan of spoofen ze gewoon doe boel?Bubbleblower1 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 14:27:
Gisteren 28 augustus heb ik 5 e-mails gehad van Azerty, maar Azerty bezweert dat die niet van hen afkomstig zijn. Wie de afzenders ook zijn, ze hebben mijn naw gegevens en hebben de site van Azerty heel knap nagebouwd of gehacked.
Op welk domein draait de fake azerty shop eigenlijk? Heb je ook melding bij hun gedaan van een fake shop zoals je benoemt in je TS?
@Azerty.nl Zijn jullie bekent met dit verhaal?
[ Voor 16% gewijzigd door HKLM_ op 29-08-2022 15:21 ]
Cloud ☁️
Op mijn oude E-mail die ik al jaren niet meer gebruik. (maar nog wel regelmatig bekijk) had ik gister ook een mailtje gehad.. Zal eens kijken wat er precies in staat.
[ Voor 24% gewijzigd door Reptielenbrein op 29-08-2022 15:27 ]
Laat de headers eens zien!
En naar welke URL verwijzen ze?
En naar welke URL verwijzen ze?
[ Voor 38% gewijzigd door AW_Bos op 29-08-2022 15:24 ]
☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️
Iemand toevallig ook een uniek adres gebruikt voor Azerty?
Ik heb even gekeken, maar ik heb daar 12 jaar geleden iets besteld met een adres waar ik nu geen toegang meer tot heb.
Ik heb even gekeken, maar ik heb daar 12 jaar geleden iets besteld met een adres waar ik nu geen toegang meer tot heb.
Lekkere vage topicstart. Een screenshot van de mail zou al veel duidelijker zijn.
Je zegt "site nagebouwd of gehacked". Dat zijn wel 2 hele verschillende conclusies.
Als het nagebouwd zou zijn, kom je dus niet op Azerty.nl uit
Als het gehackt zou zijn, kom je wel op Azerty.nl uit.
Blijkbaar heb je wel al op de links in de mail geklikt, komen ze dan op Azerty.nl uit of niet?
Je zegt "site nagebouwd of gehacked". Dat zijn wel 2 hele verschillende conclusies.
Als het nagebouwd zou zijn, kom je dus niet op Azerty.nl uit
Als het gehackt zou zijn, kom je wel op Azerty.nl uit.
Blijkbaar heb je wel al op de links in de mail geklikt, komen ze dan op Azerty.nl uit of niet?
Azerty al gebeld?Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof
Van 13 Augustus: Azerty Spam, iemand ervaring?
maar Azerty bezweert dat die niet van hen afkomstig zijn
Dit suggereert toch wel dat er contact is geweest?
Cloud ☁️
@Bubbleblower1
Op 13-08-2022 heb ik vier (4) identieke mails van Azerty ontvangen. Ik heb hierover contact opgenomen met Azerty en zij gaven aan dat dit "Het is het gevolg van een technisch probleem" en ze boden hiervoor hun excuses aan. Wat voor mails heb jij ontvangen? Bij mij ging het om een uitnodiging om een review te schrijven.
Op 13-08-2022 heb ik vier (4) identieke mails van Azerty ontvangen. Ik heb hierover contact opgenomen met Azerty en zij gaven aan dat dit "Het is het gevolg van een technisch probleem" en ze boden hiervoor hun excuses aan. Wat voor mails heb jij ontvangen? Bij mij ging het om een uitnodiging om een review te schrijven.
My favorite programming language is solder.
De inhoud van de mails was als volgt:
Mail 1:
XXXX, we hebben je uitgeschreven
Omdat je al een een tijdje niet meer onze nieuwsbrief leest, hebben we je uitgeschreven.
Toch nog de beste IT-hardware in je inbox ontvangen? Je kan je altijd opnieuw aanmelden of regel het nu direct:
Mail 2:
XXXX, je €5 shoptegoed ligt er nog. Vergeet niet je cadeaubon in te leveren. Alsjeblieft, € 5,= voor jou.
Hoi XXXX,
Al een tijdje heb je onze e-mails niet gelezen. Maar hier ben je weer! We zijn blij om je weer te zien en daarom ontvang jij €5 korting op je volgende aankoop vanaf €25.
