Netwerk over > 200 meter

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• jurri@n
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-08 12:49
Op m'n werk heb ik vorige week een telefoonkabel aangelegd van iets meer dan 200 meter. Hiervoor heb ik dezelfde kabel gebruikt als dat KPN de grond in stampt vanaf de centrale de wijk in. De specs:

- 100 aders
- twisted per 4 of 8 (weet niet meer of het nou 4 of 8 was) dus erg weinig last van storingen
- afscherming in de mantel van dunne staaldraadjes
- flinke PVC-mantel (dus 100% waterdicht)

Nou weet ik dat je met een normaal cat5-kabeltje max. 100 kunt halen. Aangezien de kwaliteit van deze kabel hoger ligt dan UTP-kabeltje vroeg ik me af of ik hier wel een signaal over meer dan 100 meter kunnen krijgen. Er worden 'slechts' 80 aders voor telefoon gebruikt, dus heb ik er nog 20 om voor iets anders te gebruiken... en aangezien ik wel eens last heb van een BWI (Boss With Ideas :) ) dacht ik bij mezelf dat ik het beter vooraf kon uitzoeken. :)

Iemand ervaring hiermee? (vast niet thuis, want die kabel is zo'n 20,- per meter)

• mughato
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-05 21:48
kwaliteit ligt niet per definitie hoger dan bij utp cat-5. cat-5 is getest en gecertificeerd voor 100Mb. De dikke kabel die jij gebruikt is geschikt voor lage bandbreedtes. Telefonie en vaste huurlijnen tot zeg zo'n 2 Mb. Door dat je meer kabel paren binnen de zelfde shielding gebruikt heb je juist meer last van overspraak in de kabel op hoge frequenties.

om meer dan 200 meter te overbruggen heb je dus na 185 meter een bridge nodig. Dit kan een repeater, hub of switch zijn. anders wordt het glas ;)

• jurri@n
Hmm... anders gooi ik wel een (of meerdere) Dual-ISDN-verbinding(en) 24/7 over die telefoonlijn... 't is intern bellen, dus kost niets :)

• VlasBaard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-06 02:02
Mooi werk voor een network tester zou ik zeggen. Plug er twee UTP plugjes aan en testen maar.

Hoewel de ethernet spec wel rekening houdt met dat berichtjes niet na een bepaalde tijd terugkomen dus ik denk dat het wel handig kan zijn om aan beiden kanten een switch (dus full-duplex) te zetten.

Greetings and felicitations, children of technology - Icon in het groot

• jurri@n
[b]Op maandag 27 augustus 2001 17:19 schreef Hoewel de ethernet spec wel rekening houdt met dat berichtjes niet na een bepaalde tijd terugkomen dus ik denk dat het wel handig kan zijn om aan beiden kanten een switch (dus full-duplex) te zetten.
Eh... 10Mbit hubjes ook goed?

Ja, ik heb ze ook niet uitgezocht hoor! da's van voor mijn tijd... boel zit wat verkeerd om in elkaar... Gloednieuwe server waar max. 5 man/vrouw op werken en een oud brak dingetje voor de rest van het bedrijf...

't is ook niet zo dat die verbinding er direct moet komen... ik vroeg me af of het mogelijk was...

• Coen Rosdorff
  • Niet online
Plug er 2 baseband-modems aan. Kan je zeker 2 a 3Mbit overheen halen.

• mughato
Op maandag 27 augustus 2001 17:12 schreef jurri@n het volgende:
Hmm... anders gooi ik wel een (of meerdere) Dual-ISDN-verbinding(en) 24/7 over die telefoonlijn... 't is intern bellen, dus kost niets :)
ook een ISDN bus is beperkt in lengte :(

Verwijderd

aironet aanschaffen
kost wel wat knaken
computeren met radiofrequenties.

• Coen Rosdorff
  • Niet online
Je had toen je aan het graven was beter gelijk even 1 of 2 ducts in de grond kunnen leggen. Aan beide kanten een 'goede' switch (3com / cisco / hp) met een fiber module, fibertje door de duct trekken klaar.

Over die afstand, en dan nog buiten ook, zou je geen koper moeten willen.

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-01 20:09
Gewoon proberen man :) wedden dat het werkt :)

* bjck zegt: Meten is Weten :)

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

Verwijderd

Op maandag 27 augustus 2001 16:58 schreef mughato het volgende:
om meer dan 200 meter te overbruggen heb je dus na 185 meter een bridge nodig. Dit kan een repeater, hub of switch zijn. anders wordt het glas ;)
Uh dat zijn de spec's van coax... UTP "mag" maar 100 meter lang zijn..
denk niet dat je het red 200 meter.. heb je geen mogelijkheid een hubje oid op 100 meter te leggen ?

suc6..

• jkf
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-06-2025

jkf

ISDN van switch naar thuis mag een kilometer of 8 zijn (zo uit het geheugen) maar met 2 (PRA) NT's ben je er niet, waar haal je de switch zijn functionaliteit vandaan.(En als je dacht ik schroef er 2 ISDN modems in waar haal je de functie van de NT vandaan, al is dat nog wel op te lossen, maar dan zit je weer met de maximale S bus lengte.)

Zou je niet eerder gaan voor 2 baseband modems?

P II 233 @ begane grond, rip (1997-2007), vervangen door vituele server uptime,

• jurri@n
Over die kabel moet al telefoonverkeer gaan (ISDN), dus waarom zou een een verbinding over diezelfde lijn met een ISDN-modem niet gaan?

• mughato
hoe krijg jij isdn signalering op die verbinding dan? twee isdn adapters en een stukkie kabel er tussen is niet genoeg. Dan heb je wel een PABX nodig (twee kanten op).

• jurri@n
Wel 't hele topic lezen he!

't is een telefoonkabel en er gaat al telefoonverkeer over (ISDN). Gewoon via de (interne) telefooncentrale. Gewoon een lijntje voor iedere modem bij leggen dus.

• Tux
  • Laatst online: 21-08 06:33

Tux

Op dinsdag 28 augustus 2001 00:18 schreef little_soundman het volgende:
Je had toen je aan het graven was beter gelijk even 1 of 2 ducts in de grond kunnen leggen. Aan beide kanten een 'goede' switch (3com / cisco / hp) met een fiber module, fibertje door de duct trekken klaar.

Over die afstand, en dan nog buiten ook, zou je geen koper moeten willen.
wat kost dat dan ongeveer per meter? :9~
en wat kost zo'n fibermodule switch? :9~

The NS has launched a new space transportation service, using German trains which were upgraded into spaceships.

• Coen Rosdorff
  • Niet online
Op woensdag 29 augustus 2001 14:54 schreef paus_j_p2 het volgende:

[..]

wat kost dat dan ongeveer per meter? :9~
en wat kost zo'n fibermodule switch? :9~
Een 3com superstack heb je voor rond 3000 piek. Fiber module voor 1000 (schattingen, heb geen exacte prijzen bij de hand)
Wat glas per meter doet weet ik niet. Kost iig meer dan utp per meter.

IPV van switches zou je ook routers kunnen nemen. Een eenvoude cisco met fiber-module moet genoeg zijn. (Prijs zal dicht in de buurt van de oplossing met switches komen) Dan kan je gelijk routeren enzo.

Voordeel van glas is, dat je geen gezeur met storingen of blikseminslag hebt.
Pagina: 1