Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RielN
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18-08 23:57
Mijn vraag
Ik heb recent een nieuw mobo, proc en geheugen gekocht. Ik heb hier een verse Ubuntu 22.04 installatie op gedraaid. Ik heb echter niet het gevoel dat e.e.a. lekker loopt.

VSCode en Chrome crashen regelmatig, of het hele OS hangt.

Relevante software en hardware die ik gebruik

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-12700K Boxed€ 422,90€ 422,90
1MoederbordenMSI PRO Z690-A WIFI€ 238,18€ 238,18
1ProcessorkoelingScythe Fuma 2 Rev. B€ 59,89€ 59,89
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK32GX5M2B5200C40€ 179,90€ 179,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 900,87

Ik gebruik de onboard GPU nu voor 2 schermen, waarvan 1 op 4k 60hz, de ander is een ultrawide.

VSCode
Chrome 104
Ubuntu 22.04
Node

Anders eigenlijk niks

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb een stresstest tooltje gedaan om te kijken of het hardware is, maar eigenlijk vind ik niks.

Op welke manier kan ik dit troubleshooten?

Beste antwoord (via RielN op 26-08-2022 22:11)

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:42

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Het gebeurt alleen bij Chrome en VScode? Chrome is by default via snap en ik neem aan dat je vscode op dezelfde manier hebt geïnstalleerd. Er is echter ook een apt repo beschikbaar hiervoor (evenals voor Chrome), installeer eens die versie ipv de snap package en test dan nog eens.

Verders wil het ook wel helpen om je logs na te kijken voor wat de mogelijke oorzaak is van de crash.

Je hebt een i7 12th gen, dat is een 'dual' cpu architectuur met e-cores en p-cores. Zet eens als test in het BIOS de e-cores uit. Het zou kunnen dat de scheduler de processen tussen de twee chiplets wisselt en dat dat het rare gedrag veroorzaakt. Als je deze cpu hebt, wordt er sterk geadviseerd om Windows 11 te draaien omdat die juist aanpassingen heeft in de scheduler voor deze processorarchitectuur tov. Windows 10. Wellicht heeft Ubuntu nog wat issues met deze cpu, al zou je ondertussen toch wel mogen verwachten dat dat in de kernel al is opgelost.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Het gebeurt alleen bij Chrome en VScode? Chrome is by default via snap en ik neem aan dat je vscode op dezelfde manier hebt geïnstalleerd. Er is echter ook een apt repo beschikbaar hiervoor (evenals voor Chrome), installeer eens die versie ipv de snap package en test dan nog eens.

Verders wil het ook wel helpen om je logs na te kijken voor wat de mogelijke oorzaak is van de crash.

Je hebt een i7 12th gen, dat is een 'dual' cpu architectuur met e-cores en p-cores. Zet eens als test in het BIOS de e-cores uit. Het zou kunnen dat de scheduler de processen tussen de twee chiplets wisselt en dat dat het rare gedrag veroorzaakt. Als je deze cpu hebt, wordt er sterk geadviseerd om Windows 11 te draaien omdat die juist aanpassingen heeft in de scheduler voor deze processorarchitectuur tov. Windows 10. Wellicht heeft Ubuntu nog wat issues met deze cpu, al zou je ondertussen toch wel mogen verwachten dat dat in de kernel al is opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RielN
Ik lees het inderdaad:

https://www.tomshardware....-consider-a-kernel-update

riel@ubuntu-i7:~$ uname -r
5.15.0-46-generic

We gaan eens een update doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RielN
Ah, bij het zoeken hoe ik een kernel update, hop weer crash. Dit staat in dmesg:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sD_l-5ZojPGfcw6fw55Xm0zwZhc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hAWEQyrSPii59IsDRqgLrxjA.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat is een segmentation fault. Dat kan vanalles zijn. Waaronder dus mogelijk dat het een foute instructie krijgt/uitvoert wat kan komen wanneer het proces op een andere chiplet komt te draaien en bepaalde data uit de cache van de cpu wilt halen, maar die kan het niet vinden omdat het net van chiplet is verandert (de data die het wil, staat bijvoorbeeld bij de P-core, terwijl het naar een E-core is gescheduled).

Maar het kan ook net zo goed de Snap versie van Chrome zijn, of Snap zelf die dit veroorzaakt, omdat je namelijk specifiek aangaf dat Chrome en VSCode er last van hebben. Of zijn dat in principe de enige twee programma's die je gebruikt? En hoe heb je VSCode eigenlijk geïnstalleerd?

Kan je ook nog testen met de E-cores uitgeschakeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RielN
Op dit moment heb ik de Kernel 5.19 draaien en dat lijkt al de oplossing. Tot nog toe geen issues. Je wees me toch de goede kant op.

Chrome is gewoon via .deb download. VSCode via snap. Yes meer doe ik niet op deze machine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Heh, aparte keus om Chrome juist via .deb te installeren maar VScode als snap, terwijl die ook gewoon een repo heeft (en zelfs eentje zónder de MS telemetry/tracking heeft, zie vscodium).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RielN
Gewenning. Daar ga ik in duiken, dank voor de tip :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RielN
@Hero of Time Toch nog crashes, met de nieuwe kernel.
Ik heb de e-cores op dit moment uit gezet. Eens kijken wat dit doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Bummer, maar het duurde wel langer voordat het gebeurde neem ik aan? Aangezien het een paar dagen heeft geduurd voor je weer wat meld, tenzij het je werk systeem is en je deze in het weekend niet gebruikt.

En wat voor crash was het, weer Chrome die onderuit ging? Of was het je hele systeem? Als het Chrome is, kijk eens of Firefox (let op, de repo installeert de snap versie!) anders reageert.

