Ik zou net als jij moeten googelen of VPN gebruik in Turkije een risico is. Wat ik me wel kan voorstellen is dat een VPN je mogelijk verdacht maakt. Zou vooral eens googelen of er daadwerkelijk cases zijn waarin VPN gebruikers last hebben gehad van de overheid (anders dan het blokkeren van VPN).
Als echt tweaker kun je natuurlijk een VPN sever thuis draaien. Die zal niet worden geblokkeerd en zal ook minder opvallen. En vermoedelijk zijn bedrijfs VPNs niet verboden.
Overigens is het risico van publiek WiFi gebruik vrij beperkt. Als je gebruik maakt van betrouwbare website en apps dan hebben ze TLS encryptie en HSTS preloading. Let dan vooral op met website dat je wel naar de juiste URL gaat. Hooguit de dat geheime dienst van Turkije je dan kan afluisteren, maar als je daar last van hebt, kunnen ze ook genoeg met Pegasus en je iPhone.
Dit stukje van NordVPN is trouwens flink overdreven tot aan echt onzin:
Enable a VPN on public Wi-Fi. Public networks are not safe and criminals can intercept your sensitive information in a snap. Never connect to unprotected networks without enabling NordVPN first, as unprotected networks are a gold mine for hackers.
Dat was zo toen er nog SSL/TLS nog niet gemeengoed was. Sindsdien kun je als hacker alleen maar wat metadata zien (domein, tijdstip, etc) maar geen enkele inhoud. Hooguit kun je een slachtoffer verleiden om naar een phishing pagina te gaan, wat met apps vrijwel niet te doen is.
Ps zeker bank apps zijn juist veilig om te gebruiken. Banken hebben allerlei maatregelen genomen omdat ze weten dat mensen toch wel gebruik maken van publieke WiFi.
Ps2 als publiek gebruik van WiFi inderdaad zo'n groot risico is als sommigen beweren, waarom lezen we er dan niets over in de media dat er daadwerkelijk misbruik van is gemaakt. Ik kan geen recent voorbeeld vinden waar mensen gehackt zijn omdat ze gebruik hebben gemaakt van een publieke WiFi, anders dan hack demo's met een Pineapple.
Ps3 voor een uitgebreidere uitleg, kijk of luister ook eens deze podcast:
YouTube: S3E1 CyberFUD - Waarom onrealistische risico's schadelijk zijn
[
Voor 4% gewijzigd door
BytePhantomX op 03-05-2024 10:16
]