Laptop nodig voor school

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevertje1977
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:25
Zoon van mijn vriendin moet een laptop voor school en de minimale eisen zijn :

Intel Core I5 of AMD Ryzen 5
Minimaal 8gb geheugen
Minimaal SSD van 250gb
Accuduur minimaal 4 uur
Besturingssysteem W10
Schermgrootte minimaal 12 inch
En een webcam.
Van school krijgen ze het MS Office pakket.

Zelf zag ik deze en ik las dat de AMD A10 Pro 10% minder is qua snelheid dan de Intel I5.
https://www.onedayonly.nl/hp-745-g3-elitebook-refurbished
Deze heeft minder schijfruimte maar is ook wat goedkoper :
https://www.voordeelvange...gb-ram-en-windows-10.html

Iemand tips ?

[ Voor 15% gewijzigd door kevertje1977 op 27-08-2022 13:54 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Ik ga er even vanuit dat de leeftijd tussen 12 en 20 ligt en de opleiding een algemene middelbare school is zonder speciale grafische eisen. Kun je dat nog even toelichten?

Bij 12" is de afmeting van het toetsenbord van belang voor mensen die blind kunnen of willen gaan typen. Een standaard afmeting van het alfabetisch deel is 28cm. Is het minder, dan zou ik het voor mijzelf (ik typ blind) niet doen omdat je dan steeds de verkeerde toets raakt.

Een andere overweging is dat 12" laptop weliswaar licht is, maar dat het niet zo goed is voor de ogen. 14 of 15" is beter en dat wordt het meest gekozen.

Snelheid is relatief, laptops kunnen sowieso een topsnelheid niet lang volhouden vanwege het hoge verbruik en de beperkte koelingcapaciteit. Bij frequenties boven 4 GHz is snelheidswinst gering, maar het verbruik hoog.

Intel heeft tamelijk goede 11th gen processoren die goed voldoen (i3, i5, i7).

Doorsnee moderne office laptops hebben meer dan 4 uur accucapaciteit. 8 uur wordt vaak genoemd.

Als je concrete tips wil kun je beter een budget noemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-05 20:07

DarkSide

theres no place like ::1

je kijkt nu naar refurbisched en oude modellen.
6e gen intel? Oude AMD uit 2014 of oz.

Heeft de school niets iets met RentCompany?

12" vind ik persoonlijk erg klein.
14" is nog portable genoeg. En zou toch kijken voor een wat couranter model dan wat je nu linked.

Verder wat voor opleiding is het? Gewoon voortgezet onderwijs of iets van graphische ontwerp aard?

Budget is idd ook handig.
Je hoeft geen 1500,- uit te geven.
Vaak zie je iets van een Dell - Latitude 3420.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevertje1977
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:25
DarkSide schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 21:07:
je kijkt nu naar refurbisched en oude modellen.
6e gen intel? Oude AMD uit 2014 of oz.

Heeft de school niets iets met RentCompany?

12" vind ik persoonlijk erg klein.
14" is nog portable genoeg. En zou toch kijken voor een wat couranter model dan wat je nu linked.

Verder wat voor opleiding is het? Gewoon voortgezet onderwijs of iets van graphische ontwerp aard?

Budget is idd ook handig.
Je hoeft geen 1500,- uit te geven.
Vaak zie je iets van een Dell - Latitude 3420.
Budget is eigenlijk max 400 euro.
Het is het ROC van Amsterdam.
Maar geen grafisch ontwerp nee. Gaat vermoedelijk in praktijk om MS Office applicaties en Teams en email.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
https://tweakers.net/lapt...m_Uv93h3jS_lCCVR-zS-32-0f

Ik zie dat men smokkelt met de leeftijd, dus controleer dat altijd. De generatie kun je herkennen aan de processornaam: 6nnnX = 6th gen . Dat is Skylake vanaf circa 2015. Nieuwer zoals 10th gen is beter. 11nnnGn = 11th gen.

Laptops ouder dan 6 jaar zou ik niet kiezen. De ondersteuning kan beperkt zijn nu en in de nabije toekomst.

"Refurbished" (gerenoveerd) in tweedehandszaken betekent soms heel weinig, misschien hebben ze alleen een programma gedraaid om prive bestanden te verwijderen en er een doekje overheen gehaald.

