Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keroner
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:02
Ola medetweakers,

Ik heb nu een 1 x 35 amp hoofdaansluiting, maar overweeg (voordat ik een pv installatie ga installeren) een 3 fasen (3 x 25 amp) aan te vragen.

Op dit moment heb ik voldoende aan 1 fase, maar de toekomst ziet er heel anders uit.

Huidig verbruik is ca. 4.500 kWh. 4 persoonshuishoudens.

Momenteel heb ik een gemiddelde rijtjeswoning.
Wasautomaat, wasdroger, Nas, servertje, koken op gas, etc. Niet zo heel spannend dus.

In de toekomst wordt het allemaal duurzamer. Uitbreidingen zullen bestaan uit,
Hybride wp, wpb, electrisch koken, airco (2 x split), quooker, kids worden groter, dus meer apparatuur en een pv systeem.

Mijn gevoel zegt dat ik nu direct over moet gaan op 3 fasen om toekomst bestendig te zijn.
Dit levert natuurlijk extra kosten op, maar liever nu dan extra kosten later.

Is deze beredenering logisch?

Bedankt alvast!!!!

Edit: quooker toegevoegd

Beste antwoord (via keroner op 28-08-2022 22:18)

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

keroner schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 21:30:
[...]

Omdat ik zonder te meten (I know :F Meten is weten) het gevoel had dat met de airco's, hybride wp en wpb te weinig vermogen zou hebben in de toekomst. Voordat ik een omvormer ga aanschaffen wil ik zeker weten of dit 1 of 3 fasen moet worden.
Eerlijk :)

8 panelen van 450 Wp moet je op 1-fase aansluiten en beslist niet op 3-fase.

Overigens ben ik all-electric op 1×35A. Geen idee van mijn piekverbruik, want ik meet die niet. Ken ook een huis all-electric op 1×25A met inductie en warmtepomp en dergelijke. Geen probleem daar.

Je kan altijd een nieuwe meterkast kopen als 3-fase en die als 1-fase aansluiten. Die ferraris zou ik willen behouden.

Alleen voor elektrische auto opladen zou ik overstappen naar 3×25A.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:06

CyBeRSPiN

sinds 2001

Ja klinkt logisch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keroner
Dai is snel :)
Thanks!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-09 09:40
Eigenlijk kan alles wat je noemt nog steeds prima op 1x35A. Alleen voor een elektrische kookplaat is 3x25A handiger.
Een hybride WP zou ik overigens niet doen. Ga dan volledig elektrisch. Zeker aangezien je ook een WPB en airco wilt aanleggen. Qua verbruikskosten zal het niet veel schelen. Maar je gasaansluiting opzeggen scheelt een heleboel vastrecht.

Houd er overigens rekening mee dat er bij veel netbeheerders een wachtlijst of complete stop is op omwisselen naar 3x25A omdat er een tekort aan 3 fase meters is (nog van dat chip tekort). En dan krijgen nieuwbouw of mensen met een kapotte meter voorrang.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 17:42
Het lijkt mij heel verstandig om naar 3x25A te gaan. De kosten van de omzetting vallen meestal mee. Dat is geheel afhankelijk van het netwerkbedrijf. Bij mij kostte dat minder dan €300,-
Houdt wel rekening met aanpassingen in je meterkast. Dat kan aardig in de papieren lopen. Aangezien ik al redelijk voorbereid was op 3 fasen vielen de kosten nog redelijk mee.
Wat nog wel nodig was: extra meterkast ernaast met schakelmateriaal voor inductiekolen, laadpaal en zonnepanelen. De extra kosten waren nog wel €400,-
Houdt ook rekening met levertijd. Soms is het een klein uurtje werk voor een monteur. Bij mij was er een sanering nodig. Levertijd ongeveer een half jaar.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keroner
Thanks.
De extra kosten zullen meevallen.
Ik heb al een 2de groepenkast aangeschaft en heb 5 nieuwe groepen (ingebouwde aardlek) klaarliggen.
Ben in het verleden electricien geweest (en is m'n buurman nog steeds) dus aansluiting doen we zelf. Zal dus beperkt zijn tot een 3 fasen hoofdschakelaar en de kosten van de netbeheerder.
Bijgevoegd een foto van de huidige installatie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kBat-G4BWxnC7nypd9EN6lFPbtI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I4uPvGpMscHBOD5iwwrpv2hE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10-09 07:28
Je krijgt helaas ook een nieuwe meter, dat is dus baai baai mooie oude Ferraris draaischijf

