2-in-1 Laptop / x86 / 11-14" / Detachable Keyboard

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HATA28
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 03-05 19:31

Achtergrond

Al zoekende naar een klein formaat 2-in-1 x86 laptop, kwam ik tot de conclusie dat hier in Nederland weinig aanbod en informatie is. In de Pricewatch is er, voorzover ik kon vinden, niet eens een optie om te zoeken op laptops met een detachable keyboard. Vind hier dan ook een overzichtje, in combinatie met mijn verzoek om advies. Dit overzicht is verre van volledig, maar geeft enkele opties die mij persoonlijk interessant lijken. Daarnaast hoor ik het graag als iemand ervaring heeft met een of meerdere van de hieronder genoemden en gerelateerden. Feedback is zeer welkom!

Opties

Microsoft
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ny5Hj0SJCjUtT9Xn47KxxJPtFKY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dQ7Bd312QYT4X7lUGIUGV3hZ.png?f=fotoalbum_large

Surface Go 3
€400 - €900
10.5" LCD Display
Intel Pentium 6500Y / Intel Core i3-10100Y (10th gen)
4GB - 8GB LPDDR3
64GB eMMC - 128GB SSD

Surface Pro 7+
€600 - €1200
12.3" LCD Display
Intel Core i3 - Intel Core i5 (11th gen)
8GB LPDDR4
128GB SSD

Surface Pro 8
€950 - €1300
13.5" Display
Intel Core i5 - Intel Core i7 (11th gen)
8GB - 32GB LPDDR4
128GB - 1TB SSD

Surface Book 2 13.5"
€650 - €800 op V&A
13.5" LCD 120Hz Display
Intel Core i5-8350U - Intel Core i7-8650U (8th gen)
8GB - 16GB DDR3
128GB - 1TB SSD
Intel HD620 - Nvidia GTX1050

De Microsoft Surface Go en Pro 'tablets' hebben niet echt de beste prijs/kwaliteitsverhouding. Daarnaast moeten keyboard en pen erbij worden aangeschaft wat het helemaal een duur grapje maakt. Surface Book 2 ook even toegevoegd, alhoewel een wat ouder apparaat, in goede tweedehands beschikbaarheid voor een redelijke prijs.
Asus
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DGmgsf0oGuTl2fLwylKozw3yeBs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iwYjwzlAhlkPMjVU5IyOH4oJ.png?f=fotoalbum_large

Asus VivoBook 13 Slate
€500 - €700
13.3" OLED Display
Intel Pentium N6000
4GB - 8GB DDR4
128GB eMMC - 256GB SSD

Asus RoG Flow Z13
€1750 - €2100
13.4" 120Hz Display
Intel Core i5-12500H - Intel Core i9 12900H (12th gen)
16GB LPDDR5
512GB SSD - 1TB SSD
Intel Iris Xe - Nvidia Geforce RTX 3050 Ti
USB Type-A

De VivoBook 13 Slate lijkt op het eerste gezicht een erg mooi apparaat voor een voordelige prijs. OLED scherm, USB-A poort, accessoires inbegrepen. Erg jammer dat er geen fatsoenlijke CPU in zit want daardoor zal de performance zwaar ondermaats zijn. De Flow Z13 is dan weer het andere uiterste, voor een relatief nette prijs hele mooie specs.
HP
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m0KmbZQjoS_tHQzDyLfG4j9nCJI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FFm6cBHDvztTQ0fHf3QI4Y2P.png?f=fotoalbum_large

HP Spectre x360 Convertible
€1100 - €1700
13.3" - 13.5" OLED Display
Intel Core i5-1135G7 - Intel Core i7-1195G7
8GB - 16GB DDR4
512GB SSD - 1TB SSD
Intel Iris Xe

Hoort hier eigenlijk niet thuis, daar hij geen detachable keyboard heeft. Echter wel erg mooi design en volledig omklapbaar scherm. Voor mijzelf wellicht het overwegen waard, indien ergens te vinden voor een laag prijsje.
Dell
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VwYS0wkxrZW930ytUf79H2NVD58=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ljDHKKGXx3D2geWklv8N2g2o.png?f=fotoalbum_large

