Nachtelijke wandelingen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 28-04 00:34
Omdat de buurt waar ik in woon van tijd tot tijd onrustig is, wil ik deze ontvluchten. Overdags kan ik bv een wandeling maken door het bos, 's avonds kan ik nog wel paden tussen de weilanden in de buurt een kleine wandeling maken. Voor m'n plezier langs wegen en fietspaden wandelen is niet altijd aan te raden (Hoewel ik goede verlichting heb, lijkt dit soms als een rode lap op automobilisten te werken ;) )

Vrijwel alle natuurgebieden zijn niet toegankelijk 's avonds. Ik ben aan het zoeken waar ik als het donker is kan wandelen of rennen, het hoeft nog eens niet direct in mijn buurt te zijn (midden Brabant).
Wat ik denk al gevonden te hebben is dat je op de meeste stranden in het donker mag komen (duinen niet), de dijken langs het water, wanneer het fietspaden zijn, is het ook rustig. Dit is gewoon de openbare weg, maar rustig genoeg en langs het water is ook fijn.

Wat zijn nog meer opties? Zijn er ergens natuurgebieden die 's nachts ook toegankelijk zijn?

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sméagol
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:02

Sméagol

Master of Mayhem

Ik zou niet te moeilijk denken, en gewoon het platteland buiten je stad opzoeken, ook als dit alleen lokale wegen en fietspaden zijn. Dat is een questie van zelf het verkeer in de gaten houden, waarvan er sowieso niet zo heel veel van zal zijn. En zorgen dat je goed verlicht ben natuurlijk, doe zo'n veiligheidshesje aan.

Make lovecraft not warcraft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wij
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:59

wij

Doorgaande fietspaden (ook in natuurgebieden) zijn meestal wel 24/7 toegankelijk en daar komt ook bijna niemand als het donker is. Dus daar kan je prima rennen, wandelen of fietsen.

[ Voor 5% gewijzigd door wij op 27-08-2022 23:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 28-04 00:34
wij schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 23:44:
Doorgaande fietspaden (ook in natuurgebieden) zijn meestal wel 24/7 toegankelijk en daar komt ook bijna niemand als het donker is. Dus daar kan je prima rennen, wandelen of fietsen.
Is dat zo? Een vriend van me had eens een waarschuwing in het bos gekregen op het fietspad dat ie daar 's avonds niet mocht komen, die was aan het hardlopen. Ik kan wel eens belletje of berichten wagen aan staatsbosbeheer/natuurmoment/lokale-bos-beheerder om te weten te komen hoe het precies zit.
Als ze zeggen dat het gewoon kan, maar de dienstdoende BOA denkt er anders over dan heb ik een stok achter de deur voor een bezwaar :)

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:29

H-W

De meeste natuurgebieden in Nederland zijn verboden terrein na zonsondergang. Je zal dus waarschijnlijk alleen kunnen wandelen op de openbare wegen en fietspaden in het buitengebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bones
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-04 07:07
Keiichi schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 23:25:
Omdat de buurt waar ik in woon van tijd tot tijd onrustig is, wil ik deze ontvluchten. Overdags kan ik bv een wandeling maken door het bos, 's avonds kan ik nog wel paden tussen de weilanden in de buurt een kleine wandeling maken. Voor m'n plezier langs wegen en fietspaden wandelen is niet altijd aan te raden (Hoewel ik goede verlichting heb, lijkt dit soms als een rode lap op automobilisten te werken ;) )

Vrijwel alle natuurgebieden zijn niet toegankelijk 's avonds. Ik ben aan het zoeken waar ik als het donker is kan wandelen of rennen, het hoeft nog eens niet direct in mijn buurt te zijn (midden Brabant).
Wat ik denk al gevonden te hebben is dat je op de meeste stranden in het donker mag komen (duinen niet), de dijken langs het water, wanneer het fietspaden zijn, is het ook rustig. Dit is gewoon de openbare weg, maar rustig genoeg en langs het water is ook fijn.

Wat zijn nog meer opties? Zijn er ergens natuurgebieden die 's nachts ook toegankelijk zijn?
ik ken geen een natuurgebied die snachts dicht is. Wat versta jij onder een natuurgebied?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Natuurgebieden kunnen een C1-gebied zijn waar je in de nacht niet mag komen.

