Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evus
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 27-08-2022
De HP TG01-2200nd lijkt mij een interessante desktop om aan te schaffen. Het valt mij op dat bij bepaalde grafische kaarten een minimalen voeding nodig. In het systeem van de HP TG01-2200nd zit een videokaart van AMD Radeon RX 6600XT en de voeding van het systeem is 400W.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil er onder andere mee gamen, maar absoluut niet de zware games. Dus daar heb ik niet per se een heftige videokaart voor nodig. Ik wil er ook videobestanden (nu nog FHD, in de toekomst 4k) kunnen bewerken en converteren en later ook nog foto's bewerken. We nemen nog wel eens film op van de tv. Deze films kom ik nergens tegen om te downloaden, daarom wil ik de reclame er tussenuit knippen en converteren naar een kleiner bestand.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het systeem kost nu €1150. Dat vind ik wel meer dan genoeg.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee, niet echt. In de toekomst wil ik wel een 4k monitor hebben

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik hoef in ieder geval niet veel opslag te hebben, omdat ik foto's en video's toch extern op sla. Ik wil wel graag een kast met minimaal 3 usb aansluiting aan de voorkant van de kast. Het liefst ook nog usb 3.0, maar dat is geen vereiste. Een usb3.0 hub aangesloten aan de achterkant voldoet dan ook wel. (zoals ik het nu heb)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen voorkeur voor merken. HP is dus ook geen vereiste. de gewenste configuratie van de HP TG01-2200nd staat mij aan

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Nee

Ga je overklokken?
Ik denk niet dat dat voor mijn eisen nodig is.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik heb meerdere vragen:
Ten eerste, bij deze videokaart (Radeon RX 6600XT) zie ik op bij diverse site's een verbruik staan van tussen de 135W en 225W. Waarom is een minimale voeding van 500 Watt noodzakelijk? Deze vraag kan ik zelf ook wel een beetje beantwoorden: andere pc-componenten hebben ook voeding nodig. Hoe kan de opgegeven voeding van het systeem TG01-2200nd van 400 Watt dan voldoende zijn? Ik zou deze vraag wellicht beter aan HP kunnen voorleggen, maar omdat zij zelf de bouwer zijn twijfel ik een beetje aan een oprecht antwoord.
Een andere vraag: Wanneer je zelf een systeem wilt bouwen, welke andere specifieke gereedschappen/materialen heb je dan buiten de benodigde pc-componenten nog nodig? Zitten alle materialen bij de componenten geleverd als je ze los koopt, of moet je nog losse schroefjes, kabeltjes, koelpasta, klemmetjes, antistatische polsbandjes/matjes los kopen?

Ik hoor het graag van jullie. Als jullie nog andere opmerkingen of vragen hebben, hoor ik ze graag.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17:17
HP zal het door en door getest hebben. Daarbij functioneren cpu en gpu volgens tdp zonder de enorme verbruikspieken die je bij custom systemen ziet. Koeling en voeding zijn daarop afgestemd. Daarmee heb je meteen de eerste 2 grote nadelen van zo'n OEM systeem te pakken. Koeling is slecht en de voeding is alleen geschikt voor wat er nu in zit. Upgraden is zo goed als onmogelijk omdat alles merk eigen is, niets gestandaardiseerd naar ATX. Wil je bijvoorbeeld de voeding vervangen voor een normaal ATX exemplaar dan moet je ook het moederbord en de behuizing vervangen.
Het moederbord doet met RAM alleen aan JEDEC profielen dus je kunt er bij een upgrade niet zomaar elke XMP kit in drukken en verwachten dat het op de geadverteerde snelheid loopt.
Wees dus gewaarschuwd voordat je aan een prebuild begint.

In principe kan je met een kruiskopschroevendraaier een pc assembleren. Alle overige benodigdheden worden bij de onderdelen geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:29

Thomg

Aww yiss

Voor verbruik moet je 2 dingen doen.
Je pakt de CPU, gaat naar TPU, gaat naar verbruik en pakt het hoogste verbruik dat je ziet.
https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-7-5700g/22.html
181W
Vervolgens doe je hetzelfde me de GPU.
https://www.techpowerup.c...-6600-xt-pulse-oc/34.html
188W

Je telt ze bij elkaar op:
181+188 = 369W
En dan wil je hier iets boven zitten... En tadaa, dat is wat je nodig hebt. De 400W is hier dus goed uitgemeten.

Side note, niet die pc kopen. G series CPU met GPU is een slechte keuze... En voor deze prijs... haha nee

"Een andere vraag: Wanneer je zelf een systeem wilt bouwen, welke andere specifieke gereedschappen/materialen heb je dan buiten de benodigde pc-componenten nog nodig? Zitten alle materialen bij de componenten geleverd als je ze los koopt, of moet je nog losse schroefjes, kabeltjes, koelpasta, klemmetjes, antistatische polsbandjes/matjes los kopen?"
Alles wat je nodig hebt om die specifieke computer in elkaar te zetten krijg je mee, alles wat generiek is... Is vrij spel.
Maar in praktijk heb je alleen een schroevendraaier kit nodig (en niet twee linkerhanden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panini
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08-06 21:39
Rare combinatie in dat systeem. Er wordt gekozen voor een CPU met een geïntegreerde gpu, totaal onnodig. Als je zelf bouwt kan je hier geld op besparen en het geld in andere componenten stoppen.