Het dreigen met het verlopen van een "aanbieding" bij tweedehands materiaal lijkt mij geen eerlijke handelspraktijk. Daar zou ik zeker niet kopen. Let ook op dat de van/voor prijs vaak niet echt is en de "korting" dus ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-05 20:07

DarkSide

theres no place like ::1

2e hands kan wel.
Mogelijk bij V&A nog een mooie lenovo met 8e /9e gen te koop. Waarbij je wat meer Cores krijgt.

op pricewatch Staan er ook wat.
Mogelijk net je budget wat stretchen?

Alleen voor office en teams heb je niet echt veel nodig.
Maar idd zoals gemeld vermijd die oude meuk uit 2015. Je moet nog een aantal jaar met de laptop doen.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:40

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik zou sowieso voor een 15" laptop kijken. Is meer standaard, meer aanbod ook refurb en beter voor zijn ogen ook :)

Goed adresje, al voor je gefilterd op 15" en 16GB ram (kan ie wat langer mee, werkt net wat lekkerder ook): https://www.remarkt.nl/la...inch=158&ram_geheugen=219

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-05 14:41

Barrycade

Through the...

Hier op tweakers V&A heben een aantal Tweakers wat aanbiedingen staan van ex zakelijke HPs en Dells. Diegene die er meer hebben staan hebben bedrijfjes in refurbished. En heel veel goede reviews.
Ik zou voor een 14" gaan waar d eaanbieder ook W11 voor aanbied dan weet je dat je even door kan met die laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Begin deze maand heeft Tweakers ook een best buy guide gepubliceerd voor laptops in het kader van 'back to school'; wellicht zitten daar ook bruikbare adviezen in? reviews: Laptop Best Buy Guide - Augustus 2022.

Overigens: volgens mij is het zo dat als een student leerplichtig is + de school eist een laptop, dan is de school ook verplicht de laptop te leveren. Het fijne weet ik er alleen even niet van hoe de regels daaromtrent nu exact zijn.

EDIT:
Ik zie wel dat daar laptops in staan voor het budget, maar die voldoen dan weer niet aan de gestelde eisen zie ik, omdat de CPUs allemaal een stapje te laag zijn.

[ Voor 42% gewijzigd door CH4OS op 27-08-2022 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:56
Deze gevonden laptop met A10 voldoet volstrekt niet aan de eisen.

De omschrijving van de cpu die er nodig is, is ook nogal knullig.

Een i5 bestaat namelijk al 12 jaar, dus zonder versie is het nogal een grote range aan performance.

Het gaat hierbij van een dual core tot een 12-core, met een verschil in performance van 4x (single core) tot 12x (multicore).
(Vergelijking is Passmark 12de generatie 12600HX vs 1e generatie 430M)

Het noemen van een Ryzen 5 geeft al veel meer weer waar ze naar op zoek zijn.
Dat is namelijk minimaal een 4-core en max 5 jaar oud.

Een 6e generatie i5 voldoet echt niet aan dezelfde performance als de minimale Ryzen 5.

Je hebt daar minimaal een 8e generatie 4-core voor nodig.

Benchmark van:
- genoemde AMD A10 (8700B)
- 6e generatie i5 (6200u)
- 1e generatie i5 (2500u)
- 12 generatie i5 (12600HX)
- 1e gen i5 (430M)

https://www.cpubenchmark....48vs3123vs2556vs4912vs775

TLDR: de genoemde AMD A10 en 6e generatie i5 voldoen niet aan de daadwerkelijke eisen, namelijk een quad-core cpu.

Daarmee kom je bij Intel uit op minimaal generatie 8.

Tegenwoordige i3’s en Ryzen 3 kunnen ook 4-core zijn en zijn zeker de laatste 2 generatie gigantisch in snelheid omhoog gegaan. De snelheid van de 11e generatie i3 met 2 cores is maar net iets minder dan een 4-Core i5 van 4 generaties geleden.

De budget-modellen in de BBG zijn dus ook prima ondanks een Ryzen 3 of een i3. (Zeker als ze 4 cores hebben.

2e hands zou je aan zoiets kunnen denken, is inclusief 6 maanden garantie: V&A aangeboden: Dell Latitude 5490 i5-8350U 8GB 256GB NVMe SSD Verl Tobo

Is een zakelijke laptop, dus degelijker dan de reguliere consumenten-laptops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
White Feather schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 08:28:

Een 6e generatie i5 voldoet echt niet aan dezelfde performance als de minimale Ryzen 5.

Je hebt daar minimaal een 8e generatie 4-core voor nodig.
Niet mee eens. Het gaat primair om de operationele snelheid. Je kunt met een Intel dual core/4 threads prima uit de voeten als de werkfrequentie voldoende is en er minder remmen op staan.

