Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• swarthoofd
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17-09 22:30
Hallo Tweakers!

Er komen steeds meer initiatieven voorbij waarbij er een combinatie wordt gemaakt tussen zonnepanelen en een water/water warmtepomp die inplaats van zijn warmte uit de bodem de warmte onder de zonnepanelen vandaan haalt. Zoals in onderstaande foto:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lBuRrHZiSwjcjZgJ0yga4DWXqHU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fsyo7XA8cBnyxddKnL25kPNS.jpg?f=fotoalbum_large

Op dit moment ben ik al in het bezit van een partij zonnepanelen en een tuinhuis van ongeveer 35 vierkante meter die extreem goed is geïsoleerd met stalen sandwichpanelen dak. In het gebouw is vloerverwarming aangelegd en een badkamer met douche. Warm water in de keuken verloopt via een boiler die aanwezig is in de keuken. Aangezien het gebouw niet is aangesloten op gas ben ik opzoek naar de beste manier om het te verwarmen en ben ik benieuwd of dit concept hiervoor geschikt is.

Als voorbeeld zouden we de Itho Daalderop W/W Warmtepomp 5G - 3,4 kW kunnen nemen. In de documentatie kwam ik het volgende schema tegen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kZTG9bkXUMcTn8uYSlniQFixzvA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JwYD4ilpX0wNjFhLiDVAlJ6A.png?f=user_large

Het koudemiddelcircuit werkt op de volgende manier:
1. Het vloeibare koudemiddel stroomt vanaf het expansieventiel EV1 naar de verdamper HX1. De verdamper staat in contact met het bronsysteem. Door het temperatuurverschil neemt het koudemiddel warmte op van de warmtebron en verdampt.
2. De compressor C1 zuigt het gas aan en perst het onder hoge druk samen, waardoor de temperatuur
van het gas verder stijgt.
3. Het gas komt daarna in de condensor HX2 terecht. De condensor staat in contact met het voorraadvat en
het cv-systeem van de woning. Door het temperatuurverschil zal de warmte van het gasvormige koudemiddel worden afgegeven aan het cv-water of het tapwater. Hierbij zal het gas afkoelen en condenseren.
4. Het vloeibare koudemiddel koelt nog verder af doordat het expansieventiel de druk verlaagt.
5. Hierna kan het proces weer opnieuw beginnen.

Als bronsysteem zou bijv een HDPE kunststof zonnecollector gebruikt kunnen worden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wpFE-6IK2xhfxagdWIkNpPpInp8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IPZvE7WV2iTxZ4XuhSsIlk2s.jpg?f=user_large

Deze kunststof collector zou dan aan de onderkant van het pv paneel geplakt kunnen worden en in serie geschakeld worden. Ter voorkomen van vorst kan er een speciaal antivriesmiddel gebruikt worden.

Itho levert ook speciale voorraadvaten die in combinatie met de w/w warmtepomp gebruikt kunnen worden. Aangezien in het tuinhuis er alleen warm drink water nodig zal zijn voor het douchen volstaat het 90 liter vat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6-nyBB7C23ynla-QvoioIM_MJQ8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/HKAf8Ef2oPTLewra6BIdQp9Y.png?f=user_large

Naast of dit systeem wel efficient zal zijn is het ook de vraag of het koste technisch wel interessant is. De Itho 5g w/w 3,4 kw kost zo rond de 5500 euro maar er zit wel een subsidie op van 4200 euro. De HDPE kunststof collectoren kosten zo rond de 200 euro per stuk en het voorraadvat zo rond de 1000 euro.

Ben benieuwd naar jullie mening!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Hoe ga je met defrosts om?

En met koelen in de zomer ben je dan niet juist je panelen nog verder aan het opwarmen waardoor ze nóg inefficienter worden?

Als side-note: ik heb ook overwogen om een tyleenslang in de damwand dalen van mijn PV dak te leggen, maar uiteindelijk kost zelf een huis bouwen al teveel tijd dus is dit experimenteel sub-projectje geschrapt.
Idee was dan wel om het alleen voor SWW te doen, en zodra het echt gaat vriezen het systeem leeg te blazen .

