Meer fans incl RGB dan headers, hoe aan te sluiten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Aringil
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13-12-2025
Goedendag,

Aangezien mijn huidige pc heel warm wordt tijdens bijv. gamen en ik niet genoeg airflow in de behuizing krijg, wil ik een nieuwe behuizing aanschaffen (huidige behuizing NXZT H510). Mijn oog is gevallen op de Lian Li O11 Dynamic Evo, maar daar zitten nog geen fans in. Ik zat dus te denken om de radiator van de AIO aan de zij-intake te monteren en op de bodem 3 120mm fans te plaatsen. En dan misschien nog een paar exhaust-fans aan de boven-/achterkant.

Qua fans leek mij de Scythe Kaze flex RGB 120mm wel een goede optie, aangezien die wel goed uit de test (bij HW.info) komt. Maar aangezien ik maar 2 headers voor case-fans op m'n moederbord heb zitten, vraag ik me af hoe ik dat allemaal moet gaan aansluiten.

Ik kwam voorbij de Corsair Commander Pro (oid) om alles op aan te sluiten, maar ben niet echt fan van de iCue-software en daarnaast vond ik ergens dat de RGB daar weer niet op aangesloten kan worden.

Ik hoop dat iemand me kan helpen wat de beste manier is om deze fans incl RGB aan te sluiten. Het liefste wil ik ze namelijk ook (zo veel mogelijk) apart kunnen bedienen, al zou het niet heel erg zijn om bijv. de 3 fans op de onderkant in één groep te bedienen. Eventueel een goed advies over fans is ook erg welkom.

Alvast bedankt!

Ik zoek een?
Fans, 3 voor intake en misschien ook 3 voor exhaust
Fancontroller oid

Wat is je budget?
Iets van 20 euro per fan. Controller maakt niet uit.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Zo lang de fan maar goed werkt en niet te veel herrie maakt. Aangezien ik al een Corsair AIO heb draaien is het misschien wel handig om alles in dezelfde software te kunnen bedienen, al ben ik geen groot fan van iCue.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Behuizing: Lian Li O11 Dynamic Evo
Moederbord: Asus ROG strix x570-e gaming
CPU: AMD Ryzen 5950x
CPU koeler: Corsair H115i
Videokaart: Asus TUF RTX 3080

Alle reacties

• Aringil
Bedankt voor de tips, ik zal daar nog even naar kijken. Maar je zou het misschien niet zeggen, de O11D Evo komt erg goed uit de reviews qua koeling.

En dan ben ik nog steeds benieuwd hoe ik meerdere fans op mijn moederbord kan aansluiten....

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-01 15:00
Aringil schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 16:03:
[...]
Bedankt voor de tips, ik zal daar nog even naar kijken. Maar je zou het misschien niet zeggen, de O11D Evo komt erg goed uit de reviews qua koeling.
De O11D Evo is zeker geen slechte performer, maar voor de CPU scheelt het toch maar ongeveer 2 °C met de H510, terwijl de Lancool II Mesh nog 5 °C koeler is dan de O11D Evo. Als je de O11D helemaal vol hangt met fans zullen de koel prestaties oké zijn.

Meerdere fans op je moederbord kan met een fan controller of daisy chainen.
2x pricewatch: Arctic P12 PWM PST RGB 0dB 3-pack Zwart, 120mm gaan prima en bieden waar voor je geld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7v-7mPRS_jBxfnAWaaBbSZEFxJE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CMyBIhSJ4oi7EXsmkDyFYh7G.png?f=fotoalbum_large

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:06
Aringil schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 16:03:

En dan ben ik nog steeds benieuwd hoe ik meerdere fans op mijn moederbord kan aansluiten....
De meeste behuizingen met RGB fans hebben controllers voor fans en RGB. Die sluit je aan op een sata of molex van de voeding en regel je middels een interne USB of via de RGB en fan headers. Splitters zoals Djarune voorstelt kan ook.

