Is dit Asbest?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• TheWhiskyFriend
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 25-11-2022
Mijn vraag
Ik ben de kruipruimte aan het leeghalen (hier lag een hoop troep van de vorige bewoner). Voornamelijk hout, maar ik kom net het volgende tegen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qtCv_V_cm2JD4pkeTi6g72XbKhc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bNbPyi7qcKji62luMzhl6ub8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TRp_mfTkpxBvty5olLS6kJboB1Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7amMCOctscKyIHhQFS3YqhEr.jpg?f=fotoalbum_large

Kan dit asbest zijn?

Tevens twijfel ik ook over het volgende materiaal:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HqYrcDrSBBejGGYUAkaIQ1MjyHU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rUD4B0WpZB2rGh3QRUBbdfch.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand die hier iets over kan zeggen?

Beste antwoord (via TheWhiskyFriend op 27-08-2022 20:15)

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:55
Die buis lijkt asbest verdacht. Gresbuis. Zeker weten = test kit bestellen online voor 4 tientjes en dat afwachten.

Buis ligt los + het is hechtgebonden. Laag risico. Inpakken in bouwfolie, afplakken met asbest tape (doe dit gewoon in de kruipruimte, dan weet je zeker dat er verder niks in je huis komt) en maak stort melding bij je afvalpunt. Draag tijdens het inpakken voor de zekerheid even een mondmasker.
Of laten liggen idd. Gebeurt niks mee.

Andere foto is karton leidingisolatie. Jaren 60/70/80 veel gebruikt als isolatie om cv leidingen. Het karton is geen asbest.
Zit er om het karton nog een witte jute/pleisterlaag? Dan is het wel asbestverdacht. Niet-hechtgebonden en ook hoog risico bij verwijderen. Als je hier vanaf wilt moet je het laten saneren.

[ Voor 26% gewijzigd door pentaw1nz op 27-08-2022 14:11 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Alle reacties

• kieltju
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-10 19:47
Bij twijfel -> laten liggen of ander inpakken (en afvoeren).

In de gemeente waar ik woon zijn er plastic zakken te krijgen en kan je het gratis inleveren.Liever asbest op de stort dan in de bosjes.

<Brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr>

• ikswarom
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22:56
Aan de structuur te zien lijkt het wel asbest verdacht.

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 30-10 00:29

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Gelet op de binnenkant, zie ik een soort vezelstructuur. Reguliere buizen zijn glad, dus ik denk dat het asbest is.

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Michael Knight schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 13:01:
Gelet op de binnenkant, zie ik een soort vezelstructuur. Reguliere buizen zijn glad, dus ik denk dat het asbest is.
Hoe gevaarlijk is het, als het inderdaad asbest is?
Altijd begrepen dat het Ok is, zolang je er niet aankomt - of moet je het tegenwoordig verplicht verwijderen?

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 30-10 00:29

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

HollowGamer schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 13:03:
[...]

Altijd begrepen dat het Ok is, zolang je er niet aankomt - of moet je het tegenwoordig verplicht verwijderen?
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/asbest/asbestregels

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
kieltju schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 13:00:
Bij twijfel -> laten liggen of ander inpakken (en afvoeren).

In de gemeente waar ik woon zijn er plastic zakken te krijgen en kan je het gratis inleveren.Liever asbest op de stort dan in de bosjes.
Dat gratis inleveren is al een tijdje geleden, tegenwoordig moet je op de stort je verplichte en verleende sloopmelding laten zien.

Met als gevolg dat men het dan maar dumpt :X

• Wolly
  • Niet online
HollowGamer schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 13:03:
[...]

Je kan het laten zitten zolang je er niet aan komt, echter heb je wel kans dat bij een calamiteit de professionals niet de ruimte ingaan voordat je het professioneel laat verwijderen.

Dus heb je ooit daar een lekkage en een loodgieter die goed op zijn gezondheid let dan is dat je risico.

Acties:
  • Beste antwoord

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:55
Die buis lijkt asbest verdacht. Gresbuis. Zeker weten = test kit bestellen online voor 4 tientjes en dat afwachten.

Buis ligt los + het is hechtgebonden. Laag risico. Inpakken in bouwfolie, afplakken met asbest tape (doe dit gewoon in de kruipruimte, dan weet je zeker dat er verder niks in je huis komt) en maak stort melding bij je afvalpunt. Draag tijdens het inpakken voor de zekerheid even een mondmasker.

Andere foto is karton leidingisolatie. Jaren 60/70/80 veel gebruikt als isolatie om cv leidingen. Het karton is geen asbest.
Zit er om het karton nog een witte jute/pleisterlaag? Dan is het wel asbestverdacht. Niet-hechtgebonden en ook hoog risico bij verwijderen. Als je hier vanaf wilt moet je het laten saneren.

[ Voor 26% gewijzigd door pentaw1nz op 27-08-2022 14:11 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Wolly schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 13:21:
[...]

Dat gratis inleveren is al een tijdje geleden, tegenwoordig moet je op de stort je verplichte en verleende sloopmelding laten zien.

Met als gevolg dat men het dan maar dumpt :X
Nog steeds gratis hier hoor? Wel sloopmelding verplicht inderdaad, maar dat was in 2 dagen geregeld.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• Wolly
  • Niet online
_eLMo_ schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 14:03:
[...]

Nog steeds gratis hier hoor? Wel sloopmelding verplicht inderdaad, maar dat was in 2 dagen geregeld.
Het is inderdaad gratis maar je moet wel een sloopmelding doen, dat was meer het punt wat ik probeerde te maken.

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

pentaw1nz schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 14:01:

Dat is geen gres maar asbestcement buis.

Please state the nature of the technical emergency

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 25-10 07:37
Heb je er al aan gelikt?

