Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

1- en 3 fase omvormer op 3x25a aansluiting

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Duin1972
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 06-08-2023
Mijn vraag
In verband met het plaatsen van een 2de set zonnepanelen op ons achterdak met een 3 fase Solaredge 6k omvormer, wil ik graag weten of dit zonder problemen samen kan met met de huidige 1 fase 3k omvormer. We hebben een 3x25a aansluiting met genoeg ongebruikte groepen. De huidige set zonnepanelen levert ongeveer 3.240 WP en de nieuwe set zonnepanelen moet ongeveer 7.695 WP opleveren.

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:47
Wat is de aansluitwaarde van de bestaande omvormer?

Hoe liggen de nieuwe en de bestaande panelen? Hoeveel Wp per oriëntatie?

Je installateur van het SolarEdge systeem valt niet in de SolarEdge valkuilen?
(Geef alle details van het systeem!)

[ Voor 65% gewijzigd door Ronald op 26-08-2022 20:39 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:40

DukeBox

loves wheat smoothies

Zie geen problemen, officieel mag er niet meer dan 5kW (langdurig) onbalans zijn over je fasen, dat speelt hier ook niet.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Als die 1 fase omvormer een max output current heeft van 14A en de 3 fase 10A per fase, kom je op een van de fases (waar de enkelfase omvormer op zit) op 24A PV plus 25A netaansluiting, is samen 49A. Kan de meterkast dat aan?

[ Voor 3% gewijzigd door blackd op 26-08-2022 21:01 ]

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• Duin1972
[quote]Ronald schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 20:37:
Wat is de aansluitwaarde van de bestaande omvormer?

Huidige omvormer Hosola smart 3000TL met 12 x 260WP op zuidoosten

Hoe liggen de nieuwe en de bestaande panelen? Hoeveel Wp per oriëntatie

Huidig: 12x260 = 3120WP op zuidoost
Nieuw: 19x405 = 7695 op noordwest, hellingshoek dak 17 graden

Heb nog even een foto van onze meterkast toegevoegd.

Je installateur van het SolarEdge systeem valt niet in de SolarEdge valkuilen?
(Geef alle details van het systeem!)
Solaredge 6k 3fase met optimizers
[/quote
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gCrp3CkU4HYq1hqCJdeOpjkNbUY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u4LMdIAL4ggRNk50owR9JdmL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door Duin1972 op 27-08-2022 09:18 ]

• Ronald
Dat gaat absoluut probleemloos.

Zelfs het issue wat @blackd terecht noemt is in de praktijk geen probleem.

https://www.thomasberger....w2=2565&temp_coeff2=-0.48
In de praktijk komt de fase met 1 1/3e omvormer niet boven de 3700W, dus wordt de meterkast ondanks eigenlijk teveel aansluitwaarde niet overbelast.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• blackd
  • Niet online
Even dubbelcheck:
Dakhelling in de link is 35, volgens TS 17. Op een zonnige dag kan je wel richting 4200W gaan volgens mij?

https://www.thomasberger....w2=2565&temp_coeff2=-0.48

Zit je volgens mij richting 43A theoretisch.

• Ronald
@blackd dan moet ik beter leren lezen, maar op 43A gaat een 40A automaat er min of meer nooit uit...

• Duin1972
Ronald schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 23:09:
@blackd dan moet ik beter leren lezen, maar op 43A gaat een 40A automaat er min of meer nooit uit...
Dank voor jullie reacties! Als ik het goed begrijp zou ik voor de veiligheid de huidige omvormer moeten vervangen door een 3 fase of is dat gezien het kleine risico niet kostenefficiënt? Wat zou er kunnen gebeuren bij overbelasting?

• Ronald
@Duin1972 als je heel netjes wil zijn zou je een aanpassing moeten doen om in uitzonderlijke situaties overbelasting van 1 van de aardlek schakelaars te voorkomen. Maar omdat de mogelijke overbelasting zodanig klein is zou de maximaal stroom beveiliging die we normaal adviseren niet effectief is vanwege de erg ruime toleranties van installatie automaten dit keer niet.