Kijk naar de "single thread rating" in je link. Je werkt zelden met alle cores op maximum op een office laptop, die zijn niet van belang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
mrmrmr schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 12:07:
[...]

Niet mee eens. Het gaat primair om de operationele snelheid. Je kunt met een Intel dual core/4 threads prima uit de voeten als de werkfrequentie voldoende is en er minder remmen op staan.

Kijk naar de "single thread rating" in je link. Je werkt zelden met alle cores op maximum op een office laptop, die zijn niet van belang.
Als alleen single core-snelheid van belang was, hadden ze wel een Ryzen 3 genoemd. Die draait tot minimaal 3.4 Ghz tov de Ryzen 5 op minimaal 3,6 Ghz op die ze nu genoemd hebben.

Teams is gewoon ruk en tegenwoordig kom je er echt niet meer met een dual-core als die niet van de laatste 2-3 generaties is.

Bovendien zijn Intels (op 1 uitzondering na) pas Windows 11-proof vanaf de 8e generatie. Laat dat nu net de 1e reeks zijn met 4 cores in een i5. De toekomst-proofheid van een quad-core 8-reeks is dus gigantisch veel beter dan een dual core uit reeks 7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-05 14:41

Barrycade

Through the...

Heel mooi die technische praat, maar gaat hier gewoon over een laptop van max 400 euro. Tenzij er een zeer specifieke richting op het ROC wordt gevraagd is het een beetje Office draaien om wat Word /PowerPoint files en af en toe wat Officeforms / Kahoot invullen. Theoretisch kan een Chromebook dit allemaal aan. Maar wordt meestal niet supported door school IT.
En die kiezen gewoon de veilige kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11-05 20:29

Thomg

Aww yiss

Het hoeft niet 2e hands. Met een budget van 400 en deze eisen kan je gewoon nieuw kopen.

pricewatch: HP 15s-eq2545nd

Premium laptop? Nee, tuurlijk niet. Niet voor deze prijs.
Maar geen gehannes met 2e hands en refurb EN een recente processor.

Ik vind de 2e hands markt voor laptops vaak erg overpriced, veel laptops verliezen nou eenmaal snel hun waarde. Veel verkopers denken toch meer te kunnen krijgen en toch zijn er mensen die vervolgens geld smijten tegen outdated laptops. Ongelooflijk.

De laptop van white feather (V&A aangeboden: Dell Latitude 5490 i5-8350U 8GB 256GB NVMe SSD Verl Tobo) vind ik gewoon 100 euro te duur. Voor 250 heb je een leuk alternatief van solide bouwkwaliteit, maar voor 350 zit je te dicht op een nieuwe laptop met aanzienlijk hogere performance, veel langere garantie en het is NIEUW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
White Feather schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 12:29:
Als alleen single core-snelheid van belang was, hadden ze wel een Ryzen 3 genoemd. Die draait tot minimaal 3.4 Ghz tov de Ryzen 5 op minimaal 3,6 Ghz op die ze nu genoemd hebben.
AMD op een office laptop is niet zo'n goed plan als Intel. AMD verlaagt de snelheid om zuinigheid te bewerkstelligen, ze hebben niet power saving states zoals Intel die heeft.
Teams is gewoon ruk en tegenwoordig kom je er echt niet meer met een dual-core als die niet van de laatste 2-3 generaties is.
Ik typ dit op een werkstation met Intel 4.2GHz dual core / 4 threads desktop Skylake Kaby Lake met 32GB geheugen. Bij 16GB zou het geheugen de limiterende factor zijn geweest. Het is geen probleem om 3 browsers met ieder 40 tabbladen open te hebben, waarvan een aantal met video.
Bovendien zijn Intels (op 1 uitzondering na) pas Windows 11-proof vanaf de 8e generatie. Laat dat nu net de 1e reeks zijn met 4 cores in een i5. De toekomst-proofheid van een quad-core 8-reeks is dus gigantisch veel beter dan een dual core uit reeks 7.
Skylake staat inderdaad niet op de compatibiliteitslijst van Windows 11.

Installeren kan vaak toch wel, maar de vraag is of je drivers goed genoeg zullen zijn. De oorzaak ligt bij Microsoft's willekeur. Een recentere processor met hogere snelheid is daarvoor beter.