Zie hier de Posbank:
Officieel is de Posbank ’s nachts een C1-gebied. Dit houdt in dat alle voertuigen tussen zonsondergang en zonsopgang, verboden zijn. Dus ook fietsen. Op alle toegangswegen naar de Posbank toe staan dan ook verbodsborden met daaronder het bord: ‘verboden voor zonsopgang, na zonsondergang’.

Je riskeert een dikke boete als je toch na zonsondergang of voor zonsopkomst op de Posbank rijdt, of door de hei struint.
https://indebuurt.nl/arnh...dit-zijn-de-regels~76812/

Het gedeelte: door de hei struint, lijkt ook aan te geven dat je er niet mag lopen, dus niet alleen verboden voor een fiets of auto. Zie ook deze quote: “Naast dat het verboden is om na zonsondergang op de Posbank te komen"

[ Voor 5% gewijzigd door PilatuS op 28-08-2022 00:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:01

Compizfox

Bait for wenchmarks

bones schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 00:16:
[...]
ik ken geen een natuurgebied die snachts dicht is. Wat versta jij onder een natuurgebied?
Ik geloof dat je over het algemeen niet 's nachts in de nationale parken mag komen.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:19

The Eagle

I wear my sunglasses at night

In welke regio zoek je dit überhaupt? :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
The Eagle schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 00:35:
In welke regio zoek je dit überhaupt? :)
Zie de TS: Midden Brabant :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:24

Marc H

- - Is wakker - -

[...]
Kijk voor de lol eens op de bordjes die bij de ingang van natuurgebieden staan:

Afbeeldingslocatie: https://oogopblaricum.files.wordpress.com/2020/09/0aa6c-bordwaranda2-1.jpg

Het is niet bij alle natuurgebieden, maar vaak genoeg wel.
Voor m'n plezier langs wegen en fietspaden wandelen is niet altijd aan te raden (Hoewel ik goede verlichting heb, lijkt dit soms als een rode lap op automobilisten te werken ;) )
Definieer goede verlichting. Wat jij goede verlichting noemt hoeft voor een automobilist/brommer die met 50 kilometer per uur jou van achter nadert niet goed of niet zichtbaar zijn. Zeker op een weg waar ze dat niet verwachten, kan het dan schrikken zijn. Ik heb ooit eens een hardloopster om 3 uur 's nachts voor rot gescholden omdat ze buiten de bebouwde kom zonder verlichting of reflectiekleding in het midden op een donker fietspad liep.

Kijk eens naar je verlichting uit het oogpunt van een bromfietser of een automobilist, ben je dan ook nog goed zichtbaar? Gebruik je de juiste kleuren, als rood licht achter?

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14
  • Laatst online: 14:50

M14

Ik zou me er niet te druk over maken, zeker bij verharde paden.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Zoals zoveel valt of staat eea met de handhaving, maar ik snap ook dat je niet lekker loopt als je weet dat het niet mag.
Maar bel https://www.natuurmonumenten.nl/ eens zou ik zeggen, ongetwijfeld kunnen zij meer vertellen.
Daarbij: midden Brabant is best groot. Meer dan genoeg landweggetjes waar je kunt lopen en kilometers geen kip tegenkomt. Kwestie van zelf genoeg verlichting en herkenning voeren. Sure, men zal vast opkijken als je er midden in de nacht loopt. Maar niks mis met een nachtelijke wandeling over de weg toch? :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:40
PilatuS schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 00:17:
Natuurgebieden kunnen een C1-gebied zijn waar je in de nacht niet mag komen.
C1 is het alombekende verkeersbord, een witte cirkel met een rode rand, "Gesloten in beide richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee". Dat verbod is niet van toepassing op voetgangers.
Het gedeelte: door de hei struint, lijkt ook aan te geven dat je er niet mag lopen, dus niet alleen verboden voor een fiets of auto. Zie ook deze quote: “Naast dat het verboden is om na zonsondergang op de Posbank te komen"
Het kan zijn dat het om een andere reden verboden is, maar dat heeft niets met "C1" te maken. Natuurmonumenten is eigenaar van de gebieden en mag daarom de toegangsregels bepalen (net zo goed als ik mag bepalen dat jij niet in mijn tuin mag komen). Ik zou me kunnen voorstellen dat de openbare wegen door de natuurgebieden niet op grond van natuurmonumenten liggen, en dat als daar alleen een bord C1 staat dat je er dus wel mag lopen. Maar dan zou je dus heel precies moeten gaan nakijken op de kadastrale kaart welke percelen er wel en niet van Natuurmonumenten zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Freakertje
  • Laatst online: 28-04 10:22

