Atmos speakers in betonnen plafond?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay2077
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 11-05-2024
Heeft er iemand wel eens dolby atmos speakers in een betonnen nieuwbouw plafond ingebouwd? Is dat mogenlijk?

Ik zou wel een 5.1.2 willen maar wil een strak plafond houden. Het is zo een standaard nieuwbouw platen plafond met van die richels.

Gaten erin en sleuven naar de zijkant freezen voor de kabels dacht ik.

Vraag is ook even of het het waard is, want het is als het al kan best een projectje.

Thanks

Wees2066

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Een gat kan wel, sleuven in de de dwarsrichting ook als je ze heel ondiep maakt, op 3 cm zit de stalen wapening.

[ Voor 11% gewijzigd door Ernemmer op 28-08-2022 08:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:21
Sleuven in dwarsrichting is niet verstandig. De platen zijn voorgespannen. Als je daarin veel materiaal weghaalt, dan verandert het spanningspatroon.
Bovendien is het prefabbeton bikkelhard, niet te vergelijken met sleuven frezen in b.v. een dekvloer.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:29
@Jay2077 Als ik een beetje google wat de meest ondiepe Atmon speaker is, kom ik uit op circa 5cm. Dat is toch best een diep gat wat je moet maken, zeker in een plafond.
Wil je speakers in je plafond kan je het beste voor een verlaagd plafond gaan.

Een tweede optie is een Dolby Atmos reflectie speaker. Die plaats je op een front-speakers en zijn omhoog gericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay2077
Ja dat verlaagde plafond zag ik ook al maar dat vind ik toch wel zonde. Het is een grote huiskamer dus wil hey liever egaal houden.

Reflectie is idd wel een optie maar daar lees je gemixte verhalen over.

Vraag me af of dat het wel waard is.

Wees2066

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:53
Ernemmer schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 08:46:
Een gat kan wel, sleuven in de de dwarsrichting ook als je ze heel ondiep maakt, op 3 cm zit de stalen wapening.
Dit precies. Heb ik ook gedaan met (laagspanning) spotjes. Een lampkabeltje gebruikt om in het sleufje te leggen. Zorg ervoor dat je goed weet hoe de sleuven lopen. Maak foto’s ervan.

Zorg ervoor dat je het gat voor de speaker in een kanaal boort. Dus niet in een rib. Als je de bouwtekeningen van je huis hebt kan je daar vinden in welk type kanaalplaat je wil boren. Het verschilt namelijk nogal hoeveel en hoe groot de kanalen zijn. Meestal heb je een 7-kanaals plaat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Ik denk dat een rachelwerk met gipsplaten en de afwerking voor een iets verlaagd plafond net zo veel werk is als het maken van gaten en sleuven in het beton. Als bijkomend voordeel kun je er dan ook nog een stapel inbouwspots in kwijt.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
JukeboxBill schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 09:23:
Sleuven in dwarsrichting is niet verstandig. De platen zijn voorgespannen. Als je daarin veel materiaal weghaalt, dan verandert het spanningspatroon.
Bovendien is het prefabbeton bikkelhard, niet te vergelijken met sleuven frezen in b.v. een dekvloer.
Zo’n kabeltje heeft maar 5 mm diepe sleuf nodig, dat kan makkelijk in een kanaalplaatvloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09-05 20:51
Jay2077 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 08:39:
Heeft er iemand wel eens dolby atmos speakers in een betonnen nieuwbouw plafond ingebouwd? Is dat mogenlijk?

Ik zou wel een 5.1.2 willen maar wil een strak plafond houden. Het is zo een standaard nieuwbouw platen plafond met van die richels.

Vraag is ook even of het het waard is, want het is als het al kan best een projectje.

