Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hoe inschakelen ketel iets te vertragen bij warmwatervraag?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• jurjeno
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07-11 16:55
In onze woning hebben we een warmteterugwininstallatie welke water verwarmt met de afgezogen lucht van de mechanische ventilatie. Wanneer er warmwatervraag is (kraan/douche) loopt dit water via een thermostatisch mengventiel ofwel naar de combiketel (die het naverwarmt) ofwel direct naar de kraan/douche (als naverwarming niet nodig is).

Het mengventiel zit echter zo'n 1,5 meter van het warmwaterreservoir vandaan. Dit zorgt ervoor dat bij warmwatervraag eerst het (afgekoelde) water uit het 1,5m stukje leiding door het ventiel naar de ketel wordt gestuurd, die daardoor aanslaat om het te verwarmen. Heel kort daarna komt het warme water uit het reservoir bij het ventiel, wat dan niet meer naar de ketel wordt geleid. Resultaat is dat bij warmwatervraag de ketel altijd aanslaat, maar voor heel korte duur.

Ik heb de afgelopen dagen de ketel helemaal uitgeschakeld, en dat had geen merkbaar effect op water uit de kraan of douche. Ik ben dan ook op zoek naar een simpele manier om het aanslaan van de ketel te voorkomen.

De simpelste manier zou zijn om de ketel zo in te stellen dat deze bij warmwatervraag een paar seconden wacht met het daadwerkelijk starten met verwarmen. In 99% van de gevallen is na die paar seconden de warmwatervraag namelijk gestopt omdat er dan geen water meer naar de ketel wordt geleid.

Ik heb echter geen manier gevonden om zo'n vertraging in te stellen. Iemand hier enig idee hoe dat zou kunnen? Het gaat om een Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24. Andere slimme ideeën zijn natuurlijk ook welkom. :)

(Het verplaatsen van het ventiel is wel mogelijk, maar vanwege de plaatsing van de hele spullenboel niet simpel... vandaar dat ik even kijk of er iets anders mogelijk is.)

Beste antwoord (via jurjeno op 29-08-2022 11:09)

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:57

Illusion

(the art of)

Heb je de Installatiehandleiding gevolgd onder hoofdstuk 5.2.1 “naverwarming zonneboiler”? https://www.intergas-verw...-Kompakt-HRE-88557803.pdf

En dan specifiek het plaatsen van de koudwatersensor en de positie van het mengventiel.

Edit:
Waar ik 5.2.1 zei bedoel ik 5.2.2 en helaas lijkt deze zin dan toch te vermelden dat je het beste het ventiel kan verplaatsen:
Positie thermostatisch omschakelventiel: Om te voorkomen dat het thermostatisch omschakelventiel teveel door de omgevingslucht wordt beïnvloed, dient deze zo dicht mogelijk op de warmwater aansluiting van de boiler en verticaal te worden geplaatst (maximale afstand 100mm). Hierdoor wordt voorkomen dat het toestel bij iedere tapvraag in bedrijf komt.

[ Voor 64% gewijzigd door Illusion op 28-08-2022 11:42 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Alle reacties

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Ben bang dat je fysiek in je ketel moet gaan hakken en doorstroomsensor met wat externe elektronica tijdelijk moet onderbreken.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • Beste antwoord

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:57

Illusion

(the art of)

Heb je de Installatiehandleiding gevolgd onder hoofdstuk 5.2.1 “naverwarming zonneboiler”? https://www.intergas-verw...-Kompakt-HRE-88557803.pdf

En dan specifiek het plaatsen van de koudwatersensor en de positie van het mengventiel.

Edit:
Waar ik 5.2.1 zei bedoel ik 5.2.2 en helaas lijkt deze zin dan toch te vermelden dat je het beste het ventiel kan verplaatsen:
Positie thermostatisch omschakelventiel: Om te voorkomen dat het thermostatisch omschakelventiel teveel door de omgevingslucht wordt beïnvloed, dient deze zo dicht mogelijk op de warmwater aansluiting van de boiler en verticaal te worden geplaatst (maximale afstand 100mm). Hierdoor wordt voorkomen dat het toestel bij iedere tapvraag in bedrijf komt.

[ Voor 64% gewijzigd door Illusion op 28-08-2022 11:42 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• jurjeno
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07-11 16:55
Heb je de Installatiehandleiding gevolgd onder hoofdstuk 5.2.1 “naverwarming zonneboiler”?
Vanuit de bouw was er een heel andere constructie afgeleverd die al helemaal niet in lijn was met de installatiehandleiding, wat resulteerde in behoorlijk wat onnodig gasverbruik. Een jaar of twee geleden heb ik een loodgieter gevraagd de boel te installeren volgens het boekje. Ik was op de hoogte van wat er in de installatiehandleiding staat, maar de loodgieter had (vanwege de onhandige bereikbaarheid) de fabrikant van de ketel gebeld om te vragen of het wat zou uitmaken om het ventiel iets verder te hangen. Het antwoord daarop was dat dat niets zou uitmaken, maar helaas blijkt nu toch anders.

Het extra gasverbruik van de huidige situatie is niet veel: zo'n 2,5 kuub / maand. Zelfs met de huidige prijzen niet echt waard de loodgieter nog een keer voor te laten komen, maar als er een simpele workaround zou zijn zou dat mooit zijn. Het lijkt er helaas op dat die er niet is. In ieder geval bedankt voor het meedenken allebei!

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:45
Mocht je het ventiel niet willen verplaatsen zou je nog kunnen proberen de leiding zo veel mogelijk te isoleren, hierdoor koelt het water minder af en is de kans groter dat het weer zo warm mogelijk in de boiler terug komt.