Thuis netwerk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felke
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:34
huidige situatie
Momenteel heb ik thuis de volgende opzet;
Ziggo router, wifi staat uit
Ziggo acces point, tp-link, wifi staat hier aan en er hangen hier diverse bedraden apparaten aan
Powerlind adapter vanuit de router naar zolder, zodat ik daar ook wifi heb. Beide hebben dezelfde netwerknamen en wachtwoorden.

Momenteel heb ik op alle etages een draad liggen en wil ik van de ziggo troep af.
Grote frustratie is vooral wanneer ik benenden zit en naar boven loop, en mijn telefoon verbinding houd met het wifi netwerk beneden...

Wat zoek ik
Ik zoek een systeem, waarschijnlijk iets van een acces point, die ik op alle etages kan plaatsen.
Het doel is 1 wifi netwerk te creëeren waarbij er automatisch gekozen wordt welk punt de beste verbinding heeft, waarbij de acces points netjes aan een draad hangen.
Omdat ik meerdere dingen bedraad aansluit heb ik ook iets van een switch nodig.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik lees vooral veel over ubiquiti.. En tp link omada.
Eerlijk gezegd zie ik de bomen door het bos niet.
Ik ben niet van plan om allerlei dingen nog zelf in te stellen / te monitoren.
Wel zou het fijn zijn als het systeem iets wat toekomst bestendig is met bv wifi 6.

Ik wil wisselen richting 1000 mbit glasvezel.

Wat raden jullie aan qua systeem? En vooral.. Welk type? Er is zowel bij ubiquiti als omada alsnog een wereld aan keuzes tussen diverse typen.
Ik vind rond de 100 euro per AP prima.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Felke schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 20:06:
Grote frustratie is vooral wanneer ik benenden zit en naar boven loop, en mijn telefoon verbinding houd met het wifi netwerk beneden...
Of je hebt een slechte telefoon, of je hebt je wifi netwerk niet goed als mesh ingeregeld.

Eerlijk gezegd denk ik het tweede.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felke
DJMaze schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 20:32:
[...]

Of je hebt een slechte telefoon, of je hebt je wifi netwerk niet goed als mesh ingeregeld.

Eerlijk gezegd denk ik het tweede.
Dat zou kunnen.. Los van ze dezelfde SSID en ww geven heb ik niks gedaan.
Ik wil sowieso wat anders omdat ik van ziggo afstap en op een 2 verdiepingen nu een AP mis..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-04 08:35
Felke schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 20:06:
huidige situatie
Momenteel heb ik thuis de volgende opzet;
Ziggo router, wifi staat uit
Ziggo acces point, tp-link, wifi staat hier aan en er hangen hier diverse bedraden apparaten aan
Powerlind adapter vanuit de router naar zolder, zodat ik daar ook wifi heb. Beide hebben dezelfde netwerknamen en wachtwoorden.

Momenteel heb ik op alle etages een draad liggen en wil ik van de ziggo troep af.
Het klinkt alsof je het gewoon niet goed hebt ingesteld. Let op, de volgende instellingen moeten _allemaal_ identiek zijn:

- SSID
- wachtwoord
- encryptiemethode (_exact_ identiek, niet "iets wat er op lijkt")
- authenticatiemethode (_exact_ identiek, niet "iets wat er op lijkt")

En alle access points moeten in hetzelfde subnet zetten.

Alleen als aan al die voorwaarden is voldoen, zal je device correct roamen. Dit is precies de enige reden waarom "mesh" netwerken dit in de ogen van veel mensen snel goed doen, die zorgen namelijk via centrale instellingen dat dit allemaal klopt.

Je opmerking dat je van de "ziggo troep" afwilt, slaat de plank ook mis. De standaard apparatuur van Ziggo (Connectbox, Wifi Spots) zijn hele redelijke apparatuur. Ziggo de schuld geven van verkeerde instellingen aan de gebruikerskant is natuurlijk wat raar... En met de laatste updates van ConnectBox wordt instellen je echt volledig uit handen genomen.

Geef een wat meer informatie over _hoe_ het exact staat ingesteld. Wat is precies de apparatuur die je hebt, wat zijn (exact) de instellingen die je gebruikt, en hoe is alles aangesloten?

[ Voor 20% gewijzigd door Cpt.Morgan op 27-08-2022 22:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:13

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Heel simpel: zorg dat je alle WiFi-AP's (en of het nu "modem", "router", "AP", "mesh node", "repeater" of voor mijn part "jampot" heet, elk apparaat wat je neerzet dat je LAN draadloos uitbreidt is een AP) van zelfde systeem merk alleen is niet genoeg, TP-Link Deco werkt niet samen met Omada werkt niet samen met losse el-crappo PLC adaters, en dan komt het goed mbt handovers. Aangezien je nul interesse hebt in uitgebreide opties of instellingen, is een 'idiot-proof' mesh-set (a la TP-Link Deco) allicht handigste.