Thanks
Als je gaten in je betonnen plafond wilt maken van dit formaat kan je dat het beste doen tijdens de bouw. Heb ik ook laten doen. Kost ongeveer 300 euro per gat. De locatiekeuze was wel beperkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l23v864F6_iSeJgW8UvJdpm0OZU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4mjJnuqc9lCvLbaBA719O19s.png?f=user_large

Uiteindelijk...vind ik het effect wel meevallen. Wat meespeelt is dat ik heel goede surroundspeakers heb (bipolar speakers van Definitive Technology). De meerwaarde van Atmos is echt vaak zoeken. Het is er wel...maar ik was er dus 4x300 voor het gat + 4x 200 voor de speakers aan kwijt.

Maar goed, je leeft maar 1x :D

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jay2077
@B-Bandit Hey thanks!

Ja precies, ik heb net mijn 5.1 ge-upgrade naar monitor audio c250, silver 300 fronts, een goeie sub (12 inch) en moet de surrounds nog. Maar heb nu al zoveel meer immersie dat ik twijfel wat atmos nog brengt. Ben blij om het nu van iemand te horen die het echt gedaan heeft!

Over die surrounds: Heb je die bipolars ook echt achter je hangen, of meer als surrounds?

Monitor audio heeft ook bipoler fx lijn, maar mijn audio store zei dat dat niet geschikt is voor mij omdat mijn bank tegen de muur staat en mijn surrounds dus aan weerszijden van de bank zitten. (Zie plaatje) om die reden kijk ik nu naar de apex a10, past kwa klank, is hoge kwaliteit en gaan tot 60hz.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c7HDl1_w8BPEyf-dj3LZNClUHBY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jTsBr9RlfVPhmYvZNrqtR3Pn.jpg?f=fotoalbum_large

Wees2066

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Ik kan het mis hebben maar dit lijkt een appartement en dan mag je geen gaten in je plafond boren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
@Jay2077
Als ik zo je setup zie, zou ik eerder je achter speakers upgraden na bijv. zuilen.
Zelf heb ik een 7.1 setup met 2 front-high speakers. Dat voegde bij mij wel extra dimensie toe ten opzichte van de 5.1 setup die ik daarvoor had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jay2077
Ernemmer schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 10:27:
Ik kan het mis hebben maar dit lijkt een appartement en dan mag je geen gaten in je plafond boren.
Ja snap je reactie, maar het is mijn eigen nieuwbouw woning met een split level. begande grond is een keuken, dit is de woonkamer en daarboven is de slaap verdieping...

Wees2066

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay2077
chrisborst schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 10:28:
@Jay2077
Als ik zo je setup zie, zou ik eerder je achter speakers upgraden na bijv. zuilen.
Zelf heb ik een 7.1 setup met 2 front-high speakers. Dat voegde bij mij wel extra dimensie toe ten opzichte van de 5.1 setup die ik daarvoor had.
Naar zuilen? bedoel je vloerstaanders? Denk dat ik dat er niet doorheen ga krijgen. Maar kan je beschrijven wat dat zou kunnen brengen?

Denk je dat een goeie boekenplank luidspreker meer brengt dan bv de apex a10? Die heeft tweeter en driver van de gold serie en gaat tot 60 hz, dus kan best een mooi geluids veld creeeren denk ik.

Alternatief zou silver 50 of 100 op een paar mooie poten zijn... Maar gaat dat meer brengen dan de apex?

Wees2066

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
Jay2077 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 10:17:
@B-Bandit Hey thanks!

Ja precies, ik heb net mijn 5.1 ge-upgrade naar monitor audio c250, silver 300 fronts, een goeie sub (12 inch) en moet de surrounds nog. Maar heb nu al zoveel meer immersie dat ik twijfel wat atmos nog brengt. Ben blij om het nu van iemand te horen die het echt gedaan heeft!

Over die surrounds: Heb je die bipolars ook echt achter je hangen, of meer als surrounds?

Monitor audio heeft ook bipoler fx lijn, maar mijn audio store zei dat dat niet geschikt is voor mij omdat mijn bank tegen de muur staat en mijn surrounds dus aan weerszijden van de bank zitten. (Zie plaatje) om die reden kijk ik nu naar de apex a10, past kwa klank, is hoge kwaliteit en gaan tot 60hz.

