Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• nielsteekens
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 27-09-2023
Hallo,

Ik ben op zoek naar wat informatie over de combinatie stadsverwarming en warmtepomp. Google geeft vooral scenario's waarbij geschakeld wordt tussen beiden of een volledige overstap op warmtepomp + electrisch.

Ik ben geinteresseerd in de mogelijkheid om stadsverwarming en warmtepomp te combineren: Er worden dan geen aanpassingen in het huis gedaan en de stadsverwarming blijft het huis verwarmen. De warmtepomp wordt gebruikt om het retourwater van de stadsverwarming op een hogere temperatuur te brengen en zo de verbruikskosten wat te reduceren.

Ik heb hier een aantal jaren geleden wat over gelezen, maar kan er niets meer over terugvinden.
Als iemands hier meer van weet, hoor ik het graag.

mvg, Niels

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Dit lijkt mij niet heel makkelijk, stadsverwarming aanvoer is vaak een stuk hogere temperatuur dan wat een warmtepomp levert.

Misschien gewoon een L/L warmtepomp in de woonkamer hangen en die gebruiken om te verwarmen en koelen.

• nielsteekens
Het gaat om de temperatuur van het retour water, als dat kouder is dan wat een warmtepomp levert zou het middels een warmtewisselaar opgewarmd moeten kunnen worden (in theorie).

L/L heeft hier nogal wat voeten in de aarde, 4 woonlagen voor 8 binnen units en eindeloos hak en breekwerk om de leidingen weg te werken. Dus daar begin ik liever niet aan

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:47
Stadsverwarming is doorgaans een hoog-temperatuur systeem. De retour temperatuur zal waarschijnlijk hoger zijn dan een warmtepomp rendabel kan.

Je idee heeft dus geen zin, daarom vind je er niets over.

Lees dit door: Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic

En stel je vragen... Stadsverwarming is niet goedkoop en heeft erg hoog vastrecht.
Wellicht is je woning geschikt om de stadsverwarming geheel te dumpen.

[ Voor 37% gewijzigd door Ronald op 27-08-2022 18:31 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:00
Ronald schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 18:30:
Stadsverwarming is doorgaans een hoog-temperatuur systeem. De retour temperatuur zal waarschijnlijk hoger zijn dan een warmtepomp rendabel kan.

Je idee heeft dus geen zin, daarom vind je er niets over.

Lees dit door: Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic

En stel je vragen... Stadsverwarming is niet goedkoop en heeft erg hoog vastrecht.
Wellicht is je woning geschikt om de stadsverwarming geheel te dumpen.
Dit.. stadsverwarming zit zo op 70/80/90 graden. Een warmtepomp zit idealiter rond de 30 graden om hem rendabel te houden.
Heb je je retour water weleens gemeten? Vraag mij af of ie überhaupt rond de 30 hangt, ik gok veel hoger.

Alles eruit (heb ik ook gedaan) en full Electric. Anders verwarmen met WP en bij te koude temp je stadsverwarming aan gooien..

• nielsteekens
Dank voor de reacties.
Ik ga eerst van de winter de retourtemperatuur eens meten, maar als het hier loeiheet binnenkomt (en dat doet het) dan zal de retour temperatuur idd veel te warm zijn om verder te verwarmen met een WP.

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10:16
Het effect wat je wil bereiken kan je ook doen door de afgifte te vergroten waardoor je retour lager wordt.
Andere optie als je retour nog behoorlijk hoog is om de stroomsnelheid te verlagen zodat er meer tijd is om warmte aftegeven en je verbruik lager wordt.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:28
Hoe wordt de hoeveelheid afgenomen warmte eigenlijk geregistreerd?
Ik neem aan iets van doorstroomvolume x delta T?

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:01
Meestal wordt dit gedaan adhv verdamlings meters. Vervolgens meter 1 - meter 2 geeft aan hoeveel temperatuur je huis heeft afgenomen.

Warmtepomp net voor meter 2 is nutteloos, bovendien even opletten: zelfs met 0 verbruik hele jaar mocht ik nog 60 euro per maand aftikken, puur aan vastrecht.

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 18:48
ASW1 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 23:15:
Hoe wordt de hoeveelheid afgenomen warmte eigenlijk geregistreerd?
Ik neem aan iets van doorstroomvolume x delta T?
Tegenwoordig warmtemeters in 1 behuizing met een T meting in de andere buis.
Verdamping alleen nog in oudere installaties
Pagina: 1