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keroner
Lardman schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 12:51:
Je krijgt helaas ook een nieuwe meter, dat is dus baai baai mooie oude Ferraris draaischijf
Die bui voelde ik al hangen. Flink balen voor de saldering :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Om eerlijk te zijn zie ik de voordelen van 3×25A niet, zolang je geen elektrische auto gaat laden. Ik kan me niet voorstellen dat een standaard woning langdurig meer dan 8 kW trekt. Maar meten is weten natuurlijk. Niet meten is niet weten.

Met afschaffen van salderen anno 2031 2022 zie ik nog meer voordelen om alles op 1-fase te hebben en desnoods aan peakshaving doen zodat je niet alles tegelijk aan hebt staan, mocht dat nu überhaupt voorkomen.

Zou die ferraris lekker laten hangen nu er energieleveranciers salderen per maand in plaats van per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keroner
Thanks voor de tip Dre.
De saldering met een Ferraris schijf is inderdaad super aantrekkelijk.
Is het echter niet zo dat hier een boete op zou komen te staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:28
@keroner
Wel verstandig om ook even te controleren of je wel met jouw Ferraris kunt salderen. Er zijn namelijk ook uitvoeringen die niet terug kunnen draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaiman
  • Registratie: Augustus 2022
  • Niet online
keroner schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 13:33:
Thanks voor de tip Dre.
De saldering met een Ferraris schijf is inderdaad super aantrekkelijk.
Is het echter niet zo dat hier een boete op zou komen te staan?
Wat is het verschil tov een digitale? Salderen is salderen. Zodra de saldering stopt gaan de ferrarimeters toch verboden (/vervangen) worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keroner
Dronium schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 13:44:
@keroner
Wel verstandig om ook even te controleren of je wel met jouw Ferraris kunt salderen. Er zijn namelijk ook uitvoeringen die niet terug kunnen draaien.
Thanks voor de tip. Metertype is Schlumberger S16XDs. Deze is dus in iedergeval terugdraaiend.

Dat verbod op op zonnepanelen zonder slimme meter is er (nog) niet door als ik het goed begrijp? Iemand enig idee hoe dit er in de toekomst uit kan zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07-09 13:25
Je hoeft helemaal geen slimme meter te nemen: weigeren mag nog steeds. Alleen zal die Ferrarimeter straks niet meer werken als het aankomt op dag- en nachtstroom. Die omschakeling gaat nu nog met pulsen over het net maar dat wordt op korte termijn anders omdat iedereen dan een slimme metrr heeft. Als het aan de netbeheerders ligt ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 15:34
Dre schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 13:27:
Met afschaffen van salderen anno 2031 2022 zie ik nog meer voordelen om alles op 1-fase te hebben en desnoods aan peakshaving doen zodat je niet alles tegelijk aan hebt staan, mocht dat nu überhaupt voorkomen.
Voor salderen maakt het totaal niet uit of je op 1 of 3 fasen zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keroner
MarkS90 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 14:35:
Je hoeft helemaal geen slimme meter te nemen: weigeren mag nog steeds. Alleen zal die Ferrarimeter straks niet meer werken als het aankomt op dag- en nachtstroom. Die omschakeling gaat nu nog met pulsen over het net maar dat wordt op korte termijn anders omdat iedereen dan een slimme metrr heeft. Als het aan de netbeheerders ligt ...
Dat is helemaal goed nieuws. Offerte aanvraag in ieder geval in gang gezet (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keroner
RocketKoen schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 12:36:
Een hybride WP zou ik overigens niet doen. Ga dan volledig elektrisch.
Dat is wat ik het liefst wil, maar daarvoor moeten er eerst nieuwe kozijnen (bestaand is oud vurenhout met dubbel glas), vloerverwarming op de bg en 1ste (opbouw (2de) wordt vv) en kruipruimte isolatie.

