Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik452
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 17-09 19:23
Beste Tweakers,

Volgens mij is deze vraag al honderden keren gesteld op Tweakers, maar ik kon even geen actueel topic vinden.

Even voorstellen
Ik ben Rik, ik ben 24 jaar oud en ik ben op het moment werkzaam als Storingstechnicus Elektrotechniek, dit doe ik al +/- 4 jaar. Mijn werkgever heeft mij de kans gegeven om een HBO opleiding te gaan doen in de richting elektrotechniek. Nu is dit niet helemaal waar mijn hart ligt, ik wil namelijk wat gaan doen in de IT wereld. Het leukste aspect aan de elektrotechniek vind ik nu dan ook de PLC's en de netwerken tussen de PLC en componenten of de PLC en andere PLC's. Daarnaast loop ik ploegendienst, als ik op zeg een woensdag naar school dan moet ik de nacht daarna alsnog werken, en dat zie ik niet zo zitten.

Thuisstudie
Ik ben wat gaan oriënteren op de opleidingsmarkt, hier kwam ik twee studies tegen. Namelijk de studie Informatica aan de Open Universiteit en de opleiding Software Developer aan de Novi Hogeschool. Nu luidt de vraag, wat zijn jullie ervaringen met deze studies? En welke zouden jullie mij aanraden?

Ik wil graag iets gaan doen in de richting van DevOps of Cloud Engineer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theorganiser
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10:33
Heb je nu wel al een mbo diploma?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik452
Ja dat wel! In de richting elektrotechniek! Officieel: technicus elektrotechnische industriële producten en systemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 10:55
hbo elektro kent vaak ook wel afstudeerrichtingen in PLC of IT gerelateerde aspecten.

orienteer je hier eens op bij de hbo instellingen.

Als je iets aan de OU wilt gaan doen is een mbo vooropleiding niet toereikend, en is een hbo (propadeuse) gewenst.

ik zou toch de hbo via werkgever, maar meer een IT gerelateerde richting proberen.
in hoeverre is dat bij je werkgever bespreekbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik452
peter-rm schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 22:32:
hbo elektro kent vaak ook wel afstudeerrichtingen in PLC of IT gerelateerde aspecten.

Als je iets aan de OU wilt gaan doen is een mbo vooropleiding niet toereikend, en is een hbo (propadeuse) gewenst.

ik zou toch de hbo via werkgever, maar meer een IT gerelateerde richting proberen.
Sorry, ik had hier duidelijker in moeten zijn. Ik mag alleen HBO Elektrotechniek volgen. Nu dacht ik er voor de volgende studie https://www.ou.nl/-/bti-2...categoryIds=44571%2C43329 geen toelatingseisen van toepassing zijn. Opzich vind ik de PLC techniek wel leuk voor nu, maar ik merk dat ik de Cloud kant van de IT toch veel interessanter vind. Ik vind het geweldig om savonds wat te hobbyen met mijn Kubernetes cluster. Graag zou ik hier mijn baan van willen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik ga er vanuit dat er een ammortisatieregeling aan vast zit waarbij je bij de werkgever moet blijven. Als dat zo is: dat mag sinds kort niet meer :)
Maar ik snap ook dat je werkgever niet aan iets anders mee wil werken.

Als ik jou was zou ik om me heen kijken en een werkgever zoeken die je wel een HBO ICT opleiding wil geven. Als je nu al storingsmonteur bent: kijk eens bij een netbeheerder of energie bedrijf ofzo. Gewoon bellen en ze de vraag voorleggen. Je achtergrond is goed genoeg om dat te kunnen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
rik452 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 22:36:
[...]

Sorry, ik had hier duidelijker in moeten zijn. Ik mag alleen HBO Elektrotechniek volgen. Nu dacht ik er voor de volgende studie https://www.ou.nl/-/bti-2...categoryIds=44571%2C43329 geen toelatingseisen van toepassing zijn. Opzich vind ik de PLC techniek wel leuk voor nu, maar ik merk dat ik de Cloud kant van de IT toch veel interessanter vind. Ik vind het geweldig om savonds wat te hobbyen met mijn Kubernetes cluster. Graag zou ik hier mijn baan van willen maken.
die studie aan de OU kan een goede opleiding voor jou zijn.
er worden geen opleidingseisen gesteld, maar als een addertje onder het gras wordt wel engels en wiskunde (-b) op havo/vwo niveau gevraagd. Zorg ervoor dat je dit laatste goed beheerst, anders wordt het een moeizaam traject.