Volgende punt: als je 1Gbps bedraad hebt, wil je dat alleen in de meterkast of ook elders in huis? Reality check: als je significant deel van die bandbreedte op andere plekken wilt, heb je Ethernetkabels erheen nodig. Zonder netwerkkabels.ga je via powerline of mesh maar een fractie daarvan halen. Hoeveel valt te bezien, maar gezien je voorkeur lijkt te hebben voor de goedkopere opties is 100Mbps al veel. Hoeveel moeite je moet doen hangt af van je eisen. Dit bepaalt ook hoe zinnig het is om "iets wat toekomst bestendig is met bv wifi 6" te kopen. Als je toch maar 100Mbps gaat halen kun je net zo goed een low-end WiFi-5 AP nemen. Omgekeerd, als je Cat-6 U/UTP plaatst, kun je komende 10-15 jaar zeker vooruit qua snelheden, dus het kan ook nog mee met WiFi-7 -8 en waarschijnlijk nog een paar.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felke
Hi,

Wat meer informatie;
- snelheid door het huis verschilt nu behoorlijk, beneden haal ik maximaal 350 mbit (wat mijn huidige verbinding ook is), 1e verdieping zit dit op max 50 mbit en boven op zolder ook zoiets.
- in de meterkast staat een https://tweakers.net/pric...onnect-box/specificaties/
vanuit de meterkast gaat er een kabel naar zowel de woonkamer, en 2e verdieping.
Daarnaast gaat er vanuit de meterkast een Ziggo wifi powerline adapter naar zolder.

- in de woonkamer, zelfde verdieping als de meterkast, staat een ziggo wifipunt, TP-Link Archer C7. Beraad aangesloten via CAD-6. Vanuit hier gaat er een CAD-6 UTP kabel naar de 1e verdieping.
- op de 1e verdieping hangt mijn laptop rechtstreeks aan de kabel, geen access-point hier.
- op de 2e verdieping hangt mijn tv rechtstreeks aan de kabel. Daarnaast heb ik hier Ziggo wifi powerline adapter.

Ziggo wifi powerline en TP-link hebben beide zelfde SSID, WW, encryptie methode & authenticatie methode.

wat ik mis:
- ik mis een AP (aangesloten via draad) op de 1e verdieping
- ik mis een AP (aangesloten via draad) op de 2e verdieping

Wanneer ik van ziggo af stap, was mijn eigen gedachten om voor de begane grond, 1e en 2e verdieping een nieuwe AP te kopen.

*ik heb geen mogelijkheid een kabel vanuit mijn meterkast naar de 1e verdieping te trekken.
** meer kabels trekken vanuit mijn woonkamer naar de 1e verdieping is ook niet mogelijk..
*** laptop zou eventueel via wifi kunnen, dat scheelt 1 switch op de 1e verdieping?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yPt1_aY9c6YSwseY6xOtHvYJ7eo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GD57Ht1HSanbLb8ZETdYDipA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ik heb zelf 3 Unifi AP's. 1 op de begande grond en in op de 1e etage. Die hangt in de buurt van de trapopgang, waardoor ik ook op zolder 100% bereik heb. De 3e hangt achter het huis onder de overkapping.

Mijn ervaring met Unifi is heel goed, maar andere merken zijn er ook en zullen het waarschijnlijk ook prima doen.

Die powerline adapters staan er bekend om om traagheid te veroorzaken en allerlei andere problemen. Die moet je inderdaad zien de vermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Zelf heel tevreden met Unifi maar TP Link maakt ook degelijk spul.

Stappenplan is denk ik simpel:
- Ziggo router in bridge modus laten zetten
- Router erachter (vb. Unifi Dream Router)
- Eventueel POE switch ernaast (vb. Unifi Switch Lite POE)
- Op iedere verdieping een AP (vb. Unifi 6 Lite of Unifi 6 Inwall)
- Alles bedraad aansluiten

Eenmalig instellen en genieten.

[ Voor 3% gewijzigd door Sethro op 29-08-2022 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Admin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21-05 14:03
Felke schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 15:24:
Hi,

Wat meer informatie;
- snelheid door het huis verschilt nu behoorlijk, beneden haal ik maximaal 350 mbit (wat mijn huidige verbinding ook is), 1e verdieping zit dit op max 50 mbit en boven op zolder ook zoiets.
- in de meterkast staat een https://tweakers.net/pric...onnect-box/specificaties/
vanuit de meterkast gaat er een kabel naar zowel de woonkamer, en 2e verdieping.
Daarnaast gaat er vanuit de meterkast een Ziggo wifi powerline adapter naar zolder.