[Afbeelding]
Als je in de buurt van Rotterdam woont mag je gerust een keer komen kijken/luisteren. Heb toevallig 4x monitor Audio in het plafond zitten. Ik denk dat de ruimte bij mij ook gewoon te klein is waardoor er te weinig "separation" van de kanalen mogelijk is.

De bank zit op 10cm van de muur af en de bipolars zitten op de muur bevestigd. Dus het is zowel achter als zijkant tegelijkertijd. Die speakers zorgen voor zoveel immersie. Denk dat zij voor 85% van de surround immersie zorgen. De Atmos speakers doen de overige 15%.

En dan heb ik het over 2 manieren van Atmos.
1. De "bubbelervaring" waarbij je omringd bent door geluid en geen kanalen kan onderscheiden. Dat doen ze redelijk goed. Maar zonder de plafondspeakers heb ik dus al 85% van de ervaring. Terwijl ze net zo veel hebben gekost als de rest! En dan heb ik hier Klipsch ed staan!
2. Het daadwerkelijk kunnen horen van de top channels. Dat is eigenlijk bij films zeer minimaal. Een handjevol films maakt er gebruik van en dan ook nog eens maximaal 1 a 2 scenes. Bij gamen is het een ander verhaal! Ik game op een ps5 en die output (helaas) alleen 7.1. Dat laat ik upmixen naar 5.1.4 en dat is wel echt merkbaar.

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:29

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik zou bouncen naar het plafond. Als je wil upgraden, of juist minimaliseren, dan heb je geen vaste inbouw waar je nooit meer bij komt.

Wil je toch echt plafondspeakers, denk dan eens aan een spanplafond. Daarachter kan je alles monteren wat je maar wil. :)

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay2077
B-Bandit schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 10:49:
[...]

Als je in de buurt van Rotterdam woont mag je gerust een keer komen kijken/luisteren. Heb toevallig 4x monitor Audio in het plafond zitten. Ik denk dat de ruimte bij mij ook gewoon te klein is waardoor er te weinig "separation" van de kanalen mogelijk is.

De bank zit op 10cm van de muur af en de bipolars zitten op de muur bevestigd. Dus het is zowel achter als zijkant tegelijkertijd. Die speakers zorgen voor zoveel immersie. Denk dat zij voor 85% van de surround immersie zorgen. De Atmos speakers doen de overige 15%.

En dan heb ik het over 2 manieren van Atmos.
1. De "bubbelervaring" waarbij je omringd bent door geluid en geen kanalen kan onderscheiden. Dat doen ze redelijk goed. Maar zonder de plafondspeakers heb ik dus al 85% van de ervaring. Terwijl ze net zo veel hebben gekost als de rest! En dan heb ik hier Klipsch ed staan!
2. Het daadwerkelijk kunnen horen van de top channels. Dat is eigenlijk bij films zeer minimaal. Een handjevol films maakt er gebruik van en dan ook nog eens maximaal 1 a 2 scenes. Bij gamen is het een ander verhaal! Ik game op een ps5 en die output (helaas) alleen 7.1. Dat laat ik upmixen naar 5.1.4 en dat is wel echt merkbaar.
Bedoel je dat je bank 10 cm van de muur staat, of dat je oren 10 cm van de achterwand zitten? Bij mij zitten de oren van mijn vriendin [die zit nu op de bank :)] op 20 cm van de achterwand.

Denk je dat zo een bipolar bij mij ook voor meer immersie gaat zorgen dan normale speakers? En in die geluids bubbel, is de plaatsing van geluiden dan nog wel intact?

Dit omdat bipolar voor mijn begrip voor meer immersie zorgt omdat ze het geluid meer versprijden en de reflectie op je muren dan voor die bubbel zorgt? of heb ik dat mis?

Wees2066

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
Jay2077 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 10:47:
[...]

Naar zuilen? bedoel je vloerstaanders? Denk dat ik dat er niet doorheen ga krijgen. Maar kan je beschrijven wat dat zou kunnen brengen?

Denk je dat een goeie boekenplank luidspreker meer brengt dan bv de apex a10? Die heeft tweeter en driver van de gold serie en gaat tot 60 hz, dus kan best een mooi geluids veld creeeren denk ik.

