Snelheidsverlies ethernet bij wandcontactdoos of koppeling?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAICRJMPM
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:53
Ik vraag me het volgende af:

Is er een snelheidssverschil tussen de volgende twee situaties:

1) Een cat6 UTP kabel van de LAN poort van het modem direct naar de netwerkpoort computer, versus:

2) Een cat6 UTP kabel van de LAN poort van het modem direct naar een UTP wandcontactdoos en vanaf die doos een cat6 UTP kabel naar computer.

Klopt het dat in 1 je altijd meer snelheid hebt dan in 2? De overgang van het signaal bij de koppeling in de wandcontactdoos kan snelheidsverlagend werken?

Idem voor normale koppelingen die je kunt kopen om twee ethernetkabels te verbinden. Gaat dat ten koste van de snelheid en zo ja hebben we het dan over 1 mbps of kan het wel 100 mbps zijn?

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:44

Rmg

Bij de juiste wcd's/keystones en juiste montage(!) is het verlies alleen theoretisch.

Als je een merkbaar verschil hebt is er iets mis in je keten. (Kabels, connectors, keystones, montage)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAICRJMPM
Rmg schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 14:48:
Bij de juiste wcd's/keystones en juiste montage(!) is het verlies alleen theoretisch.

Als je een merkbaar verschil hebt is er iets mis in je keten. (Kabels, connectors, keystones, montage)
Stel het is niet goed gemonteerd dan werkt het toch in het geheel niet? Stel een draadje is niet verbonden heb je dan überhaupt wel een ethernet signaal van end to end?

[ Voor 3% gewijzigd door SAICRJMPM op 26-08-2022 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:15
SAICRJMPM schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 14:51:
[...]

Stel het is niet goed gemonteerd dan werkt het toch in het geheel niet? Stel een draadje is niet verbonden heb je dan überhaupt wel een ethernet signaal van end to end?
nee, afhankelijk van welke en hoeveel aders er niet goed zijn kan je verbinding terugvallen naar 100Mbps (Die heeft maar 2 aderparen nodig). Als de verbinding sowieso maar 100Mbps was, dan merk je het soms niet eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Na Moeten alle apparaten in LAN even snel zijn? en wat andere topics over netwerken van je; regelmatig ligt het antwoord gewoon besloten in materie die wijd verkrijgbaar is en/of afgesproken binnen de standaarden van bepaalde apparatuur?

Maar, omgedraaid; je vraagt je af of er een verschil kan zijn tussen opstelling 1 en opstelling 2. Hoe kan het dan dat elk bedrijf met Cat5 of Cat6 in de muur nooit klaagt dat de afstand van PC-A naar "server" invloed heeft op de snelheden terwijl PC-A verder van "server" staat dan PC-B?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15:57
[...]

Stel;het is niet goed gemonteerd dan werkt het toch in het geheel niet? Stel een draadje is niet verbonden heb je dan überhaupt wel een ethernet signaal van end to end?
Als een bijvoorbeeld één van de 8 aders niet goed zit, dan kan het zijn dat je terugvalt naar 100 Mbit/s i.p.v. 1 Gbit/s. 100 Mbit/s kan over 4 aders (2 paren). Dat betekend niet dat je met 4 aders altijd een verbinding gaat hebben, maar als het de juiste zijn, dan kan het werken.

[ Voor 11% gewijzigd door Groentjuh op 26-08-2022 14:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Compizfox

Bait for wenchmarks

Als het allemaal fatsoenlijk is aangesloten, dan heb je geen significante signaaldegradatie en daarmee geen snelheidsverlies.

Als je ergens heel slecht contact of interferentie hebt, kan het zijn dat je er geen 1000BASE-T overheen krijgt en dan val je terug op een lagere standaard (waarschijnlijk 100BASE-TX).
[...]

