Recht op reparatie/garantie bij 2,5 jaar oude monitor?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13:18
Ik heb in maart 2020 een Dell scherm gekocht (Dell U2518D). Deze heb ik het eerste jaar naar volle tevredenheid gebruikt, daarna in een doos weggezet.

Afgelopen weekend had ik het scherm weer nodig, dus uitgepakt en aangesloten. Scherm werd door mijn PC niet herkend (geen signaal). Dat met 2 verschillende HDMI kabels.

Vervolgens een DVI/HDMI kabel gebruikt (DVI PC kant, HDMI scherm kant), toen kreeg ik wel beeld, echter geen vloeiend beeld, zelfs de muis haperde. Enkele minuten later ging het scherm uit en gaat sindsdien ook niet meer aan (ook het lampje brand niet meer) en het scherm maakt een 'elektronisch' geluid.

De 2 jaar garantie is inmiddels voorbij. Heb ik recht op reparatie/garantie of is het helaas maar pech?

De Dell Service Tag geeft trouwens aan dat de garantie in 2017 is begonnen en in 2020 is verlopen. Ook wel bijzonder.

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:20

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

@c-nan ik zet je topic even op de juiste plek: het Shopping forum :)

[ Voor 27% gewijzigd door Orion84 op 29-08-2022 09:05 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 01:28
c-nan schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 08:58:
Ik heb in maart 2020 een Dell scherm gekocht (Dell U2518D). Deze heb ik het eerste jaar naar volle tevredenheid gebruikt, daarna in een doos weggezet.

Afgelopen weekend had ik het scherm weer nodig, dus uitgepakt en aangesloten. Scherm werd door mijn PC niet herkend (geen signaal). Dat met 2 verschillende HDMI kabels.

Vervolgens een DVI/HDMI kabel gebruikt (DVI PC kant, HDMI scherm kant), toen kreeg ik wel beeld, echter geen vloeiend beeld, zelfs de muis haperde. Enkele minuten later ging het scherm uit en gaat sindsdien ook niet meer aan (ook het lampje brand niet meer) en het scherm maakt een 'elektronisch' geluid.

De 2 jaar garantie is inmiddels voorbij. Heb ik recht op reparatie/garantie of is het helaas maar pech?

De Dell Service Tag geeft trouwens aan dat de garantie in 2017 is begonnen en in 2020 is verlopen. Ook wel bijzonder.
Dit laatste zou wel kunnen, dit gaat namelijk volgens mij lopen op moment van verkoop of zelfs productie door Dell. Ik weet niet waar jij het scherm gekocht hebt, maar als deze bijv. 2 jaar in een magazijn gestaan heeft zou dit kunnen.

Verder kun je hier mee het beste naar de verkoper gaan, je hebt recht op een conform product gedurende de levensduur van het product bij de verkoper, dus daar heb je mogelijk nog wel rechten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:42

Onbekend

...

c-nan schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 08:58:

[...]

Ik denk dat je helaas pech hebt. Sturen voor reparatie kan altijd, maar de reparatie zal zeer waarschijnlijk niet gratis zijn en is het vaak goedkoper om een nieuw scherm aan te schaffen.

In die tussenliggende 2 jaar kan namelijk veel gebeurd zijn met het product. Zelfs als het in een doos zit, is het de vraag in welke omstandigheden het is opgeslagen (vocht, temperatuurschommelingen)
Een product verouderd altijd, ook al gebruik je het niet. Dus ik kijk er niet gek van op dat sommige producten (elektronica) ineens niet meer werken, terwijl ze wel werkend waren weggezet.

Over het probleem met de servicetag had je eigenlijk eerder mee aan moeten komen toen je het scherm na aankoop testte. Na zoveel jaar kan je daar helaas niets meer mee.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09:35
@c-nan heb je al contact gehad met de verkoper wat je officiële aanspreek punt is. En aangezien dell zelf 3 jaar garantie geeft zie ik niet in waarom de winkel die niet minimaal moet accepteren.

Als laatste redmiddel zou je eventueel met kopie van je factuur/overeenkomst aan dell kunnen bewijzen dat hij in 2020 is gekocht. En nog recht heb op je 3 jaar garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13:18
loki504 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 11:48:
@c-nan heb je al contact gehad met de verkoper wat je officiële aanspreek punt is. En aangezien dell zelf 3 jaar garantie geeft zie ik niet in waarom de winkel die niet minimaal moet accepteren.

Als laatste redmiddel zou je eventueel met kopie van je factuur/overeenkomst aan dell kunnen bewijzen dat hij in 2020 is gekocht. En nog recht heb op je 3 jaar garantie.
Ik ga contact opnemen met de winkel, maar voordat ik dat doe wil ik graag weten wat mijn rechten zijn :) Dat wil ik eerst goed uitgezocht hebben.

Dell geeft wel 3 jaar garantie, maar uit ervaring weet ik dat bij Dell alles gekoppeld is aan de service tag, zo ook de garantie en die loopt dus niet gelijk aan mijn factuur.

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-10 21:45

Barrycade

Through the...

Die tag is gaan lopen toen de winkel / eerste koper m kocht, en dat ben jij blijkbaar niet. Dus dit kan wel een ingewikkeld verhaal worden bij Dell en zou ik niet gaan opzoeken.
Je zal naar je verkoper moeten als dat een winkel is bij een particulier zal je niet echt verder komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:07
Hmmm, volgens mij (geen advocaat of deskundige verder!) is het zo dat als Dell adverteert met 'drie jaar garantie', dat dat gezien wordt als producteigenschap - en mag je bij de echte verkoper ook eisen dat er drie jaar garantie gehanteerd wordt. Immers; als een product na 2,5 jaar kapot gaat, dan is dat niet conform (met dat het product volgens de fabrikant drie jaar minimaal goed moet werken).

Dus naar de verkoper toe, situatie uitleggen en benadrukken dat Dell 3 jaar garantie hanteert en je dat ook van de verkoper verwacht. En dan afwachten wat de reactie gaat zijn. Kan meevallen, kan tegenvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:28

ResuCigam

BOFH

Wat is ik mis in je verhaal: Hoe weet je dat het scherm kapot is, werkt de computer wel met een ander scherm?

We do what we must because we can.

Pagina: 1