Woning is uit 1984 en min of meer uit de grond gestampt ;)

Punt is dat daar het budget gewoon niet voor is. Moet eerst nog de opbouw afbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05:51
Je hoeft helemaal geen slimme meter te nemen: weigeren mag nog steeds.
Alleen als je naar 3-fasen over gaat, krijg je uiteraard wel gewoon een nieuwe meter welke ook daadwerkelijk 3 fasen kan meten.

Als je daarbij aangeeft geen slimme meter te willen, krijg je een simpelere digitale meter of een slimme meter waarbij de communicatie wordt uitgeschakeld.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

danny.s schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 14:42:
[...]

Voor salderen maakt het totaal niet uit of je op 1 of 3 fasen zit.
Klopt, net als salderen dat we tot 2031 zouden kunnen doen op jaarbasis (maar Budget Energie nu al per maand doet). ACM doet niks. Geen garantie voor de toekomst bedoel ik dus te zeggen.

@keroner
Probleem zit niet in wel of niet slim. Probleem zit erin dat mijn ferrarismeter 1 telwerk heeft en een nieuwe 4 telwerken heeft, dat wil ik niet. Ik wil 1 telwerk.

Wat is trouwens de reden dat je 3×25A aangevraagd hebt?
#durftevragen
(Denk je dat je te weinig vermogen hebt, of weet je dat te weinig vermogen hebt aan 1×35A). 8 kW is een hoop, maar je zal daar vast een meting op hebben zitten ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

En 1984 kan je over het algemeen makkelijk full-electric verwarmen. Laat ramen maar zitten. En niet extra isoleren. Dikke radiatoren erin (nog beter vloerverwarming) en stoken maar. Hybride is angst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:02
Het hangt ook af van hoeveel PV je kunt leggen, als je veel panelen kwijtkunt moet je dat ook op een fatsoenlijke manier kunnen terugduwen op het net. Dat heeft mij doen besluiten om naar 3x 25A over te stappen en niet mijn verbruik.
Overigens zie ik een eigen laadpaal voor de deur als min of meer onvermijdelijk in de toekomst en dan heb je graag 3-fasen.

Als je het kwijtkunt kun je ook een secundair allocatiepunt aanvragen (SAP ofwel een tweede meter) en kan die ferrarismeter blijven zitten als je die echt heel graag houden wilt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@keroner

Misschien ben ik een beetje té kritisch maar: Je verbruikt nú dus al 4500kW/h op jaarbasis zonder dat je een warmtepomp en/of een EV-Laadpunt aan huis hebt?

Ik vraag me af wat je huidige gasverbruik is én hoeveel dakoppervlak je in kunt gaan zetten voor een geschikte PV installatie + onder welke condities dat dat vervolgens kan.

[ Voor 10% gewijzigd door Will_M op 28-08-2022 18:16 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-09 23:15
keroner schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 17:45:
[...]

Dat is wat ik het liefst wil, maar daarvoor moeten er eerst nieuwe kozijnen (bestaand is oud vurenhout met dubbel glas), vloerverwarming op de bg en 1ste (opbouw (2de) wordt vv) en kruipruimte isolatie.

