Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Nieuw Lightroom / Photoshop PC

Pagina: 1
Acties:

• MadSaid
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20-06 01:48
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De nieuwe PC is ter vervanging van mijn huidige Intel i5-4670 / H87 Pro systeem met 128 GB boot SSD en 2x 2TB HDD (Raid 0) uit 2013.

De PC wordt dagelijks gebruikt voor internetten, films kijken (HD en UHD) en muziek luisteren. Daarnaast werk ik geregeld met Lightroom en incidenteel met Photoshop voor fotobewerking. Mogelijk ga ik experimenteren met virtualisatie (Linux, Docker, etc.). Momenteel doe ik niet aan videobewerking. Wellicht dat dit in de toekomst verandert wanneer ik in nieuwe camera koop waar je ook video’s mee kan maken.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn budget is ongeveer EUR 2000.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Vorig jaar heb ik een nieuw ASUS PA329C monitor gekocht. Daarnaast heb ik nog Edifier R1280DB desktop speakers, een Logitech desktop set en een externe 2Tb HDD.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb minimaal het volgende nodig:
  • Een snelle en zuinige processor
  • Een snelle SSD voor Windows 11 en programma’s
  • Een data SSD voor documenten, foto’s, Lightroom database
  • Een extra grote betrouwbare HDD voor mijn collectie films en muziek
  • Ik heb bewust gekozen voor een Z690 mobo, omdat ik graag de mogelijkheid wil hebben voor snelle USB-poorten
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik kies graag merken met een goede reputatie.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
[i]Ik wil de nodige power en toch zo stil mogelijk :) ./i]

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
  • Belangrijkste is dat de gekozen configuratie goed samengaat. Indien er mogelijk issue zijn dan wil ik dit graag weten.
  • Ik twijfel of ik een aparte grafische kaart nodig heb. Ik heb begrepen dat een CPU met geïntegreerde GPU voldoende is voor Lightroom en Photoshop (wanneer je geen 3D bewerkingen doet). Hoe zien jullie dit?
  • In de handleiding van de gekozen mobo staat “Only the M2A_CPU connector has the heatsink”. Klopt dit? Als ik naar de foto’s van het bord kijk lijkt het erop dat alle 4 M2 slots een heatsink hebben. Indien er slechts 1 heatsink is, is het dan gewoon een kwestie van een SSD met heatsink kiezen?
  • Het is ook mogelijk om een DDR5 systeem te bouwen. Dat wordt dan een stuk duurder en de performance winst is beperkt (5% dacht ik). Welke risico’s loop is door voor een DDR4 systeem te gaan?
  • De gekozen HDD heeft goede reviews. Aandachtspunt is het geluidsniveau. Zijn er alternatieven die stiller zijn?
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-12700F Boxed€ 365,80€ 365,80
1MoederbordenGigabyte Z690 AORUS ELITE DDR4 (rev. 1.0)€ 209,90€ 209,90
1VideokaartenMSI GeForce RTX 3060 VENTUS 2X 12G OC€ 409,-€ 409,-
1Interne harde schijvenToshiba MG07ACA14TE (512e), 14TB€ 239,-€ 239,-
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500DX Zwart€ 109,31€ 109,31
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 Rev.C€ 55,81€ 55,81
1Geheugen internKingston Fury Beast KF432C16BBK2/64€ 229,04€ 229,04
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 450W€ 91,53€ 91,53
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 2TB€ 198,-€ 198,-
1Solid state drivesSamsung 980 Pro (zonder heatsink) 1TB€ 136,89€ 136,89
1OverclockingArctic MX-4 Edition 2019 (4g)€ 4,46€ 4,46
Totaal€ 2.048,74

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:17
RTX 3060 is idd hopeloos overkill. Neem pricewatch: Intel Core i5-12600K Boxed of pricewatch: Intel Core i7-12700 Boxed en kijk of het met de igpu gaat.

pricewatch: ASUS TUF Gaming B660M-Plus D4 heeft ook snelle USB en is ruim voldoende voor een i7.

Straight Power 11 is weinig interessant meer met de huidige hardware, zeker als er nog eens een videokaart bij komt. Het vermogen op de afzonderlijke 12v rails is daar te laag voor. Pak iets als pricewatch: Corsair TX650M (2021) of pricewatch: EVGA SuperNOVA 650 P6 als je een hele stille voeding zoekt.

De keuze voor een behuizing met RGB snap ik niet als je beeldbewerking doet. Dat geeft alleen maar vals licht. pricewatch: Antec P10C past dan beter.

Aparte koelpasta bijbestellen is niet nodig. De Mugen komt met goed spul.

• MadSaid
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20-06 01:48
@Uszka Ik heb me laten inspireren door de bbg en puget systems. Daar worden ondanks de (minimum) eisen van Photoshop toch systemen met een aparte grafische kaart aanbevolen. Ik neem je advies in overweging :)

Ik heb idd niet stil gestaan bij rgb en foto bewerken. Ik heb naar de Antec P10c case gekeken. Ik vind de knoppen aan de zijkant onhandig, want de kast komt onder bij bureau. Ik zoek verder. Suggesties zijn welkom ;)

Ik neig naar deze PSU: pricewatch: Corsair TX650M (2021)

OK: geen koelpasta nodig.

Dank voor je opmerkingen _/-\o_

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:17
MadSaid schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 21:57:

Ik heb idd niet stil gestaan bij rgb en foto bewerken. Ik heb naar de Antec P10c case gekeken. Ik vind de knoppen aan de zijkant onhandig, want de kast komt onder bij bureau. Ik zoek verder. Suggesties zijn welkom
Heel veel behuizingen hebben tegenwoordig het front I/O bovenop langs de zijkant. Een aantal kasten die aan je eis voldoen:
pricewatch: Fractal Design Define 7 Compact Zwart
pricewatch: Fractal Design Define 7 Mini Black Solid (alleen voor mATX)
pricewatch: Lian Li Lancool II Mesh C Performance
pricewatch: DeepCool CK500 Zwart
pricewatch: DeepCool CL500

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 12-11 21:24
De reden dat puget systems videokaarten aanraadt is omdat het bij hen altijd om dure productie workstations gaat. Dat is hun markt. Áls je al een videokaart overweegt, neem dan een RTX 3050 en geen 3060. Zo goedkoop mogelijk in ieder geval.