Zo gebruik je jouw korting:
1. Plaats je bestelling op Azerty.nl
2. Vul in het opmerkingenveld de kortingscode AZERTY05XLRT in
3. Binnen 4 werkdagen krijg je €5 teruggestort op je rekening
Mail 3:
XXXX, sluiten we af? Geef door of je onze e-mails nog wilt ontvangen.
Power on, power off?
Hoi XXXX,
Is het tijd om af te sluiten? Al een tijdje sta je in de slaapstand. Helemaal niet erg, maar we willen ook niet onnodig je inbox vullen.
Daarom aan jou nu de keuze: power on of power off?
Eén troost: je kan onze nieuwsbrief altijd opnieuw opstarten!
Mail 4:
XXXX, €5 voor jou! Lever je cadeaubon vandaag nog in. Alsjeblieft, € 5,= voor jou.
Hoi XXXX,
We hebben weer contact! *hangt de slingers op*
We zijn blij je weer te zien en daarom ontvang jij €5 korting op je volgende aankoop vanaf €25.
2. Vul in het opmerkingenveld de kortingscode AZERTY05WTUK in
Mail 5:
XXXX, ben je daar nog? Hebben we nog contact? Daar ben je weer!
Hoi XXXX,
High five! Blij om je weer te zien.
Wij blijven jou graag inspireren met de beste IT-hardware en natúúrlijk de scherpste aanbiedingen sturen. Hoe lijkt jou dit? Ook leuk?
Dan leren we je graag beter kennen! Zet snel je vinkjes en wij zorgen dat jouw voorkeuren terugkomen in je inbox.
Al deze mails kwamen kort na het plaatsen van een bestelling.
Mail 1:
Omdat je al een een tijdje niet meer onze nieuwsbrief leest, hebben we je uitgeschreven.
Toch nog de beste IT-hardware in je inbox ontvangen? Je kan je altijd opnieuw aanmelden of regel het nu direct:
Mail 2:
XXXX, je €5 shoptegoed ligt er nog. Vergeet niet je cadeaubon in te leveren. Alsjeblieft, € 5,= voor jou.
Hoi XXXX,
Al een tijdje heb je onze e-mails niet gelezen. Maar hier ben je weer! We zijn blij om je weer te zien en daarom ontvang jij €5 korting op je volgende aankoop vanaf €25.
Mail 3:
Power on, power off?
Hoi XXXX,
Is het tijd om af te sluiten? Al een tijdje sta je in de slaapstand. Helemaal niet erg, maar we willen ook niet onnodig je inbox vullen.
Mail 4:
XXXX, €5 voor jou! Lever je cadeaubon vandaag nog in. Alsjeblieft, € 5,= voor jou.
Hoi XXXX,
We zijn blij je weer te zien en daarom ontvang jij €5 korting op je volgende aankoop vanaf €25.
Mail 5:
Hoi XXXX,
Wij blijven jou graag inspireren met de beste IT-hardware en natúúrlijk de scherpste aanbiedingen sturen. Hoe lijkt jou dit? Ook leuk?
Dan leren we je graag beter kennen! Zet snel je vinkjes en wij zorgen dat jouw voorkeuren terugkomen in je inbox.
Er wordt gevraagd om de headers te laten zien:Bubbleblower1 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 15:47:
[...]
/f/image/dyzxQSIjrS5mW4IutIjryQnL.png?f=fotoalbum_large)
https://calvinandhobbes.fandom.com/wiki/Spaceman_Spiff
Om heel eerlijk te zijn kan dit gewoon een fuck ui uit hun mail proces zijn. Hoe zit het nu met die nagebouwde site welke je gevonden zegt te hebben?Bubbleblower1 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 15:47:toon volledige bericht
Mail 1:
Mail 2:
Ï
Hoi XXXX,
Mail 3:
Power on, power off?
Hoi XXXX,
Mail 4:
Hoi XXXX,
Mail 5:
Hoi XXXX,
Cloud ☁️
Dat zijn 609 velden, is dat wel een goed idee?Spiff schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 16:22:
[...]
