sypie schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 23:18:
[...]
Volgens mij ben je daar juist het duurst mee uit. Wanneer je voor variabel gaat scheelt je dat een enorme bak aan rente, en dus ook aan de maandelijkse betalingen...
Ik heb niet heel veel verstand van de belastingregels maar ik zie even niet in hoe een hogere rente zorgt voor minder netto woonlasten.
De looptijd van een hypotheek (wat TS hypotheektermijn noemt) is iets anders dan de rentevastperiode. De meeste mensen sluiten op het moment een hypotheek af voor 30 jaar met een rentevastperiode van 10 of 20 jaar.
De lagere woonlasten hebben dus vooral te maken met de looptijd van 30 jaar. Als TS 3 ton moet financieren maakt het natuurlijk nogal verschil of je dit in 30 jaar of in 10 jaar terug moet betalen.
Ik ken de situatie niet van TS, maar wat je wel vaker ziet wanneer mensen doorstromen is dat ze kiezen voor een kortere looptijd. Stel je hebt je huis volledig afbetaald en je bent ongeveer 50 jaar oud, dan heb je wellicht geen zin om nog tot je tachtigste hypotheek te moeten betalen. Stroom je door naar een andere woning en je hebt (door de overwaarde uit je vorige woning) 'slechts' 70k aan hypotheek nodig, dan kun je er natuurlijk voor kiezen om een hypotheek af te sluiten met een looptijd van 10 jaar. Je moet dan die 70k terugbetalen in 10 jaar i.p.v. 30 jaar, maar na 10 jaar ben je wel helemaal van je hypotheek af en kun je van je (vroeg)pensioen gaan genieten
Aan de andere kant; je kunt er bij een laag hypotheekbedrag dus ook (net als TS) voor kiezen om de looptijd juist zo lang mogelijk te houden. Je hebt dan weliswaar nog tot ver in je pensioen maandelijkse hypotheeklasten, maar omdat het meestal maar om een beperkt hypotheekbedrag gaat dat in de praktijk dus vaak ook om een hele lage maandlast.
Wanneer je dus nog bijv. nog 10 of 15 jaar van je pensioen verwijderd bent heb je bij een lage hypotheek dus de keuze tussen:
• De komende 10 jaar 400 euro per maand betalen, maar wanneer je met pensioen bent helemaal niets meer.
• De komende 30 jaar 130 euro per maand betalen, maar dat loopt dus ook gewoon door wanneer je met pensioen bent.
* voorbeeld met fictieve bedragen en looptijden
[
Voor 63% gewijzigd door
Harrie_ op 29-08-2022 09:23
]