Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Mijn vraag
Ik ben op zoek naar een nieuwe mirrorless camera voor vakantiefotografie. Denk hierbij aan landschappen, steden met smalle straatjes of juist hoge gebouwen, kastelen,... zo'n beetje alles wat je tegen komt als je op vakantie gaat.

Budget
Ik hoop binnen de 2000 euro klaar te zijn inclusief lenzen. Idealiter komt er een allround lens bij waardoor ik niet hoef te wisselen op vakantie, dat scheelt weer wat gedoe.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Voorheen een Pentax Kx gehad, prima camera maar inmiddels zwaar verouderd. Ik heb verder niks qua lenzen, flitsers, accu's,... enige wat ik heb is een generieke camera tas.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Vorig jaar op vakantie de X-T2 van m'n vader meegenomen, dit jaar alleen geen optie omdat we tegelijkertijd weg gaan. Het fijne aan die camera was voornamelijk het snel aan kunnen passen van belichting, dat heb ik veel gebruikt in Italië waar je vaak een enorm lichte hemel hebt met juist donkerdere straatjes in de steden.

Wat is belangrijk
Snel kunnen aanpassen van belichting en diafragma. Ik fotografeer altijd in de Av stand waarbij ik ISO en sluitertijd automatisch laat bepalen. Afhankelijk van de omgeving gooi ik dan het diafragma omhoog of omlaag om alsnog de juiste sluitertijd te hebben.

Wat overweeg ik
Ik neig op basis hiervan dus naar een Fujifilm camera. De X-T3 zou top zijn maar is niet meer op voorraad bij betrouwbare winkels, de X-T4 is me net wat te prijzig. De X-S10 ziet er erg interessant uit vanwege de stabilisatie opties, iets wat in gebouwen een uitkomst kan zijn. Tegelijkertijd zijn er nog een aantal andere modellen en is het erg lastig om te zien wat nou de beste keuze is.

Andere merken zijn ook zeker een optie maar ik zie dat op DPReview zowel de X-T3 als de X-S10 aanbeveelt in de diverse prijscategorieën en dat de Fujifilm camera's continue goed uit de bus komen.

Kortom ik neig naar een Fujifilm camera, is dat inderdaad de beste keuze of zijn er typen van andere merken die ik echt moet overwegen?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:47
De beste keuze is er niet denk ik.
Een voordeel van de Fuji is dat je vader er ook een heeft! Zo kunnen jullie ervaringen en lenzen delen.

Zelf ben ik een blije gebruiker van het micro four thirds systeem. Heeft ook voordelen: Enorm veel lenzen beschikbaar, ook tweedehands (en dat geldt voor camera's ook); compact systeem; en de beste in-body-stabilisatie. Het samen in aanraking komen met verschillende systemen is ook een voordeel.

[ Voor 52% gewijzigd door Tarquin op 27-08-2022 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Margu
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-10 21:25
Heb je ook interesse om 2dehands te kopen? En welke lens gebruikt je vader? Als het echt puur alleen voor vakantie is en je niet al te kritisch bent kan je vaak met de kitlens al ver weg komen.

Ivm het niet op voorraad zijn van de XT3, zie ik wel dat er op bol.com nog zijn: https://www.bol.com/be/nl...paign=CPS&utm_content=pdl (body alleen)
Of met de kitlens zijn ze ook nog beschikbaar.

Ivm het snel aanpassen van je diafragma heeft elke camera een snelle optie. Het draaiwieltje dat er opzit is vaak hetgene jouw voorkeur aanpast. Dus als deze op diafragma voorkeur staat, zal deze ook het diafragma aanpassen. Daarvoor zou je dus niet specifiek naar Fuji moeten gaan.

Ga zeker ook eens langs in een fotozaak; dan kan je de systemen vergelijken.
Indien je toch bij Fuji wilt blijven is het inderdaad wel een voordeel dat je lenzen kan uitwisselen met je vader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-10 21:02
ik zou een (jong gebruikte) x-t30 aanschaffen. 18-55 kitlens er bij en eventueel een mooi prime. Dan hou je ook zat geld over voor een extraatje op vakantie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-10 15:09

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

De X-S10 is zeer interessant maar wel erg klein. Geldt trouwens voor de meeste Fuji modellen maar aangezien je al een X-T2 hebt gebruikt, is dat voor jou blijkbaar prima formaat.

X-T4 is ook heel mooi natuurlijk maar wel aan de prijs. Als je in het begin met de (helemaal niet verkeerde) 18-55 kitlens kunt leven is dat een mooie start. Maar das wel een set waar ik later meer lenzen bij zou kopen. En voor het type fotografie wat je wilt doen is een X-T4 waarschijnlijk overkill. Die S10 heeft ook goede stabilisatie en AF is snel zat voor wat je ermee wilt doen.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:51
Voor de x-t3 zou je ringfoto Meppel eens kunnen bellen/mailen of ze die nog binnenkrijgen. Ik heb de mijne daar ook vandaan en merkte dat toen de 70-300 net op de markt kwam, zij de enige waren die af en toe een voorraad hadden.