[ Voor 51% gewijzigd door bbbrumbrum op 26-08-2022 14:07 ]

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 19:48
Als het systeem werkt op warmte van buitenaf, en het is winter en het vriest buiten, hoe krijgt het systeem het binnen dan nog warm?

Ik heb echt geen idee hoe al die warmtepompen werken, hoor, maar in de zomer lijkt het me goed te werken, maar heb je die warmte juist niet nodig, terwijl in de winter je de warmte nodig hebt, maar die juist niet van buiten kunt halen.

• swarthoofd
Kun je aangeven hoe je dit bedoelt? In het systeem komt een anti vries middel waardoor het niet zou moeten bevriezen toch?

• swarthoofd
Truus01 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 14:43:
Als het systeem werkt op warmte van buitenaf, en het is winter en het vriest buiten, hoe krijgt het systeem het binnen dan nog warm?
Volgens mij is er een temperatuur grens waarbinnen de warmtepomp zijn energie kan opwekken wordt het kouder dan de bepaalde temperatuur zal er warmte opgewekt worden met elektriciteit. Maar dit is niet anders dan een lucht/water warmtepomp toch?

• bbbrumbrum
  • Niet online
swarthoofd schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 15:31:
[...]

Kun je aangeven hoe je dit bedoelt? In het systeem komt een anti vries middel waardoor het niet zou moeten bevriezen toch?
Maar je afgifte/opname systeem vriest dicht omdat je onder het vriespunt zit en ook nog eens een stuk lager dan de omgevingstemperatuur.
L/W's hebben hier ook last van, vooral net boven het vriespunt bij hoge luchtvochtigheid, de warmtewisselaar vriest dan dicht waardoor er geen luchtstroom meer mogelijk is.
swarthoofd schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 15:32:
[...]

Volgens mij is er een temperatuur grens waarbinnen de warmtepomp zijn energie kan opwekken wordt het kouder dan de bepaalde temperatuur zal er warmte opgewekt worden met elektriciteit. Maar dit is niet anders dan een lucht/water warmtepomp toch?
De meeste "normale" LW WP's kunnen tot -20 op de compressor, de "Nordic" modellen lopen nog wat verder door.
COP1 is het laatste wat je wilt, dat is voor pure nood en temperaturen die de cmpressor zelf niet kan maken (bvb legionella cyclus).

[ Voor 15% gewijzigd door bbbrumbrum op 30-08-2022 15:36 ]

• swarthoofd
Een mengsel van 50/50 water en glycol verlaagt het vriespunt van de oplossing tot ongeveer -37°C,

• bbbrumbrum
  • Niet online
swarthoofd schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 15:40:
Een mengsel van 50/50 water en glycol verlaagt het vriespunt van de oplossing tot ongeveer -37°C,
Nogmaals, het gaat niet om wat er door je leidingen stroomt, het gaat om het afgiftesysteem dat in contact staat met de buitenlucht. Daarop krijg je ijsvorming, wat je afgifte/opname beperkt/verhinderd.

• swarthoofd
Ah je bedoelt de HDPE zonnecollector?

• bbbrumbrum
  • Niet online
swarthoofd schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 15:53:
Ah je bedoelt de HDPE zonnecollector?
Nu je het zegt, ja. De geleiding van dit materiaal is natuurlijk erg slecht tov de aluminium extrusies die de commerciele partijen gebruken. De kunststof collector is natuurlijk bedoeld om rechtstreeks door de zon bestraald te worden.
Dus misschien heb je er geen last van, maar dan zul je ook niet veel nuttige warmte hieruit kunnen winnen.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:09
kun je niet veel beter dit concept gebruiken:

1 L/L warmtepomp (airco) ophangen + een warmtepompboiler

over je ideeen qua zelfbouw PVT:
best geinig maar je moet echt even heel goed rekenen aan de capaciteit van die kunststof collectoren/je zonnepanelen. Je hebt als het koud is waarschijnlijk al snel iets van 3 of 4 kW aan thermisch vermogen nodig, waarvan het grootste deel dus uit die collectoren moet komen (en een kleiner deel uit elektriciteit). Stel COP van 4 dan is het:

3 kW thermisch uit je collector + 1kW elektrisch --> 4kW om je gebouw te verwarmen

die zonnecollector van HDPE gaat heeeeeul snel afkoelen als de zon niet (fel) schijnt in de winter. Kijk voor de grap eens naar de instraling in december, die is circa een factor 10-15 lager dan in de zomer. Dan kom je op 100-150W/m2. Heb je voor 3kW thermisch dus al 30 m2 collector nodig :-0

• swarthoofd
Fr33z schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 16:29:
kun je niet veel beter dit concept gebruiken:

1 L/L warmtepomp (airco) ophangen + een warmtepompboiler
Klopt het dat de vloerverwarming dat niet gebruikt wordt of sluit je die aan op de warmtepompboiler?

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
swarthoofd schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 12:37:
[...]

Klopt het dat de vloerverwarming dat niet gebruikt wordt of sluit je die aan op de warmtepompboiler?
een warmtepompboiler gebruiken voor je vloer verwarming, lol dat valt bij mij onder hacken. ;)
het kan wel, maar is dit nu de hosola heilige graal, nop zie eigenlijk bijna iedereen falen er mee. ;)
(een enkele knutselaar krijgt het wel goed voor elkaar, maar blijft een beetje moeaa oplossing)
dit valt voor mij onder het zelfde kopje "zelf PVT systeem maken", het kan wel maar is zeker niet zo simpel als het lijkt. ;)

ik heb zelf een ventilatielucht warmtepomp.
die bezit een boiler, en is dus ook warmtepompboiler.
maar kan ook overschakelen als hij na een paar uur klaar is met de boiler naar verwarming van het huis.
en dan heb je wel een leuk systeem, maar laat ik eerlijk wezen, dat kost wel een flinke duit (maar verdiend ook veel, dus het kan wel uit.)
dit is gemaakt door fabrikant, en daar door perfect voor zijn doel.
(dit kun je weer combineren met een airco en je hebt 100% je verwarming + vloerverwarming getakeld.)

als je dan wil knutselen, neem een simpeler doel.
kijk eens naar een monoblock warmtepomp (zoals de panasonic/mitshibisu hier op het forum te vinden).
dan heb je meteen een lucht/water systeem dus sluit je zo aan op de vloerverwarming.
stuk haalbaarder plan. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• swarthoofd
Ja dan zou ik beter voor de Itho vincent kunnen gaan dat is een L/W WP zonder buiten unit met een vermogen van 4 KW en daarop kan dan het voorraadvat van Itho aangesloten worden.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
swarthoofd schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 13:02:
Ja dan zou ik beter voor de Itho vincent kunnen gaan dat is een L/W WP zonder buiten unit met een vermogen van 4 KW en daarop kan dan het voorraadvat van Itho aangesloten worden.
Toevallig zit ik daar net naar te kijken voor familie die het laatste beetje gas moeten wegwerken, dat lijkt best en aardige oplossing als je geen plek hebt voor een buiten unit. Bij een tuinhuis zou mijn eerste reactie zijn dat je een mono lekker buiten kan zetten. dat zal al snel goedkoper zijn. (en minder gevoelig voor vendor lockin)

[ Voor 5% gewijzigd door twain4me op 31-08-2022 13:09 ]

• migjes
swarthoofd schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 13:02:
jep, dat is dan een oplossing.
(maar niet helemaal uit gezocht, deze staat nog op mijn lijstje om te doen.)
en dit lijkt erg op mijn nu al weer oude inventum ecolution
pas op met de kW meldingen, ecolution lijkt een stuk minder krachtig, maar je kunt het niet 1 op 1 vergelijken.
toch lijkt dit mij wel 1 nieuwere krachtigere variant.