Dell Latitude 7320 Detachable
$1699 - $2170
13" Display
Intel Core i5-1230U - Intel Core i7-1250U (12th gen)
8GB - 16GB LPDDR4
512GB - 1TB
Intel Iris Xe

Dell XPS 13 2-in-1
$1099 - $1760
13" Display
Intel Core i5-1140G7 - Intel Core i7-1180G7
8GB - 16GB LPDDR4
256GB - 512GB SSD
Intel Iris Xe

Dell Latitude 5290 2-in-1
$300-$600 Refurbished / Tweedehands
12.3" Display
Intel Core i5-8350U - Intel Core i7-8650U (8th gen)
8GB - 16GB LPDDR4
256GB - 512GB SSD
USB-A

Persoonlijke Wensen

Simpelweg ben ik opzoek naar een vervanger van mijn - ooit op V&A aangeschafte - HP Elitebook 1040 G1 (i5 4300u/8GB/180GB). Het mag dus wel iets moderner en sneller. Omdat ik altijd een groot fan ben geweest van compacte computers, neem ik deze keer graag een compact formaat laptop met detachable keyboard. Of is het tablet met attachable keyboard 8)7 Ik houd het maar op het eerste daar ik alleen genoegen neem met x86 architectuur.

Op dit moment denk ik aan ofwel de Dell 5290 2-in-1 tweedehands/refurbished voor een zacht prijsje, ofwel de Dell XPS 13 2-in-1. Ik neig naar de eerste omdat het niet zo veel hoeft te kosten, en volgens mij zo'n beetje alles sneller is dan mijn huidige HP Elitebook 1040 G1.
Budget
€400 - €800
Mocht er voor net iets meer geld een veel betere optie beschikbaar zijn, dan ga ga ik daar natuurlijk voor. Echter, als ik voor weinig geld een tweedehands product op de kop kan tikken ben ik ook iets flexibeler qua specificaties en moderniteit zogezegd.
Specificaties
Binnenkant
  • Intel Core i5 4-cores
  • 16GB Ram
  • 256GB SSD
  • Secure Boot uitschakelbaar
Buitenkant
  • 11" - 14" Touchscreen
  • Detachable Keyboard
  • USB-A en 3.5mm aansluitingen wenselijk
Verkrijgbaarheid
Nieuw / Refurbished / Tweedehands
Geen enkel probleem om een tweedehands apparaat aan te schaffen; graag zelfs. Zal denk ik beter aansluiten bij mijn budget, en zal ik er minder om treuren mocht het onverhoopt schade oplopen of verloren raken.

[ Voor 3% gewijzigd door HATA28 op 07-09-2022 12:34 . Reden: Kleine Textuele Aanpassingen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HATA28
Er is toch vast wel iemand hier die zijn of haar ervaringen met een laptop (detachable) wil delen? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -MD-
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15-05 23:22
Je topicstart doet het aantal reacties geen eer aan... Netjes. Echter, de vijver waarin je informatie uit wilt vissen is denk ik bijzonder klein.

Mijn beperkte ervaring: ik heb die Surface Go 3 heel even gehad, maar wat een traag onzinnig ding. Te klein om productief op te zijn met toetsenbord en te onhandig qua interface om als tablet dienst te doen. Het is het allemaal niet, en dan schrijf ik bewust niet 'net niet', want het komt niet eens in de buurt.

Daarnaast heb ik inmiddels een Tab S8+ met keyboard cover. Als tablet voor mij een ideaal formaat om nog magazines/kranten mee te lezen en het standaard browse werk. De keyboard cover is prettig voor op tripjes, om toch wat vlotter te kunnen mailen etc. Maar voor productiviteit mis ik dan toch een fatsoenlijke laptop.

