Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Van UK naar Noord-Amerika met boot op zonne-energie?

Pagina: 1
Acties:

• solozakdoekje
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 07-02-2024
beste mede tweaker,

mijn vraag is eigenlijk, is het mogelijk om met een boot van een persoon(of twee) een reis te maken met een boot alleen op zonnen energie, starten bij de uk-scotland aan de kust, een tussen stop naar faroe island, ijsland, groenland en dan als eindpunt noord-amerika.
ik een rechtstreekse bootreis van nederland naar amerika onmogelijk is om dit ook nog eens veilig te doen ?

het gaat om deze boot wel te kopen, maar er dan een elektrische boot van te maken, zoals deze
https://www.elektrische-b...qznq8KgmwX1xoCydoQAvD_BwE
zou je met deze motor hier mee de eerste stop kunnen halen naar faroe island?
dan hebben we het nog niet over het aantal zonnepanelen en de stuwkracht die nodig is met sterke zee storm.
de boot hoeft geen luxe te zijn wel veilig en er hoeft geen ligbed in.

en wat is elektrisch haalbaar voor een budget van zeg 15K-20K.
wat zijn jullie aanbevelingen? het moet op een elektrische motor en zonnepanelen.

met vriendelijke groeten solozakdoekje

• Kaaiman
  • Registratie: Augustus 2022
  • Niet online
Er zijn mensen die het zeilend doen.. dus alles is mogelijk. Maar dam zal je bootje wel zeewaardig moeten zijn.

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Die motor is 3 pk dus onmogelijk om dat veilig te doen.

u can fool all people some time and fool some people alltime

• boaty
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19-11 21:30
Misschien mogelijk als je je budget vertienvoudigd, en het is eenvoudiger om het zeilend te doen zou ik zeggen. Niet afhankelijk van mogelijke elektrische problemen. Wat doe je als je een week of meer geen zon hebt, wat als je elektronica frituurt?

Desktop: Ryzen 5 5600X | HyperX Fury RGB 32 GB @ 3200MT/s| Gigabyte GTX 3070 Eagle OC | Kingston A2000 1TB | Gigabyte B550 Elite V2 | Gigabyte G27Q 2560x1440 144hz

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ik zou de route welke de Titanic nam wel proberen te gaan vermijden, maar dat schip had ook dan geen zonnepanelen.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• boaty
Will_M schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 20:05:
Ik zou de route welke de Titanic nam wel proberen te gaan vermijden, maar dat schip had ook dan geen zonnepanelen.
Ach die ijsbergen zijn allang gesmolten ondertussen!

Desktop: Ryzen 5 5600X | HyperX Fury RGB 32 GB @ 3200MT/s| Gigabyte GTX 3070 Eagle OC | Kingston A2000 1TB | Gigabyte B550 Elite V2 | Gigabyte G27Q 2560x1440 144hz

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:48
Als je al een schip hebt kun je hem misschien ombouwen.
Zo wat ik kan vinden lijkt oceanvolt setjes te verkopen om je zeiljacht om te bouwen.

Maar aangezien je met een fluistermotortje voor op de wateren van Giethoorn aan komt denk ik niet dat je al een schip hebt, en je zeevaren een beetje onderschat.

Neem niet weg dat het een gaaf idee is wat al door sommige wordt gebouwd. Alleen zit je er wel een paar nullen naast.

[ Voor 19% gewijzigd door jeroen3 op 28-08-2022 20:16 ]

• solozakdoekje
bedankt allen voor jullie reactie's
precies het leek mijn dan ook een gaaf idee om zon trip te doen en dan zelf de boot min of meer te bouwen.

https://www.marktplaats.n...87-4c78-ac39-50b8cc42a3ac

@digifun met een drie pk motor dacht ik al dat het niet veilig zou zijn, maar is dan beter in de richting?
https://www.elektrische-b...SHByJO9R0hfRoCrJkQAvD_BwE

@boaty jep, er zijn idd dingen die goed fout kunnen gaan en dat een motor of andere onderdelen van de boot het kan begeven, goed om daar eens over na te denken, tevens heb ik zelf weinig ervaring met boten op zee.