• Aringil
Djarune schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 16:16:
[...]

De O11D Evo is zeker geen slechte performer, maar voor de CPU scheelt het toch maar ongeveer 2 °C met de H510, terwijl de Lancool II Mesh nog 5 °C koeler is dan de O11D Evo. Als je de O11D helemaal vol hangt met fans zullen de koel prestaties oké zijn.

Meerdere fans op je moederbord kan met een fan controller of daisy chainen.
2x pricewatch: Arctic P12 PWM PST RGB 0dB 3-pack Zwart, 120mm gaan prima en bieden waar voor je geld.
[Afbeelding]
Mag ik vragen waar je die metingen vandaan hebt, ben daar wel benieuwd naar.

En kan je ook RGB-aansluitingen daisy chainen of moet daar altijd een controller tussen?

• Djarune
Aringil schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 16:27:
[...]

Mag ik vragen waar je die metingen vandaan hebt, ben daar wel benieuwd naar.
YouTube: Impressive: Lian Li O11D EVO Case Review & Benchmarks
Bij “standardized CPU testing”. Ik zat er één graad naast. Tussen de H500/H510 en O11D zit 3 °C
En kan je ook RGB-aansluitingen daisy chainen of moet daar altijd een controller tussen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MiZ3BTDG8Jl-nKVyWDDbrJlxQNs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/vHeLFjpE75z6okfo8FFXLjyN.gif?f=user_large

• Aringil
Djarune schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 19:00:
[...]

YouTube: Impressive: Lian Li O11D EVO Case Review & Benchmarks
Bij “standardized CPU testing”. Ik zat er één graad naast. Tussen de H500/H510 en O11D zit 3 °C

[...]

[Afbeelding]
Bedankt voor het uitzoeken. Alleen niet vergeten dat Gamers Nexus met maar 2 intake en 1 exhaust fan werkt voor de O11D Evo. Dus volgens mij niet super representatief. Bij andere reviewers die in de kast wel meer fans hangen, koelt die ook een stuk beter.

Maar ben er ook nog niet helemaal uit qua kast. Andere opties zijn zeker even de moeite waard om te bekijken.

• Vandaahl666
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 03-11-2025
Ik heb een zeer vergelijkbare setup met je originele plan. Maar dan een O11D met scythe kaze flex rgb all around en de 360rad van de AIO op de zij intake.

Ik heb voor het groeperen van de fans per zone, en headers, de 1-4 RGB en PWM splitters van gelid solutions gebruikt, die kun je opzoeken in de pricewatch, er zijn vast meer merken splitters. Bedenk wel dat je per splitter maar 1 fan speed en 1 kleursignaal naar alle aangesloten fans kunt sturen. Als dat niet strookt met je plannen ben je toch veroordeeld tot een fan controller.

• Aringil
Vandaahl666 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 09:57:
Ik heb een zeer vergelijkbare setup met je originele plan. Maar dan een O11D met scythe kaze flex rgb all around en de 360rad van de AIO op de zij intake.

Ik heb voor het groeperen van de fans per zone, en headers, de 1-4 RGB en PWM splitters van gelid solutions gebruikt, die kun je opzoeken in de pricewatch, er zijn vast meer merken splitters. Bedenk wel dat je per splitter maar 1 fan speed en 1 kleursignaal naar alle aangesloten fans kunt sturen. Als dat niet strookt met je plannen ben je toch veroordeeld tot een fan controller.
Bedankt voor je reactie. Ik had in m'n hoofd dat het belangrijk zou zijn om alle fans apart te regelen, maar je kan natuurlijk de fans in 2 groepen opdelen (intake en exhaust) en die aansturen. Dat is natuurlijk wel genoeg.

En hoe bevalt de koeling van de kast je? En hoe zit het met het geluidsniveau, is die erg luid als veel van de pc gevraagd wordt?