Ja, maar dan heb je een aderpaar minder. Voor 1000BASE-T heb je 4 aderparen nodig, dus gigabit zal je dan niet hebben. In zo'n geval val je automatisch terug naar 100BASE-TX, waarvoor slechts 2 aderparen genoeg zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Compizfox op 26-08-2022 14:58 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:44

Rmg

Juiste aansluiting van je (LSA)keystones, connectors is ook wel belangrijk, teveel twist uit de de kabeltjes gehaald kan voor een performance impact zorgen. Zelfde met gare patchkabels, pak maar eens een goed gare budget CCA patchkabel, dat merk je wel in je performance. Je netwerkkaart vangt alleen een boel op en zal altijd zn uiterste best blijven doen om toch die bits heen en weer te kunnen sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20:25
MAX3400 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 14:54:
Na Moeten alle apparaten in LAN even snel zijn? en wat andere topics over netwerken van je; regelmatig ligt het antwoord gewoon besloten in materie die wijd verkrijgbaar is en/of afgesproken binnen de standaarden van bepaalde apparatuur?

Maar, omgedraaid; je vraagt je af of er een verschil kan zijn tussen opstelling 1 en opstelling 2. Hoe kan het dan dat elk bedrijf met Cat5 of Cat6 in de muur nooit klaagt dat de afstand van PC-A naar "server" invloed heeft op de snelheden terwijl PC-A verder van "server" staat dan PC-B?
Indien je met "wijd verkrijgbaar" bedoelt "op het web" dan is @SAICRJMPM misschien niet voldoende ingevoerd in de materie om correcte informatie te scheiden van onzin die nogal eens te stellig wordt beweerd. ;)
Daarnaast hoef je als medetweaker niet te reageren of te antwoorden. Sommigen onder ons willen gewoon hun vermoedens bevestigd zien door anderen. Zie hun vragen op tweakers als complimenten.voor de leden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pol23
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 03-06 11:51
Precies dit probleem gehad bij het aansluiten van mijn nieuwe mesh setje (ASUS ZenWiFi AC Mini (CD6) (3-pack) review door Pol23)

Cat6(a?) kabel vanuit de meterkast naar de garage onder de grond gelegd toen we het riool vervingen. In eerste instantie twee UTP connectors voor harde kern kabels direct aan de kabel gezet. Verbinding werkte op 1gbps maar niet betrouwbaar; soms moest ik met de stekker wiebelen om verbinding te krijgen maar de WiFi extender die ik destijds had deed het als je er maar vanaf bleef.

Toen ik de mesh set kocht toch maar eens fatsoenlijk gemaakt. Twee UTP wandcontactdozen gekocht en naar ik dacht netjes aangesloten. Kreeg de bende met geen mogelijkheid voorbij de 100mbps. Alles geprobeerd: kabels opnieuw in de LSA strookjes, meer twist behouden, oude stekkers per kant er weer op, alle aders met n voltmeter doorgemeten op weerstand, in alle mogelijke volgordes… vloek vloek vloek… (snap nog steeds niet waarom ik de oude situatie niet terug aan de praat kreeg (en hoe dat überhaupt gewerkt heeft dus)).

Wat bleek: lengte van de kabel is ook erg belangrijk |:(
Had in de garage een redelijke tros overgehouden. Juist van als het mis zou gaan dat ik er nog n stukje vanaf kon knippen om het opnieuw te proberen.

Uiteindelijk n meter of 10 van de kabel afgeknipt; resterende ‘echte’ lengte gok ik op 25 meter. Die losse 10 meter toen eerst aan de twee contactdozen gemaakt en met twee UTP kabels verbonden. 1gbps!!!! *O*
Daarna de echte kabel aan één kant, de garage, netjes afgemonteerd met wandcontactdoos. Nog steeds 1gbps. Volgende project om ook de meterkast-kant netjes te maken…

Antwoord op de TS: ik heb geen verschil gezien tussen 1 of 2 mits goed aangesloten en conform standaarden waar kabellengte onderdeel van is

[ Voor 5% gewijzigd door Pol23 op 27-08-2022 11:52 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:49
25 of 35 meter maakt echt het verschil niet.
Netwerkkabels mogen 100m lang zijn, dus 35m is nog ver binnen de specs.