succes ermee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik452
The Eagle schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 22:41:
Ik ga er vanuit dat er een ammortisatieregeling aan vast zit waarbij je bij de werkgever moet blijven. Als dat zo is: dat mag sinds kort niet meer :)

Als ik jou was zou ik om me heen kijken en een werkgever zoeken die je wel een HBO ICT opleiding wil geven. Als je nu al storingsmonteur bent: kijk eens bij een netbeheerder of energie bedrijf ofzo. Gewoon bellen en ze de vraag voorleggen. Je achtergrond is goed genoeg om dat te kunnen.
Dat is een goede! Dank voor het meedenken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik452
peter-rm schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 22:46:
[...]

die studie aan de OU kan een goede opleiding voor jou zijn.
er worden geen opleidingseisen gesteld, maar als een addertje onder het gras wordt wel engels en wiskunde (-b) op havo/vwo niveau gevraagd. Zorg ervoor dat je dit laatste goed beheerst, anders wordt het een moeizaam traject.

succes ermee
Hartelijk dank voor het meedenken! Helaas heb ik nooit Engels en wiskunde gehad op havo/vwo niveau. Ik heb wel een voorschakeltraject gevolgd voor wiskunde om een HBO Elektrotechniek te kunnen starten. Ik ben van mening dat ik beide vakken goed beheers, nu is alleen de vraag of de OU mij geloofd op mijn woord of dat ik echt bewijs moet overhandigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 08:02
The Eagle schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 22:41:

Waarom zou dit niet meer mogen? Het is geen verplichte opleiding toch?

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijre
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 26-09 19:41
rik452 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 22:48:
[...]

Hartelijk dank voor het meedenken! Helaas heb ik nooit Engels en wiskunde gehad op havo/vwo niveau. Ik heb wel een voorschakeltraject gevolgd voor wiskunde om een HBO Elektrotechniek te kunnen starten. Ik ben van mening dat ik beide vakken goed beheers, nu is alleen de vraag of de OU mij geloofd op mijn woord of dat ik echt bewijs moet overhandigen.
Even heel lullig gezegd: Als je een universitaire studie wilt doen, dan had je in plaats van te typen wat "de vraag (is)", het antwoord eigenlijk al moeten lezen in een tabblad van de link die je stuurde en zelf reeds de conclusies moeten trekken.
De OU *hoeft* je niet te geloven op je woord, want je hoeft enkel 18+ te zijn. Betreffende (voor)kennis is volgens hen nodig en/of gewenst om succesvol te zijn met de opleiding, maar betreft geen harde eis om te mogen starten.
Houd er alsjeblieft rekening mee dat de OU wel veel zelfstandigheid én eigen proactiviteit van de student vraagt.

Fijne van de OU is dat het modulair is. Je kunt wat vakken uitproberen om te kijken of het je ligt, zonder dat je vast zit aan een volledig studiejaar en/of de gehele studie. Let wel op vaste startdata. Als je per 1 sept wilt starten met een vast vak, dan moet je eigenlijk nú inschrijven (en krijg je je boeken al te laat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:43
Ik zou hier nog even goed over nadenken. Je wil niet een studieschuld creëren omdat het kan.

Iets meer in jouw hoekje: Ad smart technology?

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• bsht
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-05-2024
Hallo Rik

Jij zegt zelf "nu is dit niet helemaal waar mijn hart ligt", maar dan moet je het vooral niet gaan doen. Ik ben docent aan een grote paarse hogeschool in het zuiden van het land en heb 5 jaren deeltijdonderwijs verzorgd in ICT. Mijn mening is derhalve gebaseerd op veel situaties soortgelijk aan die van jou.
Als het niet is waar je hart ligt, dan ga je met weinig motivatie beginnen en heb je de gehele studie daar last van. Tevens studeer je af met een diploma voor iets dat je eigenlijk niet wil doen. Je zou het dan toch kunnen doen, maar dan heb je de rest van je leven last van weinig motivatie.