Mijns inziens zit je goed. Maar het probleem is uitgebreid omschreven door ABB: https://library.e.abb.com...CeJvR1Q169zRvR13k3GOuI7ls
Dit is wel pittig elektrotechnisch

• blackd
  • Niet online
Eens met @Ronald. Je moet op een zeer zonnige dag, als de zon hoog aan de hemel staat (juni), zodanig al je apparaten in huis gebruiken tot max 25A op die ene fase, én op volledig vermogen PV opwekken, én dat moet dan ook nog tiussen 12 en 15 uur plaatsvinden.
Dit komt omdat jouw dak best plat is en dus beide orientaties lang zon instraling hebben.

We vinden 41A belasting op een 40A kast ook acceptabel en dit zit er niet ver vanaf. De voorbeveiliging gaat inderdaad niet afslaan, pas als er langdurige hoge belasting is (meerdere uren en flink hoger dan 40A).

Dus ja er is een risico, maar het is zeer, zeer klein en onwaarschijnlijk dat het voorkomt.

Als je toch iets wil doen is ee 3 fase omvormer kopen voor de bestaande overkill.
Het goedkoopste is de 1 fase omvormer laten begrenzen op 3.7kw als dat mogelijk is.
Iets duurder is een voorbeveiliging plaatsen, door een 40A installatie automaat te plaatsen of in jouw geval misschien net zo effectief om de ALS van 30ma voor de overbelaste fase te vervangen door een alamat (wel iets duurder maar kost je geen extra ruimte in de kast).

Maar de.kans dat die tript door gelijktijdige overbelasting van PV opwek en verbruik is niet zo groot.

• Ronald
@blackd De Hosola is maar 3kW ;-)

• blackd
  • Niet online
Ow ja, 3.7kw totaal vermogen wil je eigenlijk op uit komen.

Dan is het nog best ingewikkeld om dat te begrenzen. Je zou dat dan op beide moeten doen, maar dan gooi je echt opbrengst weg op die 3 fase omvormer en dat is zonde.

[ Voor 17% gewijzigd door blackd op 27-08-2022 08:52 ]

• Duin1972
blackd schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 07:30:
Eens met @Ronald. Je moet op een zeer zonnige dag, als de zon hoog aan de hemel staat (juni), zodanig al je apparaten in huis gebruiken tot max 25A op die ene fase, én op volledig vermogen PV opwekken, én dat moet dan ook nog tiussen 12 en 15 uur plaatsvinden.
Dit komt omdat jouw dak best plat is en dus beide orientaties lang zon instraling hebben.

We vinden 41A belasting op een 40A kast ook acceptabel en dit zit er niet ver vanaf. De voorbeveiliging gaat inderdaad niet afslaan, pas als er langdurige hoge belasting is (meerdere uren en flink hoger dan 40A).

Dus ja er is een risico, maar het is zeer, zeer klein en onwaarschijnlijk dat het voorkomt.

En het risico is dan dat groep eruit klapt of dat er brand uit kan breken door overbelasting van een fase?

Als je toch iets wil doen is ee 3 fase omvormer kopen voor de bestaande overkill.
Het goedkoopste is de 1 fase omvormer laten begrenzen op 3.7kw als dat mogelijk is.
Iets duurder is een voorbeveiliging plaatsen, door een 40A installatie automaat te plaatsen of in jouw geval misschien net zo effectief om de ALS van 30ma voor de overbelaste fase te vervangen door een alamat (wel iets duurder maar kost je geen extra ruimte in de kast).

Maar de.kans dat die tript door gelijktijdige overbelasting van PV opwek en verbruik is niet zo groot.

• Ronald
Zorg er even voor dat je de [ quote ] en [ /quote ] tags goed zet... zo is het niet te lezen.

De groepen kunnen maar 16A per stuk. Daar zit het probleem niet.

Als je 3 van de 16A groepen op een fase (bijna) vol zou belasten zou normaal de hoofdzekering klappen. Want dit is meer dan 25A (+ marge). Dit is niet onveilig, alleen vervelend want je moet de netbeheerder bellen als je hoofdsmeltveiligheden hebt, of de automaat omklikken als je hoofdautomaten hebt.

Dat doe je dus in de praktijk al niet. Dus de rest is dus bijna theoretisch.

Nee er zou geen probleem moeten zijn met risico op brand hierdoor. 43A is inderdaad wat hoger dan de 40A norm van de aardlekschakelaars. Maar het is een stroom die een 40A zekering enkele uren kan dragen. Dus min of meer binnen te verwachten praktijk.