@jeroen3 bedankt voor de tip, het is idd dan de bedoeling dat de boot omgebouwd wordt in elektrisch varen met zonnepanelen en zonder (olie of gas) een boot van marktplaats tweede hands idd, het hoeft ook niet morgen af te zijn, maar een meerder jarig project.

maar goed dit moet ook geen 50K gaan kosten, wat is mogelijk voor een bepaald budget !

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 14:28
Huur eerst eens een boot en vaar naar Ameland. Als dat lukt vaar je door naar het Duitse wad over de Noordzee.

Gaat dat goed dan het jaar erna naar Engeland.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
solozakdoekje schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 20:45:
bedankt allen voor jullie reactie's
precies het leek mijn dan ook een gaaf idee om zon trip te doen en dan zelf de boot min of meer te bouwen.

https://www.marktplaats.n...87-4c78-ac39-50b8cc42a3ac

@digifun met een drie pk motor dacht ik al dat het niet veilig zou zijn, maar is dan beter in de richting?
https://www.elektrische-b...SHByJO9R0hfRoCrJkQAvD_BwE

@boaty jep, er zijn idd dingen die goed fout kunnen gaan en dat een motor of andere onderdelen van de boot het kan begeven, goed om daar eens over na te denken, tevens heb ik zelf weinig ervaring met boten op zee.

@jeroen3 bedankt voor de tip, het is idd dan de bedoeling dat de boot omgebouwd wordt in elektrisch varen met zonnepanelen en zonder (olie of gas) een boot van marktplaats tweede hands idd, het hoeft ook niet morgen af te zijn, maar een meerder jarig project.

maar goed dit moet ook geen 50K gaan kosten, wat is mogelijk voor een bepaald budget !
Met dat bootje zou ik niet lange tijd de zee op gaan als je levend terug wilt komen.

Beter koop je een zeilboot die zeewaardig is, knap je hem op en zeil je naar de overkant.

In de paar jaar van opknappen kan je goed leren zeilen.

[ Voor 5% gewijzigd door Ernemmer op 28-08-2022 21:03 ]

• alwind
  • Laatst online: 14:28
Nee TS heeft te weinig ontzag voor de zee.

• solozakdoekje
@MAX3400 interessant artikel en inspirerend ook! het is dus niet onmogelijk en die boot zal ook niet heel heel duur zijn geweest denk ik

• boaty
Ernemmer schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 20:51:
[...]

Met dat bootje zou ik niet lange tijd de zee op gaan als je levend terug wilt komen.

Beter koop je een zeilboot die zeewaardig is, knap je hem op en zeil je naar de overkant.

In de paar jaar van opknappen kan je goed leren zeilen.
No offence, maar TS moet inderdaad eerst echt eens uitzoeken wat varen is, wat zeewaardigheid betekend, en hoe stormen er op zee uitzien. Zoek voor de grap eens wat filmpjes op YouTube van zeeschepen in storm op de Noord Atlantic! Of wat filmpjes van zeilboten die gered worden door de KNRM op het IJsselmeer. Dan heb je iig wat beelden.

Dat bootje van marktplaats is op zee in storm niet meer dan een dinky toy.

Als je geen ervaring hebt, en met een zeewaardige zeilboot de oceaan op gaat heb je al een gerede kans het niet te overleven, laat staan de spullen die TS nu voorstelt.

Ga eerst eens je vaarbewijs I, maar vooral ook II halen. Dan krijg je een heel klein beetje idee waar varen over gaat.

[ Voor 17% gewijzigd door boaty op 29-08-2022 21:28 ]

• Kaaiman
  • Niet online
Er zijn ook genoeg mensen die het op een zeilbootje doen, maar het is wel meer dan even gaan, kost jaren ervaring.
Maar een zeewaardig bootje is wel een vereiste, en dat is niet zo'n riviersloepje.

• MAX3400

MAX3400

Kaaiman schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 21:13:
Er zijn ook genoeg mensen die het op een zeilbootje doen, maar het is wel meer dan even gaan, kost jaren ervaring.
Wikipedia: Laura Dekker ;) Maar die had al ongeveer 10 jaar ervaring en goede training/opleiding op een zeilboot.

