DeWalt DW735X Amerikaans Model in Nederland laten werken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-02 23:21
Beste mede-Tweakers,

Ik heb een DeWalt DW735X Planer (ofwel vandikte bank) gekocht via Amazon, het grotere broertje van de DW733. Onvoldoende goede research gedaan |:( , want het bleek een Amerikaans model, aan te sluiten op 120Volt en 60 Hertz. Mijn vraag is tweeledig:

Hoe kan ik deze aansluitwaarden bewerkstelligen op basis van ons Nederlandse 230V en 50Hz?
Wat is het effect op de prestaties van de machine of is het eventueel schadelijk als ik 120V en 50Hz zou gebruiken?

Ik heb uiteraard al online research gedaan, daar variëren de adviezen van "gewoon" met een transformator naar 120V brengen, effect van de 50Hz is enkel wat lagere toeren. Tot gebruik van 50Hz leidt tot oververhitting en mogelijke schade. Dit was echter op een aantal houtbewerking fora, ik zou graag vanuit hier de meningen van de diehard elektrotechneuten horen.

Uiteraard heb ik ook DeWalt zelf benaderd, tot op heden nog geen respons.

Bij voorbaat vast dank voor jullie inzet :)

Beste antwoord (via Japster op 30-08-2022 22:16)

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Heb het ff opgezocht, de DE735X DW735X heeft een universeelmotor, dus het toerental hangt niet af van 50/60 hz.

Als je een transformator gebruikt naar 110 volt dan komt dat helemaal goed.

[ Voor 3% gewijzigd door AlexanderB op 29-08-2022 16:09 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

Heb het ff opgezocht, de DE735X DW735X heeft een universeelmotor, dus het toerental hangt niet af van 50/60 hz.

[ Voor 3% gewijzigd door AlexanderB op 29-08-2022 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:52

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Ik ben dit nog tegen gekomen:
https://www.repairtoolpar...s/dewalt-dw735-parts-list

Onderdelen en ook een complete tekening (linker colom) Ook de motor lijkt in onderdelen vermeld.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japster
AlexanderB schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 10:17:
Heb het ff opgezocht, de DE735X heeft een universeelmotor, dus het toerental hangt niet af van 50/60 hz.

Dank Alexander, voor de zekerheid, het gaat om de DW735X, niet de DE735X. Ik neem even aan een tikfoutje? Tweede, zou je mij je bron kunnen onthullen? Ik heb uiteraard ook gezocht maar kon nix naar boven halen omtrent de motor specificaties. Zelfs op de site van deWalt zelf in de partslist zijn deze niet aanwezig. Partnumber 219,220 en 221 worden niet genoemd. Op de site waarnaar Memphis refereert staan ze wel, maar zonder nadere specs.

Jasper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

oh, ja, tikfoutje inderdaad.

Ik heb een reparatiefilmpje opgezocht om de motor te kunnen zien, en daar is duidelijk te zien dat het een universeelmotor (met koolborstels en windingen op de stator en rotor) betreft.
YouTube: DeWalt DW735 Planer: Motor Disassembly & Diagnosis

Dat, en het vermeldde toerental van 20.000 is eigenlijk op zichzelf al genoeg om de conclusie te trekken. :)

Wikipedia: Wisselstroomseriemotor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Maar kan je hem dan niet omruilen bij Amazon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 06-05 01:27

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Ik ben geen elektrotechneut. Zover ik het een beetje kan inschatten weet jij er iets meer van, maar dus ook geen expert.

Ik koop al mijn houtbewerkingsmachines met de reden dat ik dingen van hout weet en daar hele degelijke machines voor wil hebben. Een vandiktebank is geen 'grap' als het gaat om kracht. Ik zou zelf nooit enige concessies doen. A: omdat ik die ervaring niet heb en B: daarom investeer ik niet in die machines.

Dus als ik jou was, zou ik het weer terug sturen als dat nog een optie is;
- Dikte instellen zal namelijk ook wel weer in 'imperial system' zijn
- Mogelijk dat het wat lastiger is om materiaal er voor te krijgen
- Geen geneuzel met adapters / transformers etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japster
memphis schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 17:13:
Maar kan je hem dan niet omruilen bij Amazon?
Deze specifieke machine wordt niet gemaakt voor de europese markt. Er is een alternatief (DW733) maar die is minder krachtig en van mindere kwaliteit. Vandaar de keuze voor dit apparaat, retour zenden kan zeker.. maar t kost een kleine 200€ om dit pakketje terug naar de US te sturen 8)7 . Dus ik bekijk liever nog even goed de opties alvorens de afweging te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japster
Douweegbertje schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 17:25:
Ik ben geen elektrotechneut. Zover ik het een beetje kan inschatten weet jij er iets meer van, maar dus ook geen expert.

