Verwarmen zwembad + tuinbureau/poolhouse. Wat is best?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BartDG
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-04 00:54
Beste allen,

Ik weet dat er hier een hoop technische kennis onder 1 dak zit, dus hopelijk kan iemand mij verder helpen met mijn vraag.

Volgend jaar zou ik een zwembad willen plaatsen in de tuin. Wellicht van 10m x 4m x 1,5m. Normaal gezien een monobloc uit PPE of HDPE-UV. Ik ben nu aan het uitkijken om de verwarming ervan zo energiezuinig mogelijk te doen. Bepaalde zaken lijken mij een no-brainer te zijn. Bijvoorbeeld de buitenzijde van het zwembad extra isoleren, onderaan en op de zijkanten. Uiteraard ook een goeie kwaliteits solar rolluik er bovenop. Dat lijkt mij allemaal evident.

Maar dan kom je op de kwestie van de effectieve verwarming. De meest gebruikte methode tegenwoordig zal wel de warmtepomp zijn, maar ik ben er niet zo zeker van dat dat ook de meest energiezuinige methode is. Ergens lijkt het mij meer logisch om het zwembad te gaan verwarmen met vlakkeplaat of (beter nog) vacuümbuizen collectoren. Immers, met zo’n systemen heb je enkel nog een zuinige circulatiepomp nodig.
Dergelijke systemen bestaan wel, want ik vind er wel wat info over op buitenlandse websites, maar bij ons lijkt dit een praktijk te zijn die echt (nog?) niet courant is.

Het zwembad zou ik gaan aanleggen met daarnaast een bijgebouw, dat zou dienen als poolhouse, maar ook als tuinbureau. Het zou dus effectief een ruimte zijn waar niet alleen de technieken van het zwembad in zullen worden ondergebracht, maar ook een werkruimte. Om het handig te maken zou ik daar ook meteen een klein keukentje in plaatsen en een douche (dus warm water nodig) en een toilet. Voor het warme water had ik dan gedacht aan een zonneboiler.

Uiteraard moet de ruimte zelf ook verwarmd kunnen worden in de winter. Ook hier stel ik me dan de vraag: zou ook dat het beste zijn met een warmtepomp, of toch iets anders?

Het idee is dat ik liefst een systeem zou plaatsen die duurzaam is, en waarmee ik zo onafhankelijk mogelijk ben van externe providers/partners. Gas en stookolie zijn sowieso uitgesloten. Blijft over: de zon en de warmtepomp. Het systeem mag ook wat meer kosten qua investering in de toekomst, maar uiteraard moet het echt niet compleet gek worden waardoor je er de extra investeringen niet meer uithaalt in de toekomst.

De vraag is dus: bestaat er een systeem waarmee ik zowel mijn poolhouse/bureau kan verwarmen in de winter, en ook het zwembad in de zomer + ook sanitair warm water mee kan produceren? Of worden dat sowieso gescheiden systemen?

Kan ik met vacuüm tubes + een titanium warmtewisselaar mijn zwembad verwarmen (tot 29 graden), of is dat sowieso niet te doen en zou ik beter dat idee schrappen en gewoon voor een warmtepomp gaan? Ik bedoel daarmee: misschien is het effectief wel goedkoper qua verbruik met vacuüm tubes, maar misschien is de installatie- en materiaalkost dan dermate veel hoger dan gewoon met een warmtepomp dat je dat nooit kan terugwinnen?

En ook : zou het goedkoopste niet zijn gewoon voor het sanitaire warme water een warmtepomp boiler plaatsen, voor de verwarming/koeling van de bureauruimte een externe warmtepomp (airco dus) en voor het zwembadwater een externe warmtepomp in combinatie met een solar rolluik? Voor die optie zou je dan misschien denken dat ik dan gewone PV panelen kan plaatsen, maar dat kan ik niet meer gezien ik al aan het maximum aantal PV panelen zit die ik als particulier in België mag plaatsen. Ik kan natuurlijk wel nog een van het net gescheiden installatie zetten met een thuisbatterij, maar dat is ook niet bepaald een kleine kost…

Veel vragen, ik weet het. Maar ik zou het super waarderen mocht iemand hier mij een beter inzicht in kunnen geven of met mij mee willen denken. Wat kan werken en wat zeker niet? Wat is doenbaar qua prijs en wat is compleet onzinnig omdat ik er de investering nooit uit kan halen?
Hartelijk dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lt.Mitchell
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-03 13:53
BartDG schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 17:39:
Voor die optie zou je dan misschien denken dat ik dan gewone PV panelen kan plaatsen, maar dat kan ik niet meer gezien ik al aan het maximum aantal PV panelen zit die ik als particulier in België mag plaatsen. Ik kan natuurlijk wel nog een van het net gescheiden installatie zetten met een thuisbatterij, maar dat is ook niet bepaald een kleine kost…
Dat is toch recent aangepast? Enkel de netbeheerder kan je nog een beperking opleggen (lees je moet een aanvraag doen om je installatie te verhogen), maar als die goedkeuring geven voor verzwaring kan je meer zonnepanelen plaatsen.