[ Voor 12% gewijzigd door MAX3400 op 28-08-2022 21:16 ]

• Kaaiman
  • Niet online
En dat meisje is geboren em getogen op een zeilboot. En dat bootje was een flinkje jongen van een paar ton inc radar etc.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-11 18:13

Barrycade

Through the...

Als ik mijn black hat op zet/hou kan ik >1000 barrières noemen.

Laat ik dat nu eens niet doen: tof plan man!

Maar als je klaar bent met dagdromen zou ik even een extra tabblaadje openen en even zoeken wie je voor zijn gegaan. Zoek even op roeiend de Atlantische Oceaan over. Solo de oceaan over dat soort zaken.

• solozakdoekje
@Barrycade
ik heb het googled en ik kwam op deze youtube video uit !
YouTube: Vier vrouwen (50+) roeien de Atlantische oceaan over | RTV Oost

dit zijn zeker stoere en sterke dames, tnks bedankt, die hebben ook doorzettings vermogen !
en op youtube nog meer filmpjes, wauw dat is cool en genoeg om over na te denken.

[ Voor 12% gewijzigd door solozakdoekje op 28-08-2022 21:29 ]

• Ernemmer
  • Niet online
solozakdoekje schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 21:23:
@Barrycade
ik heb het googled en ik kwam op deze youtube video uit !
YouTube: Vier vrouwen (50+) roeien de Atlantische oceaan over | RTV Oost

dit zijn zeker stoere en sterke dames, tnks bedankt, die hebben ook doorzettings vermogen !
en op youtube nog meer filmpjes, wauw dat is cool en genoeg om over na te denken.
Die solo tochten en uitdagingen worden vaak gedaan met support boten, dat als het echt fout gaat er direct hulp is.

Dat ga jij niet hebben, dan moet je zeker weten dat je boot alle omstandigheden aan kan.

• verbraakje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 03-11 22:42

verbraakje

🚦

Ik zou hiermee beginnen https://www.marktplaats.n...closed-lifeboat-palfinger alleen nog elektrisch maken en wat pv panelen toevoegen

Veiligheid staat voor op http://www.juniorverkeerslichten.nl

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11-11 23:22
Ben je überhaupt wel eens op zee geweest? Klinkt als een onverstandig idee zonder zeewaardig schip, en als je het dan al doet ga dan voor een zuidelijke route, Canarische Eilanden, Kaap Verdie. Beter weer, en meer zon voor je panelen.

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Vaar eerst eens het stukje over het markermeer met windkracht vijf. Iets zegt me dat je daar nog weinig ervaring mee hebt. Ik heb het daar echt wel eens dun door m'n broek gehad, in een behoorlijke boot, met 90pk. En ik vaar al een jaar of 20.

• Stokertje
Denk ook als je gaat rekenen aan het verbruik van de buitenboordmotor dat je mogelijk gaat schrikken van de hoeveelheid zonnepanelen die je nodig heb om dat aan de gang te houden.

• MAX3400

MAX3400

Stokertje schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 22:01:
Denk ook als je gaat rekenen aan het verbruik van de buitenboordmotor dat je mogelijk gaat schrikken van de hoeveelheid zonnepanelen die je nodig heb om dat aan de gang te houden.
3pk is ongeveer 2.25kW. Ja, dat is een aardige waarde :)
gysman11 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 21:58:
Vaar eerst eens het stukje over het markermeer met windkracht vijf. Iets zegt me dat je daar nog weinig ervaring mee hebt. Ik heb het daar echt wel eens dun door m'n broek gehad, in een behoorlijke boot, met 90pk. En ik vaar al een jaar of 20.
Ik ben stil in een hoekje gaan huilen op de veerboot IJmuiden - Newcastle wind op kop had; alles werd afgelast aan activiteiten en winkels. Mensen konden amper meer rechtop staan/lopen. Geloof achteraf dat er golven van 9m ofzo waren kortstondig. :r

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16-11 13:41

FD2

solozakdoekje schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 19:54:
beste mede tweaker,

mijn vraag is eigenlijk, is het mogelijk om met een boot van een persoon(of twee) een reis te maken met een boot alleen op zonnen energie, starten bij de uk-scotland aan de kust, een tussen stop naar faroe island, ijsland, groenland en dan als eindpunt noord-amerika.
Als bijna alle zeilers zeg maar bij Marocco pal west varen, met de passaat winden mee, waarom kies jij dan een route tegen de wind in ?
Met een 3 pk motortje maar liefst !
En wat doe je als na een week het schroefaslager gaat lekken ?

