Dampdichte folie tegen binnenspouwblad?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eivogel1985
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 11:51
Bij het plaatsen van HR++ glas was ik van plan om het schilderwerk van het kozijn ook direct goed aan te pakken. Trespa plaat boven kozijn verwijderd, daar trof ik 6cm glaswol aan. Toevallig heb ik nog 10cm steenwol liggen, vraag me alleen af of ik nu ook dampremmende folie moet plaatsen tegen de binnenmuur? Of volstaat kieren dichten met PUR (tussen kozijn en binnenmuur)? Ik vraag me nl af hoeveel vocht er nou door zo'n binnenmuur getransporteerd kan worden, terwijl deze aan de binnenkant gestuct en meerdere malen gesausd is... URL="https://tweakers.net/i/HtStGQcUP4NHv32SEi8BPzIIW9Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ppvgWyaq5Cmev9HSoGT83jjz.jpg?f=user_large",,"1"]Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lfAsWOPTjry3D2R5VamQVpGbAcU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ppvgWyaq5Cmev9HSoGT83jjz.jpg?f=fotoalbum_large[/URL]

[ Voor 31% gewijzigd door Eivogel1985 op 28-08-2022 14:32 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:45
Volgens mij zou zo'n situatie idealiter vergelijkbaar moeten zijn met bijv. Een keralit gevel.

In dat geval heb je van buiten naar binnen;
Keralit, dampopen folie, isolatie , dampremmende folie, afwerking binnen.

Of het dan bij een gemetselde gevel anders is ben ik ook wel benieuwd naar. Als je de spouw laat isoleren is het immers ook niet zo.
Ik vraag me soms ook wel de meerwaarde van die folies af voor een gevel.

[ Voor 9% gewijzigd door pentaw1nz op 28-08-2022 15:07 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:15
pentaw1nz schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 14:54:
Volgens mij zou zo'n situatie idealiter vergelijkbaar moeten zijn met bijv. Een keralit gevel.

Of het dan bij een gemetselde gevel anders is ben ik ook wel benieuwd naar. Als je de spouw laat isoleren is het immers ook niet zo.
Wat doet die dampopen folie achter dampdicht Keralit dan? Dat lijkt me een zinloze opstelling.
Dampremmend binnenzijde lijkt me afdoende.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
pentaw1nz schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 14:54:

normaal ventileer je beplating om rotting van het bevestigingshoutof de plaat zelf te voorkomen. (ik weet dat dat laatste niet aan de orde is bij trespa of keralit) dus zit er nog een luchtspouw en dan is een waterkerende dampdoorlatende folie wel handig. Omdat er geen naden zijn is die folie minder nuttig , maar uiteraard is dat niet altijd. en je kan altijd nog condens aan de binnenkant van de plaat krijgen en je wilt in basis niet dat de isolatie daardoor nat kan worden. zulke beperkte delen worden nogwel eens zonder folie en gewoon op de kozijnen geschroefd, formeel niet volgens plaatsings voorschriften, maarja zolang je geen garantie wilt is dat opzich geen probleem. de folie binnen is niet nodig bij een steenachtig materiaal. die beschermd namelijk de hoofd draag constructie en die is nu niet van hout.

[ Voor 14% gewijzigd door twain4me op 28-08-2022 16:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:45
No Hands schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 15:46:
[...]

Wat doet die dampopen folie achter dampdicht Keralit dan? Dat lijkt me een zinloze opstelling.
Dampremmend binnenzijde lijkt me afdoende.
Keralit sluit niet 100% aan op je gevel. Die folie is een waterkering om je constructie droog te houden, maar wel de damp van binnen naar buiten te laten.

Bij stuifsneeuw bijv kan er anders best wat ophopen achter je keralit, wat dan het houten frame er achter nat maakt

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024