Woning is uit 1984 en min of meer uit de grond gestampt ;)

Punt is dat daar het budget gewoon niet voor is. Moet eerst nog de opbouw afbouwen.
Dat "moet" niet hoor. Een warmtepomp is een apparaat dat warm leidingwater maakt, ongeacht of je kruipruimte wel of niet geïsoleerd is. Wat ik lees is dat je liever eerst het huis verder verbouwt voordat je all-electric gaat. Dat kan, maar dan zou ik de hybride warmtepomp lekker overslaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:02
Waar komen die airco's eigenlijk te hangen, die kun je ook gebruiken om te verwarmen en dan kun je die hybride misschien gewoon overslaan. Anderzijds als je een hybride met voldoende vermogen hebt en je gaat daarna verder isoleren en vloerverwarming leggen etc. dan kun je het daarna misschien wel helemaal op de WP af en kun je de CV ketel wegdoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keroner
Dit topic wordt nu aanzienlijk breder dan de titel suggereert, maar dit is voor mij geen probleem :)
Als een moderator hier anders over denkt hoor ik het wel.

Ik val onder de 90% van de Nederlanders die de afgelopen 10 jaar zijn kop in het zand heeft gestoken en nu professioneel paniekvoetballer is die op de valreep wil gaan verduurzamen ;)
In mijn verdediging, mijn droom was een opbouw op mijn woning waar ik 10 jaar voor heb gespaard en welke nu realiteit is geworden (Casco opgeleverd, ben nu aan het afbouwen) :)

Ik zal mijn situatie schetsen.

Rijtjeswoning uit 1984 in Den Haag
Vloer is betonnen lateien met betonnen broodjes. Daaronder een kruipruimte, ongeïsoleerd
Muren zijn 20cm beton dan een met steenwol gevulde spouw van 4cm en dan metselwerk van 10cm. Recent is alles opnieuw gevoegd.
Kozijnen zijn vurenhout (aardig aan het wegrotten) met overal dubbel glas (hr ??, niet veel waarschijnlijk)
Het oude dak is nu voorzien van een opbouw ;).
De opbouw is volledig conform bouwbesluit 2012 (wanden RD waarde 4,5 en dak RD waarde 6)
Opbouw is voorzien van Kunststof kozijnen met HR++ glas
Opbouw wordt volledig voorzien van vloerverwarming
Opbouw wordt voorzien van 2 airco's (2 x single split of 1 x duo split) welke ook kunnen verwarmen. Verwarmen is optioneel gezien de vloerverwarming
Bg. is 160 m3 en bevat 4 radiatoren.
1ste is 140 m3 en bevat 5 radiatoren (4 slaapkamers en een badkamer met ieder een aparte radiator)
CV installatie is een 1 pijpssysteem. Vanaf de ketel worden deze wel appart gevoed door 26mm Henco meerlagenbuis
Verbruik 4.233 Kwh en 1.356 m3 (gemiddelde genomen vanaf april 2014 t/m april 2022)
2 badkamers, waarvan 1 met bad. Geen stortdouches. Badkamer in de opbouw heeft een douche WTW

Na veel gelezen te hebben ben/was ik in de veronderstelling dat volledig elektrisch geen zin heeft met conventionele radiatoren en matige isolatie. Vandaar dit ik gasloos (nog) niet overwogen heb. Recent is dan ook de 14 jaar oude Remeha Avanta CW4 van beneden verwijderd en is in de opbouw een Calenta Ace CW5 geplaatst met het oog hier een Elga Ace naast te gaan hangen (kan een Elga Ace 6kw ook stand-alone gebruikt worden?).

Op het (nieuwe) dak komen straks 8 stuks 450wp panelen in oost/west configuratie.
In de toekomst zullen er op de schuur ook 3 stuks 450wp panelen komen in zuid configuratie als dit loont (aparte omvormer).

Er is nog een aardig budget voor de afbouw van de opbouw. De opbouw heeft echter geen haast. Kids zijn 10 en 7, maar tegen de tijd dat ze echt gaan puberen wil ik met mijn vriendin wel naar de 2de verhuizen ;)

Ik ga er van uit dat gas binnen nu en 10 jaar misschien wel 10 eur/m3 en elektra 3 eur/kwh gaat kosten (steek m'n kop niet nog een keer in het zand....).