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

FD2 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 03:47:
[...]

Als bijna alle zeilers zeg maar bij Marocco pal west varen, met de passaat winden mee, waarom kies jij dan een route tegen de wind in ?
Met een 3 pk motortje maar liefst !
En wat doe je als na een week het schroefaslager gaat lekken ?
Er komen er met rubberbootjes de andere kant op, dus alles kan. Maar naar de VS is wel een hele grote oceaan. Er is een reden dat daar geen vluchtelingen heen gaan met kleine bootjes (want de VS is eigenlijk hun droomland en niet europa).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:36

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@solozakdoekje Het komt allemaal niet over als een goed doordacht plan. ;)

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:43

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

digifun schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 20:01:
Die motor is 3 pk dus onmogelijk om dat veilig te doen.
Er zijn mensen die roeiend de oceaan over gegaan zijn. Boot van 4 roeiers is heel wat minder dan 3 pk.

De grootte van de motor zegt iets over de snelheid, niet over de veiligheid.

Maar my 2 cents: als TS hier dit soort vragen in zo'n slecht opgebouwde post met zoveel spel- en grammaticale fouten zet dan raad ik aan om het niet te doen.
Als je het wil doen, ga eerst eens op youtube kijken naar mensen die de oceaan overgestoken zijn in kleine bootjes, om een idee te krijgen wat voor voorbereiding je nodig hebt.

Signatures zijn voor boomers.

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:11

M14

Behalve het gebrek aan kennis mbt varen op de zee, denk ik dat je ook best bedrogen uit komt als je een keer goed rekent wat je aan vermogen nodig hebt.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:45
Tip: sluit een goede overlijdensrisicoverzekering af voor je nabestaanden. De kans dat je dit gaat navertellen is klein. In een bootje geschikt voor stille binnenwateren met een buitenboordmotor die bedoeld is voor de A'damse grachten......

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

• Dexs
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 24-08 07:30
Hou er rekening mee dat, afhankelijk van de wind, een overtocht met een zeilboot 2 tot 3 weken duurt. Deze vaar je dus met een bemanning waarmee je 24 uur per dag kan zeilen. Dat moet je met je elektrische boot ook, want als de wind of stroming verkeerd staat ben je verder teruggedreven dan je overdag aan afstand maakt. Naast dat het heel gevaarlijk is om stuurloos op zee te liggen terwijl je ligt te slapen. Dat kan je oplossen met een stuurautomaat en een alarm mocht je op ramkoers liggen, maar dan krijgen we het volgende probleem;

Als je er vanuit gaat dat je 12 uur moet kunnen varen met 25pk zonder zonlicht heb je 228kWH aan accus nodig. Vervolgens moet je dit overdag ook opwekken terwijl de motor ook draait, dus overdag moet je 456kWH opwekken. Een modern zonnepaneel wekt 400Wp op, daar heb je er dus +/- 95 van nodig om je accus in 12 uur op te laden.

Nu ga ik er vanuit dat je continue vol gas vaart, wat op zee met een 25pk motor misschien niet heel onrealistisch is, en je panelen altijd 100% efficient zijn. maar als je de cijfers halveert is het ook onmogelijk.

[ Voor 10% gewijzigd door Dexs op 29-08-2022 09:05 ]

• boaty
Panzer_V schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 08:47:
Tip: sluit een goede overlijdensrisicoverzekering af voor je nabestaanden. De kans dat je dit gaat navertellen is klein. In een bootje geschikt voor stille binnenwateren met een buitenboordmotor die bedoeld is voor de A'damse grachten......
Ik vermoed dat die niet uitkeert als die dit topic tegenkomen...

