Uitbouw door beunhaas - geen isolatie dak + doorloop buiten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TalkingCarrot
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 05-05 20:52
Goedemiddag,

Wij zijn ruim 2 jaar in bezit van een hoekwoning eind jaren 90 waar we met plezier wonen. De hoekwoning heeft een uitbouw die door de 1e bewoner na het opleveren is geplaatst (wij zijn de 3e bewoners) waarvan we al lang twijfelen over de bouwkwaliteit.

De eerste winter kwam ik erachter dat het gasverbruik erg hoog is met soortgelijke huizen uit de straat. Waarbij wij op 1500m2 zitten (kachel staat 3-4 uur per dag aan, stookt op 19 graden max) zitten de buren met eenzelfde woning/uitbouw op een verbruik van 900 (stoken op 21/22 graden).

Na wat onderzoek afgelopen winter kwam ik erachter dat de plafond van de uitbouw 4-5 graden kouder was dan de rest van het plafond. Kortom, tijd om te isoleren. Er is geen sprake van een warme isolatie en na onderzoek met een endoscoop ook niet van koude isolatie. Het dak bestaat uit niets meer dan hout en balken.

Tot slot viel het me zojuist op dat er veel lucht in het dak waait. Daarom heb ik in de overstek buiten de lampjes verwijderd en de endoscoop erin gestoken. Je gokt het al; de overstek van buiten loopt door naar binnen. Er zit geen isolatie/muur tussen :+ . We stoken blijkbaar letterlijk voor de buitenwereld.

Nu ben ik aan het zoeken naar een aannemer om deze klus aan te pakken. Naast het isoleren van het dak moet dus tevens de overstek geïsoleerd worden op de plek waar de muur zich bevind. Ik was benieuwd of er mensen vanuit ervaring kunnen delen wat de oplossing hiervoor zou kunnen zijn en waar een aannemer rekening mee moet houden.

Ik heb het internet al platgezocht maar kwam geen soortgelijk vraagstuk tegen. Ik heb dus het gevoel dat dit een uitzondering van jewelste is.

Hieronder een foto van de overstek (7 meter breed). Dit stuk is dus niet geïsoleerd en staat in directe verbinding met het plafond binnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/joUa3-0iIlkWFD8LwKIRWqfa2lI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JfCvZogwwvbnxE9MUtzXSULc.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door TalkingCarrot op 27-08-2022 13:54 ]

Beste antwoord (via TalkingCarrot op 21-09-2022 11:59)

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:21
Haha, herkenbaar verhaal. Je bent niet de enige hoor - hier waren ze ook wat vergeten in de jaren 80 toen gas nog bijna gratis was. :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eKocvLuJhERHujvbDDLmfAGhbDA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pZLORZfHV35D3JA2mFRf3XFe.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ChUMrxaXtZaKBjAILkjWKlXRMJo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tJHLS05Ei0AsvZ4YdLA0VZVz.jpg?f=fotoalbum_tile

Maar voor het dak kan je het beste een dakdekker vragen - sowieso beter om een platdak van buitenaf te isoleren. Kan je niet eenvoudig de overstek weghalen en het zelf afdichten? Als afwerken niet je sterkste punt is, heb je alleen daar iemand voor nodig.

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• GermanPivo
Haha, herkenbaar verhaal. Je bent niet de enige hoor - hier waren ze ook wat vergeten in de jaren 80 toen gas nog bijna gratis was. :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eKocvLuJhERHujvbDDLmfAGhbDA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pZLORZfHV35D3JA2mFRf3XFe.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ChUMrxaXtZaKBjAILkjWKlXRMJo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tJHLS05Ei0AsvZ4YdLA0VZVz.jpg?f=fotoalbum_tile

Maar voor het dak kan je het beste een dakdekker vragen - sowieso beter om een platdak van buitenaf te isoleren. Kan je niet eenvoudig de overstek weghalen en het zelf afdichten? Als afwerken niet je sterkste punt is, heb je alleen daar iemand voor nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16:04
Hoe is de rest van de uitbouw? Is die wel OK?