Mijn advies: Als je een opleiding begint, kies dan iets waarvoor je enorm gemotiveerd bent. Studeren naast je werk is moeilijk en zwaar, alleen met voldoende motivatie ga je dit succesvol kunnen afronden.

Leuk als de baas je studie betaalt, maar als je daar diep ongelukkig van wordt is het dat niet waard. Kijk of je op eigen kosten wellicht een opleiding DevOps of Cloud Engineer zou kunnen doen, daar ben je namelijk wel voor gemotiveerd en dan heb je straks een diploma waar je blij mee bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik452
bsht schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 08:53:
Hallo Rik

Jij zegt zelf "nu is dit niet helemaal waar mijn hart ligt", maar dan moet je het vooral niet gaan doen. Ik ben docent aan een grote paarse hogeschool in het zuiden van het land en heb 5 jaren deeltijdonderwijs verzorgd in ICT. Mijn mening is derhalve gebaseerd op veel situaties soortgelijk aan die van jou.
Als het niet is waar je hart ligt, dan ga je met weinig motivatie beginnen en heb je de gehele studie daar last van. Tevens studeer je af met een diploma voor iets dat je eigenlijk niet wil doen. Je zou het dan toch kunnen doen, maar dan heb je de rest van je leven last van weinig motivatie.

Mijn advies: Als je een opleiding begint, kies dan iets waarvoor je enorm gemotiveerd bent. Studeren naast je werk is moeilijk en zwaar, alleen met voldoende motivatie ga je dit succesvol kunnen afronden.

Leuk als de baas je studie betaalt, maar als je daar diep ongelukkig van wordt is het dat niet waard. Kijk of je op eigen kosten wellicht een opleiding DevOps of Cloud Engineer zou kunnen doen, daar ben je namelijk wel voor gemotiveerd en dan heb je straks een diploma waar je blij mee bent.
Hallo Bas,

Dank voor je reactie, dit is misschien wel het zetje in de rug die ik inderdaad even nodig heb. Ik ben zeker van mening dat ik met veel meer plezier naar school ga als ik een IT opleiding doe dan dat ik een elektrotechniek opleiding doe. Feit blijft wel dat studeren naast je werk altijd een hele opgave blijft (iedereen die dit heeft gedaan bevestigd dit). Maar goed het dromen over een functie in de IT maakt het al een stuk makkelijker om naar school te gaan, dan dat ik een opleiding elektrotechniek ga doen zonder eigenlijk toekomstbeeld daar bij te hebben.

Nu moet ik alleen nog even uitzoeken welke school het beste bij mij zou passen. Helaas woon ik niet heel erg gunstig in het land, namelijk in de kop van Noord-Holland. Alleen scholen in Amsterdam zijn om de hoek voor mij, ook daarom zou een thuisstudie een uitkomst zijn voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik vraag me wel wat af hoe realistisch je toekomstbeeld van de IT en van elektrotechniek is. Wil je inderdaad echt de cloud kant op, dan kom je op IT uit (al zal je ook daar met een elektrotechniek HBO wel kunnen instromen). Maar wat jij beschrijft van PLCs, maar ook bijvoorbeeld (embedded) programmeren, FPGAs, etc, krijg je natuurlijk wel bij elektrotechniek.

Nu lijkt het wel echt alsof je niet zit te wachten op HBO elektro, en dan moet je het natuurlijk ook niet gaan doen.

Overigens als Amsterdam om de hoek voor je is, dan moet daar toch wel wat zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsht
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-05-2024
rik452 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 15:49:
[...]
Hallo Bas,
Dank voor je reactie, dit is misschien wel het zetje in de rug die ik inderdaad even nodig heb. Ik ben zeker van mening dat ik met veel meer plezier naar school ga als ik een IT opleiding doe dan dat ik een elektrotechniek opleiding doe. ...
Bedankt voor je positieve reactie. Ik denk dat het goed is dat je inziet dat een opleiding alleen een verstandig idee is, als het in een richting is waar je straks ook in zou willen werken. Ik wens je daarom veel succes bij het ontdekken van wat je graag zou willen (mogelijk DevOps en/of Cloud Engineering), en daarna uiteraard in het vinden van de opleiding en school.

Gezien ik aan een hogeschool werk, lijkt het me niet gepast dat ik je in dat laatste adviseer.

