Advies PV installatie (28 panelen, 4 dakdelen)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atamgp
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 05-12-2024
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IbHtyIq2CvoRC4ddZ7SQYP4xuY0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/q7BM8Vn0C3NilsQrAbB9Pzwk.jpg?f=user_large
Beschikbare (dak)ruimte
Zie foto. 4 dak delen elk wil ik een eigen MPP string geven ipv 28 optimizers....
1a en 1b op 1 omvormer
2a en 2b op een andere
Helling: Ongeveer 60 graden
Schaduw
Daken van andere woningen. Geen bomen.
Denk dat schaduwbeheer dus niet heel belangrijk is, als de zon te laag is dan houd het feestje op.
Veel investeren om einde dag nog maximaal te genereren lijkt me niet doeltreffend.
4 delen op eigen MPP lijkt me wel een goed idee = 2 omvormers met elk 2 MPP.
2a en 2b zouden op 1 MPP kunnen maar als ik 4 heb zal ik daar gebruik van maken lijkt me.
Jaarverbruik
Moeilijk te zeggen. Woning is 800m3 uit 2010, wonen er nog geen jaar.
We hebben net 2 elektrische auto's.
WP 12kw LG met 300L boiler moet nog komen
WP zwembad 4kw moet nog komen
Ik wil zelf voorzienend zijn en met ongeveer 28 x 400wp panelen op mijn complexe dak moet dat lukken denk ik :)
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25A
Budget en doel
Beste prijs/kw oplossing voor mijn dak
Wie gaat het project uitvoeren
Ik overweeg panelen en omvormers zelf te kopen.
Vervolgens een ad op werkspot voor installatie incl installatie materiaal
Bijhouden van data
Minimaal is prima.
Zit in de IT maar heb geen behoefte om tijd hierin te stoppen of alles te kunnen weten.
Reeds verkregen offertes
Geen, internet prijzen
Regio
Zoetermeer (ZH)

[h2Vragen[/h2]
Vorig jaar heeft iemand een scan gedaan voor mijn dak. Deze gebruik ik als basis met 28 panelen.
Zie mijn uitleg hierboven omtrent legplan en 2 omvormers vanwege 4x MPP. 1 Omvormer met 3 MPP zou ook kunnen maar bestaan niet zover ik kan zien of kost evenveel als 2 stuks.

Waarmee ik zit en hulp voor kan gebruiken:

1. De laadpaal en 12kw WP zullen 3-fase zijn. Slimste is denk ik om beide omvormers ook 3-fase aan te sluiten.
Eens/Oneens?

2. Kleinste dak kan maar 5 panelen op 1 MPP. Ik overweeg deze 2 opties mbt Voc en Vmpp:

Optie 1:
Goedkope panelen (lagere voltages) met SMA omvormers:
Risen Mono Zonnepaneel All Black
Voc: 40.69
Vmp: 33.88

Dit combineren met SMA Sunny Tripower 3.0 1x 3kw en 1x4kw: specs
Startspanning125v
Min MPP voltage (3KW versie) 140v
Met 5 panelen kom ik op 40.69 x .9 x 5 = 183 opstart stroom > 125v SMA
en 5 x 33.88 x .9 = 152v > minimale MPP 140v van SMA

Prijs schatting: 1300 + 1400 (SMA's) + 28x 178 (panelen) = EUR 7700

Optie 2:
Betere panelen met goedkopere omvormers

HYUNDAI 405 WP MONO SHINGLED FULL BLACK (HIE-S405VG ) EUR 225
specs
Voc: 46.4
Vmp: 38.6

Dit combineren met 2x Growatt 4000 TL3-X
Start voltage: 200v
Min MPP volt: 120v

De start voltage is te laag voor de gangbare Voc (rond 41v) met maar 5 panelen.
De Hyundais komen met 46.4 erboven: 46.4 x 5 x .9 = 209v

Prijs schatting: 2x1000 + 28x 225(panelen) = EUR 8300

Ex BTW is het prijs verschil EUR 500
Wat is de betere optie? Of is er een andere combinatie die beter is?

3. Installatie
Hiervan weet ik het minst.
Beide omvormers komen op zolder binnenshuis. Kortste lijnen naar de panelen.
Kan ik ze daar ook aansluiten op 1 3-fase stroomdraad 4mm2? die naar mijn meterkast gaat en daar op een eigen groep?
Of moeten er 2 kabels apart naar mn meterkast?

Dank voor het meedenken.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dat_Doc
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 18-05 08:59
Zou serieus overwegen wat meer te leggen op het ZZW dak waar je nu 5 panelen gepland op hebt. Volgens mij kan dat (is wel lastig te zien) en beide omvormer-paneel combinaties zijn op het randje. Rendement van omvormers is ook lager bij lage voltages. Als het niet kan wellicht de hyundai’s met SMA nemen.