Er wordt gevraagd om de headers te laten zien:
[Afbeelding]
Interessant waren de links nog in de mails, bv deze:
https://azerty.nl/nieuwsb...=A3_5_Winback_Subscribers
Het lijken zo echt bestaande mails van Azerty, onderdeel van een campagne om subscribers terug te winnen, maar Azerty zegt dus dat ze die zeker niet hebben verstuurd.
Daarmee kunnen wij precies achterhalen waar de mail vandaan komt. Aangenomen dat Azerty basis mailbeveiligingen zoals SPF en DKIM ingericht heeft, is het met redelijke zekerheid te zien of Azerty de afzender is of dat Azerty NIET is. Wel even je eigen mail/persoongegevens eruit vervangen!Bubbleblower1 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 18:45:
[...]
Dat zijn 609 velden, is dat wel een goed idee?
@Azerty.nl Zijn jullie misschien bezig met een of andere campagne? Gezien de mails van 13-08 die meerdere Tweakers hebben ontvangen, of betreft dit ook een foutje?
My favorite programming language is solder.
@Puch-Maxi Ja, dat was een foutje:
Afgelopen zaterdag ontving je per e-mail een of meerdere malen een uitnodiging om een review te schrijven over Azerty.
Dit is niet onze bedoeling geweest. Het is het gevolg van een technisch probleem dat zaterdagavond is ontstaan. Wij hebben er alles aan gedaan om het probleem zo snel mogelijk te verhelpen. Desondanks hebben we niet kunnen voorkomen dat de e-mail(s) in jouw inbox zijn beland. Wij vinden dit heel erg vervelend en bieden je onze welgemeende excuses hiervoor aan.
De e-mail(s) die je zaterdag van ons hebt ontvangen, kun je wat ons betreft verwijderen.
Nogmaals onze excuses voor het ongemak.
Met vriendelijke groet,
Azerty
Niet bewust dus. Voor hetzelfde geval had een overijverige systeembeheerder van Azerty per ongeluk een cronjobje weer eens aangeslingerd, en later een "Eh, oopsiewoopsie" momentje gehad.Bubbleblower1 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 18:45:
[...]
Dat zijn 609 velden, is dat wel een goed idee?
Interessant waren de links nog in de mails, bv deze:
https://azerty.nl/nieuwsb...=A3_5_Winback_Subscribers
Het lijken zo echt bestaande mails van Azerty, onderdeel van een campagne om subscribers terug te winnen, maar Azerty zegt dus dat ze die zeker niet hebben verstuurd.
☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️
Als je bzerty.nl tegenkomt in die mailheaders wordt het al wat minder vaag, dat domein was al actief voor de laatste grote site update/
Dat domein lijkt een beetje te liften op de layout van azerty, maar richt zich qua producten op specifiekere hardware (NAS-producten).biomass schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 19:21:
Als je bzerty.nl tegenkomt in die mailheaders wordt het al wat minder vaag, dat domein was al actief voor de laatste grote site update/
Dan is de kans groot dat het gewoon een foutje vanuit hun is.Bubbleblower1 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 15:47:
Een webshop die je vrijwillig uitschrijft van hun nieuwsbrief?Bubbleblower1 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 15:47:
...
Mail 1:
Toch nog de beste IT-hardware in je inbox ontvangen? Je kan je altijd opnieuw aanmelden of regel het nu direct...
Dat is inderdaad heeeel erg verdacht. Dat kan niet van Azerty zelf komen
[ Voor 3% gewijzigd door Brahiewahiewa op 29-08-2022 22:31 ]
QnJhaGlld2FoaWV3YQ==
Want?Brahiewahiewa schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 22:29:
Een webshop die je vrijwillig uitschrijft van hun nieuwsbrief?
Dat is inderdaad heeeel erg verdacht. Dat kan niet van Azerty zelf komen
En het fijne weet ik even niet, maar kan best zijn dat vanuit GDPR/AVG hier ook iets voor is. Of wellicht doet men het hier om juist.