Een detachable laptop is dan vaak alweer zwaarder/logger en het besturingssysteem is dan weer niet prettig werken zonder toetsenbord/muis/touchpad. Daarnaast zit er dan een accu in het scherm en je ontkomt ook niet aan een accu in de basis om te voorkomen dat het ding omvalt als je hem als laptop gebruikt. Het maakt 'm een stuk lomper.

Daarom denk ik dat die markt ook bijzonder klein is., er is denk ik niet veel vraag naar. Of dit een reactie is waar je op zat te wachten weet ik niet, maar dan heb je in ieder geval al een reactie :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr. Eddo
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:07
Ik heb een vergelijkbare ervaring als @-MD- . Mijn vriendin had van haar werk een Surface Pro 7 en het was inderdaad van alles net niks... In tablet modus merk je dat het OS er niet voor is geoptimaliseerd. Daarnaast kun je dit type laptop vrijwel niet op je schoot gebruiken door de manier waarop het scherm rechtop blijft staan. Een gewone laptopstandaard werkt niet, dus je hebt een tabletstandaard nodig voor een beetje ergonomische werkhouding (en die dingen zijn vaak vrij lomp...). En als laatste had het toetsenbord regelmatig kuren om goed te verbinden met de laptop/tablet (kan natuurlijk aan dit specifieke exemplaar gelegen hebben).

Pluspunten waren er ook hoor. Lekker compact, goed scherm, stevig gebouwd, maar zelf geef ik toch voorkeur aan een goede compacte 13/14" laptop + een iPad of Android tablet.

Mocht je een combi willen, dan zou ik voor de Spectre x360 gaan. Je zou ook nog de Envy x360 kunnen overwegen, die is verkrijgbaar met AMD Ryzen 5 en 7 processoren.

• HATA28
@-MD- @Mr. Eddo
Dank voor de reacties; Fijn dat jullie ff je ervaringen delen!
Inderdaad het op je schoot gebruiken (wat tijdens het reizen in vliegtuig/bus wel plezierig is), is wel een min puntje met zo'n detachable dan.

HP Spectre/Envy x360 is misschien wel een mooie optie. Zal er nog eens rustig over nadenken terwijl ik wat geld opzij leg.

Wat is trouwens jullie ervaring met typecover keyboards, en in het algemeen met keyboard bij een 10-13" scherm? Kan je daar wel een beetje fatsoenlijk op werken, of merk je toch dat het erg krap wordt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MasterM
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-05 01:17
Zelf ervaring met de MS Surface book 2. Is momenteel (helaas) nog mij daily. Ik vind het concept met afneembaar scherm erg leuk, en 4k scherm qua resolutie echt top.

Maar geen aanrader voor veelvuldig gebruik. Op accu moet de 8th gen i7 erg throttle'n om een beetje accu over te houden. Zelf op voeding met hoge prestaties geselecteerd is de CPU niet meer toereikend en kan ook dan last krijgen van throttlling. Glossy scherm helpt ook niet altijd.

HP 2-in-1 x360 gezien bij anderen. Is wat lomper en robuuster maar past naar mij inziens beter bij als je hem veelvuldig wilt gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Eddo
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:07
HATA28 schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 20:29:
Wat is trouwens jullie ervaring met typecover keyboards, en in het algemeen met keyboard bij een 10-13" scherm? Kan je daar wel een beetje fatsoenlijk op werken, of merk je toch dat het erg krap wordt?
Ik vond de typecover prima typen, maar ik kan altijd wel snel wennen aan andere toetsenborden. Ik vond het wel jammer dat je de typecover niet los van het scherm kan gebruiken (zit geen Bluetooth en accu in). Daardoor heb je toch weer een extra toetsenbord nodig als het scherm op een statief staat (en muis…).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jarno
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:34
Ik gebruik al een tijdje een Elite X2 van HP. Werkt snel, typt fijn en kan overal mee naartoe. Enige nadeel vind ik dat de fan wat luid kan zijn.
Pagina: 1