Alternatief zou silver 50 of 100 op een paar mooie poten zijn... Maar gaat dat meer brengen dan de apex?
Heb even gekeken wat voor soort speaker die apex a10 is, en die zijn inderdaad al erg goed. Persoonlijk denk ik dat je al een hele goede setup heb en je nu heel veel extra moet uitgeven om maar een klein beetje verbetering te krijgen.

Wellicht kan je eerst kijken of je de akoestiek van je kamer nog kan verbeteren. Een paar mooie akoestische panelen kan soms al een enorm verschil maken. Je ziet soms mensen klagen over het geluid van hun setup en dan blijkt dat ze in een kamer zitten met plavuizen en bijna geen zachte oppervlakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay2077
teacher schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 10:55:
Ik zou bouncen naar het plafond. Als je wil upgraden, of juist minimaliseren, dan heb je geen vaste inbouw waar je nooit meer bij komt.

Wil je toch echt plafondspeakers, denk dan eens aan een spanplafond. Daarachter kan je alles monteren wat je maar wil. :)
ja dat had ik ook al gelezen maar wil het plafond egaal houden dus dan is reflectie idd de beste optie.

ga denk ik eerst mijn surrounds upgraden, en een dirac live reciever met hight virtualisation kopen. De roddel is dat Denon dit najaar hier mee komt. hoop dat dat al voldoende immersie gaat geven!

Wees2066

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay2077
chrisborst schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 11:00:
[...]

Heb even gekeken wat voor soort speaker die apex a10 is, en die zijn inderdaad al erg goed. Persoonlijk denk ik dat je al een hele goede setup heb en je nu heel veel extra moet uitgeven om maar een klein beetje verbetering te krijgen.

Wellicht kan je eerst kijken of je de akoestiek van je kamer nog kan verbeteren. Een paar mooie akoestische panelen kan soms al een enorm verschil maken. Je ziet soms mensen klagen over het geluid van hun setup en dan blijkt dat ze in een kamer zitten met plavuizen en bijna geen zachte oppervlakken.
Heb die apex nog niet. Nu hangen er q acoustics 7000's. overgebleven van een oude set. Dus die upgraden is denk ik een goeie omdat het een hele andere sound dan MA is en omdat ze maar tot 95HZ gaan...

Ja, die akoestiek, ik heb een SR6008. Oud beestje met oude Audysey, daarom wil ik kijken wat dirac live gaat doen als Denon er mee komt.

Als ik ooit wel platen zou overwegen, waar zou je die dan moeten plaatsen? Plafond? of achtermuur?

Wees2066

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:20

Jag

Zelf heb ik een verlaagd plafond laten maken tijdens de bouw. Dit heeft een dubbel functie: naast surrounds en Atmos speakers plaats ik er ook absorptie platen in voor de akoestiek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9FaRI7t9TbHHxhU3RzIDaYJItQU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HlzE0KBpxfi6sEtbKeuVfMse.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hvt7rgurr6mU3-jPWM0hLWLRVVw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8aQnBiauHBOztGLi5MIAgtnR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tpvnwOZ6UgTJsJsp37x_N2jI3Dw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gTyHk8HWCENLP6I35XT7t2bQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
Jay2077 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 10:56:
[...]

Bedoel je dat je bank 10 cm van de muur staat, of dat je oren 10 cm van de achterwand zitten? Bij mij zitten de oren van mijn vriendin [die zit nu op de bank :)] op 20 cm van de achterwand.

Denk je dat zo een bipolar bij mij ook voor meer immersie gaat zorgen dan normale speakers? En in die geluids bubbel, is de plaatsing van geluiden dan nog wel intact?

Dit omdat bipolar voor mijn begrip voor meer immersie zorgt omdat ze het geluid meer versprijden en de reflectie op je muren dan voor die bubbel zorgt? of heb ik dat mis?
Mijn bank zit 10cm van de muur af. En de oren ongeveer 25cm. Surroundspeakers en de oren zit maar 10cm tussen. Het is hier een en al compromis gezien de indeling.