Als het "enkel" het niet toepassen van isolatie in het dak is, dan lijkt het me vrij eenvoudig op te lossen. Weet niet hoe handig je bent, maar dit kun je zelf ook.

Huidige plafond verwijderen, isoleren metbijv PIR platen of wol, damprem aanbrengen, en weer afwerken met gipsplaten.
Isolatie door laten lopen in de overstek.

Of inderdaad van buiten,maar als je dak verder goed is nog dan is dat ook jammer. Als die dakbedekking nog van 1990 is zou ik het zeker vanaf buiten doen. Binnen geen rotzooi. Overstek maak je dan gewoon dicht met isolatie.

[ Voor 23% gewijzigd door pentaw1nz op 27-08-2022 13:57 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TalkingCarrot
GermanPivo schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 13:56:
[Afbeelding][Afbeelding]

Bedankt voor de eerste antwoorden.

Het dak (laten we) isoleren door een aannemer. Wel van buitenaf, aangezien een deel van het dak (houtplaat) rot is. Het is nu bedekt met EPDM. Na het isoleren laten we er bitumen op leggen. Jullie foto's lijken erg op mijn eigen situatie. Als ik het zo zie dus prima op te lossen door een kundig iemand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Het probleem is, wanneer je het niet zelf wilt of kunt, om een kundig iemand te vinden die dit voor je wil doen. De prijzen zijn flink hoog op het moment, er is te veel werk voor het aantal timmermannen wat er rondloopt. Daardoor hebben ze de opdrachten voor het kiezen en de opdracht die het meeste oplevert is als eerste aan de beurt.

• TalkingCarrot
GermanPivo schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 13:56:
[Afbeelding][Afbeelding]

Vandaag wordt het dak geïsoleerd. Zelf ga ik de overstek op deze manier aanpakken. Heb jij nog iets met folie gedaan, of alleen de PIR platen en afgewerkt met PUR?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
TalkingCarrot schreef op woensdag 21 september 2022 @ 11:58:
[...]

Vandaag wordt het dak geïsoleerd. Zelf ga ik de overstek op deze manier aanpakken. Heb jij nog iets met folie gedaan, of alleen de PIR platen en afgewerkt met PUR?
De PIR platen zijn damp dicht door de aluminium cachering, dus heb verder geen folie gebruikt. Weet niet precies hoe het officieel moet, maar hier is het geen leefruimte en met afzuiging toiler en een voordeur/tuindeur die regelmatig opengaan, levert dat sowieso geen vochtproblemen op.

• TalkingCarrot
Wellicht dat iemand me nog het opzetje kan geven voor de laatste stuk. We gaan de dakoverstek eruit halen en van buiten tussen de balken isoleren met PIR. Naden werken we dicht met PUR.

Wat is nu de juiste plek om de PIR platen te plaatsen? Is dat boven de buitenmuur, binnenmuur of tussen de spouw?

Ik heb een (eigen) gemaakte schets toegevoegd van wat ik bedoel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M5rQbxjscngbYVbkVznQ8WT685I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XYqzrX9d2Z8oG7VTtZidIJ7N.png?f=user_large

[ Voor 15% gewijzigd door TalkingCarrot op 21-09-2022 13:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• invine
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-05 14:47
Tussen de balken en in de spouw als dat kan, wil of kan je de spouw niet vullen met isolatie dan op je binnenblad leggen (2).

• TalkingCarrot
invine schreef op woensdag 21 september 2022 @ 13:31:
Tussen de balken en in de spouw als dat kan, wil of kan je de spouw niet vullen met isolatie dan op je binnenblad leggen (2).
Heb de tekening nog iets gewijzigd. Als ik het goed begrijp dan bedoel je met binnenblad de binnenmuur. In de tekening is dit dan 3.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M5rQbxjscngbYVbkVznQ8WT685I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XYqzrX9d2Z8oG7VTtZidIJ7N.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• invine
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-05 14:47
@TalkingCarrot Ja precies! Meeste bouwkundige details zijn links buiten en rechts binnen, vandaar dat ik het verkeerd zei :)
Pagina: 1