Op basis van bovenstaande kan ik dus nu het resterende bedrag voor de verbouwing investeren in verduurzamen van de woning, gebruiken voor de opbouw, of een combinatie van deze 2.

Voor de Tweakers die dit allemaal doorlezen en ook nog advies hebben, alvast super bedankt!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

1356m3 gas klinkt als een 5 kW warmtepomp is voldoende. Boilertje van 200-400 liter afhankelijk van opvoeding kinderen en ouders. Of zo'n Atlantic Explorer v4 270 liter met spiraal. Soms is separaat makkelijker.

Vaak ben je te bang.

Een jaar geleden was het wel wat goedkoper en makkelijker leverbaar :(

@keroner
#durftevragen
(Denk je dat je te weinig vermogen hebt, of weet je dat te weinig vermogen hebt aan 1×35A). 8 kW is een hoop, maar je zal daar vast een meting op hebben zitten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keroner
Dre schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 21:23:
@keroner
#durftevragen
Omdat ik zonder te meten (I know :F Meten is weten) het gevoel had dat met de airco's, hybride wp en wpb te weinig vermogen zou hebben in de toekomst. Voordat ik een omvormer ga aanschaffen wil ik zeker weten of dit 1 of 3 fasen moet worden.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

keroner schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 21:30:
[...]

Eerlijk :)

8 panelen van 450 Wp moet je op 1-fase aansluiten en beslist niet op 3-fase.

Overigens ben ik all-electric op 1×35A. Geen idee van mijn piekverbruik, want ik meet die niet. Ken ook een huis all-electric op 1×25A met inductie en warmtepomp en dergelijke. Geen probleem daar.

Je kan altijd een nieuwe meterkast kopen als 3-fase en die als 1-fase aansluiten. Die ferraris zou ik willen behouden.

Alleen voor elektrische auto opladen zou ik overstappen naar 3×25A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keroner
Thanks Dre,

Een EV zit er gezien de eerder genoemde plannen voorlopig al helemaal niet in. Doe het nog wel even met m'n 'groene' 2 liter uit 2005......

Ben al begonnen met een spreadsheet van al mijn apparatuur met verbruik en simultaan gebruik om mijn piekbelasting te bepalen. Is uiteraard wel een aardig klusje ;)
Mocht de piekbelasting genoeg onder de 8kw blijven dan wordt het waarschijnlijk vasthouden aan 1 fase en de prachtige Ferraris meter.

Wat betreft de HR ketel en hybride WP. kan zo'n Elga Ace 6kw stand-alone draaien als ik de ketel er uit zou doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkh
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 10-09 17:12
Als je op 1x35 blijft, heb je misschien wel minder keuze in welke WP je wilt? Maar misschien is dat ook niet erg, ik ben geen expert.

NH, rijtjeshuis bouwjaar 1952, enkele Quatt, Tado V3+, droogbouw vloerverwarming, HR++ glas, spouwisolatie, kruipruimte isolatie, dak isolatie 2.5rd, 12x zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

keroner schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 21:53:
Thanks Dre,

Een EV zit er gezien de eerder genoemde plannen voorlopig al helemaal niet in. Doe het nog wel even met m'n 'groene' 2 liter uit 2005......

Ben al begonnen met een spreadsheet van al mijn apparatuur met verbruik en simultaan gebruik om mijn piekbelasting te bepalen. Is uiteraard wel een aardig klusje ;)
Mocht de piekbelasting genoeg onder de 8kw blijven dan wordt het waarschijnlijk vasthouden aan 1 fase en de prachtige Ferraris meter.

Wat betreft de HR ketel en hybride WP. kan zo'n Elga Ace 6kw stand-alone draaien als ik de ketel er uit zou doen?
Elga Ace kan volgens mij standalone draaien, maar check dat voor de zekerheid.