Freakertje

PC schopt kont, ik nog niet...

Natuurmonumenten, Staatsbosbeheer, Provinciale gebieden, Private landgoederen...
Er zijn vele beheerders van gebieden, maar door de bank genomen geldt overal de regel: natuur is 's nachts verboden terrein, tenzij. De dieren willen ook een momentje van rust waarin ze kunnen foerageren en niet continue opgejaagd worden door onbewuste recreanten.

De doorgaande wegen waar hierboven over gerept wordt zijn over het algemeen, zoals het woord al aangeeft, voor verkeer bedoeld dat doorgaand is, wat niet op die plek hoeft te zijn. In de plaatsen zijn dat vaak de hoofdroutes, door natuur vaak wegen die tussen plaats A en plaats B liggen. Die zullen dan 's nachts ook net ietsje 'drukker' zijn dan de overige wegen.

De natuurgebieden waar TS naar zoekt, zeker de bossen... op mijn boerenverstand zeg ik: dat gaat moeilijk worden. Ik ken ze niet. Nergens.

Ik ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20:23
Dit is naar mijn idee wel een beetje problemen zoeken die er in de praktijk niet echt zijn...
Als je zoiets gaat vragen of uitzoeken mag het officieel inderdaad vast niet nee.
Praktijk is echter, als je daar eens alleen wandelt of hardloopt en je normaal gedraagt, dat je echt geen problemen gaat krijgen, als je überhaupt al een handhaver tegenkomt...
Ik ga ook vaak sochtends vroeg wandelen buitendijks, formeel ook geen toegang tussen zonsondergang en opgang. Kom altijd 3 of 4 dezelfde mensen tegen met een soortgelijk idee en de hond... Nog nooit het idee gehad dat ik daar "illegaal" bezig was... Laat staan dat handhaving al zo vroeg op is ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Sméagol schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 23:44:
En zorgen dat je goed verlicht ben natuurlijk, doe zo'n veiligheidshesje aan.
Als het echt donker is, is zo'n hesje bij lange na niet voldoende. Zorg voor verlichting, en dan niet een enkel action/blokker ledje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kolderindekop
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-04 20:48

kolderindekop

yeaahhhh

Ik gebruik deze niet al te duur en goed zichtbaar.

https://www.bol.com/nl/nl...yu1RHEZqEgORoCgY8QAvD_BwE

kolder ?wat is dat voor een kolder (na tientallen jaren dood te zijn wordt er nog steeds om ze gelachen ik ben nog springlevend en niemand lacht?!)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

[...]
Slot er op, nee. Mensen zijn niet meer welkom omdat de dieren ook rust willen: zie bijv. zoeken bij google naar 'toegang na zonsondergang site:natuurmonumenten.nl'. Het is dan zaak om op sites als natuurmonumenten.nl voor de specifieke gebieden in de buurt de openingstijden te bekijken.

-
En als er ander verkeer kan zijn inderdaad goed verlicht. Goed vanuit optiek van de automobilist die moe is, geen verkeer verwacht, halfdronken is. * Maar in een natuurgebied waar geen snel verkeer kan komen lijkt een bouwlamp in de hand juist ongewenst.

* Nee natuurlijk hoort dat niet te gebeuren, maar je wilt er wel rekening mee houden voor de eigen veiligheid.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 221425

.

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 221425 op 19-06-2024 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Freakertje schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 10:33:
Natuurmonumenten, Staatsbosbeheer, Provinciale gebieden, Private landgoederen...
Er zijn vele beheerders van gebieden, maar door de bank genomen geldt overal de regel: natuur is 's nachts verboden terrein, tenzij. De dieren willen ook een momentje van rust waarin ze kunnen foerageren en niet continue opgejaagd worden door onbewuste recreanten.

