Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Girov
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14-11-2023
Zoals iedereen hoor ik ook graag jullie advies voor het uitbreiden van een bestaand systeem van 4x 365wp Canadian Solar en APS QS1 micro-omvormer. Er ligt al een ca. 20 meter YMvK kabel (LINEAX H07RN-F 3G2,5) naar de meterkast waar ik graag op aansluit. Sinds vandaag heb ik ook de APSystems ECU-R voor monitoring werkend (met dank aan een tweakert :)).
Foto's
Plat dak, oriëntatie is Zuid. Het dak vanaf boven gezien is niet rechthoekig maar loopt schuin naar binnen, dus lengte vanaf dakrand tot aan dakluik is bovenin langer dan onderin. Maten zijn in cm. Bestaande panelen liggen vermoedelijk op 30º.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PWxnkk7dvQadzZgzwS55OpwEj1Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MXYFm3gAYaOIo4skCrrsJavy.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/htlJfxeaKh54kIJhUcL_fT9rDwk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/p5AWN7MoepDJIVEVSDFao0t4.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ampVst_-qUsdlgOWyRkZ17Og3h8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/neCVjD5fW6akdfJidDokvsGI.png?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
In principe alles binnen de erfgrens (oranje lijn op foto 1). Maar meest logisch is het deel rechts van het dakluik (17 m2) en de rest vrij laten, zodat er nog wel ruimte is om het dak op te stappen.
Een obstakel is de valbeveiliging kabel die op 10 cm hoogte zit in het midden van het dak (zie foto 2 en 3). Dit is door de bouwer aangebracht omdat dit staat voorgeschreven in het bouwbesluit. Het liefst zou ik de kabel weghalen maar weet niet of zomaar kan en mag? Anders moet ik er met de panelen omheen werken.
Schaduw
Het dak is zo'n 10 m hoog. De dakrand is zo'n 25 cm hoog. Rechts van het dak (oostzijde) staat een boom die boven het dak uitkomt en nog extra schaduw werpt op de panelen. In de namiddag werpen de overige apparaten ook wat schaduw (hoe lager de zon staat hoe meer schaduw).
In de zomerperiode zie ik dat pas rond 10u de eerste stroom wordt terug geleverd.
Jaarverbruik
Nog geen heel jaar aan data maar ligt waarschijnlijk rond de 4500-5500 kWh. Geen plannen om uit te breiden.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3-fase aansluiting. Zover ik weet zijn de huidige 4 panelen aangesloten op 1 groep. Weet niet of de extra panelen zomaar op dezelfde groep kunnen worden aangesloten?
Budget en doel
Doel is zoveel mogelijk panelen bij te leggen op het bestaande systeem. Liefst wel met een APS omvormer (bijv. QS1 of DS3) zodat ik deze ook met de ECU-R kan uitlezen.
Denk dat minimaal 4 panelen erbij wel moet lukken maar wellicht met wat passen en meten is 6 ook nog mogelijk, bijv. door wat kleinere panelen en platte opstelling. Qua montagemateriaal gaat voorkeur uit naar Solarstell ipv de flatfix.
Gezien het lage aantal panelen heb ik nog wel twijfels of het de investering uiteindelijk waard is.
Wie gaat het project uitvoeren
Mogelijk zelf, ben me nog aan het inlezen wat erbij komt kijken. Veel partijen haken af als moet worden aangesloten op een bestaand systeem (ivm garantie). Als het te ingewikkeld blijkt ga ik toch nog eens op zoek naar een lokale partij.
Bijhouden van data
Momenteel de EMA app van APSystems via de ECU-R. Stuur de data ook door naar HA om te tonen in het energiedashboard.
Reeds verkregen offertes
Al aantal partijen gesproken maar willen alleen een geheel nieuw systeem aanleggen, dus ook nog buitenom een kabel trekken naar de meterkast. Dat zie ik niet zitten en zou ook niet nodig moeten zijn.
Regio
Regio Nieuwegein (utrecht-zuid)

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19:30
Aan de afmetingen te zien moet 8x 370-400Wp oost/west in 4x2 opstelling gaan passen. Daar heb je zo'n 350x450cm voor nodig.

Elk paneel is de investering waard op het moment.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:28
Een kabel naar de meterkast van 3x 2,5 mm2?
Denk dat dat je bottleneck is/wordt.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:47
Die valbeveiliging zou ik even naar kijken.

Het effect van een dun kabeltje kan best groot zijn... YouTube: How a SMALL SHADOW can drop Solar Power Output by 20%!
(De kanaaleigenaar snapte op dat moment niet helemaal hoe PV werkt, het wekt bij mij weinig verbazing dat hij zo enorm veel effect had)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Girov
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14-11-2023
ASW1 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 23:12:
Een kabel naar de meterkast van 3x 2,5 mm2?
Denk dat dat je bottleneck is/wordt.
Wat voor kabel zou het moeten zijn als ik 2x4 oost-west erbij zou plaatsen?
8 panelen erbij is wel waar ik nu aan zit te denken

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:28
Hangt een beetje af van het totale vermogen waar je dan op komt.
Ik heb zelf 12 panelen maar best nieuwe en grote, ik zag deze vandaag nog op 4400 watt pieken.
Dat moet je niet willen met 20 meter 3x 2,5 mm2.
Ik zou zeker 4 mm2 doen maar als je die kabel toch legt beter gelijk 6 mm2 dat zijn de kosten niet.
Pagina: 1