Piekverbruik zou ik meten. Rekenen ga je er flink naast zitten. Je zou bijna een slimme meter aanvragen om het te kunnen meten ;)

Er zijn bijvoorbeeld mensen die beweren dat een inductiekookplaat van 7,4 kW niet op een 1×16A groep kan (=3,6 kW). Ze hebben het alleen nog nooit gemeten of geprobeerd. (ik beide wel ;))
rinkh schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 21:56:
Als je op 1x35 blijft, heb je misschien wel minder keuze in welke WP je wilt? Maar misschien is dat ook niet erg, ik ben geen expert.
Nee heeft geen invloed voor dit huis.

[ Voor 4% gewijzigd door Dre op 28-08-2022 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keroner
Dre schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 21:58:
Piekverbruik zou ik meten. Rekenen ga je er flink naast zitten. Je zou bijna een slimme meter aanvragen om het te kunnen meten ;)
Spreadsheet = shift-delete :)
Ik zie dat EMAT al dinrail Kwh meters heeft voor 25 euro (tot 45 amp). Dat lijkt mij de investering wel waard.
Daarmee heb ik dan de huidige situatie. Toekomstige apparatuur zal ik er dan wel o.b.v. prognose bij moeten rekenen.

Stand-alone gebruik van de Elga Ace ga ik uitzoeken.

Thanks again!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keroner
Dre schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 21:58:
Elga Ace kan volgens mij standalone draaien, maar check dat voor de zekerheid.
Het ziet er naar uit dat dit wel moet kunnen. Hieronder links voor mogelijk andere gedesinteresseerde.
https://www.youtube.com/watch?v=QhA6LAYFYMo
http://energiepionier.nl/elga-zonder-ketel/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlizzarD
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

Hier ook nog een ouderwetse terugdraaiende ferraris meter en dag/nachtstroom is al een hele tijd geleden uitgeschakeld (denk al 1 1/2 a 2 jaar). Helemaal prima, ik saldeer toch direct 1 op 1 terug zonder apart telwerk.

Uiteindelijk zal hij wel 'afgekeurd' worden en zullen we over moeten op een digitale/slimme meter, maar zolang dat niet verplicht is laat ik deze gewoon zitten :>

iStockphoto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter Unkel
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 01-02 16:23
Is het ook mogelijk om bij 3 fasen 2 x 25 en 1 x 35 amp af te nemen.
Dan zou die 35 amp zijn voor inductie, oven, magnetron en elektrisch douchen. wij douchen elektrisch en bij 3 x 25 klapt ie er toch regelmatig uit. Er is geen gas aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:54
Peter Unkel schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 15:57:
Is het ook mogelijk om bij 3 fasen 2 x 25 en 1 x 35 amp af te nemen.
Dan zou die 35 amp zijn voor inductie, oven, magnetron en elektrisch douchen. wij douchen elektrisch en bij 3 x 25 klapt ie er toch regelmatig uit. Er is geen gas aansluiting.
Nee
Dat wordt 3x35A
En dat moet je niet willen.

Beter een kleine boiler plaatsen voor de douche
Of een kleine thuisaccu

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrNOnamE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:01
Wat wel nog een dingetje is, het net zit erg vol. Best kans als je over 4 jaar een 3x25 aansluiting wilt je deze niet meer kunt krijgen.

Met het oog op de toekomst zou ik daarom altijd gaan voor een 3 fase. Voor nu kun je de hele woning achter 1 of 2 fases hangen, dat maakt niet uit. Maar zodra je wat wilt in de toekomst dan heb je de mogelijkheid.

☀️ 39 Panelen |⚡SolarEdge SE12.5K | 🔆 Panasonic 7KW KIT-WC07J3E5 | ❄❄❄❄ Mitsubishi SRK 20ZSX-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter Unkel
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 01-02 16:23
thnx heren. Dan lijkt mij een boiler toch de beste optie. 3x25 heb ik al.
Pagina: 1