@kevertje1977
Intel 10th en 11th gen zijn prima, al moet je wel zoeken voordat je er een vind voor het gewenste budget. Ze zijn er wel. Ik had er een aangewezen in een DM (direct message), klik bovenaan op berichten als je die nog niet gelezen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
mrmrmr schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 16:42:
AMD op een office laptop is niet zo'n goed plan als Intel. AMD verlaagt de snelheid om zuinigheid te bewerkstelligen, ze hebben niet power saving states zoals Intel die heeft.
Dit is echt dikke onzin. Beide merken verlagen de kloksnelheid en daarbij het voltage in idle/lage belasting al vele jaren.

Die 15” HP die hier werd aangeraden, met Ryzen 3 5300U heeft een accuduur van meer dan 9 uur. Zonder uitgebreid powermanagement zou dat nooit lukken.
Ik typ dit op een werkstation met Intel 4.2GHz dual core / 4 threads desktop Skylake met 32GB geheugen. Bij 16GB zou het geheugen de limiterende factor zijn geweest. Het is geen probleem om 3 browsers met ieder 40 tabbladen open te hebben, waarvan een aantal met video.
Leuk, maar wat wil je dat nu mee zeggen? Een dual-core met 32 GB is een config die voor 99% van de doeleinden compleet nutteloos en uit balans is.

Alleen als je nauwelijks cpu-power nodig hebt en extreem veel geheugen gebruikt is deze config nuttig.

Dat dit een zeer ongewone combi is, zie je al aan het maximum van de support van de reguliere Skylake-reeks: maximaal 32 GB.

Bovendien bestaat er helemaal geen dual core desktop Skylake op 4,2 Ghz. De enige die daar op draait is de quad core i7 6700K.

En nee, het is volstrekt niet vreemd dat 120 tabbladen open geen probleem is (als je maar een flinke bak geheugen hebt zoals jij). Dat vreet geheugen zoals je ziet en nauwelijks cpu-power. Die tabbladen staan namelijk allemaal stil of ongeladen.

En video wordt door je igpu geregeld, daar maakt het niets uit of je een 2 of 10-Core hebt.

En dat jij nu alleen maar websites open hebt en wat typt op je quad-core, wil niet zeggen dat Teams draaien in combi met eventuele beveiligings/loggings-software (online examen/toets) gaat werken met een dual core.

Het ding moet nog 3-4 jaar mee, een dual core is dan erg marginaal (tenzij gen 11) en onder de specs van de school dus klagen kun je niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
Thomg schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 12:57:
Het hoeft niet 2e hands. Met een budget van 400 en deze eisen kan je gewoon nieuw kopen.

pricewatch: HP 15s-eq2545nd

Premium laptop? Nee, tuurlijk niet. Niet voor deze prijs.
Maar geen gehannes met 2e hands en refurb EN een recente processor.

Ik vind de 2e hands markt voor laptops vaak erg overpriced, veel laptops verliezen nou eenmaal snel hun waarde. Veel verkopers denken toch meer te kunnen krijgen en toch zijn er mensen die vervolgens geld smijten tegen outdated laptops. Ongelooflijk.

De laptop van white feather (V&A aangeboden: Dell Latitude 5490 i5-8350U 8GB 256GB NVMe SSD Verl Tobo) vind ik gewoon 100 euro te duur. Voor 250 heb je een leuk alternatief van solide bouwkwaliteit, maar voor 350 zit je te dicht op een nieuwe laptop met aanzienlijk hogere performance, veel langere garantie en het is NIEUW.
De HP die je aanraadt is aardig plastic-fantastic, net als de meeste laptops in deze prijsklasse. De vraag is dan welke laptop het de komende 4 jaar gaat volhouden? Is dat een bewezen degelijke zakelijke laptop met wat bewezen ervaring (hij doet het immers gewoon nog volledig) of een willekeurig el-cheapo nieuwe laptop?

Dan kun je 15x roepen nieuw nieuw nieuw, maar dat maakt de laptop geen bal degelijker.

De HP is volledig van plastic, heeft een TN-scherm, een HDMI 1.4-uitgang (een eventuele monitor die je er aan hangt kan dus niet normaal hoger dan QHD), langzame WiFi 1 kanaals AC, geen toetsenbord-verlichting en zoals standaard bij budget-laptops, een ruk-trackpad.

De 5490 scoort daar overal beter op.

En bovendien was dit gewoon een greep van V&A van een bekende degelijke zakelijke laptop met het woord garantie in de advertentie. Een Probook heb je (zonder garantie) 2e hands vanaf € 200 en die heeft de meeste voordelen van de 5490 ook.

Er loopt overigens een veiling voor een andere 5490, die staat nu op € 175.
Pagina: 1