Dat leek mij ook, maar dat ontkennen ze dus en nu gaat hun security uitzoeken hoe dit zit.CH4OS schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 20:49:
[...]
Dan is de kans groot dat het gewoon een foutje vanuit hun is.
Ja en IT hardware in je inbox ontvangen slaat ook nergens op, die teksten van die mails zijn raar.Brahiewahiewa schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 22:29:
[...]
Een webshop die je vrijwillig uitschrijft van hun nieuwsbrief?
Dat is inderdaad heeeel erg verdacht
Maar het blijft vreemd dat ik ineens 5 van deze mails ontvang, 3 uur na het plaatsen van een bestelling. Ik kan mij niet voorstellen dat iemand dit voor zijn lol doet en vraag me af hoe ze aan mijn naw gegevens komen.
Net nog eens al hun links gechecked. De eerste was een groene button "aanmelden nieuwsbrief"
Als ik daarop click ben ik ineens aangemeld en kom op een pagina "Bedankt. Bedankt voor je inschrijving!".
Het adres van die pagina vermeldt "aanmelding geslaagd":
https://azerty.nl/aanmeld...=A3_5_Winback_Subscribers
De tweede link uit hun tweede mail, een button "verzilver je spaartegoed" brengt me hierheen:
https://azerty.nl/?utm_so...back_Subscribers_Reminder
In de derde mail staan 3 verschillende buttons, als ik voor de "afmelden" button kies kom ik hier terecht:
https://azerty.nl/nieuwsb..._Subscribers_Laatste_Kans
De "verzilver je code" button in de 4de mail gaat hierheen:
https://azerty.nl/?utm_so...ack_Subscribers_Incentive
En de laatste "geef je voorkeuren door" button gaat naar de nieuwsbriefvoorkeuren pagina, waar mijn naam al staat ingevuld. Ook dat adres eindigt met "campaign=A3_1_Winback_Subscribers".
Edit: ondertussen had ik geen bevestiging gekregen van mijn inschrijving voor de nieuwsbrief na het clicken op die eerste link, dus heb ik eens geprobeerd wat er gebeurd als ik me op de Azerty website voor de nieuwsbrief aanmeld en kreeg meteen een bevestiging. Dus er is wel een probleem.
[ Voor 6% gewijzigd door Bubbleblower1 op 29-08-2022 23:09 ]
Kom op, de kosten van het versturen van een e-mail bedragen 0,00002 cent. Granted, dollar centsCH4OS schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 22:55:
[...]
Want?Als men een extern systeem hiervoor gebruikt, kan het nog best geld kosten. Als ze minder mail hoeven te sturen, gaan die kosten ook omlaag.
En het fijne weet ik even niet, maar kan best zijn dat vanuit GDPR/AVG hier ook iets voor is. Of wellicht doet men het hier om juist.
QnJhaGlld2FoaWV3YQ==
Frapant dat ze vorige week wat anders zeiden, zie het topic dat ik eerder linkte.Bubbleblower1 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 23:02:
Dat leek mij ook, maar dat ontkennen ze dus en nu gaat hun security uitzoeken hoe dit zit.
Maakt toch niet uit? Ik kan mij voorstellen dat een Azerty een groot klantenbestand heeft dat ook de nieuwsbrief ontvangt. Elke besparing is er dan natuurlijk 1, in the long run zijn al die kleine beetjes best wel een besparing, uiteraard.Brahiewahiewa schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 23:12:
Kom op, de kosten van het versturen van een e-mail bedragen 0,00002 cent. Granted, dollar cents
[ Voor 9% gewijzigd door CH4OS op 29-08-2022 23:35 ]
0,00002 cent, hè? Iedere Nederlander een e-mail te sturen kost 3½ €uroCH4OS schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 23:33:
[...]
Maakt toch niet uit? Ik kan mij voorstellen dat een Azerty een groot klantenbestand heeft dat ook de nieuwsbrief ontvangt. Elke besparing is er dan natuurlijk 1, in the long run zijn al die kleine beetjes best wel een besparing, uiteraard.
QnJhaGlld2FoaWV3YQ==
Pagina: 1