Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens0
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 29-03 18:08
Goedendag allemaal,
voor mijn studie (ICT) ben ik op zoek naar een goede laptop voor mijn studie en ook om in mijn vrije tijd te gamen. Mijn budget is rond de 1200 euro.
De studie heeft dit als minimale specs:
4 GHz Quad-Core
512GB SSD
16GB RAM
Zelf heb ik al een laptop gevonden die specificaties heeft waar ik tevreden mee ben (maar ik ben nog niet zeker er over).
pricewatch: MSI Pulse GL66 12UEK-445NL
De processor (i5-12500H) heeft 12 cores maar hij heeft een standaard klokfequentie van 1,8 GHz (niet genoeg). Hij heeft wel een maximale turboklokfrequentie van 4,5 GHz(wel genoeg).
Ik zou hem toch gewoon op 4 GHz kunnen houden zonder dat voor problemen zorgt?
En zijn er verder nog andere laptops met vergelijkbare specificaties die betere waarde voor het geld zijn?
Groetjes,
Laurens

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-09 13:19

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Grote kans dat de specs van de studie uit 2018 ofzo stammen; en uit een duim gezogen want "4GHz quad core" is amper/niet een mobiele CPU.

Ik denk als je een huidige laptop zoekt die verkrijgbaar is na januari 2020 en je zoekt daar op een quad-core, dan kom je in de Intel i5 (of hoger) of Ryzen 4800U (of hoger); lijkt me meeeer dan voldoende voor de studie. De laptop die je linkt voldoet daar wel aan maar vreet energie als je die niet goed afstelt of gebruik maakt van de IGP; ik weet niet of je een aggregaat & rolkoffer mee naar school wil nemen maar kijk ook even naar het gewicht (laptop + lader + muis etc) komt zo richting de 3kg.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Bij een ICT studie kan je wel een flinke processor met veel geheugen (voor gcc) gebruiken als je herhaaldelijk gaat grote stukken code gaat compileren. Als je al een desktop hebt (midi tower), kun je dat misschien beter daarop doen, aangezien die meestal niet zo beperkt is in temperatuur. Laptops schakelen terug als ze te warm worden, heel lang kun je niet profiteren van hoge (turbo-)snelheden, daarom lijkt me dat een slechte investering. Dat terugschakelen gebeurt omdat alles dicht op elkaar zit in een wel heel compacte behuizing waarvan de koelcapaciteit klein is.

Tenzij er iets speciaals aan de hand is met de studie, zou ik kijken naar een gewone 10th-12th gen office laptop met Intel processor en geïntegreerde gpu van zo'n 800 euro.

Ik heb zelf een werkstation met Kaby Lake processor dat ingericht is voor het compileren van monolithische code. Dat vergt vooral veel geheugen (32 GB hier) en een snelle single core processorsnelheid. Bepaalde andere compilers/scripts gebruiken threads en sommige zijn op vrijwel elke computer al tamelijk snel, bijvoorbeeld een moderne versie van Visual Studio. Oudere versies konden er heel lang over doen met O3.

Als het gaat om AI (artificial intelligence), dan is dat een speciaal geval. Een ander speciaal geval is het maken van games of andere grafische zaken, dan heb je misschien een gaming laptop (of desktop/console) nodig. Misschien nog eens informeren waarom ze een 4 GHz processor willen op een laptop.