Ik koop al mijn houtbewerkingsmachines met de reden dat ik dingen van hout weet en daar hele degelijke machines voor wil hebben. Een vandiktebank is geen 'grap' als het gaat om kracht. Ik zou zelf nooit enige concessies doen. A: omdat ik die ervaring niet heb en B: daarom investeer ik niet in die machines.

Dus als ik jou was, zou ik het weer terug sturen als dat nog een optie is;
- Dikte instellen zal namelijk ook wel weer in 'imperial system' zijn
- Mogelijk dat het wat lastiger is om materiaal er voor te krijgen
- Geen geneuzel met adapters / transformers etc
Maten zijn inderdaad imperial, maar dat is een kwestie van omrekenen. Als je dat vaak genoeg doet wordt t net als de tafel van 8, het internaliseert. Spareparts zijn prima te verkrijgen, zie de eerdere post van Memphis of bij DeWalt zelf.
En net als jij heb ik deze machine gekozen vanwege de "degelijkheid", en of er nu hier 120V uit de wand komt of in de US, dat gaat dat apparaat nooit merken. Ik zie het dus niet als een concessie, maar als een mogelijkheid om hier (een van) de beste lunchbox planer te gebruiken die er te koop is. Maar dan moet het wel veilig kunnen, daar probeer ik achter te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter6022
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-03 10:34
Ik zie dat je best wel een flinke transformator nodig hebt (15A). Afhankelijk van de koppelfactor en de magnetisatie van de transformator zijn er twee nadelen voor deze oplossing:

1. Door de som van de leakage inductance van de transformator én de motor kan je een inrush current verwachten. Je hebt een zekering in je meterkast nodig die niet tript voordat je motor op toeren is. Daarna is de stroom minder (15A).
2. Je hebt performance verlies omdat de leakage inductance van de transformator en de impedance van de motor een spanningsdeler vormen. De spanning op de motor i.c.m een transformator is dus lager dan de spanning op de motor zonder transformator omdat de inductie van het net verwaarloosbaar is. Als de stroom door de motor niet begrensd is zou het kunnen dat de motor oververhit raakt.

Hoeveel last je hiervan ondervindt in de praktijk is lastig te zeggen. Ik denk wel dat zo'n transformator niet goedkoop is, ben benieuwd wat voor een je gaat gebruiken hiervoor.

3. Denk ook even goed na hoe je de motor aardt want je aardlekschakelaar doet niks voor alles wat je aan de secundaire kant op de transformator aansluit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

wouter6022 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 22:52:

3. Denk ook even goed na hoe je de motor aardt want je aardlekschakelaar doet niks voor alles wat je aan de secundaire kant op de transformator aansluit.
Eens met je opmerking over de benodige scheidingstafo welke vast wel voor een redelijke prijs bij een dump te vinden is. Maar een aardlek heeft geen zin achter een scheidingstrafo, je kunt daar de fase gewoon beethouden zonder dat je er iets van merkt.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

...
1. Door de som van de leakage inductance van de transformator én de motor kan je een flinke inrush current verwachten. Je hebt een zekering in je meterkast nodig die niet tript voordat je motor op toeren is. Daarna is de stroom minder (15A)...
Da's de stroom aan de secundaire kant. Aan de primaire kant is dat 15 * 120 / 230 ≈ 8 Ampere

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wouter6022
memphis schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 23:11:
[...]
Maar een aardlek heeft geen zin achter een scheidingstrafo, je kunt daar de fase gewoon beethouden zonder dat je er iets van merkt.
Helemaal mee eens. Ik bedoelde dat je in principe alsnog het chassis van de motor met de aarde kan verbinden buiten de transformator om. Je kan hem ook verbinden met de secundaire kant van de transformator. Laten zweven kan ook. Wat het beste is hangt af van het ontwerp van het apparaat volgens mij. Dan gaat het over EMC en de levensduur van de motor zelf, niet over aanraakveiligheid.
Brahiewahiewa schreef op donderdag 1 september 2022 @ 00:15:
[...]
Da's de stroom aan de secundaire kant. Aan de primaire kant is dat 15 * 120 / 230 ≈ 8 Ampere
Je hebt gelijk. Misschien geen gek idee om een zekering toe te voegen aan de secundaire kant.

