Kookplaat met specifieke maat

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schaap321
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 23-09 11:25
Hi ik ben op zoek naar een inductiekookplaat die ook nog past in hardstenen keukenblad met een bepaalde maat en dan bij voorkeur 1 fase. Afgezien dat er nergens iets te vinden is waar je makkelijk kan zoeken. wellicht het idee om naar 2 fase te gaan. Dat vergroot de kansen wat groter dat ik iets passends kan vinden.

Echter mijn electriciteitsinstallatie is wat oud en de keuken is geheel apart aangesloten op de hoofdaansluiting. Iemand enig idee of dit geschikt is voor 2 fase?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HCop3C_W5WXIJzftFh-CKbJYOjw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3813egOwEiJiD2Uuk65Ugxm6.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:22
@schaap321 wat is dan de maat? Dat bepaalt of je überhaupt wel maar 1 fase kan of niet.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
schaap321 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 14:25:
Hi ik ben op zoek naar een inductiekookplaat die ook nog past in hardstenen keukenblad met een bepaalde maat en dan bij voorkeur 1 fase. Afgezien dat er nergens iets te vinden is waar je makkelijk kan zoeken. wellicht het idee om naar 2 fase te gaan. Dat vergroot de kansen wat groter dat ik iets passends kan vinden.

Echter mijn electriciteitsinstallatie is wat oud en de keuken is geheel apart aangesloten op de hoofdaansluiting. Iemand enig idee of dit geschikt is voor 2 fase?

[Afbeelding]
is dat geen boiler sturing ofzo?

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:32
Je bedoelt een kookgroep en dat is 2x1 fase om gecombineerd tot 2x16A te komen. Een 2 fase aansluiting bestaat niet.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schaap321
Wellicht heeft er ooit een boiler gehangen. Het is een huis uit 1926.

Qua 2 fase, ik heb er geen verstand vam dat blijkt maar weer.

Ik heb maar 1 hoofdaansluiting dus waarschijnlijk maar 1 keer 16 ampere. Toen ik er 20 jaar geleden ging wonen zat er nog een 10 ampere stop in.

Maar is dit makkelijk geschikt te maken voor een inductiekookplaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schaap321
Qua maatvoering is de binnenmaat 81 bij 48cm. Op zich zijn er wel wat grote inductieplaten geschikt voor 1 fase zoals de etna kif890zt maar dat past net niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazvv
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17:34
Ik denk niet dat je 1x16 ampere hebt want een inductieplaat op 1 fase is 2x16=32 ampere met een dubbele kookgroep, of misschien begrijp ik je niet goed en kook je nu op gas.
ik heb zelf een 1x25 ampere aansluiting en gebruik ook een dubbele kookgroep en zolang je niet alle platen op vol vermogen gebruikt geeft dat niet echt problemen.

Ik weet niet wat je omcirkeld hebt in die foto maar volgens mij is je groepenkast de kast linksboven.
Daar heb je nu 1 aardlekschakelaar en 4 groepen. Je kan er nog een aardlekschakelaar bij stoppen met een dubbelekookgroep dat kost je 4 van die verticale plekken.

Daarnaast moet je een 5 aderige kabel hebben naar je keuken.

Edit: je hebt dus een hoofdaansluiting nodig met 1x35 ampere officieel dat kan je aanvragen via https://www.mijnaansluiting.nl/home en kost een kleine 300 euro.

[ Voor 10% gewijzigd door Bazvv op 26-08-2022 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schaap321
@Bazvv

@Bazvv
Eerst dank voor de tips.
Wordt al met al een dure hobby een inductiekookplaat, plaat 900 installatie plus hardstenen blad aanpassen 500 en dan nog de meterkast 300 plus vast nog wat aansluitmateriaal.

Dat wat ik dus omcirkelD hebt regelt de stroom in de keuken.

Als ik de hoofdschakelaar van de groepenkast uitzet heb ik nog gewoon stroom in de keuken.

Vandaar de vraag of iemand weet wat het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:20
schaap321 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 17:17:
Dat wat ik dus omcirkelD hebt regelt de stroom in de keuken.
Dat lijkt me heel stug. Geen idee wat het precies is maar het is zo te zien verzegeld, dus eigendom van de netbeheerder. Ik gok ook op een boilerrelais (welke zorgt dat de boiler alleen verwarmd in daltarief).
Als ik de hoofdschakelaar van de groepenkast uitzet heb ik nog gewoon stroom in de keuken.
Welke hoofdschakelaar? Je hebt geen hoofdschakelaar. Wel een aardlekschakelaar maar het kan prima dat niet alle groepen hier achter zitten.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18:33
Een standaard nismaat is tegewoordig 88cm breed (plaat 90cm breed bovenop blad) en 49cm diep. Kan je dat nog iets uitzagen?

