Vertikaal zoeken pakt verkeerde waarde

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hsb-3
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-03-2023
-----
heb het zelf al opgelost.... Sorry voor deze nutteloze post
-----

Ik heb een complexe sheet. Ik heb een lijst met producten die gekoppeld zijn aan namen.

Voorbeeld:

Kolom: product a / product b / product c

Rij : piet/ klaas / jan

Onder product a: Piet / klaas
Onder product b: klaas / jan
Onder product c: Jan.

Ik heb hiervan een lijst gemaakt, met index en integer.
Dus
Producten a piet
Product a klaas
Product b klaas
Product b jan
Product c jan

Dit gaat allemaal goed.

Nu heb ik een andere sheet (werksheet) , waar ik wil zien, bij het invullen van "Piet" welke producten hij heeft, met index. Dat gaat ook goed. (als(isfout(index(lijst! $A:$A;b6)) ;"";(index(lijst!$A:$A:b6). Ik krijg hieruit product a

Alleen hier gaat het fout:

Ik heb een lijst met eigenschappen van de producten en die wil ik uit een andere sheet halen en achter het product.

Bijvoorbeeld, product 2 typenummer 222 en kleur zwart. Dit is dus allemaal platte data.

Dit heb ik in werksheet gedaan met verticaal zoeken. Dus =vert.zoeken($c6;'producten'!$c2$:$k$123;5).
Io krijg hierbij een waarde, maar die hoort niet bij de waarde uit c6.. C6 is de naam van het product.

Concreet: Als ik in werksheet Piet invul, krijg ik in een rij product a te zien, maar hij pakt typenummer 555 en rood. 555 en rood horen bij elkaar. Deze horen alleen bij product 10 (in elk geval in een rij ver van product a af).

Wat gaat er mis?

Bijzonderheden
Er zijn ook een aantal #n/b waarden in de lijst (in werkelijkheid komen onder Piet zo'n 20 producten), maar in de productenlijst is die waarde wel gevuld.

- Het vervangen van de formule in kolom 6(de naam van het product) door platte waarde, verhelpt het niet. Er gaat dus iets mis in het vertikaal zoeken.

- als ik bijv "p" invoer krijg ik een waarde. Terwijl "p" niet voorkomt in de lijst. 8)7

[ Voor 11% gewijzigd door Hsb-3 op 29-08-2022 11:35 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hsb-3
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-03-2023
Okay, ik heb het al... Toch nog prematuur een topic aangemaakt na ruim 'n half uur klooien.

Heb nu benaderen op ONWAAR gezet, en nu pakt hij hem wel goed...

Mag dus een slotje op |:(