• Japster
Ik zie dat je best wel een flinke transformator nodig hebt (15A). Afhankelijk van de koppelfactor en de magnetisatie van de transformator zijn er twee nadelen voor deze oplossing:

1. Door de som van de leakage inductance van de transformator én de motor kan je een inrush current verwachten. Je hebt een zekering in je meterkast nodig die niet tript voordat je motor op toeren is. Daarna is de stroom minder (15A).
2. Je hebt performance verlies omdat de leakage inductance van de transformator en de impedance van de motor een spanningsdeler vormen. De spanning op de motor i.c.m een transformator is dus lager dan de spanning op de motor zonder transformator omdat de inductie van het net verwaarloosbaar is. Als de stroom door de motor niet begrensd is zou het kunnen dat de motor oververhit raakt.

Hoeveel last je hiervan ondervindt in de praktijk is lastig te zeggen. Ik denk wel dat zo'n transformator niet goedkoop is, ben benieuwd wat voor een je gaat gebruiken hiervoor.

:D

Ik heb een klein beetje praktisch verstand van elektra, wat je hierboven opschrijft neem ik direct van je aan. Maar is voor mij complete abracadabra.. :) Het deel van de zekering in de meterkast snap ik, maar is inderdaad beperkt gezien het lagere voltage.

Mijn beeld was iets als dit:
Creworks 3000W Omvormer Amazon
Stekker erin en gaan met die banaan :*)

Over aarding heb ik eerlijk gezegd niet nagedacht, qua prijs viel het me mee. Het verhaal wordt fors duurder als je ook de 50hrtz om wil vormen naar 60. Vandaar mijn zoektocht naar of dat noodzakelijk is.

Hoor graag nog van jullie of hierboven genoemde optie valide is, of dat er andere suggesties zijn. Zou dan graag een linkje of merk/type indicatie willen zodat ik naar het juiste materiaal op zoek kan.

Thanks nogmaals!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wouter6022
Japster schreef op donderdag 1 september 2022 @ 21:21:

Mijn beeld was iets als dit:
Creworks 3000W Omvormer Amazon
Stekker erin en gaan met die banaan :*)
Dat is een rinkerntransformator, die vorm is geschikt omdat die een lage leakage inductance heeft.
Beveiliging (temperatuur en kortsluiting) zit erin. Aarding lijkt ook intern geregeld te zijn maar als dat niet zo is kan dat diy voor een paar euro aangepast worden. Dus ja mij lijkt die geschikt. Alleen in een houtwerkplaats moet je m wel schoon houden met een compressor anders gaat het stof dat die aantrekt smeulen/branden. Afdekken is geen goed idee ivm warmteontwikkeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japster
Goed, follow up story voor diegene die niet van een open eindes houden:

Als eerder gepost deze transformator aangeschaft:
https://www.amazon.nl/dp/...90TG9nQ2xpY2s9dHJ1ZQ&th=1

Spul werkt als een zonnetje.. maar:
Bij inschakelen transformator (onbelast) of uitschakelen (ook onbelast) vliegt mijn zekering automaat eruit. Niet altijd, maar zeg maar 2 op de 3 keer. In mijn groepenkast zitten 16A ABB automaten, om exact te zijn de 0025-060 wat volgens mij B karakteristiek automaten zijn? Is de inschakelpiek dusdanig dat hier een C karakteristiek zou helpen of is er iets anders aan de hand..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVog
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 31-03 18:23
Een ringkerntransformator heeft een hoge inschakelstroom. Daar zijn inschakelstroombegrenzers voor.
Met een tragere zekering red je dat volgens mij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter6022
Dat komt doordat de kern van de transformator verzadigd bij het inschakelen vermoed ik. Een C karakteristiek plaatsen voorkomt niet dat je zekering tript omdat de stroom meerdere cycli te groot blijft in dat geval (bron met uitleg)

