Overgang gasgestookt to all electric: Warmtepomp opstelling

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DualDevil
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 01:51

DualDevil

Venice 3000+ @ 9x324=2916Mhz

Topicstarter
Ha Tweakers,

Ik ben bezig me te oriënteren op een warmtepomp in een situatie waarin ruimte beperkt is. Daarom aan jullie de vraag eens mee te denken. Ik denk er inmiddels iets, maar lang niet alles, van te snappen. Omdat ik wel voor een aantal belangrijke keuzes sta, wil ik graag mijn plan tegen jullie aanhouden.

Om te beginnen de huidige situatie:

Gasgestookte CV (65 graden cv-temp)
Evohome systeem met regeling per ruimte met:
Zolder heeft grote type22 radiator van 70x220, destijds zo gekozen met oog op toekomstig een warmtepomp. Nog geen booster.
Eerste verdieping heeft kleine enkelplaats type11 radiatoren (dat moet aangepast voor WP, weet ik)
Begane grond vloerverwarming +-50 m2 geregeld met één zoneklep voor de gehele vloer.

Wat ik zou willen is volledig elektrisch verwarmen en sanitair warm water, zodat mijn gasaansluiting de deur uit kan.

Ik denk daarvoor nodig te hebben:
Een Monobloc warmtepomp. Ik verbruik ongeveer 900 m3 gas dus denk aan 5kw genoeg te hebben. Dubbel glas wordt nog vervangen voor HR++ of HR+++ om gasverbruik verder te drukken.

Ik weet niet of ik daar nou altijd ook nog een losse warmtepompboiler bij nodig heb, of dat ik ook een set die kan samenwerken kan gebruiken. Ik meen dat wolf warmtepompcentrum CHC met een monobloc unit zowel SWW als CV water efficient verwarmt. Zie: https://nl.wolf.eu/verwar...en/warmtepompcentrum-chc/

Nou zit ik gelijktijdig met een ruimteprobleem op zolder. De ruimte waar nu de CV staat op zolder is ongeveer 1,5x1,5 met daarin een wasmachine en de behoefte bij mijn wederhelft (en dus bij mij, ik bemoei me niet veel met de was O-) ) om daar een droger bij te gaan zetten. Dat past nu niet, vanwege de CV installatie die teveel ruimte vraagt.

Wat ik dus zou willen is de Warmtepompinstallatie in een nog te bouwen tuinhuis/berging plaatsen. Dat kan natuurlijk gewoon geïsoleerd worden en het kan een aparte ruimte zijn binnen de berging los van de rest (fietsen / tools / etc).

Ik ben nog volop zoekende en weet dus niet precies welke vragen gesteld moeten worden, maar wat ik in ieder geval wil achterhalen:
- Is het verstandig om een warmtepompboiler of buffervat in een tuinhuis te plaatsen? In principe is dat tuinhuis onverwarmd, maar ik kan die ruimte natuurlijk wel (evt. heel goed) isoleren.
- Is dit plan in zijn geheel verstandig, en klopt mijn beeld dat ik zowel een warmtepompboiler, een monobloc warmtepomp én een buffer nodig heb?
- Klopt mijn beeld dat ik met deze wijzigingen de gehele CV ruimte, met uitzondering van de voedende leiding naar de radiator op zolder, qua water en gas leeg kan trekken waardoor ik daar een droger kwijt zou kunnen. Expansievat voor CV komt dan dus ook in de technische ruimte / nabij de warmtepomp (of die kan ik wel elders op zolder plaatsen als hij moet blijven waar ie zit.

Omdat ik met de tuin+tuinhuis aan de gang wil moet ik nu rekening houden met hoe tuinhuis + eventueel graafwerk voor leidingen (en/of buffers in de grond).

Er komt sowieso een flinke mantelbuis naar het tuinhuis in dit plan, dus 3fasen elektra naar tuinhuis is voorzien.