Als je maar 100Mbps krijgt is er een aderpaar niet connected en valt hij terug naar 100Mbps.
Waarschijnlijk zat die connectiefout op de plek waar je die 10m eraf geknipt hebt.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pol23
Ja dat zou je denk hè? Maar wat ik niet snap is dat die 10m het los wel doet en de echt kabel het nu ook… en toen de kabel nog niet doorgeknipt was heb ik alle aderparen doorgemeten, inclusief contactdozen en twee UTP kabels; alle paren verbonden. Weerstand drie paren ongeveer 40 ohm en eentje rond de 100 ohm. Dat leek me ook niks geks toch? Of is dat teveel? Is dat het misschien geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-05 22:06
Pol23 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 15:08:
Ja dat zou je denk hè? Maar wat ik niet snap is dat die 10m het los wel doet en de echt kabel het nu ook… en toen de kabel nog niet doorgeknipt was heb ik alle aderparen doorgemeten, inclusief contactdozen en twee UTP kabels; alle paren verbonden. Weerstand drie paren ongeveer 40 ohm en eentje rond de 100 ohm. Dat leek me ook niks geks toch? Of is dat teveel? Is dat het misschien geweest?
Dat klinkt erg hoog. Is het wel koperkabel, of is het CCA? En welke dikte kabel is het? Een kleine search leert me dat voor AWG24 de maximale weerstand volgens specs 9,38 Ohm DC per 100 meter is.

Zie bijv. https://www.utp-kabel.nl/...tussen-cat6-en-cat6a.html of https://td-er.nl/2012/11/11/hoe-herken-je-slechte-utp-kabel/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Wikipedia: American wire gauge

AWG24 is 80 mΩ/m dus voor tien meter wordt dat 0,8 ohm

Of je meet niet goed, of je maakt ergens slecht contact want zelf hele slechte CCA kabel kom je niet op waarden die jij meet.

[ Voor 50% gewijzigd door Ben(V) op 27-08-2022 15:49 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-05 22:06
Nevermind @Ben(V) heeft het er nu zelf ook bij gezet.

EDIT: en wat ik eigenlijk niet zo goed snap, is dat je wel de moeite hebt genomen om de weerstand te meten, maar dan totaal niet hebt opgezocht wat die weerstand dan zou moeten zijn... 100 Ohm (of zelfs 40 Ohm) is gewoon veel te veel. Dus hebt niet goed gemeten, of je hebt een brakke, of niet-koperen, kabel.

[ Voor 86% gewijzigd door Cpt.Morgan op 27-08-2022 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
@Cpt.Morgan helemaal mee eens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pol23
Tijdens het meten kwam ik er inderdaad achter dat het helaas CAA kabel is. Destijds niet goed opgelet blijkbaar. Maar er gaat nu wel 1gbps doorheen :7

Maar de genoemde weerstanden zijn gemeten inclusief 4 wandcontactdozen, 2 patch kabels en de echte kabel (ik heb wcd’s met teee aansluitingen dus heb de LSA strook van de vrije aansluiting gebruikt als contactpunten voor de patch kabels).

Heb de weerstand zeker opgezocht maar ging uit van hogere waarden ivm bovenstaande keten. Die heel normaal is in installaties zoals eerder besproken. Maar de waarden zijn dan nog steeds hoog.

Nu met de nieuwe aansluiting en kortere kabel zit de weerstand rond 3 ohm, incl wcd en patch kabel. Kan dus haast niet anders dan dat er ergens in de lange kabel iets niet lekker zit. Hopelijk in de 10 meter die ik eraf heb geknipt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:31

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Pol23 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 16:22:
Tijdens het meten kwam ik er inderdaad achter dat het helaas CAA kabel is. Destijds niet goed opgelet blijkbaar. Maar er gaat nu wel 1gbps doorheen :7

Maar de genoemde weerstanden zijn gemeten inclusief 4 wandcontactdozen, 2 patch kabels en de echte kabel (ik heb wcd’s met teee aansluitingen dus heb de LSA strook van de vrije aansluiting gebruikt als contactpunten voor de patch kabels).

Heb de weerstand zeker opgezocht maar ging uit van hogere waarden ivm bovenstaande keten. Die heel normaal is in installaties zoals eerder besproken. Maar de waarden zijn dan nog steeds hoog.

Nu met de nieuwe aansluiting en kortere kabel zit de weerstand rond 3 ohm, incl wcd en patch kabel. Kan dus haast niet anders dan dat er ergens in de lange kabel iets niet lekker zit. Hopelijk in de 10 meter die ik eraf heb geknipt
CCA is per definitie out-of-spec voor Ethernet, dus dan kun je krijgen dat andere delen van spec (zoals maximale lengte) ook niet meer kloppen ermee.