Nee even serieus.. je gaat hier hoogtuit te horen krijgen dat het lijkt op... en daar heb je precies helemaal niks aan...

Bij twijfel gewoon handelen alsof het asbest is en als je niet bekwaam of er op ingericht bent om het conform de regelgeving te saneren dan ook vooral niet zelf doen en er een bedrijf voor inschalelen.

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-08 19:41
Asbestcement buis zou ik mij niet echt zorgen maken maar niet hechtgebonden asbest om die leiding wel, tenminste het ziet er naar uit dat er een soort stuclaag opzit? Dan is het vaak wel asbest wat er in verwerkt is. Zou een teskit bestellen en laten testen.

• Reptielenbrein
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 19:09
Die buis heeft wel wat weg van asbest.. Maar hoeft het niet te zijn! ik zou het gewoon behandelen als asbest en sowieso afvoeren.

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 14:52

Rzaan

Altijd zoekende

De losliggende buis mag je zelf afvoeren.

Als er in het andere ook asbest zit, mag dat niet.
Want daar moet je breken, zagen, boren om het weg te krijgen.

Dat zou je officieel door een bedrijf moeten laten doen.

Overigens: Stond er in het koopcontract niks over asbest?
Want als er stond geen asbest, dan kun je bij de verkoper aankloppen.
Zei deze dat ze het niet wisten, kun je ook bij hem aankloppen want het was niet verborgen achter muren o.i.d.
Jij hebt weliswaar ook als koper een onderzoeksplicht, maar die is beperkter dan zijn meldingsplicht.

• Prutsertje13
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:41
Die buis is bijna 100% zeker asbest, de isolatie kan asbesthoudend zijn, door het gips werd afhankelijk van de aannemer vroeger soms ook asbest door gemengd. Aangezien er asbest in de kruipruimte ligt en je niet weet wat er verder in het verleden qua asbest(vezels) daar is terechtgekomen zou ik geen risico's nemen. Mocht je het zelf willen verwijderen zorg dan in ieder geval voor een volledig asbestoveral en asbestmasker. En zorg dat je alles goed nat houdt zodat de vezels zich niet verspreiden.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Prutsertje13 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 21:27:
Die buis is bijna 100% zeker asbest, de isolatie kan asbesthoudend zijn, door het gips werd afhankelijk van de aannemer vroeger soms ook asbest door gemengd. Aangezien er asbest in de kruipruimte ligt en je niet weet wat er verder in het verleden qua asbest(vezels) daar is terechtgekomen zou ik geen risico's nemen. Mocht je het zelf willen verwijderen zorg dan in ieder geval voor een volledig asbestoveral en asbestmasker. En zorg dat je alles goed nat houdt zodat de vezels zich niet verspreiden.
En ventileer je hut na afloop goed, doe het idealiter dus als het goed waait. Na afloop, als je luik naar de kruipruimte weer dicht zit goed je halletje laten doorwaaien.

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22:51
Ik zou in jouw situatie dan nog wel willen weten waar in huis (de rest van) die buis is gebruikt. Toch vorige bewoner raadplegen?

• DanielBnl
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 26-10-2023
dAS niet BEST

• Monitio
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 29-09 11:20
Ik probeer een kruipluik te creeeren in ons huis (deel van een weeshuis van omstreeks 1894). Op de zolder heb ik reeds al asbest aangetroffen en laten saneren (het pand is in de jaren '70 gebruikt door samenwerkingsorgaan midden holland - zolder diende als archiefkamer). Nu kom ik echter op de begane grond onder de houten floor een soort tussenlaag (daaronder zit ook weer hout) tegen die ik niet helemaal kan plaatsen. Misschien dat mijn vermoeden onterecht getriggered wordt door de zolder, maar misschien ook niet.

Eerste en tweede foto kan je goed zien dat hier ooit misschien tegels op hebben gelegen ipv hout.
Derde en vierde foto tonen de structuur van de tussenliggende plaat goed aan. Ik kan het niet plaatsen zelf.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bD-AnzE2i8iljl6B-eC-TL70QEg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ASe32mR80FS9h9hQdWOnWls6.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yNU_Db7yNKGF3WIG8NThjBXz7XU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AQWUpp2NenK3VuYvDlUV75VW.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/412W-EY3mLxPXmqBoiC7mhjKgDc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wrPxqbmqjMdNc8nZpF2DqNfE.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vZgaycpe2sFrzqQX15ayCZCDvgw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2EWC84DlsgSfkTyh0CvHN2hE.jpg?f=fotoalbum_tile

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:34
Monitio schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 09:59:
Ik probeer een kruipluik te creeeren in ons huis (deel van een weeshuis van omstreeks 1894). Op de zolder heb ik reeds al asbest aangetroffen en laten saneren (het pand is in de jaren '70 gebruikt door samenwerkingsorgaan midden holland - zolder diende als archiefkamer). Nu kom ik echter op de begane grond onder de houten floor een soort tussenlaag (daaronder zit ook weer hout) tegen die ik niet helemaal kan plaatsen. Misschien dat mijn vermoeden onterecht getriggered wordt door de zolder, maar misschien ook niet.

Eerste en tweede foto kan je goed zien dat hier ooit misschien tegels op hebben gelegen ipv hout.
Derde en vierde foto tonen de structuur van de tussenliggende plaat goed aan. Ik kan het niet plaatsen zelf.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
De zwarte lijmlaag is zeer waarschijnlijk asbesthoudend (0,1 to 2%) daar hebben vroeger asbesthoudende colovinyl tegels op gelegen, die werden in de deze zwarte teerlijm geplakt, het plaatmateriaal is zeker verdacht, maar ik vermoed dat die geen asbest is, lijkt meer houtwolcement achtig.
Pagina: 1