Je berekent de PSU op de piekbelasting van het systeem, en rekent daar dan nog een 5-10% marge bovenop. Daarnaast heb je door een wat grotere PSU te pakken direct wat ruimte over als je in de toekomst je pc wilt upgraden. Een voorbeeld: https://www.techreviewer....rx-6600-gpu-power-supply/.

Als je een pc wilt bouwen komt alles erbij, enkel een antistatisch armbandje oid zou je wel zelf moeten kopen. Voor de rest een paar verschillende maten schroevendraaiers en je bent klaar.

Bekijk ook eens de Best Buy Guides - Desktop van Tweakers. Gecombineerd met wat youtube filmpjes hoe je een pc moet bouwen kom je uiteindelijk uit op een pc die volledig naar je eigen wensen is, en meer waar voor je geld zal leveren.

Als je eenmaal een build bij elkaar hebt geklikt kan je die ook altijd nog ter controle hier op Tweakers plaatsen ter controle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18:40
Deze PC heeft een merkwaardige samenstelling, de Ryzen 7 5700G heeft een ingebouwde GPU, het zou meer voor de hand liggen een Ryzen 7 5700X in te bouwen, het scheelt niet veel in retail prijs (maar HP zal beter kunnen onderhandelen dan wij ;) ). Ook heb je voor jouw doel aan hexcore CPU voldoende.

Ook zou ik nu geen HDD van een terabyte meer inbouwen.

[ Voor 8% gewijzigd door martyw op 26-08-2022 17:11 . Reden: link ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
Iets als deze lijst is een logischere samenstelling bij wat je wil (lichtere CPU met een betere videokaart, voor 4K gaming zoek je de beste videokaart die in je budget past - voor veeleisende titel heb je een flink duurdere RTX 3080 nodig ....)
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-12400F Boxed€ 199,34€ 199,34
1MoederbordenGigabyte B660M DS3H AX DDR4€ 133,85€ 133,85
1VideokaartenMSI GeForce RTX 3060 Ti Ventus 2X 8G OCV1 LHR€ 499,-€ 499,-
1BehuizingenFractal Design Pop Air Black TG Clear€ 84,34€ 84,34
1ProcessorkoelingCooler Master Hyper 212 Black Edition with LGA1700€ 36,91€ 36,91
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS€ 54,90€ 54,90
1VoedingenCorsair TX650M (2021)€ 64,90€ 64,90
1Solid state drivesWD Blue SN570 1TB€ 85,35€ 85,35
Totaal€ 1.158,59

De voeding is wat zwaar, maar er is een mooie aanbieding, lichtere voedingen van vergelijkbare kwaliteit kosten nu ongeveer evenveel of zelfs meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:29

Thomg

Aww yiss

GPU vervangen door 6700.
pricewatch: Powercolor Fighter RADEON RX 6700
https://www.techpowerup.com/gpu-specs/radeon-rx-6700.c3716

Koeler vervangen door tranquilo.
pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.5
reviews: De populairste cpu-luchtkoelers - Top 10 uit de Pricewatch getest

En je hebt een computer voor 1000 euro die rondjes loopt om wat TS zou krijgen.
Geen zin om zelf te bouwen? Dan laten bouwen kom je op dezelfde prijs uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
martyw schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 17:07:
Deze PC heeft een merkwaardige samenstelling, de Ryzen 7 5700G heeft een ingebouwde GPU, het zou meer voor de hand liggen een Ryzen 7 5700X in te bouwen, het scheelt niet veel in retail prijs (maar HP zal beter kunnen onderhandelen dan wij ;) ). Ook heb je voor jouw doel aan hexcore CPU voldoende.

Ook zou ik nu geen HDD van een terabyte meer inbouwen.
Het moederbord ondersteunt geen 5700X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
Uszka schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 17:50:
[...]

Het moederbord ondersteunt geen 5700X.
Het ging me meer om de samenstelling, bij dit budget kun je betere keuzes maken, zoals een RTX3060Ti/RX 6700 met een hexcore CPU, en een grote SSD ipv een HDD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evus
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 27-08-2022
Bedankt voor jullie zeer snelle reacties.
Die 400 Watt voeding lijkt toch wel wat krap gekozen, maar ja wat Uszka ook al zei: ze zullen hun systemen toch ook wel getest hebben.

Wat upgraden betreft, in het verleden was ik dat ook van plan te doen. Elke keer vond ik de kosten van het upgraden toch tegen vallen ten opzichte van hele nieuwe systemen, met als gevolg dat ik mijn huidige systeem nooit geupgrade heb. Een pre-buildsysteem nemen zou voor mij misschien wel kunnen. Maar dan is het wel de vraag of het dit systeem moet worden.

Mijn systeem is nu 11 jaar oud. Ja ja, oude meuk dus. Toch maar even graven in de opties om zelf iets te bouwen en dan wellicht voor een lager bedrag uit te komen. Maar wel met het idee om video's en foto's te bewerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Evus schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 18:12:

Die 400 Watt voeding lijkt toch wel wat krap gekozen
Dat is het niet. Max verbruik zal rond de 300w zijn. Zoals ik zei, veel meer dan de tdp verbruiken de onderdelen in prebuilts niet. Daarom presteert het ook allemaal net iets minder dan wanneer je zelf bouwt.
Pagina: 1