De doorgaande wegen waar hierboven over gerept wordt zijn over het algemeen, zoals het woord al aangeeft, voor verkeer bedoeld dat doorgaand is, wat niet op die plek hoeft te zijn. In de plaatsen zijn dat vaak de hoofdroutes, door natuur vaak wegen die tussen plaats A en plaats B liggen. Die zullen dan 's nachts ook net ietsje 'drukker' zijn dan de overige wegen.

De natuurgebieden waar TS naar zoekt, zeker de bossen... op mijn boerenverstand zeg ik: dat gaat moeilijk worden. Ik ken ze niet. Nergens.
Ik neem eigenlijk aan dat hier de doorgaande fietspaden door bossen gewoon open blijven. Ik durf het niet met zekerheid te zeggen, maar anders worden bepaalde plaatsen wel echt een stuk slechter bereikbaar op de fiets (voor de auto's ligt er een snelweg). En als het fietspad mag, dan tja, lijkt mij iig dat je ook wel mag wandelen op de onverharde weg waar het fietspad naast ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Ik denk een goed, handig en legaal alternatief: gebruik de snelfietsroutes :)
https://sjees.nl/snelfietsroutes/f58
Breda - Tilburg in de link, op die pagina zit ook een link naar het overzicht voor heel Brabant :)

Gaat dwars door de weilanden en de natuur :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:33
Na zonsondergang mag je bepaalde gebieden niet in, staat ook netjes aangegeven.
En voor degenen die denken, wie controleert dat?
De boswachter bijvoorbeeld, en als regelmatige wandelaar in diverse natuurgebieden, ja die kom je tussen zonsondergang en -opgang tegen.
Vaak mee staan praten, daar wordt actief op gecontroleerd, en die mogen ook bekeuren
Die weten alle paadjes etc perfect te vinden, en ook waar mensen dus vaak wandelen.

In en om de stad lijkt me genoeg te vinden?
Stadsparken etc.
Neem anders een kijkje op Komoot.
Staan veel (wandel) routes.

8*400 ZO + 7*400 NW = 6kWp | 40° | Flevoland

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:54

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Anoniem: 221425 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 12:18:
[...]

Wat trouwens ook gaaf is: Een stadswandeling (door Tilburg, bijvoorbeeld) bij nacht! Bijna surrealistisch, hoe stil zo'n plek dan is.
Dit.

Mijn jongste sliep erg onrustig, enige manier om hem goed in slaap te krijgen was minimaal een uur in kinderwagen rondlopen, en als hij later weer wakker werd, weer herhalen |:(

Enfin, moge duidelijk zijn dat ik veel van de buurt diep in de nacht heb leren kennen. Bijlmer is 's nachts prachtig, vooral alle natuur in de parken.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

hansie_k schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 18:06:
In en om de stad lijkt me genoeg te vinden?
Stadsparken etc.
Neem anders een kijkje op Komoot.
Staan veel (wandel) routes.
Het stadspark hier ga ik in het donker ook niet in. Je ziet niks, als daar al iemand anders is zal het weinig goeds zijn. In de vorige stad was dit hetzelfde, het pad langs het stadspark was wel verlicht.

Het mag wel denk ik, er staan geen borden. Alleen bij storm sluiten ze het af.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Keiichi schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 23:51:
[...]

