en de opmerking budget/onhandigheid lijkt toch wel veel op dat jij nog nooit een glas drinken om hebt gegooid
Nee, ik heb dat nog nooit gedaan. Dus daarmee is mijn visie van hoeveel geld wil je spenderen vs. hoe handig/onhandig is het om een glas drinken bij je computer / keyboard te hebben dus anders.
Maar laten we eens beginnen met de IP-ratings bijvoorbeeld:
https://www.meerdanlicht.nl/informatie-over-ip-waarden. De K55 uit de startpost heeft slechts een IP42 (according to Google); dat is dus "nooit" voldoende om een glas drinken tegen te houden. Drupdicht is echt toevallig een druppeltje van tot 1mm of een paar maar daar moet je alsnog wel redelijk snel op acteren. De Steelseries Apex is al IP32 en kan maar 2.5mm handhaven drupdicht.
Als je letterlijk aangeeft een glas drinken, dan hebben we het over gemiddeld 150ml drinken en dan kom je snel in de IP54 of hogere rating. Zelfs een half glas zou je echt al IP54 willen hebben (of betere rating). En dan is bijvoorbeeld een Black Widow een goede keuze. Maar, ik zou geen seconde 90 Euro of meer aan een keyboard besteden; mijn duurste keyboard was een Logitech UltraX; 2 tientjes omdat ik graag een laag/vlak keyboard wilde hebben.
het os systeem waarover je schrijft, de meest fabrikanten van dat spul maken software voor de meeste os
Als ik op de site van Corsair kijk: Windows & MacOS. Als ik op de site van Razer kijk: Windows & MacOS. Logitech: Windows 10 (en hoger) en MacOS.
Ik kan echt niet uitmaken uit jouw vraagstelling of je misschien nog een oudere versie van MacOS draait. Of dat je bepaalde games hebt die alleen op Windows 7 draaien. Waarom denk ik dat misschien: jouw eis aan een keyboard is "rgb & volume-knop" en dat zijn relatief beperkte eisen. Dat kan maar vaak (niet altijd) zijn eisen aan een keyboard ook het type switches, programmeren van RGB, meerdere toetsen die iets doen zoals multi-monitor switch of bijvoorbeeld een Fn-keypad.
reageerd de software hetzelfde als bv linux of apple dus maakt niks uit

Dan heb ik zeker het verkeerde beroep gekozen; ik ben relatief goed met Windows (beheer / troubleshooten / virtualisatie / etc). En daar reageert weinig hetzelfde op als op Linux. Sterker nog; als ik een random stuk software van internet wil downloaden, krijg ik toch altijd de keuze of het voor Windows, Linux of MacOS is? Dat is "nooit" hetzelfde.
Je zal het vast anders bedoelen of in jouw bewoordingen neerzetten maar ik laat me ook graag voorlichten; wil je dan wat linkjes geven die ik gemist heb waar er van Razer of Corsair dezelfde software te downloaden is voor Linux / Ubuntu Desktop / Linux Mint?