Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De nieuwe PC is ter vervanging van mijn huidige Intel i5-4670 / H87 Pro systeem met 128 GB boot SSD en 2x 2TB HDD (Raid 0) uit 2013.
De PC wordt dagelijks gebruikt voor internetten, films kijken (HD en UHD) en muziek luisteren. Daarnaast werk ik geregeld met Lightroom en incidenteel met Photoshop voor fotobewerking. Mogelijk ga ik experimenteren met virtualisatie (Linux, Docker, etc.). Momenteel doe ik niet aan videobewerking. Wellicht dat dit in de toekomst verandert wanneer ik in nieuwe camera koop waar je ook video’s mee kan maken.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn budget is ongeveer EUR 2000.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Vorig jaar heb ik een nieuw ASUS PA329C monitor gekocht. Daarnaast heb ik nog Edifier R1280DB desktop speakers, een Logitech desktop set en een externe 2Tb HDD.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb minimaal het volgende nodig:
Ik kies graag merken met een goede reputatie.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
[i]Ik wil de nodige power en toch zo stil mogelijk
./i]
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?
De nieuwe PC is ter vervanging van mijn huidige Intel i5-4670 / H87 Pro systeem met 128 GB boot SSD en 2x 2TB HDD (Raid 0) uit 2013.
De PC wordt dagelijks gebruikt voor internetten, films kijken (HD en UHD) en muziek luisteren. Daarnaast werk ik geregeld met Lightroom en incidenteel met Photoshop voor fotobewerking. Mogelijk ga ik experimenteren met virtualisatie (Linux, Docker, etc.). Momenteel doe ik niet aan videobewerking. Wellicht dat dit in de toekomst verandert wanneer ik in nieuwe camera koop waar je ook video’s mee kan maken.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn budget is ongeveer EUR 2000.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Vorig jaar heb ik een nieuw ASUS PA329C monitor gekocht. Daarnaast heb ik nog Edifier R1280DB desktop speakers, een Logitech desktop set en een externe 2Tb HDD.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb minimaal het volgende nodig:
- Een snelle en zuinige processor
- Een snelle SSD voor Windows 11 en programma’s
- Een data SSD voor documenten, foto’s, Lightroom database
- Een extra grote betrouwbare HDD voor mijn collectie films en muziek
- Ik heb bewust gekozen voor een Z690 mobo, omdat ik graag de mogelijkheid wil hebben voor snelle USB-poorten
Ik kies graag merken met een goede reputatie.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
[i]Ik wil de nodige power en toch zo stil mogelijk
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?
- Belangrijkste is dat de gekozen configuratie goed samengaat. Indien er mogelijk issue zijn dan wil ik dit graag weten.
- Ik twijfel of ik een aparte grafische kaart nodig heb. Ik heb begrepen dat een CPU met geïntegreerde GPU voldoende is voor Lightroom en Photoshop (wanneer je geen 3D bewerkingen doet). Hoe zien jullie dit?
- In de handleiding van de gekozen mobo staat “Only the M2A_CPU connector has the heatsink”. Klopt dit? Als ik naar de foto’s van het bord kijk lijkt het erop dat alle 4 M2 slots een heatsink hebben. Indien er slechts 1 heatsink is, is het dan gewoon een kwestie van een SSD met heatsink kiezen?
- Het is ook mogelijk om een DDR5 systeem te bouwen. Dat wordt dan een stuk duurder en de performance winst is beperkt (5% dacht ik). Welke risico’s loop is door voor een DDR4 systeem te gaan?
- De gekozen HDD heeft goede reviews. Aandachtspunt is het geluidsniveau. Zijn er alternatieven die stiller zijn?
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | Intel Core i7-12700F Boxed | € 365,80 | € 365,80 |
| 1 | Moederborden | Gigabyte Z690 AORUS ELITE DDR4 (rev. 1.0) | € 209,90 | € 209,90 |
| 1 | Videokaarten | MSI GeForce RTX 3060 VENTUS 2X 12G OC | € 409,- | € 409,- |
| 1 | Interne harde schijven | Toshiba MG07ACA14TE (512e), 14TB | € 239,- | € 239,- |
| 1 | Behuizingen | be quiet! Pure Base 500DX Zwart | € 109,31 | € 109,31 |
| 1 | Processorkoeling | Scythe Mugen 5 Rev.C | € 55,81 | € 55,81 |
| 1 | Geheugen intern | Kingston Fury Beast KF432C16BBK2/64 | € 229,04 | € 229,04 |
| 1 | Voedingen | be quiet! Straight Power 11 450W | € 91,53 | € 91,53 |
| 1 | Solid state drives | Samsung 970 Evo Plus 2TB | € 198,- | € 198,- |
| 1 | Solid state drives | Samsung 980 Pro (zonder heatsink) 1TB | € 136,89 | € 136,89 |
| 1 | Overclocking | Arctic MX-4 Edition 2019 (4g) | € 4,46 | € 4,46 |
| Totaal | € 2.048,74 | |||