Hoe worden VoIP calls gerouteerd op het Internet?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAICRJMPM
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 24-07 16:43
Ik zit me ineens af te vragen hoe VoIP calls gerouteerd worden.

Stel je belt nummer X. Hoe weet je VoIP provider naar welke andere VoIP provider hij de call moet forwarden?

Is er een DNS voor telefoonnummers? De VoIP provider gaat met een telefoonnummer naar een DNS server en krijgt het IP adres van de VoIP provider via welke dat nummer bereikbaar is en forward de call naar die provider via het Internet, die dan uiteindelijk zorgt dat de telefoon van de ontvanger overgaat?

En als zo een nummer niet in zo een VoIP DNS staat dan meem ik aan je VoIP provider routeert het naar het oude KPN PSTN netwerk en dan KPN regelt de routering?

Is dit hoe het werkt? Hoe anders komt jou telefoontje terecht bij een VoIP in Argentinië? Hoe weet jouw provider in Nederland welke provider in Argentinië hij moet contacten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online
Dat PSTN netwerk is er al jaren niet meer.
Eens analoge lijn is ook al jaren VOIP bij de providers. Er is gewoon eens grote database waar alle nummers in staan (effe simpel uitgelegd) waar in staat welk nummer bij elke provider hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAICRJMPM
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 24-07 16:43
Dus Ziggo heeft in een database elk telefoonnummer van de wereld staan met erachter het IP adres van de VoIP provider? Ik geloof dit niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
In Nederland houdt COIN dat bij in een centraal systeem, zoals @tlpeter aangeeft.

In andere landen werkt dat soms anders. Maar als Nederlandse partij sluit je dan gewoon aan op een partner in dat land, of een internationale partij, en die zoekt dat dan daar weer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 04:39
SAICRJMPM schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 07:37:
Dus Ziggo heeft in een database elk telefoonnummer van de wereld staan met erachter het IP adres van de VoIP provider? Ik geloof dit niet.
Niet van de hele wereld, per land kun je dat prima regelen. Daarom werken telefoonnummers ook met landcodes en weet zo'n provider dat die je door moet routeren naar bv Frankrijk als je een nummer met +33 draait.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:02

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

tlpeter schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 07:32:
Dat PSTN netwerk is er al jaren niet meer.
PSTN over koper bestaat enkel tot de wijkkast geloof ik, en gaat daarna de digitale wereld in via E-POTS.
Correct me if i'm wrong.

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online
AW_Bos schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 15:25:
[...]

PSTN over koper bestaat enkel tot de wijkkast geloof ik, en gaat daarna de digitale wereld in via E-POTS.
Correct me if i'm wrong.
Centrale is hoe dan ook digitaal. Dan naar verdeler via glas of direct naar de klant. Vandaar dat (V)DSL ook sneller is geworden. Hoe korter de koperdraden, hoe hoger de snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo__Boss
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:09
In Nederland is COIN inderdaad de database waar is vastgelegd bij welke operator een telefoonnummer zich bevindt. Een gesprek binnen Nederland wordt naar de juiste operator gestuurd, en die handelt het gesprek verder af.

Naar het buitenland heb je internationale interconnects. Storingen verhelpen als er daarop iets mis gaat is een stuk complexer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Dan heb je natuurlijk nog geweldige SS7 connecties.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

SAICRJMPM schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 07:37:
Volgens mij regelt KPN die database. Dat was 20 jaar geleden in elk geval nog zo en toen hadden ze ook al concurrentie :p

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:04
Marzman schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 08:25:
[...]

Volgens mij regelt KPN die database. Dat was 20 jaar geleden in elk geval nog zo en toen hadden ze ook al concurrentie :p
Het was al eerder genoemd, in Nederland wordt dat verzorgd door COIN.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lawwie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-07 08:40

Lawwie

Het beste bier, brouw je zelf!

En binnen de provider gebruiken ze ENUM, een DNS voor telefonie.

https://nl.wikipedia.org/wiki/ENUM

[ Voor 29% gewijzigd door Lawwie op 30-08-2022 08:57 ]

Pagina: 1