Netwerk klein kantoor

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dendaak
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 25-08 12:47
Allen,

Ik ben opzoek naar advies.

Wat zoek ik?
- Een oplossing om bestanden te backuppen
- Een oplossing op files te delen over een eigen netwerk
- Een oplossing om van thuis/kantoor snel verder het werk te hervatten.

Wat voor files?
- Meeste files gaan 3D tekeningen zijn die toch wel enige omvang hebben in bestandsgrootte.

Omgeving
De locatie tussen thuis en kantoor is een 500m maar een kabel tussen beide leggen is geen optie.

Waar dacht ik zelf al aan?
- NAS Synology met een goede RAID setup

Waar zit ik mee vast?
- VPN nodig? Of is er een andere manier? Het zijn grote files, dus thuis hangt alles af van de uploadsnelheid van het kantoor om files te synchroniseren / te downloaden.

Bedankt alvast voor jullie tijd,

Ward

Buitenunit: PUZ-SWM80YAA | Ventilatie : Zehnder ComfoAir Q350 | PV: 15 x Aiko Neostar Gen 2S+ 460Wp | Glas-Glas/All black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 28-09 20:58
Eerste vraag is dan : heb je rechtstreeks zicht ?
Tweede vraag : Zijn je internet verbindingen sterk genoeg om files te sharen ?
Derde vraag : heeft een van de 2 sites een vast IP ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:11
Synology prima idee

Maar wellicht is office365 icm OneDrive ook iets?
Helemaal als je bv ook nog office, email hosting zoekt :)

Als het alleen echt grote files zijn waar je snel tegelijk in wilt werken dan zou ik voor iets lokaals gaan

[ Voor 29% gewijzigd door laurens0619 op 26-08-2022 21:21 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dendaak
ijske schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 21:03:
Eerste vraag is dan : heb je rechtstreeks zicht ?
Tweede vraag : Zijn je internet verbindingen sterk genoeg om files te sharen ?
Derde vraag : heeft een van de 2 sites een vast IP ?
1 : Rechtstreeks zicht op beide gebouwen is er niet.
2 : Ja (Wat ziet u als 'sterk genoeg'?)
3 : Naar mijn weten (nog) niet. Kan wel voor gezorgd worden.

Buitenunit: PUZ-SWM80YAA | Ventilatie : Zehnder ComfoAir Q350 | PV: 15 x Aiko Neostar Gen 2S+ 460Wp | Glas-Glas/All black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dendaak
laurens0619 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 21:20:
Synology prima idee

Maar wellicht is office365 icm OneDrive ook iets?
Helemaal als je bv ook nog office, email hosting zoekt :)

Als het alleen echt grote files zijn waar je snel tegelijk in wilt werken dan zou ik voor iets lokaals gaan
Bedankt voor uw antwoord.

Ik denk persoonlijk ook dat een Synology een must-have is in deze situatie.

OneDrive kan inderdaad wel een oplossing zijn maar dat is Windows based? Ik weet niet hoe goed dit allemaal werkt op een Mac omgeving? En dan werk je continue in de cloud?

Het gaat hier over zware tekenfiles van toch ettelijke GB's..

Bedankt alvast,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lt.Mitchell
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-03 13:53
Wat is je download en uploadsnelheid op beide locaties? Want die zullen het knelpunt zijn.

Zou het optie zijn om je werkstation & NAS op kantoor te laten, en dan van thuis via RDP inloggen op je systeem? Of is dat niet haalbaar met je type werk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 26-09 19:06
Microsoft 365 werkt prima op de Mac. Volledig ondersteund. Met one drive kan je ook data laten cachen tussen meerdere computers. De data staat dan lokaal maar worden via OneDrive gesynchroniseerd.