• Vandaahl666
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 03-11-2025
De koeling bevalt goed. Je moet natuurlijk wel ff tweaken aan je fancurves en dergelijke voor de beste koeling bij acceptabel geluid. Houd er ook rekening mee dat die kaze flex fans in verschillende max rpm versies worden verkocht, als je degene neemt met de laagste max rpm dan zijn ze tot 85-90% ofzo praktisch onhoorbaar.

Wat bij mij de meeste herrie maakt onder load zijn de fans van m'n AMD RX 6800XT Black edition. Maar aangezien jij de best koelende en ook relatief stille Asus tuf 3080 hebt zal dat bij jou allicht minder spelen.

Verder is het nou eenmaal zo dat de huidige hardware gewoon warmer wordt dan oude hardware hoe goed je koeling ook is.

• Aringil
Goeie tip om niet de fan met de hoogste max rpm te bestellen. Die maakt inderdaad wel veel herrie (volgens de HW.info test).

• Djarune
Aringil schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 12:27:
Goeie tip om niet de fan met de hoogste max rpm te bestellen. Die maakt inderdaad wel veel herrie (volgens de HW.info test).
Dat maakt vrijwel niets uit. Als je de fancurve goed instelt kun je ervoor kiezen dat ze sommige hoge toeren niet mogen maken en zo zullen ze nooit herrie (subjectief) maken. Met een 5950x en 3080 zou ik nooit lage snelheid fans kopen. Dat is meer iets voor systemen zonder dedicated GPU.

• Aringil
Ik heb even zitten zoeken, maar het lukt mij niet om een lagere maximale rpm in te stellen met m'n huidige fans. Heb in m'n BIOS gezocht en in AI Suite, maar uiteindelijk wordt de fan bij een bepaalde temperatuur op de hoogste rpm gezet. In AI Suite gaat de fan altijd op 100% draaien bij 75 graden, in de BIOS bij 100 graden.

Of is er betere software op de markt waarbij je dit wel goed kan instellen?

• Djarune
Aringil schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 13:16:
Ik heb even zitten zoeken, maar het lukt mij niet om een lagere maximale rpm in te stellen met m'n huidige fans. Heb in m'n BIOS gezocht en in AI Suite, maar uiteindelijk wordt de fan bij een bepaalde temperatuur op de hoogste rpm gezet. In AI Suite gaat de fan altijd op 100% draaien bij 75 graden, in de BIOS bij 100 graden.

Of is er betere software op de markt waarbij je dit wel goed kan instellen?
Er is hier geen goede software voor. Al suite is troep. Altijd de BIOS hiervoor gebruiken. Het beste kun je alle “automatic” en “smart” instellingen uitzetten en manueel een fancurve maken. Vervolgens opslaan en systeem herstarten. Er zijn genoeg sites te vinden met tips.

• Aringil
Ah, ok, thx voor de tip. Vandaag voor het eerst achter gekomen dat het ook via het BIOS kan. Zal dat eens verder uitzoeken.

• Aringil
Ik heb onderhand m'n nieuwe pc kast in elkaar gezet en het werkt fantastisch.

Uiteindelijk heb ik 7 Scythe Kaze flex 120mm 1800 rpm fans gekocht: pricewatch: Scythe Kaze Flex 120 RGB PWM 300-1800rpm, 120mm
Aansturen van de fans is gelukt door middel van deze splitter: pricewatch: Gelid Solutions PWM 1-to-4 Splitter Zwart
De RGB-verlichting kon ik daisy-chainen en direct aansluiten op de header van het moederbord.

Om de fans aan te sturen gebruik ik deze software: https://github.com/rem0o/fancontrol.releases
Deze software werkt 100 keer beter dan bijv. de AI Suite van Asus en er is veel meer mogelijk dan vanuit je BIOS.
Uitleg van de software via het kanaal van Jayz Two Cents: YouTube: Everyone NEEDS this FREE piece of software... You will thank me!
Pagina: 1