X-t30II is natuurlijk ook een optie, maar hou er rekening mee dat die een aanzienlijk minder uitgesproken grip heeft dan de x-t3. Daar kun je een accessoire voor kopen, maar daarmee breng je de grip enkel on par met de x-t3. Voor sommigen is dat nog te weinig. De x-t3 heeft ook een losse grip verkrijgbaar.

Ik ben zelf begonnen met de 18-55 en 50-230. M.n. De 50-230 is niet zo snel, maar daar valt wel op te anticiperen. Voor het geld is het een hele mooie tele-zoom en die ga je waarschijnlijk wel willen hebben (een tele-zoom). Er is ook nog de 16-80, maar die is kwalitatief iets minder dan de 18-55 volgens mij, dan kun je wellicht beter gaan voor de 18-120 en heb je waarschijnlijk geen tweede lens nodig. Er bestaat ook nog een 18-135, maar die is kwalitatief een stukje minder.

Vergeet ook niet een fatsoenlijke camerariem. Ze leveren er wel wat bij, maar dat is net zoiets als de oortjes bij een nieuwe telefoon. Daar kun je niet teveel van verwachten. Ik gebruik zelf de peak design slide lite, dat is een hele comfortabele riem.

Weet ook dat de x-t3 zonder oplader komt. Je kunt de accu wel in camera opladen, maar dat is wat minder praktisch. Ook zou ik een reserve accu aanraden. De x-t3 heeft 2 SD-kaart-slots, de x-t30 heeft er 1. Bij de x-t3 heb je dan de optie tot uitbreiding, scheiding raw/jpg of backup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Ik denk dat het de X-S10 gaat worden, dan heb ik gewoon een nieuwe camera met vijf jaar garantie en IBIS. Lijkt me een betere keuze dan de X-T4 omdat ik dan aardig wat budget over houd voor een objectief.

Dan zit ik naar de volgende objectieven te krijgen:
Tamron 18-300mm
Fujifilm XF 18-135mm
Tamron 17-70mm

Wellicht dat er later nog een telezoom bij komt maar gezien de komende vakantie kan dat altijd nog later aangeschaft worden. De aankomende 18-120 ziet er ook goed uit maar nog nergens leverbaar en ik heb hem wel deze week nodig helaas.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-10 13:02
Als je compact wil, is de X-E4 misschien nog wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thmz159
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-10 11:31
X-S10 is een goede optie, al komt de IBIS natuurlijk pas volledig tot z'n recht met lenzen zonder OIS :P
Moest je ooit een prime erbij nemen (al is het maar een XC 35mm f2 of viltrox/sigma) is het hebben van IBIS wel echt top.

Mijn braindump over de lenzen (en aanvullend op je post in het fuji topic);
Elke lens is een compromis, dus het is jouw afweging van bereik/lichtsterkte/grootte.

De 3 opgelijste lenzen zijn ook alle drie heel andere opties;
- Tamron 18-300 geweldig bereik maar inderdaad zwaar en in veel gevallen heb je op vakantie het bereik niet nodig, zeker als je eerder vakantiefoto's wil nemen die ook wat van de omgeving laten zien ipv kleine details/abstract. Als ik me goed herinner is ie aan het lange eind wat zacht in de hoeken, maar verassend goed voor dat bereik (al blijft het een compromis natuurlijk).
- XF18-135: in de meeste gevallen voldoende bereik, al zou ik persoonlijk dan nog wel een telelens willen hebben (niet echt voor vakantie, maar gewoon voor de dierentuin (:P) en om wat "asbtracter"/minimalister te kunnen fotograferen in 'saaie' landschapen ). Maar hij heeft geen geweldige reptutatie, denk dat de Tamron scherper is in het overlappend bereik. Wel (veel) betere bouwkwaliteit dan Tamron.
-Tamron 17-70; snelle zoom met standaardbereik. Afhankelijk van je fotografiestijl is het bereik wel voldoende, maar spectaculair is 70mm nu weer niet. Maar door de F2.8 heb je een voordeel bij weinig licht, kan je een casual portret schieten, en je hebt dus minder vaak een prime lens nodig. Ook al wel aan de grote kant.

Ik heb zelf de 16-80, en hoewel dat ook en controversiele lens is, is ie voor mij prima. Voldoende bereik, goede bouwkwaliteit (veel metaal), niet te zwaar, op 80mm@f4 kan je prima een casual portretfoto schieten op vakantie, heeft aperture ring, goede OIS, als kit nog 'betaalbaar'. Niet de scherpste hoeken op 16mm & 80mm maar dat vind ik niet zo belangrijk, ben ook geen pro en je kijkt toch nooit echt naar de hoeken. Maar soms vind ik die al aan de grote kant, als je bv in een drukke stad bent.
De 50-230 gaat soms mee in de rugzak als ik verwacht verre uitzichten te hebben of wildlife tegen te komen, al is het soms wel irritant om te moeten wisselen, zeker als er wat gezelschap mee is.