Bipolars zijn beetje hate or love. Zorgt imho voor betere immersie maar moeilijkere allocatie van kanalen. Het is maar net waar je voor gaat. Ik vind het minder omdat mijn Atmos speakers minder tot hun recht komen, maar dat is een onzinnig argument! De speakers an sich doen hun werk dus eigenlijk te goed haha.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8xflg-l7io6msxsFwjp891Y-7Yc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/sfM8AEJoqfrNTYfoHTd5ROfm.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6GEs-G9yjXNYFaaXUAedkhyiiq0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HikTgVAd6tZbcAtxChqPTlo2.jpg?f=user_large

Mijn MLP zit dus naast het hoekkussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay2077
Jag schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 11:12:
Zelf heb ik een verlaagd plafond laten maken tijdens de bouw. Dit heeft een dubbel functie: naast surrounds en Atmos speakers plaats ik er ook absorptie platen in voor de akoestiek.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
ziet er heel vet uit!

Wees2066

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay2077
B-Bandit schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 11:16:
[...]

Mijn bank zit 10cm van de muur af. En de oren ongeveer 25cm. Surroundspeakers en de oren zit maar 10cm tussen. Het is hier een en al compromis gezien de indeling.

Bipolars zijn beetje hate or love. Zorgt imho voor betere immersie maar moeilijkere allocatie van kanalen. Het is maar net waar je voor gaat. Ik vind het minder omdat mijn Atmos speakers minder tot hun recht komen, maar dat is een onzinnig argument! De speakers an sich doen hun werk dus eigenlijk te goed haha.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Mijn MLP zit dus naast het hoekkussen.
je front stage lijkt behoorlijk op de mijne! Heb ook zo een nis gevuld.

denk dat ik met het oog op plaatsing en hight virtualization toch voor de apex ga. Maar thanks voor de info..

Het blijft zo een mooie hobby met 100.000 keuzes en smaken.... :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gsCBm5L2KHRPNdf4tkJHyUCStKA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nPyL54QcqHUSvvRXwka48Mqa.jpg?f=fotoalbum_large

Wees2066

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
Jag schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 11:12:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wauw wat een ontwerp :o Hoe groot is je woonkamer?
Jay2077 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 11:24:
[...]

je front stage lijkt behoorlijk op de mijne! Heb ook zo een nis gevuld.

denk dat ik met het oog op plaatsing en hight virtualization toch voor de apex ga. Maar thanks voor de info..

Het blijft zo een mooie hobby met 100.000 keuzes en smaken.... :)

[Afbeelding]
Prima keuze hoor. Het is zeker een geweldige hobby. Hoop in de toekomst bij andere mensen ook een goede Atmos setup te kunnen beluisteren om een beetje te peilen hoe de mijne zich verhoudt.

[ Voor 27% gewijzigd door B-Bandit op 28-08-2022 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntoniusDD
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 11-05 11:25
Jay2077 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 08:39:
Thanks
Zo'n vraag stel je in eerste plaats aan een constructeur en/of in overleg met de breedplaat fabrikant.
Gaten tot 150mm diameter zijn voor leiding doorvoeren alleen aan de vloerranden zonder een constructieve berekeningen mogelijk mits er geen verstevigde strook middels wapening in de betonnen deklaag is opgenomen of er een latei in de muuroplegging is opgenomen.

Sparingen groter dan 150mm diameter moeten tijdens de productie van de breedplaatvloer vooraf berekend worden door de fabrikant en middels extra wapening worden gecompenseerd.

Een afgehangen plafond kan natuurlijk wel, maar wees gewaarschuwd bij de verkoop zal een slimme koper kunnen eisen dat de 2,6 meter plafondhoogte terug gebracht moet worden daar dat ook de bouwbesluit eis is voor een verblijfsruimte. (een woonkamer is een verblijfsruimte)
Ook hypotheekverstrekkers letten daar steeds meer op en een taxateur kijkt daar zeer zeker naar en vermeld dat in het taxatie rapport.