Ik heb even ANSI/TIA-586-C.2 erbi gepakt en 3Ohm is nog steeds te hoog voor de totale installatie. Max DC resistance is 9.38Ohm per 100m, dus met 25m horizontal cable en minder dan 5m patch zou je nooit boven de 3Ohm uit mogen komen - al zit je er niet ver boven, Maar... DC resistance zeker niet enige metric is waar een kabel aan moet voldoen, maar je hebt ws niet de apparatuur om te meten wat het gedrag is qua demping op 100MHz (802.3ab 1Gbase-T werkt op 80MHz en specificeert UTP tot 100MHz om marge te behouden). Ik gok dat die slechter is dan je op basis van DC resistance meting alleen zou vermoeden en dat daarom 35m brakke kabel niet meer werkte, maar 25m van diezelfde kabel het (net) wel doet, zij het nog steeds licht out-of-spec.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pol23
dion_b schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 17:05:
[...]

CCA is per definitie out-of-spec voor Ethernet, dus dan kun je krijgen dat andere delen van spec (zoals maximale lengte) ook niet meer kloppen ermee.

Ik heb even ANSI/TIA-586-C.2 erbi gepakt en 3Ohm is nog steeds te hoog voor de totale installatie. Max DC resistance is 9.38Ohm per 100m, dus met 25m horizontal cable en minder dan 5m patch zou je nooit boven de 3Ohm uit mogen komen - al zit je er niet ver boven, Maar... DC resistance zeker niet enige metric is waar een kabel aan moet voldoen, maar je hebt ws niet de apparatuur om te meten wat het gedrag is qua demping op 100MHz (802.3ab 1Gbase-T werkt op 80MHz en specificeert UTP tot 100MHz om marge te behouden). Ik gok dat die slechter is dan je op basis van DC resistance meting alleen zou vermoeden en dat daarom 35m brakke kabel niet meer werkte, maar 25m van diezelfde kabel het (net) wel doet, zij het nog steeds licht out-of-spec.
Thx. En ik snap het ook niet helemaal. Ik ken het aluminium verhaal maar waarschijnlijk is er in de verbouwwoede toch een hornbach (?) CAA kabel tussendoor geslopen. Als ik weer thuis ben zal ik eens kijken wat er op de mantel staat. Maar toen ik met die LSA strips aan het prutsen was kon ik op het blote oog zilver- ipv koperkleur in de kern zien toen ik n stukje isolatie stripte met n mesje. Daarmee irriteerde ik mezelf dus behoorlijk want toch amuliminum kabel 8)7

Anyway, ding geeft 1gbps verbinding aan. Getest tot 140mbps via glasvezel. Als ik thuis ben zal ik eens kijken of ik intern/thuis die 1gbps echt haal…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
Wat je nu meet, te weten 3 Ω voor 25 meter is te verwachten voor een cca kabel, 100% koper zou iets van 2 Ω opleveren.
Die 40 en 100 Ω om die je eerst hebt gemeten is echt niet te verklaren door die 10m minder.

En 25m over cca is echt geen probleem al zal ik nu wel weer de hele wereld over me heen krijgen.

Cca geeft voornamelijk problemen bij grotere lengtes en als je Rj45's gaat aanknijpen.
Die maken alleen contact en als het koperlaagje beschadigt raakt, leg je het aluminium bloot en aluminium oxide is een isolator.
Dat kan ook makkelijk optreden bij niet 100% goed gepunchte lsa's
Ook is bij cca kabel anderhalf keer zoveel kabelverlies bij Poe gebruik dan bij koper.

[ Voor 37% gewijzigd door Ben(V) op 27-08-2022 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAICRJMPM
Weet iemand of die Hama cat6a kabels bij de Mediamartk cca zijn of niet? De doos zegt er niks over

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Aangezien fabrikanten en winkels (en consumenten) meestal voor de goedkoopste optie gaan, en volledig koper een pluspunt is voor op de verpakking zou ik ervan uit gaan dat het inderdaad CCA is.

Maarrrr, als ze verkocht worden met stekkertjes eraan dan zal het stranded kabel zijn, en eigenlijk sowieso al niet geschikt om als installatiekabel te gebruiken. En met de geklonken stekkers eraan zoals deze verkocht wordt (als patchkabel) zal ie prima zijn.

[ Voor 40% gewijzigd door spone op 28-08-2022 07:19 ]

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Pagina: 1