De 15-45 heb ik ook nog en soms verkies ik die voor een stedentrip. De powerzoom van de 15-45 is wat irritant en het is maar een plastic ding, maar optisch best ok en super licht, 15mm is best breed, en hij kostte maar 100 euro als kit lens.

Als ik alles opnieuw zou moeten kopen zou ik de 18-300 als 'tele' lens overwegen (ipv een 50-230 of fuji 70-300). Het is een compromis, maar dan moet ik ook niet wisselen van lenzen. En misschien daarbij de XC15-45 als kleine lichte lens. Gecombineerd bereik is dan 15-300. Misschien nog een 'goedkope' kleine prime voor low-light.
Langs de andere kant, als je het ultra-verre bereik niet nodig hebt is de 17-70 of 16-80 misschien een betere allrounder omdat die wat breder gaan en kleiner zijn. Keuze tussen 17-70 en 16-80 vind ik ook niet makkelijk. Optisch is de 17-70 duidelijk beter, en f2.8 is natuurlijk ook welkom. Maar de 16-80 F4 is 3cm korter, beetje lichter, en betere bouwkwaliteit, en als kit een heel stuk goedkoper dat weer extra budget geeft voor een (F1.4?) prime lens (bv sigma 30mm f1.4 of xc 35 f2). Zonder IBIS is het gebrek aan OIS in een prime irritant, maar IBIS + snelle prime is een fijne combo. Maar dan moet je weer van lenzen wisselen etc. Het blijven afwegingen :9

\braindump

Zoals hier ook al gezegd, MFT heeft ook wel leuke, kleine lenzen met veel zoombereik en meer tweedehands aanbod dan fuji. En met IBIS + prime lens is low-light ook goed. Bodies hebben ook vaker weather sealing, al zijn de lenzen met weather sealing weer wat duur dacht ik.

[ Voor 3% gewijzigd door Thmz159 op 30-08-2022 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Tarquin schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 18:59:
De beste keuze is er niet denk ik.
Een voordeel van de Fuji is dat je vader er ook een heeft! Zo kunnen jullie ervaringen en lenzen delen.

Zelf ben ik een blije gebruiker van het micro four thirds systeem. Heeft ook voordelen: Enorm veel lenzen beschikbaar, ook tweedehands (en dat geldt voor camera's ook); compact systeem; en de beste in-body-stabilisatie. Het samen in aanraking komen met verschillende systemen is ook een voordeel.
Ik zou ook een lans breken voor M43. Het geeft wellicht niet dé beste kwaliteit maar het is een systeem dat een mooi compromis geeft qua kosten, gewicht, draagbaarheid en kwaliteit. Met een tweedehandse Panasonic G80 en een Panasonic 14-140mm lens heb je een compact systeem met veel instelmogelijkheden en een groot bereik. Daarnaast zijn er ook leuke kleine én goedkope prime lenzen beschikbaar zoals de Olympus 45mm f1.8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
@Thmz159 Ben op het moment bang dat ik me te druk maak om beeldkwaliteit. De 18-135 lijkt me ideaal maar de 17-70 schijnt zo veel scherper te zijn. En dan heb je nog de XF16-55 die echt perfect is qua scherpte maar toch wat weinig bereik heeft.

Ik had de XF16-55 van m'n pa mee op vakantie en daar miste ik het bereik wel maar was de beeldkwaliteit in alle foto's echt top. Ben bang dat als ik nu een andere lens neem dat ik daar spijt van krijg omdat het een stap terug is. En dan is de vraag of ik de 18-135 niet moet combineren met bijvoorbeeld een goede prime voor landschap. Maar dan zit je wel weer te wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:47
Mwoa, als je het diafragma een beetje dichtdraait worden alle lenzen vrijwel perfect. Als die 16-55 zo goed is moet je zeker die gebruiken en dan neem je daar nog een andere lens bij.

Dat is juist het nadeel van die do-it-all lenzen met 1-999 zoom: de zoomrange is geweldig maar je levert in op beeldkwaliteit. Anders zouden ze toch geen kortere lenzen maken?
Alle lenzen kunnen worden geoptimaliseerd op prijs, grootte, lichtsterkte (diafragma/achtergrond-onscherpte), beeldkwaliteit en zoomrange.
Meestal lukt het om 2 er van goed te optimaliseren en een derde deels. Op de andere factoren moet je inleveren. Dus een 18-135 is duidelijk gemaakt om te scoren op zoomrange.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Ik heb uiteindelijk gekozen voor de 16-80mm lens. Deze lijkt mij voor mijn doel het meest flexibel, is net wat goedkoper dan de 16-55 en dankzij stabilisatie in de lens en body moet een langere sluitertijd mogelijk zijn waardoor f4 ipv f2.8 niet een enorm probleem moet zijn.

Het geld dat ik bespaar kan naar een mooie 23mm f2 of f1.4 prime toe.

Thnx allen voor het meedenken!

Pagina: 1