Daarnaast kan je de extra opbrengst goedgebruiken met een zwembad, 2 ev’s en een 12kW warmtepomp.

[ Voor 10% gewijzigd door Dat_Doc op 27-08-2022 13:26 ]

Haren; 10x380Wp ZZW 60°; 8x380Wp ZO 20°; Totaal 6840Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atamgp
Dat_Doc schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 13:23:
Zou serieus overwegen wat meer te leggen op het ZZW dak waar je nu 5 panelen gepland op hebt. Volgens mij kan dat (is wel lastig te zien) en beide omvormer-paneel combinaties zijn op het randje. Rendement van omvormers is ook lager bij lage voltages. Als het niet kan wellicht de hyundai’s met SMA nemen.

Daarnaast kan je de extra opbrengst goedgebruiken met een zwembad, 2 ev’s en een 12kW warmtepomp.
Hmmm even kijken
Optie 1) 152v tov minimale MPP 140v SMA na aftrek van 10%
Optie 2) Start voltage 209v tov 200v Growat na aftrek van 10%

Beide zijn volgens jouw nog steeds te krap?

Ja, dat dak deel 1a is lastig. Volgens deze partij (die de leg plan had gemaakt) was dit max, nog even een foto erbij:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iVWv_5fiXQqL5jqMBhFY8_2VbJc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ikrmYnEJeMoFqKjRF2dXsSzv.jpg?f=fotoalbum_large

Dus jij stelt optie 3) voor: 2x SMA en Hyundai panelen.
Kosten: EUR 9000
Vind ik best veel geld, wil dan wel zeker zijn dat de andere 2 opties te riskant zijn.
En beide omvormers 3-fase met 1 kabel naar meterkast is de juiste aanpak?

Nu denk ik dat als optie 1) en 2) weg vallen, dit dak deel gewoon het probleem is. Die 5 panelen zullen wel het meest efficient zijn maar veroorzaken het probleem dat er een extra omvormer nodig is en dat de combinatie complex is.

Optie 4) we skippen dakdeel 1a (5 panelen). Dit versimpeld wel alles, helaas minder opbrengst maar wellicht voldoende.
1x SMA Tripower 8.0 met 23 Hyundai panelen @ 395wp = 9000 wp hoop ik met 75% efficiëntie (grove schatting) 6700 MWh per jaar te produceren.
1b (10 panelen krijgt een MPP) en 2a en 2b delen de 2e MPP.
Prijs: 7200 tov Optie 3 is de meerprijs voor 5 panelen dus EUR 1800 (zelfde merk panelen en omvormer)

[ Voor 18% gewijzigd door atamgp op 27-08-2022 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:51
Ik zou dit in sunny design invoeren, dan kan je prognoses maken voor de opbrengst bij verschillende omvormers.
in je uitleg ben je niet expliciet over het aantal panelen per dakvlak, maar ik denk dat je te korte strings hebt voor 3fase omvormers. 2 1fase omvormers heeft meer kans op beste opbrengst. (want die werken meestal met lagere optimale stringspanning.

Daarnaast zou ik 2a op een andere omvormer doen dan 2b zodat je minder hoge pieken per omvormer hebt

nb. voor leveren/terugleveren maakt het niet uit op welke fase je levert/teruglevert. Er wordt naar het netto resultaat gekeken

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atamgp
BarryH schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 18:55:
Ik zou dit in sunny design invoeren, dan kan je prognoses maken voor de opbrengst bij verschillende omvormers.
in je uitleg ben je niet expliciet over het aantal panelen per dakvlak, maar ik denk dat je te korte strings hebt voor 3fase omvormers. 2 1fase omvormers heeft meer kans op beste opbrengst. (want die werken meestal met lagere optimale stringspanning.

Daarnaast zou ik 2a op een andere omvormer doen dan 2b zodat je minder hoge pieken per omvormer hebt

nb. voor leveren/terugleveren maakt het niet uit op welke fase je levert/teruglevert. Er wordt naar het netto resultaat gekeken
De panelen zijn op de 1e foto zichtbaar.
Zal even naar sunny design kijken.

Goede opmerking dat je maakt. Ik dacht omdat ik 2 grote 3-fase verbruikers heb, moet ik liever 3-fase omvormers gebruiken.
Maar dat hoeft helemaal niet als ik je zo hoor, sterker je denk dat 2 1-fase beter zullen zijn.
Goede tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:45
2a+2b en 1b op een 3 fase omvormer, 1a op een Goodwe XS ?

Die XS serie omvormers zijn best voordelig.

Dan heb je weinig onbalans en minimaliseer je over het geheel de netspanning-stuwing.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1