Mocht je desondanks niet gerustgesteld zijn: 63A aardlekschakelaar en wat bedrading upgraden naar 10mm² op de fase met de Hosola... Maar ik zou het persoonlijk niet doen.

[edit] 63A ALS, niet alamat

• blackd
  • Niet online
Wederom eens met @Ronald het eventueel verzwaren van de componenten en bedrading is dan een goed idee. Maar dat doe je voor je gevoel.

En nog een andere zijstraat: risico op afschakelen. Als je straks 18A gaat invoeden op die ene fase loop je wel meer risico op afschakelen, en dan zal de eenfase omvorrmer eerst zijn gok ik. Heb je nu nog niet zo'n last van denk ik.

Heb je een beeld van de voltages momenteel op het net bij een zonnige dag?

• blackd
  • Niet online
@Duin1972 ik zie nu je foto van de meterkast, die fornuisgroep ziet er een beetje shady uit. Die 3 B16 automaten zouden toch met een brug aan elkaar gekoppeld moeten zijn?

En ik dacht dat afgaande enkelfase automaten niet achter een 4P ALS geplaatst mogen worden?

• Ronald
@blackd Daar had ik nog niet eens zin in om naar te kijken.... maar zit die kookgroep niet met 3 automaten op 1 fase :? Dat is een busboard kast met de sticker die een hint geeft dat beide kasten een 2x6 busboard is.

• blackd
  • Niet online
Ik hoop dat dit busboard erin zit, dan is de kookgroep netjes verdeeld over de fases. Die 4 linker groepen in de linkerkast zijn dan ook verdeeld. Maar dit zijn aannames.

Waar ik op doel is deze brug voor op de flexomaten (witte deel tbv de schakelaars).

• Duin1972
blackd schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 10:10:
Wederom eens met @Ronald het eventueel verzwaren van de componenten en bedrading is dan een goed idee. Maar dat doe je voor je gevoel.

En nog een andere zijstraat: risico op afschakelen. Als je straks 18A gaat invoeden op die ene fase loop je wel meer risico op afschakelen, en dan zal de eenfase omvorrmer eerst zijn gok ik. Heb je nu nog niet zo'n last van denk ik.

Heb je een beeld van de voltages momenteel op het net bij een zonnige dag?
Niet op een zonnige dag. Het is nu halfbewolkt. DC 350V met 2,7A en AC 230V met 3,7A

• Duin1972
blackd schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 11:08:
Ik hoop dat dit busboard erin zit, dan is de kookgroep netjes verdeeld over de fases. Die 4 linker groepen in de linkerkast zijn dan ook verdeeld. Maar dit zijn aannames.

Waar ik op doel is deze brug voor op de flexomaten (witte deel tbv de schakelaars).
De linkerkant van de meterkast is in 2020 bijgeplaatst i.v.m. nieuwe keuken met 2 ovens en inductiekookplaat. Dit is door een erkend electriciensbedrijf geplaats.

• blackd
  • Niet online
Duin1972 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 13:19:
De linkerkant van de meterkast is in 2020 bijgeplaatst i.v.m. nieuwe keuken met 2 ovens en inductiekookplaat. Dit is door een erkend electriciensbedrijf geplaats.
Tja, ik begeef me nu op de rand van mijn kennis (ik heb het ergens gelezen of gehoord). Misschien kan iemand het bevestigen of ontkrachten, heel graag!

Want op de volgende twee sites (1, 2) staat wel aangegeven dat het toepassen van 4 polige ALS voor enkelfase groepen afgeraden danwel niet toegestaan is.
quote: groepenkastbestellen
3 fase aardlek
Een 3 fase aardlekschakelaar werd (lees: wordt tot en met 1 juli 2016) gebruikt voor de aardlekbeveiliging van installatieautomaten 1P+N. Voor 3 fase aansluitingen blijft de toepassing van een krachtgroep echter nog steeds mogelijk. Hier zijn geen veranderingen voor aangekondigd! De 4P aardlekschakelaar blijft zodoende ook nog steeds toegepast in groepenkasten, maar dan om een krachtgroep op aan te sluiten.
In ieder geval moeten alledrie de installatieautomaten gelijktijdig worden afgeschakeld wanneer een van de automaten afschakelt, dus die brug die mist wel degelijk.

En qua voltage, 230V is niks mis mee, maar meet het eens op een zonnige dag. Zit je dan op 245V of hoger dan is er wel serieus risico op afschakelen.

Pagina: 1