• perform93
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 05-09 10:48
Een studie volgen aan de open universiteit naast je baan is gewoon alleen studeren en werken. Geen tijd voor sociale activiteiten of leuke dingen doen. Ik overdrijf niet en spreek uit ervaring. Heb zelf de premaster software engineering aan de OU gevolgd.

• Mijre
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 26-09 19:41
perform93 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 09:16:
Een studie volgen aan de open universiteit naast je baan is gewoon alleen studeren en werken. Geen tijd voor sociale activiteiten of leuke dingen doen. Ik overdrijf niet en spreek uit ervaring. Heb zelf de premaster software engineering aan de OU gevolgd.
Dat hangt van je tempo af. Je kunt er bij de meeste opleidingen bij de OU ook voor kiezen om minder vakken in een jaar te proppen en dan daardoor wat meer lucht voor andere dingen te houden.

• perform93
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 05-09 10:48
Mijre schreef op donderdag 1 september 2022 @ 10:16:
[...]

Dat hangt van je tempo af. Je kunt er bij de meeste opleidingen bij de OU ook voor kiezen om minder vakken in een jaar te proppen en dan daardoor wat meer lucht voor andere dingen te houden.
Wat betreft de premaster kon je je aanmelden voor een module welke bestaat uit 2 vakken, en daarin was het tempo gewoon hoog om de deadlines te halen (assignments) en goed voorbereid te zijn voor het examen. Dus ja, algeheel kan je je tempo kiezen hoe snel je de opleiding afgerond wil hebben, maar de tempo van de vakken zelf niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RodeBarret
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 03-01-2023
peter-rm schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 22:32:

Absoluut niet waar, ik heb mbo nivo 2 en studeer informatica aan de Open Universiteit, tot nu altijd als beveiliger gewerkt. Enige wat belangrijk is, is wiskunde voor deze opleidng en deze heb ik gratis bijgespijkerd via khanacademy.org.

• Boogiman
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02-07 09:15
Waar je ook rekening mee moet houden is het leven in het algemeen; het is niet te plannen.

Ik heb een studie Business IT & Management gevolgt en ging er vanzelfsprekend vanuit dat ik na 4 jaar klaar zou zijn. Waar ik geen rekening mee had gehouden was dat ik gedurende mijn studie zou gaan trouwen, 2 kinderen zou krijgen met beide wat medische uitdagingen aan het begin van hun leven, 3 keer van baan zou wisselen, 2 keer onverwachts overlijden in de familie kreeg te verwerken en allerlei kleinere (sociale) uitdagingen die er gecombineert voor zorgde dat ik uiteindelijk 6 jaar lang bezig ben geweest.

Het volgen van een studie is fantastisch. De studie heeft (als het goed is) een resultaat; een diploma. Het geeft daarnaast ook heel veel meer in ervaringen, nieuwe contacten, inzichten in aanpak enz. Wil je een studie volgen dan zeg ik direct doen! Maar hou alsjeblieft niet vast aan doorlooptijden en gebruik je huidige levensstandaard en fase niet als een gegeven. Je leven kan morgen anders zijn. Hoe je hier mee omgaat zorgt er niet alleen voor dat je een diploma op zak hebt maar ook een zee aan (levens)ervaring rijker, iets wat misschien nog meer waard is dan dat papiertje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter-rm
RodeBarret schreef op donderdag 1 september 2022 @ 12:00:
[...]

Absoluut niet waar, ik heb mbo nivo 2 en studeer informatica aan de Open Universiteit, tot nu altijd als beveiliger gewerkt. Enige wat belangrijk is, is wiskunde voor deze opleidng en deze heb ik gratis bijgespijkerd via khanacademy.org.
Wat ik wilde aangeven is dat je met een (kale) MBO kennis tekort komt. zoals je zelf al aangeeft heb je wiskunde bijgespijkerd. Voor informatica op OU heb je wiskunde op VWO niveau nodig, anders mis je toch wat essenties van de (theorie achter de) informatica.

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 25-09 16:57
Als je nu al 'rommelt met kubernetes clusters' kun je ook kijken naar een traineeship. Bij de grote heb je HBO nodig (mogelijk nu ook al niet meer) en bij de kleinere is een goede motivatie belangrijk. Kun je betaald richting het vakgebied wat je leuk lijkt.