maar ik vind niet dat dit ding binnen hangt, die hangt eigenlijk buiten zonder dat je het "ziet"
daar mee bedoel ik 2x250mm gaten, dat is flink groter als je denkt.
dat is al snel een stel dakpannen breed en hoog. ;)

maar die monoblok systemen zijn best wel aardig om mee te knutselen.
heb nog niet gezien of iemand het al geprobeerd heeft, maar ik loop er al een tijd aan te denken.
om heel simpel een Canadese pijp om zo een warmtepomp te hangen.
hoeft niet 100% van de lucht te doen, maar een gedeelte wat stabielere temperatuur lucht er bij in blazen, kan misschien nog wel eens leuk zijn.
(ik heb "toevallig" een aardige hoeveelheid over van die stabielere temperatuur lucht, dit van uit de water opslag kruipruimte.)

zou de itho beter zijn als de panasonic/mitsubisu/valiant etc etc?
geen idee, prijzen zitten wel aardig in de zelfde range.
het is maar net wat handiger installeren is, maar zoals @twain4me ook zegt een panasonic kan ik iets meer mee als een itho vincent, in mijn situatie en zal echt niet veel uit maken in de prijs. ;)
2x een dakdoorvoer van 250mm, dat is niet goedkoop en de prijs is al grofweg het zelfde?

maar dit is met al die zaken zo, prijzen zijn veelal het zelfde, alleen soms verschoven in andere kosten posten. ;)
dus alles is persoonlijk en waar je zelf het zwaarte punt wil neerleggen.

(mijn mening = of je nu tapwater voor douche/bad doet met een elektra boiler of een warmtepomp maakt.
het maakt allemaal niet zo heel veel uit, gewoon omdat de hoeveelheid energie die je nodig hebt niet heel groot is, warmtepomp blijft dan wel beter, maar is maar klein bier op het geheel als je naar stook kosten kijkt.
dus soms is dan een beetje cop1(elektra boiler) helemaal niet de grootste ramp.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• swarthoofd
@migjes begrijp ik je goed dat je dus zegt pak gewoon een goedkope elektrische boiler voor het douche water (wat toch zelden gebruikt gaat worden) en neem een l/w wp voor de cv doormiddel van vloerverwarming?

• migjes
swarthoofd schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 17:54:
@migjes begrijp ik je goed dat je dus zegt pak gewoon een goedkope elektrische boiler voor het douche water (wat toch zelden gebruikt gaat worden) en neem een l/w wp voor de cv doormiddel van vloerverwarming?
grofweg ja, maar niet zo hard ja, genuanceerd ja dus.
het is veel minder een probleem om douche water met een cop 1 te doen als verwarming van het huis.
(behalve als je met 2 10ner dochter en een vrouw in huis woont en voor een uur of 3 de badkamer bezet is per dag.)

dus warmtepomp is beter ook voor de douche, maar moet je daar door een hele dure installatie aanleggen, dan is dat de extra prijs niet snel waard.

ik gebruik nu ongeveer 600kWh voor het tapwater per jaar, die 50l warmtepomp + 200l elektra boiler.
zou ik de warmtepomp er tussen uit halen dan blijf ik nog wel onder de 1000kWh.

het is simpel: tapwater warm maken kost gruwelijk veel energie, daar heb ik een 28kW gasketel voor.
maar ik sta maar 5 minuten onder de douche per dag.
5 minuten past 12x in een uur, dus 28kW /12 = 2,3kWh.
door de korte tijd is het nog steeds weinig energie per uur/dag/jaar.

dus liefste warmtepomp, maar kan het niet anders dan is cop 1 nog niet zo heel erg slecht.
kun je een doucheWTW installeren, altijd doen, en spaardouche koppen zijn ook niet fout.
je kunt altijd het beste eerst kijken waar je perfect goed warm water door het riool naar buiten spoelt en of dat wel moet.

Pagina: 1