Bijkomend voordeel is dat zakelijk ook de bestand versies worden bijgehouden. Als backup zou je dan een nas kunnen aanschaffen.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
het ligt er natuurlijk een beetje aan maar als je met cad wilt gaan werken en je wilt op werk en thuis snel toegang tot je data dan is er eigenlijk maar 1 manier snel genoeg, en dat is (gezien je mac omgeving) thunderbolt.. dat lost niet je backup-issues op (daar zou ondrive je inderdaad heel goed mee kunnen helpen.

maar ik weet vrij zeker dat je niet graag vast zit aan de down en upload snelheid van je thuis isp tenzij je het geluk hebt om in een 1GB of 10gbit glasvezelgebied te wonen EN te werken. met alles minder dan dat gaat het continu heen en weer sjezen van data meer kosten dan de aanschaf van een goede TB4 SSD.

Of je dan vervolgens een highend synology komt voor al die data die niet op je mobiele schijfje past, en die syno vervolgens via cloudstorage laat backuppen (blockstorage is dan wel een ding). of dat je het simpelweg over laat aan een partij als dropbox of microsoft hangt af van je eigen kennis en voorkeuren.

die vraag over line-of-site vind ik overigens een beetje een lastige. want zelfs Als dat er was zit je al snel met straalzenders die beheer en onderhoud nodig hebben, niet iets dat je zomaar even doet.... dat zijn in mijn ogen toch een beetje hobby-oplossingen die (welliswaar heel goed kunnen werken maar) meer werk kosten dan menigeen lief is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• skate master
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-09 20:58

skate master

Autodesk Educator Expert

Ik werk ook dagelijks met zware cad bestanden. Wij werken volledig op office 365.
Voor ieder project maken we een nieuw team aan in je Teams, hiervan gebruiken we dan de SharePoint omgeving voor onze bestanden. Deze worden dan middels OneDrive gesynchroniseerd naar je hdd.
Hierdoor werk je altijd met het bestand op je eigen schijf en wordt er op de achtergrond gesynchroniseerd naar de cloud.

Op kantoor hebben wij een Synology staan wie de office 365 omgeving backupt (mail, SharePoint, etc)

Het is even wennen maar werkt uitstekend. Handige is ook als je een laptop gebruikt dat je de data altijd bij je hebt ook al is er geen internet beschikbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:11
Grofweg heb je 2 oplossingen:
1. De traditionele share oplossing. Een SMB share waarmee je over netwerk op een server werkt
2. De "sync" oplossing. Een tooltje op je PC kijkt naar wijzingen op bestanden en synct deze naar een centrale plek. Dat kan een cloud dienst zijn of een NAS. Voordeel is dat het asynchroom is, op de achtergrond wordt data naar de cloud dienst gepompt maar je kan op volle snelheid lokaal doorwerken

Het hangt er vanaf hoe je de bestanden gebruikt.
Stel het is een CAD bestand die je 90% van de tijd vanaf 1 apparaat tegelijk gebruikt, dan wil je dat dit bestand zo snel mogelijk benaderbaar is en kom je op scenario 2 uit, de sync oplossing.
Echter zijn het bestanden waar veel apparaten tegelijk bij moeten kunnen in exact dezelfde versie, dan kom je op oplossing 1 uit.

Stel oplossing 2:
Op een synology kun je Synology Drive Server installeren (heette eerst cloud station). Zet vervolgens de NAS op een plek waar hij het meest gebruikt gaat worden en de beste uplink heeft naar internet. Dit kan werken zonder poorten mappen (dmv quickonnect) maar de beste performance haal je als je poortje open zet.
Alternatief is om dit als cloud dienst af te nemen bv via OneDrive. Werkt eigenlijk hetzelfde als Synology Drive server maar de dienst zit nu in de cloud. Je bent dan meer afhankelijk van je internet verbinding.

Kijken of onedrive voor je werkt is redelijk makkelijk, geen investering nodig slechts even paar accountjes afsluiten voor een maand.

Maar het hangt dus van een aantal variabelen af:
- Hoeveel procent van de tijd moet je bij de bestanden vanaf thuis en hoeveel kantoor?
- Hoeveel megabit upload/download is de verbinding van beide locaties?

edit:
Ik weet niet of het om autocAD gaat maar schijnbaar heeft microsoft daar wat ondersteuning voor:
https://www.microsoft.com...int/#.XJwYOQeIOtY.twitter

[ Voor 13% gewijzigd door laurens0619 op 29-08-2022 09:55 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Pagina: 1