Je kan een peak switching SSR gebruiken en dan is het probleem opgelost! Let op dat de nominale stroom rating 10A of meer moet zijn. Want alle stroom die je machine gebruikt loopt door dit component.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japster
EVog schreef op maandag 19 september 2022 @ 08:17:
Een ringkerntransformator heeft een hoge inschakelstroom. Daar zijn inschakelstroombegrenzers voor.
Met een tragere zekering red je dat volgens mij niet.
wouter6022 schreef op maandag 19 september 2022 @ 10:13:
Dat komt doordat de kern van de transformator verzadigd bij het inschakelen vermoed ik. Een C karakteristiek plaatsen voorkomt niet dat je zekering tript omdat de stroom meerdere cycli te groot blijft in dat geval (bron met uitleg)

Je kan een peak switching SSR gebruiken en dan is het probleem opgelost! Let op dat de nominale stroom rating 10A of meer moet zijn. Want alle stroom die je machine gebruikt loopt door dit component.
Dank voor beide reacties, kan het niet helemaal beoordelen wegens gebrek aan expertise. Maar volgens mij stellen jullie 2 verschillende oplossingen voor? Of is de SSR een component in de inschakelstroombegrenzer? Ik dacht aan iets als onderstaand? Ik heb geen behoefte om in mijn meterkast te gaan prutsen, zeker niet gezien het feit dat de groep van de schuur gecombineerd is met wat stroompunten in de woonkamer.. :|

https://www.conrad.nl/nl/...PtfobRxIthYxoCQDsQAvD_BwE

[ Voor 5% gewijzigd door Japster op 19-09-2022 17:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wouter6022
De inschakelstroom begrenzer is niet hetzelfde als de peak switch maar die zou wel kunnen zorgen dat de zekering niet tript. Alleen de trafokern zal nog steeds verzadigen. Dit is een voorbeeld van een peak switching ssr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kniepert
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 24-08-2024
Mogelijk mosterd na de maaltijd maar ik trof dit filmpje aan op youtube:

YouTube: The video I wish I watched before buying a SHELIX

Het betreft hier een update van de standaard messen naar een carbide helix messen.
Wat interessant is dat de machines zomaar 30 ampere trekken.
Alhoewel ik ook graag deze machine zou willen hebben .....die 30 ampere ik killing voor de groepenkast.
Nu kan ik er we 2x16 amp groep van maken en de spanning terugbrengen naar 110 V maar dat gaat me net fffff te ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

30A op 110V is de helft op 220V ;)

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09-05 21:09

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Kniepert schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 01:26:
Mogelijk mosterd na de maaltijd maar ik trof dit filmpje aan op youtube:

YouTube: The video I wish I watched before buying a SHELIX

Het betreft hier een update van de standaard messen naar een carbide helix messen.
Wat interessant is dat de machines zomaar 30 ampere trekken.
Alhoewel ik ook graag deze machine zou willen hebben .....die 30 ampere ik killing voor de groepenkast.
Nu kan ik er we 2x16 amp groep van maken en de spanning terugbrengen naar 110 V maar dat gaat me net fffff te ver.
Ik denk dat je beter in een Europese machine een spiraalas achteraf kunt inbouwen dan, zie bv https://www.woodworking.n...tebank.39018/#post-456615

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kniepert
_eLMo_ schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 06:05:
30A op 110V is de helft op 220V ;)
Klopt P=U x i

Dit betekent dus dat als je de spanning halveert de stroomsterkte verdubbelt. Het verschil dus tussen 110 volt in de USA en de 230 volt in Europa.

[ Voor 31% gewijzigd door Kniepert op 22-10-2023 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kniepert
thunder7 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 06:12:
[...]

Ik denk dat je beter in een Europese machine een spiraalas achteraf kunt inbouwen dan, zie bv https://www.woodworking.n...tebank.39018/#post-456615
Het Amerikaanse model is van hogere kwaliteit dan een vergelijkbaar model in Nederland. Daarom zou ik de Amerikaanse versie willen hebben. Blijft toch allemaal in de hobbysfeer. Een professionele machine is voor mijn gebruik te kostbaar.
Gezien het verschil in spanning (110 volt versus 230 volt) en de gevolgen voor de groepenkast ( 30 amp ipv 16 amp) zie ik toch maar af van de aankoop van het Amerikaanse/110 volt model. Wel jammer dat je die machine niet op de europese markt hebben gebracht.

Nu maar verder zoeken naar een geschikt model waarbij de focus voor een belangrijk deel ligt op een minimale hobelschlag ( zoals de duitser het noemt) aan begin en einde van het werkstuk . Youtube, here i come.

[ Voor 7% gewijzigd door Kniepert op 22-10-2023 09:15 ]

Pagina: 1