OT, vraag is wat voor jou 'het best' is. Is dat het meest milieuvriendelijk, laagste onderhoudskost of laagste aanschafkost?

Hier wordt zwembad (70m³) met 20kW WP verwarmd, WP wordt enkel ingeschakeld bij overschot aan PV-stroom maar water is makkelijk tussen 27 en 29 graden te houden. Trouwens geen specifieke isolatiemaatregelen genomen, zwemabd is betonnen kuip van 25cm dikte en standaard rolluik eroverheen.

Enige nadeel aan dit systeem is dat je wat afhankelijk bent van het weer, op een sombere dag verliest het water 's nachts tussen 1 en 1.5 graden aan water. Als er dan weinig zonneschijn is, slaat de WP pas later aan (nadat auto's volgeladen zijn) en is het water in de vm dan 'maar' 27 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartDG
Lt.Mitchell schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 17:49:
[...]

Dat is toch recent aangepast? Enkel de netbeheerder kan je nog een beperking opleggen (lees je moet een aanvraag doen om je installatie te verhogen), maar als die goedkeuring geven voor verzwaring kan je meer zonnepanelen plaatsen.
Is dat zo? Daar heb ik geen weet van. Zou wel goed nieuws zijn anders. Ik heb nu een 10kW omvormer, wat altijd al het maximum is geweest voor particulieren voor zover ik weet. Mijn installatie is nu al overgedimensioneerd (er hangt voor 17 Kwp aan panelen aan).
OT, vraag is wat voor jou 'het best' is. Is dat het meest milieuvriendelijk, laagste onderhoudskost of laagste aanschafkost?
Een combinatie van de drie zou ik zeggen. Voor mij persoonlijk gaat die volgorde van belangrijkheid van laagste onderhoudskost naar laagste aanschafkost naar meest milieuvriendelijk. 1 en 2 kunnen ook nog wel omgedraaid worden. Ik zal er niet flauw over doen: ik doe dit niet voor het milieu, maar als ik het milieu zoveel mogelijk kan ontzien dan is dat mooi meegenomen.
Hier wordt zwembad (70m³) met 20kW WP verwarmd, WP wordt enkel ingeschakeld bij overschot aan PV-stroom maar water is makkelijk tussen 27 en 29 graden te houden. Trouwens geen specifieke isolatiemaatregelen genomen, zwemabd is betonnen kuip van 25cm dikte en standaard rollijk eroverheen.
Dat is al een mooi voorbeeld! Hoeveel KW verbruikt de verwarming van je zwembad dan zo op jaarbasis?

Ik zou natuurlijk ook nog de tuinbureau verwarmd moeten krijgen, maar dit geeft toch al een idee, want het zwembad zou ongeveer even groot zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lt.Mitchell
Als je digitale teller hebt kan je die aanvraag doen bij Fluvius. Mogelijks moet je aansluiting wel verzwaard worden. Hier hangt er 30 kWp als particulier, dus het kan ;)
Dat is al een mooi voorbeeld! Hoeveel KW verbruikt de verwarming van je zwembad dan zo op jaarbasis?
Hangt van redelijk wat factoren af:
- welke periodes je wil zwemmen (wij zwemmen van eind maart tot midden oktober), maar zorgt er wel voor dat ik soms wel WP inschakel als er geen overschot is van PV
- omgevingstemperatuur (en vooral temp 's nachts) tijdens die periodes (afkoeling bad)
- omgevingstemp overdag (voor performance van WP).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartDG
Dat ga ik toch eens bekijken, bedankt. Op hun eigen website van Fluvius staat nog steeds het systeem zoals ik het altijd gekend heb, maar misschien werd de website nog niet aangepast. Vroeger kon je ook al "zwaardere" omvormers plaatsen den 10 kVA, maar dan werd je aanzien als een producent en dat was een stuk minder interessant qua kosten.
Hangt van redelijk wat factoren af: (...)
Snap ik perfect, maar misschien een gemiddelde dan? Wij zijn ook van plan om dezelfde periode van het jaar het zwembad te gebruiken, dus dat is voor mij wel interessante info. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lt.Mitchell
BartDG schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 18:12:
Dat ga ik toch eens bekijken, bedankt. Op hun eigen website van Fluvius staat nog steeds het systeem zoals ik het altijd gekend heb, maar misschien werd de website nog niet aangepast. Vroeger kon je ook al "zwaardere" omvormers plaatsen den 10 kVA, maar dan werd je aanzien als een producent en dat was een stuk minder interessant qua kosten.

[...]

Snap ik perfect, maar misschien een gemiddelde dan? Wij zijn ook van plan om dezelfde periode van het jaar het zwembad te gebruiken, dus dat is voor mij wel interessante info. :)
Vorige seizoen hadden we 3380 kWh (incl circulatiepomp). Hopelijk geeft dat je beetje een idee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartDG
Nice, dat geeft inderdaad al een mooie indicatie! Bedankt om het te willen opzoeken! :)
Pagina: 1