• Pretouska
  • Laatst online: 10:39
spiek anders even op dit YT kanaal: Finding Simon
YouTube: YouTube

Heeft zijn eigen catamaran omgebouwd naar solar. (build in progress)
heeft ook ergens een mooie uitleg over accu's en capaciteit qua motor

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Panzer_V schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 08:47:
Dan moeten die waarschijnlijk nog wel procederen, want een ORV gooit dit waarschijnlijk onder zelfmoord, wat vaak uitgesloten zal zijn.

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Ik herhaal verder niet de eerdere adviezen die gegeven zijn. Maar je zou wel als eerste kunnen proberen de kustlijn te volgen richting het zuiden: mocht er iets mis gaan, dan is hulp dichterbij. Maar inderdaad de open zee is echt geen grap. Je zit op Tweakers en niet zeebonken.nl, maar zelfs wij weten dat een verschil zit tussen het weerwater in Almere en de atlantische oceaan.

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

• Barrybobslee
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20-11 19:45
Kijk hier eens. Sailing uma heeft een "normale" zeilboot omgetoverd tot volledig elektrisch. Het enige wat ze echt tegenhoudt om niet aan land te komen is het eten wat een keer opraakt.

• cadsite
  • Laatst online: 18-11 11:25
Dit is toch een grap mag ik hopen? :?

Het komt bij mij over alsof je op je teenslippers de Himalaya wilt beklimmen zonder ooit een dagtocht gewandeld te hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door cadsite op 29-08-2022 09:47 ]

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
En dan heb je de stroom, maar geen ruimte om te slapen en al je eten en drinken in op te slaan :+

Zoek eerst het open water op - ken er genoeg die doodsangsten hebben uitgestaan toen ik met ze de zee op ging - niets om je heen - machteloos gevoel etc.. etc..

• Ernemmer
  • Niet online
Barrybobslee schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 09:46:
Kijk hier eens. Sailing uma heeft een "normale" zeilboot omgetoverd tot volledig elektrisch. Het enige wat ze echt tegenhoudt om niet aan land te komen is het eten wat een keer opraakt.
Maar dat is nog wel een zeilboot van minimaal 50k en niet een boot van 15k die alleen op zonne-energie vaart zoals TS wilt.

• TheIbex
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-10 12:54
Even vanuit de wat meer positieve hoek, als je dan toch naar een ( mogelijk meer haalbaar) avontuur opzoek bent;

Een volledig elektrische zelfvoorzienende boot bouwen en dan door Nederland mee varen. Water genoeg in Nederland. Ik dat de 12 hoofdsteden van Nederland al een hele leuke uitdaging wordt. (met als doelstelling 0 fossiel, dus ook niet opladen met walstroom onderweg, alles vanuit de zon). Ik denk dat je dan al een flinke uitdaging te pakken hebt. (Mogelijk wel haalbaar met 15-20k)

Interpolis, glashelder!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:45
Sissors schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 09:15:
[...]

Dan moeten die waarschijnlijk nog wel procederen, want een ORV gooit dit waarschijnlijk onder zelfmoord, wat vaak uitgesloten zal zijn.
Ligt er aan. Veel ORV's keren wel uit bij zelfmoord. Maar pas na 2 jaar na afsluiten van de polis.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
TheIbex schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 10:04:
Even vanuit de wat meer positieve hoek, als je dan toch naar een ( mogelijk meer haalbaar) avontuur opzoek bent;

Een volledig elektrische zelfvoorzienende boot bouwen en dan door Nederland mee varen. Water genoeg in Nederland. Ik dat de 12 hoofdsteden van Nederland al een hele leuke uitdaging wordt. (met als doelstelling 0 fossiel, dus ook niet opladen met walstroom onderweg, alles vanuit de zon). Ik denk dat je dan al een flinke uitdaging te pakken hebt. (Mogelijk wel haalbaar met 15-20k)
Of kleiner, de elfsteden?