- in de woonkamer, zelfde verdieping als de meterkast, staat een ziggo wifipunt, TP-Link Archer C7. Beraad aangesloten via CAD-6. Vanuit hier gaat er een CAD-6 UTP kabel naar de 1e verdieping.
- op de 1e verdieping hangt mijn laptop rechtstreeks aan de kabel, geen access-point hier.
- op de 2e verdieping hangt mijn tv rechtstreeks aan de kabel. Daarnaast heb ik hier Ziggo wifi powerline adapter.

Ziggo wifi powerline en TP-link hebben beide zelfde SSID, WW, encryptie methode & authenticatie methode.

wat ik mis:
- ik mis een AP (aangesloten via draad) op de 1e verdieping
- ik mis een AP (aangesloten via draad) op de 2e verdieping

Wanneer ik van ziggo af stap, was mijn eigen gedachten om voor de begane grond, 1e en 2e verdieping een nieuwe AP te kopen.

*ik heb geen mogelijkheid een kabel vanuit mijn meterkast naar de 1e verdieping te trekken.
** meer kabels trekken vanuit mijn woonkamer naar de 1e verdieping is ook niet mogelijk..
*** laptop zou eventueel via wifi kunnen, dat scheelt 1 switch op de 1e verdieping?

[Afbeelding]
Beetje overkill aan switches misschien? IK zou beginnen met bv. een Unifi Dream Machine in de meterkast, daar een goede Unifi 'core' switch met PoE naast (al heeft die UDM Pro volgens mij ook PoE?), en dan op iedere etage een Unifi AP 6 Lite wat je voedt met PoE. Vraag is waarom je dan bv. nog een laptop bedraad aan wil sluiten? Doe je dat dmv een docking of heb je ergens een losse kabel liggen? Afhankelijk van de locatie van het AP kan je daar de passthrough van gebruiken om één bedrade aansluiting te creëren. Anders inderdaad een simpel switchje met minimaal één PoE passthrough port voor je AP?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:35
Deco van tplink is prima spul hiervoor. Bijvoorbeeld een deco x50 3 node kit, die heeft een ingebouwde switch met 3 poorten.

Dan:
- powerline en huidige tplink weghalen
- 1e node in woonkamer bekabeld
- 2e node op 1e verdieping, bekabeld
-3e node op 2e verdieping, aan kabel waar nu tv zit

Dan heb je overal wifi 6 voor 250 euro en geen extra switches

Goedkoopste alternatief waar je ook wel overal 300-400 megabit mee haalt:
- deco m4 scoren (100 euro bij ziggo of 40 marktplaats)
- losse tplink switches halen bij action (10 euro)

Dan ben je voor 100-150 klaar

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:18
Het is zinloos om van Ziggo af te stappen en in bridge mode zetten is al helemaal een pavlov reactie die weinig zinvol is.
In tegenstelling wat jij denkt leveren ze beslist geen troep.
Als je om een andere reden over wilt naar glas is dat natuurlijk prima.

Als je last hebt van een sticky clients ligt dat niet aan Ziggo maar aan je client en/of dat je overkill aan wifi hebt.
Overswitchen van het ene AP naar een andere wordt uitsluitend door je client (dus je telefoon of laptop) bepaalt.
Wat meestal het geval is als het niet lekker werkt, is dat je client nog meer dan voldoende signaal van bijvoorbeeld de Connectbox ontvangt en je client dus niet overschakelt, maar zelf te weinig signaal uitzend om die Connectbox nog te bereiken.

Voor je van alles gaat aanschaffen is het in kaart brengen van de demping die je op verschillende plaatsen in je woning ondervind van het wifi signaal met een wifi analyzer app op je telefoon aan te raden.
Het zou zomaar kunnen zijn dat het veel beter is om enkel op de begane grond en op zolder een AP te plaatsen als de vloeren niet al te veel dempinggeven.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felke
laurens0619 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 16:28:
Deco van tplink is prima spul hiervoor. Bijvoorbeeld een deco x50 3 node kit, die heeft een ingebouwde switch met 3 poorten.

Dan:
- powerline en huidige tplink weghalen
- 1e node in woonkamer bekabeld
- 2e node op 1e verdieping, bekabeld
-3e node op 2e verdieping, aan kabel waar nu tv zit

Dan heb je overal wifi 6 voor 250 euro en geen extra switches

Goedkoopste alternatief waar je ook wel overal 300-400 megabit mee haalt:
- deco m4 scoren (100 euro bij ziggo of 40 marktplaats)
- losse tplink switches halen bij action (10 euro)

Dan ben je voor 100-150 klaar
Ik dacht dat die deco x50 wireless waren en niet via een draad verbonden kunnen worden met elkaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:35
Felke schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 19:28:
[...]

Ik dacht dat die deco x50 wireless waren en niet via een draad verbonden kunnen worden met elkaar?
Kan beide :)

https://community.tp-link.com/en/home/forum/topic/98898

[ Voor 11% gewijzigd door laurens0619 op 29-08-2022 19:32 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Pagina: 1