Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• tweaden
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Recent zijn er 16 zonnepanelen 370Wp (Vmp 34,84V, Voc 42,48V) geplaatst met ligging exact ZW.
Nu kwam ik tijdens het plaatsen er pas achter dat er bij de buren een boom staat die schaduw werpt op de panelen vanaf eind van de middag.
De omvormer moet nog aangesloten worden, maar nu twijfel ik of het niet beter is om 2 strings ervan te laten maken, dus 8 om 8. Momenteel zijn ze in 1 string aangelegd.
De omvormer die ik krijg is deze, de 6K uitvoering 3 fase: https://www.ginlong.com/solarinverter5/3-20k_s5_nl.html
De foto is Noorden boven, de boom staat op het rode lijntje gemarkeerd met het groene rondje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ediF4lSUxa8kLNWqQwLiuYYf7mg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/e2WuJPjNFfGd1ifsL28022AK.png?f=user_large

[ Voor 37% gewijzigd door tweaden op 27-08-2022 12:34 ]

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:03

Tazzios

..

Misschien je post uitbreiden met meer info en een vraag?

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:47
Of het licht zeker al in 2 strings omdat je een 1 fase omvormer hebt, want 16x43+10% sloopt ongeveer elke 1 fase omvormer die ik ken.

Of het hangt aan een 3 fase omvormer en dan wil je het echt in 1 string want dan kan de omvormer juist meer doen met schaduwbeheer.

Verder.. Wat @Tazzios zegt... je geeft bijna 0,0 info.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• tweaden
  • Niet online
Tazzios schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 12:24:
Misschien je post uitbreiden met meer info en een vraag?
Sorry ik was nog bezig met aanpassen maar had al op verzenden gedrukt.

• ursusMaritimus
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-11 00:43

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

En micro's?

Dan heb je maximale opbrengst per paneel als de omstandigheden ongelijk zijn. Zit ook nog eens langer garantie op

21x REC TwinPeak 4 Black 360Wp | Enphase IQ7+ | Daikin Altherma 3 RW 4 kW

• tweaden
  • Niet online
ursusMaritimus schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 14:12:
En micro's?

Dan heb je maximale opbrengst per paneel als de omstandigheden ongelijk zijn. Zit ook nog eens langer garantie op
De schaduw van de boom begint pas eind vd middag te spelen, de rest vd dag niet.
Aangezien de panelen dan toch al niet super veel meer opwekken volgens mij, vraag ik mij af of micro omvormers wel zullen lonen.

Ik begrijp dat bij een 3 fase omvormer sowieso beter voor 1 string gekozen kan worden omgeacht de schaduw in dit geval?

• tweaden
  • Niet online
Ronald schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 12:25:
Of het hangt aan een 3 fase omvormer en dan wil je het echt in 1 string want dan kan de omvormer juist meer doen met schaduwbeheer.
Het ligt nu dus in 1 string. Wat bedoel je met dan kan de omvormer juist meer doen met schaduw beheer?

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:32
die boom doet echt heel weinig want ligt gewoon ten noord-westen van je spullen (ok meer west dan noord maar toch). En schaduwbeheer werkt meestal door panelen (deels) uit te schakelen wanneer deze in de schaduw vallen. Dat werkt door het gebruik van zogeheten bypass diodes. Hiermee kan een paneel in stukken van 1/3 van het paneel "uitgezet" worden door je omvormer. Hierdoor wordt de spanning in je string wel wat lager, dus is het niet slecht om 1 grote string te hebben want zelfs als er dan bijv. 4 panelen uitgeschakeld worden zijn er nog 12 over en heb je goede spanning. Als je twee strings hebt zit je in 1 van de strings op 4 panelen die nog werken en dan is de spanning waarschijnlijk te laag om nog goed te draaien in die ene string.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:47
tweaden schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 21:26:
[...]

Het ligt nu dus in 1 string. Wat bedoel je met dan kan de omvormer juist meer doen met schaduw beheer?
Stel: het MPP bereik van omvormer is 120-550V
En je hebt er een string aan van 5 panelen met Vmpp 30V (vrij standaard op moment)

1 paneel gaat schaduw in. Om deze te bypassen moet omvormer naar 120V - de string spanning van de overgebleven panelen. Dit gaat net.

Hoe hoger boven de minimum Vmpp - hoe meer panelen de omvormer in bypass kan dwingen.

Zijn er te weingi panelen in zon, dan kan de omvormer niet alles in bypass dwingen, en levert alles slechts zo weinig als het slechtste paneel. String spanning weinig boven het minimum in MPP bereik kan dus productie schaden.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1