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

• McBurger
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14-11 21:22
Wat is je uiteindelijke doel? Als het gaat om de reis zelf zou ik eerder kijken naar een zeilboot. Gaat het om publiciteit, dan denk ik dat je met een beetje effort wel een groter budget bij elkaar kan krijgen. Wil je gewoon naar amerika, dan is een vliegtuis vele malen sneller en goedkoper. En als je het echt door wilt zetten, zou ik kijken naar een gebruikte werkboot die ontworpen is om op zee te varen ipv een plezierjacht voor de nederlandse plassen.

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:09

Antonio di

a mi me dijeron que si

k weet dat het onderstaande buiten @solozakdoekje zijn budget is, maar het onderstaande spreekt mij wel aan (de boot is de oceaan over geweest!). Lijkt mij ook een prachtig idee voor de studenten op de TU Delft, TUE en UT. Het is eens wat anders dan die zonnepanelen op wielen.
Zie:
https://www.ship-technology.com/projects/planetsolar/
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1niYGC0nF069VTPMZt2eKDK4gA8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bpQ8b1W2AXGLqdcGgDxEVcBE.jpg?f=user_large

[ Voor 14% gewijzigd door Antonio di op 30-08-2022 16:04 ]

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16-11 13:41

FD2

Barrybobslee schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 09:46:
Kleine correctie: heeft de hulpmotor gewijzigd van verbrandingsmotor naar een electrische aandrijving ....

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:43

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

In een zeiljacht van dat formaat wordt de motor gewoonlijk als hulpmotor aangeduid. Want je bent een zeilboot en de motor is alleen om je te helpen in het geval dat je niet kunt zeilen.
Het is dus de enige verbrandingsmotor die vervangen is door een elektrische motor.

Signatures zijn voor boomers.

• MJ1986
  • Laatst online: 30-09 15:51
Met 10 KWH kan de motor twee uur varen. Waarschijnlijk niet op vol vermogen.

5KWH per uur heb je dus nodig om aan de praat te houden, dat wekken mijn 20 zonnepanelen alleen in de piekuren op. Dan nog accu's om iets op te slaan.

dus je zult iets van 60 tot 80 zonnepanelen kwijt moeten kunnen?

maargoed, niet erg realistisch allemaal. Bestway heeft leuke bootjes, pak eens een groot meer ofzo.

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:25
Will_M schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 20:05:
Dat schip had dan ook al schade bij vertrek.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:38
Het echte leven kent geen respawn. Dit is een uitzonderlijk slecht idee en het klinkt alsof je de oceaan ziet als het lokale zwemmeertje in de buurt.

Het torretje uit de link krijgt je bij verkeerde stroming en/of wind niet de haven in. Voor 15-20k is vermoedelijk wel een zeewaardig zeilschip te vinden met wat werk. Dan heb je in ieder geval je voortstuwing geregeld.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• solozakdoekje
@Falcon kijk ik was gewoon aan het filosoferen, ergens zag ik dat dit in de verte ook een leuk avontuur kon worden, maar ik denk dat het ook niet haalbaar is, wat betreft mijn budget.
ik zat meer te denken aan een idd ''solo ocean survival" idee,(wat wel veilig is)@Ernemmer en net zoals roeiend de oceaan over(daar hebben ze dus ook teams die klaar staan om je te redden)
iedere dag een vlog opnemen, een userbase opbouwen op YouTube en dan met die inkomsten de boot terug verdienen en er een leuke avontuur aan overhouden en door verkopen, met betaalt verlof van het werk, de reis zelf, niet het bouwen.

@Dexs ''Als je er vanuit gaat dat je 12 uur moet kunnen varen met 25pk zonder zonlicht heb je 228kWH aan accus nodig. Vervolgens moet je dit overdag ook opwekken terwijl de motor ook draait, dus overdag moet je 456kWH opwekken. Een modern zonnepaneel wekt 400Wp op, daar heb je er dus +/- 95 van nodig om je accus in 12 uur op te laden''
kijk en dat maakt het dus voor mijn wel een beetje onhaalbaar, dan moet je dus wel echt een enorme boot hebben om 95 van die zonnepanelen te plaatsen, in principe kan het dus wel.