Daarnaast vind ik die van @The Eagle een goede. Ondanks dat de terugbetalingsregeling niet meer mag volgens hem, gok ik dat ze toch nog wel gehanteerd worden en als je een leuk bedrijf treft waar je dus intern kunt groeien in die richting dan is dat rete interessant voor die bedrijven. Gemiddelde rententie is nu wat? 2 jaar? Als ze jou 5 jaar binnenboord houden is dat al geweldig voor ze. Managers weten dit meestal wel, HR afdelingen heb ik zo mijn twijfel, dus gooi het retentie argument vooral op tafel!

24 is overigens wel een ruk leeftijd :P , puur omdat je nog heel vaak van gedachte kan veranderen en dus motivatie wel erg belangrijk is. Ik zeg het even omdat als je dit weet van jezelf dan kun je in momenten van twijfel even denken dat een stap in EEN richting beter is dan geen stappen zetten in geen enkele richting omdat je twijfelt :+

[ Voor 6% gewijzigd door Furion2000 op 01-09-2022 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zomaar
  • Registratie: Juli 2022
  • Niet online
Opvallend vind ik dat je DevOps en Cloud Engineer noemt. DevOps is meer management gerelateerd en Cloud Engineer meer technisch. Je zou natuurlijk ook in de sales terecht kunnen of als consultant werkzaam zijn. Knutselen met Kubernetes is meer technisch. Waarschijnlijk is het gebrek aan ervaring dat je nog niet weet of je nu meer management wilt doen of toch meer technisch werk. Er zijn HBO-ICT opleidingen waar je na een onderwijsperiode een kant (zoals BIM) kan laten vallen.
Ik zit een beetje in het zelfde schuitje al heb ik zelf een associate degree in de ICT. Nu had ik laatst interesse om SNCE te gaan doen waarbij ik in een later jaar kon instromen maar ik heb daar uiteindelijk toch vanaf gezien. De belangrijkste redenen daarvoor zijn toch wel het feit dat HBO scholen over het algemeen ruk zijn. Ik heb op meerdere HBO scholen gezeten en uiteindelijk wel een diploma gehaald maar ik kan je zeggen dat deze organisaties organisatorisch een ramp zijn. Er zijn tijden geweest dat ik meer bezig was om van alles en nog wat te regelen over wat de school fout heeft gedaan en dat dit meer tijd kostte dan de daadwerkelijke studie. Verder is het curriculum meestal verouderd. Ik heb recentelijk werkbladen gekregen van Hogeschool Utrecht ter voorbereiding op intreding in een later studiejaar. Dat gaat over Windows Server 2016 terwijl na 2019 versie 2022 er al een tijdje is. Dat hoeft niet perse slecht te zijn maar bij mijn laatste studie hadden we het vak informatiebeveiliging waarbij een boek van 2008 werd gebruikt terwijl er gewoon meer recentelijke versie uit was van 2 jaar eerder. Ook dat hoeft niet perse slecht te zijn maar het boek ging over 11 domeinen (ISO27001/ISO27002) want meer waren er destijds niet en in de nieuwere versie stonden er een stuk of 16. Dat weet ik omdat ik de nieuwere uitgave heb gebruikt voor een ander project. Docenten vernieuwen het curriculum onvoldoende vanwege onvoldoende tijd, zo zeggen zij zelf. Het gaat dus vooral om het papiertje. Houd er dus wel rekening mee dat je daadwerkelijke opleiding nog moet beginnen op het moment dat je bent afgestudeerd. Daar zijn certificaten voor.

[ Voor 6% gewijzigd door Zomaar op 02-09-2022 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remielowik
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:16
Heb je al eens gekeken naar de embedded richting binnen elektrotechniek? Dit zit namelijk veel meer in de buurt van PLCs dan IT zit. Vaak is het eerste jaar van elektrotechniek algemeen en zal je dan kunnen kiezen voor de embedded richting, dan zal je oa leren printen ontwerpen en microcontroller programeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zomaar
  • Registratie: Juli 2022
  • Niet online
Technische informatica zou ook nog kunnen. Programmeren van embedded systems bijvoorbeeld. Sommige werkgevers willen dat je dan ook verstand hebt van electronica.
Pagina: 1