Wat de rest van de cowboys doen is hun eigen verantwoordelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay2077
Thanks Antonius!

Kan je eigenlijk ook dolby atmos creëeren als je 4 sateliet speakers in de hoeken van je plafond plaatst. Dus twee direct achter je en twee boven je frontstage tegen het plafond?

Wees2066

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Bandit
Jay2077 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 09:06:
Thanks Antonius!

Kan je eigenlijk ook dolby atmos creëeren als je 4 sateliet speakers in de hoeken van je plafond plaatst. Dus twee direct achter je en twee boven je frontstage tegen het plafond?
Jazeker. Er zijn 5 posities mogelijk bij Atmos.

Front Height -> Front Top -> Top Middle -> Rear Top -> Rear height

- Alle "top" posities zitten _in_ het plafond óf zijn zodanig bevestigd dat ze naar beneden gericht zijn (richting de vloer)
- Alle height posities hangen boven de front speakers en surround speakers, maar dan dus hoger en gewoon naar voren gericht (lichte hoek naar beneden).

Height is uiteraard makkelijker te realiseren als je niet in je plafond kunt of geen verlaagd plafond creeert. Een top positie zonder in je plafond te gaan ziet er niet uit.

Afbeeldingslocatie: https://europe.yamaha.com/en/files/gui-front_7b9d5bbde2c572ec64947d7a94cb1007.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goblin13
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 04-02-2023
..

[ Voor 99% gewijzigd door Goblin13 op 04-12-2022 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartKey
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 30-04 19:29
B-Bandit schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 09:51:
[...]

Als je gaten in je betonnen plafond wilt maken van dit formaat kan je dat het beste doen tijdens de bouw. Heb ik ook laten doen. Kost ongeveer 300 euro per gat. De locatiekeuze was wel beperkt.

[Afbeelding]

Uiteindelijk...vind ik het effect wel meevallen. Wat meespeelt is dat ik heel goede surroundspeakers heb (bipolar speakers van Definitive Technology). De meerwaarde van Atmos is echt vaak zoeken. Het is er wel...maar ik was er dus 4x300 voor het gat + 4x 200 voor de speakers aan kwijt.

Maar goed, je leeft maar 1x :D
Mag ik jou iets vragen?

Ik heb ook een nieuwbouwwoning in opbouw. Ik heb 4 gaten van 200mm laten boren in de betonnen gewelven, predallen, deze zijn nu uitgepleisterd, luidsprekerkabels zijn voorzien.
De bedoeling is om er Bowers & Wilkins CCM665 en CCM664 in te monteren.
Nu achteraf gezien merk ik een probleem: hoe monteer je inbouwspeakers in een massief plafond?
Met de typische "dog" klemmen kan je enkel in een vals plafond monteren...
Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
BartKey schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 15:59:
[...]

Mag ik jou iets vragen?

Ik heb ook een nieuwbouwwoning in opbouw. Ik heb 4 gaten van 200mm laten boren in de betonnen gewelven, predallen, deze zijn nu uitgepleisterd, luidsprekerkabels zijn voorzien.
De bedoeling is om er Bowers & Wilkins CCM665 en CCM664 in te monteren.
Nu achteraf gezien merk ik een probleem: hoe monteer je inbouwspeakers in een massief plafond?
Met de typische "dog" klemmen kan je enkel in een vals plafond monteren...
Iemand een idee?
Ik heb niet enkel gaten in het plafond, maar ook een omkisting. De omkisting is gestort in het beton. Ik heb dus een betonplaat van 3cm en daarna pas de omkisting die in het gestorte deel van het beton zit. En die kist is vierkant. Dus de dogklemmen die grijpen zich vast aan de omkisting.

Heb jij enkel een cilindervormig gat in je plafond waar een loze leiding naartoe loopt?

Een oplossing waar ik zelf aan gedacht heb (maar niet fraai is), is om de rand van de speaker die tegen het pleisterwerk aan zit, met een plaatje te klemmen tegen het plafond. Echter ga je dat altijd blijven zien...

Pagina: 1