@FD2 het kan ook idd via Marokko.

• solozakdoekje
@boaty holly crap, dat is idd geen grapje, YouTube: Crazy Storms In The North Atlantic Ocean 3 maar die mensen die solo al roeiend de de oceaan oversteken moeten toch ook moedig zijn.

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:24
Dan nu de situatie dat je een compleet druilerige dag hebt met veel bewolking. Daar gaat je stroom.
Je zal dus als backup een generator met bijbehorende brandstof moeten meebrengen.

Voor de roeiërs over de oceaan zie je dat ze voor een zo licht mogelijke boot gaan met alleen zonnepanelen
voor een watermaker. Eigenlijk model mini reddingsboot
Eten is lichtgewicht voedingsrepen. Slapen is misschien een half uurtje max en dan weer wakker worden om te kijken of er geen andere boot aankomt. Een containerschip ziet je echt niet en wijkt zeker niet uit.

Dan hebben we de stormen en hoge golfslag die al opgenoemd worden. Daar moet je schip wel tegen bestand zijn. Met kleinere schepen kan het bij goed weer wel maar dat zijn dan meer de kustvaarders die de haven induiken als er slecht weer aankomt.

En om maar een voorbeeld uit Nederland te geven. IJsselmeer bij slecht weer. Dan wil je met een klein zeiljacht ook niet op het midden zitten.

En ja, 2,5 pk is genoeg voor een kleine boot in Nederland om een haven in of uit te komen bij goed weer en weinig wind. Heb je wind tegen heb je toch wat meer vermogen nodig.

Maar wat meer in jouw straat is en haalbaarder is om met een team te gaan trainen voor: https://www.sloeproeien.n...gen-terschelling-roeirace

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:36

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

solozakdoekje schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 21:07:
@Falcon kijk ik was gewoon aan het filosoferen, ergens zag ik dat dit in de verte ook een leuk avontuur kon worden, maar ik denk dat het ook niet haalbaar is, wat betreft mijn budget.
ik zat meer te denken aan een idd ''solo ocean survival" idee,(wat wel veilig is)@Ernemmer en net zoals roeiend de oceaan over(daar hebben ze dus ook teams die klaar staan om je te redden)
iedere dag een vlog opnemen, een userbase opbouwen op YouTube en dan met die inkomsten de boot terug verdienen en er een leuke avontuur aan overhouden en door verkopen, met betaalt verlof van het werk, de reis zelf, niet het bouwen.
Om zo een topic te starten is vragen om natuurlijk een reactie zoals ik plaatste en mijn reactie is ook niet lullig bedoeld. Zoals velen in dit topic proberen we tot je door te dringen dat er flink wat bij komt kijken en dat begint met de vaardigheid om zo'n onderneming procesmatig te gaan plannen. Dat zag ik en velen totaal niet terugkomen in je topicstart.

Als ik dan andere tweakers toch mee zien gaan in je vraagstelling, dan vraag ik mij wel af of we dat moeten gaan doen. Zeker bij zo'n relatief gevaarlijke onderneming.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Stokertje
solozakdoekje schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 21:07:

@Dexs ''Als je er vanuit gaat dat je 12 uur moet kunnen varen met 25pk zonder zonlicht heb je 228kWH aan accus nodig. Vervolgens moet je dit overdag ook opwekken terwijl de motor ook draait, dus overdag moet je 456kWH opwekken. Een modern zonnepaneel wekt 400Wp op, daar heb je er dus +/- 95 van nodig om je accus in 12 uur op te laden''
kijk en dat maakt het dus voor mijn wel een beetje onhaalbaar, dan moet je dus wel echt een enorme boot hebben om 95 van die zonnepanelen te plaatsen, in principe kan het dus wel.

@FD2 het kan ook idd via Marokko.
Voor die enorme boot om 95 panelen kwijt te kunnen is de beoogde 25pk weer tekort, je moet dan dus weer een grotere motor, en daarom weer meer panelen dus nog grotere boot, zo blijf je in een cirkeltje zitten.