Indien plaatjes helpen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F-61j9LaP6kbDUIiK_5zFxC2iZs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v3TaA8paohAYHqDSjgs1mbBb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QcrEPoxuchuAqhrVCcEem0mWG-Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vi5d41I7U5UwRBzySe4eVs1U.jpg?f=fotoalbum_large

| AMD S939 3000+ @9x324 Mhz=2916 Mhz| Asus A8N-E | PCI-E Sapphire X800 GTO2@X850(XT PE nog niet) | Twinmos 1024x2 CL 2.5 PC3200 | Antec TX 1050B (+500 watt modulaire PSU) | Thermaltake Big Typhoon | Logitech G-15 | Logitech MX-510 Gaming mouse|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:45
@DualDevil de meeste WP kunnen schakelen tussen SWW en CV en daarbij een 3 wegklep bedienen om het water naar de boiler in plaats van het CV circuit te sturen.
Een WPB is dus niet nodig, maar kan een optie zijn (Kan eenvoudiger te installeren zijn en geen onderbreking van CV functie voor SWW runs)

Geïsoleerde 28mm CV leiding - de norm vanuit een monoblock is best wel lomp. Gaat dat lukken om door je kruipruimte te krijgen?
En dan je SWW leiding nog. korter is wel fijner.

De opstelruimte in je te bouwen tuinhuis wil je wel echt goed isoleren. Anders meer verlies op je boiler, en zal sowieso wel vorstvrij moeten zijn... Ook met 3 weken wintersport.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-05 18:38
De meest logische optie zou zijn om de wasmachine en de droger te stapelen.
Standaard breedte is 60 cm. Hoogte 85
Boilervat voor een warmtepomp ook 60 cm.

Haal je de planken weg dan moet het passen met nog enige ruimte eromheen.
Anders kijken of je het hok iets kan verbreden of de planken verplaatsen recht tegenover de huidige locatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siepie
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13-05 10:03
Of je wasmachine vervangen door een was-droogcombinatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DualDevil
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 01:51

DualDevil

Venice 3000+ @ 9x324=2916Mhz

Topicstarter
Ronald schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 11:05:
@DualDevil de meeste WP kunnen schakelen tussen SWW en CV en daarbij een 3 wegklep bedienen om het water naar de boiler in plaats van het CV circuit te sturen.
Een WPB is dus niet nodig, maar kan een optie zijn (Kan eenvoudiger te installeren zijn en geen onderbreking van CV functie voor SWW runs)

Geïsoleerde 28mm CV leiding - de norm vanuit een monoblock is best wel lomp. Gaat dat lukken om door je kruipruimte te krijgen?
En dan je SWW leiding nog. korter is wel fijner.

De opstelruimte in je te bouwen tuinhuis wil je wel echt goed isoleren. Anders meer verlies op je boiler, en zal sowieso wel vorstvrij moeten zijn... Ook met 3 weken wintersport.
De kruipruimte is vrij ruim, dat gaat makkelijk. Afstand tot aantak punten is denk ik 7 meter voor CV en 5 voor SWW.

Isolatie opmerking snap ik. Kunnen we rekening mee houden of zelfs een kleine verwarming voor ophangen in de te bouwen berging met een evohome knop. Dat heb ik er ruimschoots voor over om de zolder installatie-vrij te maken. De berging vorst vrij is ook voor het gereedschap en verf e.d. prettig, en fijn als ik er aan aan het werk ben.

De opmerkingen over de combinatie toch op zolder snap ik, maar monoblock WP en buffer daar maken is echt geen doen in de praktijk. Ik ben niet schuw van een klusje of puzzel, maar dat zie ik niet slagen.

Dank voor jullie inzicht

| AMD S939 3000+ @9x324 Mhz=2916 Mhz| Asus A8N-E | PCI-E Sapphire X800 GTO2@X850(XT PE nog niet) | Twinmos 1024x2 CL 2.5 PC3200 | Antec TX 1050B (+500 watt modulaire PSU) | Thermaltake Big Typhoon | Logitech G-15 | Logitech MX-510 Gaming mouse|