Is dat zo? Een vriend van me had eens een waarschuwing in het bos gekregen op het fietspad dat ie daar 's avonds niet mocht komen, die was aan het hardlopen. Ik kan wel eens belletje of berichten wagen aan staatsbosbeheer/natuurmoment/lokale-bos-beheerder om te weten te komen hoe het precies zit.
Als ze zeggen dat het gewoon kan, maar de dienstdoende BOA denkt er anders over dan heb ik een stok achter de deur voor een bezwaar :)
Maak je gewoon geen zorgen om "een BOA of agent". Die liggen echt niet op de loer in de struikjes om een eenzame jogger in handboeien af te voeren. Mocht je nou echt ultra veel pech hebben en een bekeuring krijgen, dan kun je altijd nog bezwaar maken. Een BOA kan wel stellen dat je daar niet mag komen, maar dan heeft dat ook gewoon aangegeven gestaan. Ik woon bij zee en dus pal naast een dijk en tegen een natuurgebied aan. Het verschilt hier echt enorm:
- De dijk is gewoon toegankelijk voor voetgangers. Parkeerplaatsen op de dijk tussen 23:00 uur en 06:00 uur niet.
- Het fietspad/voetpad tussen de dijk en de zee is gewoon toegankelijk.
- De fietspaden door het duingebied zijn gewoon toegankelijk (voetpaden niet, de strandslagen uitgezonderd).
- Bosgebied is niet toegankelijk. De fietspaden eromheen natuurlijk wel.
- Het bollenveldengbied is gewoon toegankelijk en heeft kilometers lange geasfalteerde paden.

En volgens mij is er geen hond die een bekeuring krijgt, als je geen gekke dingen doet. Maar midden door een bosgebied heenlopen met een lampje, dat gaat hem niet worden. Hier en daar "net over het lijnjte" ga je echt geen problemen mee krijgen.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 29-08-2022 07:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mc_maarten
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 22:05
ik wandel ook graag, om als ik een nieuwe route maak kijk ik vaak naar wandelknooppunten: https://www.anwb.nl/wandelen/wandelroutes/knooppuntroutes
met komoot kan je ook veel leuke paden vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:24

Marc H

- - Is wakker - -

Anoniem: 39993 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 07:41:
[...]

Maak je gewoon geen zorgen om "een BOA of agent". Die liggen echt niet op de loer in de struikjes om een eenzame jogger in handboeien af te voeren.
Vergeet echter niet dat de controles 's nachts in natuurgebieden best wel geïntensiveerd zijn in de laatste jaren, zeker in Brabant, vanwege het in grote hoeveelheden dumpen van drugsafval.

De kans dat je een waarschuwing krijgt als je er gewoon wandeld is natuurlijk groot, maar je zal maar een agent treffen die het een mooie reden vindt om aan zijn superieuren te laten zien dat hij wel zijn werk doet.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn.s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:43
Marc H schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 00:40:
[...]

Kijk voor de lol eens op de bordjes die bij de ingang van natuurgebieden staan:

[Afbeelding]

Het is niet bij alle natuurgebieden, maar vaak genoeg wel.

[...]

Definieer goede verlichting. Wat jij goede verlichting noemt hoeft voor een automobilist/brommer die met 50 kilometer per uur jou van achter nadert niet goed of niet zichtbaar zijn. Zeker op een weg waar ze dat niet verwachten, kan het dan schrikken zijn. Ik heb ooit eens een hardloopster om 3 uur 's nachts voor rot gescholden omdat ze buiten de bebouwde kom zonder verlichting of reflectiekleding in het midden op een donker fietspad liep.

Kijk eens naar je verlichting uit het oogpunt van een bromfietser of een automobilist, ben je dan ook nog goed zichtbaar? Gebruik je de juiste kleuren, als rood licht achter?
Zo'n onverlicht bordje is 's nachts in het bos natuurlijk goed te missen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Marc H schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 08:41:
[...]

Vergeet echter niet dat de controles 's nachts in natuurgebieden best wel geïntensiveerd zijn in de laatste jaren, zeker in Brabant, vanwege het in grote hoeveelheden dumpen van drugsafval.

De kans dat je een waarschuwing krijgt als je er gewoon wandeld is natuurlijk groot, maar je zal maar een agent treffen die het een mooie reden vindt om aan zijn superieuren te laten zien dat hij wel zijn werk doet.
Ik denk dat het allemaal wel meevalt, zolang je zelf een beetje nadenkt. Iedereen kan zich bedenken dat je in het pikdonker beter niet met een lamp door het bos kunt gaan lopen. En als je dan toevallig een keer een paadje pakt dat net "off limits" blijkt te zijn, denk ik dat je in het slechtste geval 1x dit leven nog een bekeuring gaat krijgen. Daar zou ik me dus niet al te druk over maken.