• solozakdoekje
@Falcon misschien heb ik de vraag wat verkeerd gesteld, het is natuurlijk gevaarlijk, het is ook niet dat ik dit project in mijn eendje zou doen, maar wel met wat technicus etc etc.
het plannen van zo'n ondernemen is nog niet gedaan en ik wouw eigenlijk kijken of dit voor een bepaald budget mogelijk is, ik zie ook een aantal tweakers idd hier in mee gaan, maar tegelijkertijd beseffen zij ook wel dat dit een gevaarlijk avontuur zijn zou.

met 95 zonnepanelen zal dit misschien niet het goede en binnen mijn budget vallen om zon project te starten.

@D-dark sloeproeien, ik wist niet dat het bestond, maar idd een leuk idd, ik zal eens kijken of er nog youtube filmpjes zijn en zeker eens de moeite waard om eens te kijken en kennis te maken, dan moet ik wel een dagje plannen.

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Kijk anders eens bij omroep Friesland de documentaire over de sterke yerke . Een paar mafketels die met een vlot de ocean over wilden steken.

Ook https://anderetijden.nl/aflevering/195/Sterke-Yerke

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
verbraakje schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 21:43:
Ik zou hiermee beginnen https://www.marktplaats.n...closed-lifeboat-palfinger alleen nog elektrisch maken en wat pv panelen toevoegen
Dat zou ik dus nooit doen.

Die dingen varen voor geen meter.

Zijn alleen maar gemaakt om een val van een paar meter te overleven en dan nog 200meter weg te varen/dobberen.

• verbraakje
  • Laatst online: 03-11 22:42

verbraakje

🚦

Sethro schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 19:21:
[...]

Dat zou ik dus nooit doen.

Die dingen varen voor geen meter.

Zijn alleen maar gemaakt om een val van een paar meter te overleven en dan nog 200meter weg te varen/dobberen.
YouTube: How two architects turned this cheap old lifeboat into an Arctic liv... Verder heel veel andere voorbeelden van te vinden. Maar inderdaad snel gaat het niet zijn.

Veiligheid staat voor op http://www.juniorverkeerslichten.nl

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
verbraakje schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 20:12:
[...]

YouTube: How two architects turned this cheap old lifeboat into an Arctic liv... Verder heel veel andere voorbeelden van te vinden. Maar inderdaad snel gaat het niet zijn.
Een random YouTube filmpje wil nog niet zeggen dat zo’n ding enigszins normale vaareigenschappen heeft.

Want dat is namelijk niet zo.

Er zijn flinke aanpassingen aan het onderwaterschip nodig om dat aan te passen. Heb al van alles voorbij zien komen. Tot aan 1200kg aan stalen balken aan toe die eronder worden gehangen om gewichtsverdeling en uitlijning te verbeteren. Kan allemaal wel maar goedkoop is anders.

Motoren die erin zitten zijn ook totaal ongeschikt voor in normale omstandigheden. Kan ook vervangen worden maar ook dat kost aardig wat.

Tegen de tijd dat je dan klaar bent is alleen het uiterlijk boven water enigszins gelijk gebleven. Alles onderhuids is dan aangepast.

[ Voor 32% gewijzigd door Sethro op 30-08-2022 21:21 ]

• cadsite
  • Laatst online: 18-11 11:25
solozakdoekje schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 19:01:
@Falcon misschien heb ik de vraag wat verkeerd gesteld, het is natuurlijk gevaarlijk, het is ook niet dat ik dit project in mijn eendje zou doen,
Is het nu in een boot of in een eend?
Zo verwarrend dit…

• solozakdoekje
niet voor het een of ander, als ik nu een zeilboot verbouw zonder masten, maar wel aan weers kanten een
een soort van vleugel geraamte bouw(lassen)(zoals vliegtuig) in een hoek van tien graden en daar zonnepanelen op zet met een soort van water ski er onder, goed idee ?

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Ja, meteen doen!

Ben je nu echt serieus of heb je dit topic gestart om je te vermaken met de antwoorden?

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• Stokertje
🙈
Pagina: 1