Let ook op je logs of je iets van apparmor langs ziet komen vlak voordat de crash gebeurt. Zou kunnen dat die iets tegenhoud of voorkomt dat er gebeurt en zo de crash veroorzaakt (ter bescherming van erger misschien?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RielN
Apparmour komt wel voorbij, maar dat klopt qua timing niet.
Nog dezelfde segfault (samen met aw-snap) en VSCode doet nog af en toe een error 127 en crashed (ik moet even goed kijken wat die error is).

De e-cores staan op dit moment uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IdonFoKHvdqIMenriUqGNEwl1es=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LWR57Js6YPwkaCX4gFf8akEb.png?f=fotoalbum_large

Zou het hardware zijn (dit is nieuw mb, proc en ddr5 geheugen) wat ik terug kan sturen of software?
Het is eigenlijk niet prettig werken op deze nieuwe machine.

MIsschien eens een complete full-disk installatie doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Doe eens een geheugentesten en laat die een nacht draaien. Kan zijn dat je tegen een van de kinderziektes van ddr5 aan loopt. Hopelijk uiteraard niet, maar dat weet je dan na de test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FateTrap
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 15-03 21:11
Ubuntu 10.10 was een goede operating system. Maar vanaf dat moment is het in dalende lijn gegaan met Ubuntu op de desktop, en ik zou zeggen dat we nu waarschijnlijk het dieptepunt bereikt hebben dat het alleen in positieve richting kan gaan in de toekomst. Ik zou zeggen dat het momenteel één van de slechtste Linux systemen is. Ik zou Void LInux aanraden aan u. Dit is de volledige installatie:

1. download de iso (https://repo-default.void...-x86_64-20210930-xfce.iso)
2. zet de iso op een USB, je kunt deze populaire tool gebruiken: https://www.balena.io/etcher/
3. start Void Linux op vanaf de USB en voer het installatieprogramma uit in een terminal
void-installer
4. doorloop alle stappen van dit installatieprogramma (duurt ongeveer 4 minuten als je kennis van Linux hebt)
5. reboot (je zult zien dat je automatisch al een werkende GUI-omgeving hebt)
6. update Void
xbps-install -Su
7. installeer alle pakketten die je nodig hebt
xbps-install chromium thunderbird geany transmission viewnior gimp mpv audacious evince libreoffice-writer libreoffice-calc libreoffice-impress
8. installeer de pakketten die je nodig hebt voor audio
xbps-install alsa-utils apulse alsa-plugins-pulseaudio pavucontrol

Je hebt nu een volledig uitgeruste desktop die algemeen sneller en stabieler is voor je hardware dan zo goed als alle andere Linux/windows/macOS-systemen.
Je kunt de time-out van grub in /etc/default/grub veranderen naar één seconde en dan grub updaten:
grub-mkconfig -o /boot/grub/grub.cfg
Anders wacht het altijd 5 seconden voordat grub start.

Je hebt XBPS, Flatpak en Nix (+- 100 000 pakketten/apps)
Voor zover ik weet ga je via Flatpak Visual Studio Code kunnen installeren.
En je hebt ook Brave in Flatpak, hij is ongeveer zo snel als Chrome maar beter op gebied van privacy.

Als je stabiliteit het belangrijkste vind dan is er FreeBSD. Het heeft ook je belangrijkste vereiste: https://www.freshports.org/editors/vscode/
Chrome kun je installeren maar zit niet in de standaard paketten van FreeBSD, maar ik vermoed dat je het niet erg gaat vinden om Chromium te gebruiken ipv Chrome, ze zijn erg gelijkaardig in gebruik en functionaliteit.

• RielN
Okay, ik kom er weer aan toe om e.e.a. te testen.
Is dit nu pure toeval of is mijn geheugen echt stuk?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XP_gIwZW89IoWjcTeO9fZulFG4A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CqEkfiPGiK8UeFaXwq7HLHiB.png?f=fotoalbum_large

Ik heb nu de frequency verlaagd naar 2666 in de bios, en de tests gaan nu wel goed.

Memory terug sturen naar winkel?

[ Voor 12% gewijzigd door RielN op 08-09-2022 21:51 ]

• MartinMeijerink
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15-09 18:12

MartinMeijerink

Computerrorist

RielN schreef op donderdag 8 september 2022 @ 21:23:
Is dit nu pure toeval of is mijn geheugen echt stuk?
Misschien ff een tijdje met de helft van het geheugen proberen, kijken of dat beter gaat, en daarna een tijdje met de andere helft van het geheugen (ze zullen wsl niet toevallig allebei kapot zijn)

An unbreakable toy is useful to break other toys

• RielN
Update:

de klokfrequentie van 5200 teruggezet naar 4800, en dat lijkt nu goede tests te geven! blijkbaar kan een i7-12700k maar 4800 aansturen?

Het is niet meer zo simpel als vroeger :p

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je overclockt in principe de processor, de geheugencontroller ervan. Dat is niet altijd even stabiel, zeker als je dus ddr5 gebruikt, dat kan nog wat issues hebben, zoals ik eerder al aangaf.

Wel gek trouwens dat je stresstest tool geen fouten gaf. Juist zoiets zou nou net dit soort problemen naar boven moeten brengen.

• RielN
Hero of Time schreef op donderdag 8 september 2022 @ 22:39:
Je overclockt in principe de processor, de geheugencontroller ervan. Dat is niet altijd even stabiel, zeker als je dus ddr5 gebruikt, dat kan nog wat issues hebben, zoals ik eerder al aangaf.

Wel gek trouwens dat je stresstest tool geen fouten gaf. Juist zoiets zou nou net dit soort problemen naar boven moeten brengen.
Of verkeerd gebruik stresstool :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

RielN schreef op donderdag 8 september 2022 @ 22:43:
[...]

Of verkeerd gebruik stresstool :p