Ik heb zelf in de regio Tilburg gewoond (ten zuiden van) en had eigenlijk juist de indruk dat je daar meer dan genoeg buitengebied hebt waar je prima kunt (hard)lopen zonder een wegvlak te hoeven delen met automobilisten, ook laantjes met bomen aan beide kanten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:23
Dit is toch geweldig Nederlands.... er zijn regels, maar ach, waarom zou je die volgen, want er wordt toch niet gecontroleerd. Die regels zijn er niets voor niets. Niet aan jullie om naar eigen inzicht uit te leggen in je eigen voordeel, maar gewoon braaf opvolgen. Als je ergens in de nacht niet mag wandelen, doe je dat ook niet. Punt.

TS, je zegt dat je eigen buurt onrustig is. Kan je naar een ander deel van de stad gaan om daar te wandelen? Dan loop je veilig over voetpaden en heb je straatverlichting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:42
dion_b schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 19:08:
[...]

Dit.

Mijn jongste sliep erg onrustig, enige manier om hem goed in slaap te krijgen was minimaal een uur in kinderwagen rondlopen, en als hij later weer wakker werd, weer herhalen |:(

Enfin, moge duidelijk zijn dat ik veel van de buurt diep in de nacht heb leren kennen. Bijlmer is 's nachts prachtig, vooral alle natuur in de parken.
Dit is zo herkenbaar, uren lang heb ik met de kinderwagen gewandeld. En nu mijn kinderen pubers zijn, heb ik een hond waarmee ik alsnog uren wandel......zou het aan mij liggen?

[ Voor 9% gewijzigd door ruftman op 29-08-2022 10:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

segil schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 09:18:
Dit is toch geweldig Nederlands.... er zijn regels, maar ach, waarom zou je die volgen, want er wordt toch niet gecontroleerd. Die regels zijn er niets voor niets. Niet aan jullie om naar eigen inzicht uit te leggen in je eigen voordeel, maar gewoon braaf opvolgen. Als je ergens in de nacht niet mag wandelen, doe je dat ook niet. Punt.

TS, je zegt dat je eigen buurt onrustig is. Kan je naar een ander deel van de stad gaan om daar te wandelen? Dan loop je veilig over voetpaden en heb je straatverlichting.
Als jij het graag zwart wit hebt, prima, jouw keuze. Ik denk dat je een beetje moet kijken naar de intentie van bepaalde regels. Je mag 's nachts niet door het bos, omdat je dan de dieren daar stoort. Als je dan aan de bosrand toevallig een stukje pad meepakt wat "formeel" niet mag, dan neem ik het risico op die boete toch gewoon? Dat schijnt met de maximum snelheid ook heel normaal te zijn, incalculeren. Zakelijk doen we ook niet anders, risico's calculeren.

Ik denk dat gezond verstand en het bijbehorende gedrag veel meer oplevert dan slaafs regeltjes opvolgen. De meeste regels zijn echter geen complete onzin, zodat je ze eigenlijk automatisch met gezond verstand redelijk op zult volgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
segil schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 09:18:

Het zou inderdaad helpen als de wandelaars/bezoekers, al dan niet nachtelijk, zich aan de regels gingen houden.

In woon in een buitengebied met mooie wandel/fietspaden, maar het is tenenkrommend wat je ziet gebeuren. Hond uitlaten op een privaat weiland, afgesloten met een hek (er was iets met hondenpoep en zieke koeien), picknicken in een rustgebied voor dieren of mountainbiken door een bos waar alleen wandelaars mogen komen, allemaal netjes aangegeven met borden.
En uiteraard loslopende honden die in het voorjaar zo lekker de jonge reetjes kunnen doodbijten.

En negen van de tien keer zijn ze met de auto gekomen, dus (begrijpelijk) vluchtend uit hun drukke omgeving, maar hier de boel naar hun eigen hand proberen te zetten.

(Nachtelijk) wandelen is heerlijk, maar de regels zijn er ook niet voor niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:23
Anoniem: 39993 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 10:24:
[...]