Die grote 5 pits inductie kookplaten zijn allemaal 3 fase dus je ontkomt niet aan het laten aanpassen van de aansluiting.

Er mist sowieso een aansluiting voor een kookplaat. Die kunnen niet op een normale groep. Er moet daarvoor een nieuwe kabel naar de keuken.
Dit kan door de kruipruimte, opbouw over de muur of laten infrezen (en daarna muur stucen + schilderen) De woning is zo oud dat ik met 99% zekerheid kan zeggen dat er geen loze leiding ligt naar de keuken.
Vandaar de vraag of iemand weet wat het is.
Wat bedoel je met de hoofdschakelaar? Ik zie ook alleen maar een aardlekschakelaar (groene cirkel)

Wat gebeurt er als je die zekering (rode circel) eruit draait? (zit er wel een zekering in de houder?) Heb je dan nog stroom in de keuken?

Een oude boiler nachtschakeling (aan tijdens daltarief) lijkt mij ook de enige mogelijkheid. Die schakelen sinds 1 juli 2021 niet meer automatisch in heel Nederland.
Als die gebruikt is voor de keuken (zonder aftakking voor de schakeling) zou je geen stroom moeten hebben want de drie standen schakelaar (gele cirkel) voor die regeling (nacht-uit-dag+nacht) staat op uit i.p.v. nacht of dag+nacht. Het lijkt wel of er los draad achter naar rechts loopt tussen die 2 kasten in een lasdoos zonder deksel (los draad wordt de installatie op afgekeurd, niet aanraakveilig moet nog een laag isolatie omheen).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qq5AnApK0q6Jrir7dRRtb_Y78lU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/EcZgTfbihqmavpL708rugrSm.png?f=user_large
Wordt al met al een dure hobby een inductiekookplaat, plaat 900 installatie plus hardstenen blad aanpassen 500 en dan nog de meterkast 300 plus vast nog wat aansluitmateriaal.
Fout, die +-300 euro is alleen voor vervangen van de energiemeter (dan halen ze die dag-nachtschakeling waarschijnlijk ook weg) voor een digitale 3 fase meter (Een digitale meter wordt sowieso (gratis) geplaatst voor 2025 (wettelijk verplicht)) en het plaatsen van 3 hoofdzekeringen. Het kan duurder zijn als de kabel naar de straat vervangen moet worden (Dit is gratis als de aansluiting niet aan de huidige normen voldoet en dan 'gesaneerd' wordt)

Daarvoor moet er dan nog een 4 polige hoofdschakelaar geplaatst worden. Daarna (of tegelijk) moet er een 3 fasen krachtgroep geplaatst worden. Dan nog de kabel naar de keuken. Afhankelijk van de afstand/moeilijkheid kan dat zo €500 a €1000 kosten (Schatting, pin mij er niet op vast. €500 kan alleen al materiaal zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schaap321
All,

Dank voor al het advies.
Het totaalplaatje is best een dure grap aan het worden, 2000 euro tot 2500 euro is niet onredelijk.

Momenteel is de besparing per jaar ongeveer 20 euro, zelfs met deze hoge gas prijzen. Enige reden waarom ik het zou moeten doen is om helemaal van het gas af te kunnen. Je begrijpt met een 100 jaar oud huis is dat kansloos ondanks HR++ glas, dak en vloer isolatie. (helaas geen spouwmuren)
Enige besparing die ik nog kan doen is een hybride warmtepomp.

Buitenmuren van buitenaf isoleren graag ik vergunning voor van de gemeente en van binnenuit is geen optie. Maar dat past niet in deze topic :-)

Kortom geen inductiekookplaat voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schaap321
@Ricko1
Nog dank voor de uitleg. De zekering rode cirkel zit nu een 25 ampere stop in.
Inderdaad als die uitgaat dan is er inderdaad geen stroom in de keuken.

Qua dag en nacht tarief dat is er inderdaad niet meer. Maar gelukkig heb ik nog overal stroom.

Qua installatie ben ik met je eens dat het er niet fraai uitziet. Echter alles is verzegeld, dus ooit door het GEB zo aangelegd.
Pagina: 1