Aanpassen volume per audio-kanaal

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dunta
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 15-04 09:25
In mijn slaapkamer heb ik twee posities waar ik met hetzelfde geluidssysteem gebruik van maak, in bed op de TV en achter mijn computer. Ik heb een Yamaha RX-V373 met 5.1 speakers.

Nu is het probleem dat ik op de versterker de speakers maar voor 1 positie kan instellen (per channel level/distance). Dit heb ik ingesteld voor het kijken naar films op de TV, zodra ik achter mijn computer zit hoor ik vooral 1 speaker die er bovenuit komt.

De vraag is: Is er software of iets dergelijke beschikbaar om in Windows de volume per 5.1 channel aan te kunnen passen? En bij voorkeur 2.0 naar 5.1 te kunnen krijgen aangezien onder andere Spotify enkel 2.0 naar de receiver stuurt en bovenstaand dus niet mogelijk is.

Eigenlijk dus een "Balance" maar dan 5(.1) in plaats van enkel "Left en Right"

Alvast erg bedankt! :)

EDIT: Ik ben vergeten te vermelden dat het het een Optical (S/PDIF) kabel is tussen de computer en receiver. Het per channel aanpassen van de volume blijkt wel te kunnen met HDMI en met Voicemeeter Banana heb ik 2.0 naar 5.1 kunnen upmixen. Het enige probleem hiervan is dat ik het HDMI signaal naar de TV via de versterker met beeld actief moet houden en niet enkel geluid kan afspelen via HDMI. Zodra ik de TV uitzet ziet Windows de TV niet meer maar enkel de versterker en zie ik weer enkel Left en Right.

Mijn vraag blijft dus of het geluid per channel met S/PDIF aangespast kan worden OF enkel geluid via HDMI mogelijk is en ik naast mijn 3 monitoren geen scherm hoeft te dupliceren naar de receiver zonder dat dit nodig is (en wellicht performance issues kan geven met al zoveel monitoren).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CUMYNRjhuXktusCxKY5S74uGdaQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0Nb6wE3vGIltHbFlj6m6TH3c.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 42% gewijzigd door Dunta op 27-08-2022 16:55 ]