Als jij het graag zwart wit hebt, prima, jouw keuze. Ik denk dat je een beetje moet kijken naar de intentie van bepaalde regels. Je mag 's nachts niet door het bos, omdat je dan de dieren daar stoort. Als je dan aan de bosrand toevallig een stukje pad meepakt wat "formeel" niet mag, dan neem ik het risico op die boete toch gewoon? Dat schijnt met de maximum snelheid ook heel normaal te zijn, incalculeren. Zakelijk doen we ook niet anders, risico's calculeren.

Ik denk dat gezond verstand en het bijbehorende gedrag veel meer oplevert dan slaafs regeltjes opvolgen. De meeste regels zijn echter geen complete onzin, zodat je ze eigenlijk automatisch met gezond verstand redelijk op zult volgen.
Aja, dus je zegt in principe dat jij (met jouw beperkte kennis van zaken) het beter weet dan degenen die dit beleid hebben opgesteld. Jij kent alle condities, mogelijke scenario's, heb weet van alle uitkomsten zodat jij de beste keuze kunt maken wat geen enkele negatieve, onbedoelde invloed heeft op de omgeving. Knap.

Dit is natuurlijk gewoon een actie goedpraten voor jezelf. "ik begrijp heus wel dat je daar niet mag lopen, omdat reden x,y,z maar ik heb met mijn almachtige kennis van zaken besloten dat voor mij wel een uitzondering gemaakt kan worden". Nee, natuurlijk niet. Je wilt gewoon iets doen, ziet dat het niet mag. Vervolgens verzin je een excuus voor jezelf dat jij het wel mag doen en praat het recht met eigen logica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

segil schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 10:30:
[...]

Aja, dus je zegt in principe dat jij (met jouw beperkte kennis van zaken) het beter weet dan degenen die dit beleid hebben opgesteld. Jij kent alle condities, mogelijke scenario's, heb weet van alle uitkomsten zodat jij de beste keuze kunt maken wat geen enkele negatieve, onbedoelde invloed heeft op de omgeving. Knap.

Dit is natuurlijk gewoon een actie goedpraten voor jezelf. "ik begrijp heus wel dat je daar niet mag lopen, omdat reden x,y,z maar ik heb met mijn almachtige kennis van zaken besloten dat voor mij wel een uitzondering gemaakt kan worden". Nee, natuurlijk niet. Je wilt gewoon iets doen, ziet dat het niet mag. Vervolgens verzin je een excuus voor jezelf dat jij het wel mag doen en praat het recht met eigen logica.
Ik zeg toch ook nergens, dat een ander het ook zo zou moeten doen? Ik doe het zo al 40+ jaar en ondervind geen problemen. Dus blijf ik het zo doen. Mij zul je dus ook in het donker niet tegenkomen in een bos. Als ik toevallig langs een bos loop, dan zou het wel kunnen dat je me tegenkomt op bijvoorbeeld een paadje langs de bosrand. Ik ga me dan echt niet druk maken of ik nou wel of niet op dat paadje langs de rand mag lopen. Zoniet, dan hoor ik het wel. Gewoon geen domme dingen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justinn1988
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 27-04 08:48
Anoniem: 39993 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 10:24:
[...]

Als jij het graag zwart wit hebt, prima, jouw keuze. Ik denk dat je een beetje moet kijken naar de intentie van bepaalde regels. Je mag 's nachts niet door het bos, omdat je dan de dieren daar stoort. Als je dan aan de bosrand toevallig een stukje pad meepakt wat "formeel" niet mag, dan neem ik het risico op die boete toch gewoon?
Voorkomen van verstoring van (nacht)dieren is dan wel de belangrijkste reden, maar redenen om mensen 's nachts te weren uit natuurgebieden betreffen ook het ontmoedigen van wildkamperen/feesten, voorkomen van een aanval door een dier (door verstoring ;) ), en de grote reddeloosheid bij een noodsituatie. Voor hulpdiensten zijn natuurgebieden zeker 's nachts minder goed (en zeker minder snel) bereikbaar. Sommige natuurgebieden kennen ook geen 100% telefoondekking. Het punt is, het verbod is er ook voor de eigen veiligheid van mensen zoals TS.

Ben het er verder wel mee eens dat intentie belangrijker is dan de hautaine 'regel is regel' houding. Van mij mag TS doen wat hij wel, mits geheel op eigen verantwoordelijkheid.
Pagina: 1