Beregeningspomp geeft te weinig water

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRe
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 24-02 23:13
Sinds deze week besproei ik de tuin met slootwater, om te beginnen heb ik hiervoor een beregeningspomp gekocht welke max 3600 l/h zou kunnen geven.

Pomp staat bij de sloot, aanzuigleiding is 4 meter (25mm) zit een voorfilter op, dan 25 meter tuinslang 19mm met geka koppelingen, hoogte tussen sloot en mijn tuin is maximaal 4 meter.

Ik dacht uit de specs van de pomp, wel een flow van minimaal 2000 l/h te halen…echter kom na meerdere testen niet hoger dan 1160 l/h.

Mijn vraag kun je een flow van 1160 l/h verwachten bij mijn opzet ? Is dit normaal ?

Want anders is er iets goed mis met de pomp (of zijn de specs fout)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09-05 13:49
Je aanzuigleiding is 25 mm. Koppel je tuinslang eens los en kijk wat je rechtstreeks op de pomp aan opbrengst hebt. Is dat conform verwachting dan is de oorzaak een te dunne slang vanaf de pomp ( 19 mm tuinslang)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:21
3600 l/h is 1 l/seconde.

Om 1 liter/s door een 19 mm rietje te duwen, nu ja, berekeningen ga ik me niet aan wagen maar pak eens een gewone tuinslang of kraan zonder perlator, en tel hoeveel seconden het duurt om een maatbeker van een liter vol te krijgen.

Bij de koppelingen is het vast ook nog fors minder dan die 19mm? Kortom, daar zitten je problemen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lt.Mitchell
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-03 13:53
Heb je meer specs dan het max debiet van je pomp?

Normaliter heb je ook een startdruk, max aanzuigdiepte, max opvoerhoogte, ...
En je voorfilter is juist gedimensioneerd? Om 1l per seconde aan te zuigen mag die niet te fijnmazig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-05 12:29
Welke opvoerhoogte geven ze voor die pomp aan?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRe
19mm slang schijnt “normaal” te zijn, gebruik juist de geka koppelingen omdat deze minder drukverlies opleveren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hmP53BVGIS9TbSp8ELzbSZ1JJGs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SSlZjxyQ4U2AsIXxPveb5zqB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRe
Voorfilter heb ik tijdens testen er ook al af gehaald ( zwembad kan nu toch wel leeg 🤗). Met of zonder filter geeft geen grote verschillen.

Op zich is deze wateropbrengst voldoende om een flinke sproeier aan het werk te zetten, maar had graag tegelijk met 2 of 3 sproeiers gewerkt. Scheelt een hele hoop gesleep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:23
even los van de discussie, je bent je er wel van bewust dat er in heel veel delen van Nederland onttrekkingsverboden zijn afgegeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRe
D-dark schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 13:25:
Je aanzuigleiding is 25 mm. Koppel je tuinslang eens los en kijk wat je rechtstreeks op de pomp aan opbrengst hebt. Is dat conform verwachting dan is de oorzaak een te dunne slang vanaf de pomp ( 19 mm tuinslang)
Ben absoluut geen pomp expert, maar als de instructies uitgaan van een aanzuigleiding van 25-32mm en persleiding van 19mm dan zou je toch mogen aannemen dat bovenstaande flowdiagram redelijk realistisch moet zijn….in mijn situatie komt het niet eens in de buurt.

Helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online
PROnline schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 13:56:
even los van de discussie, je bent je er wel van bewust dat er in heel veel delen van Nederland onttrekkingsverboden zijn afgegeven?
Voegt niet zoveel toe, deze opmerking hierboven. Je weet niets over de geografische aspecten van TS, misschien woont hij wel in een ander land.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikRe
PROnline schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 13:56:
Ja is mij bekend, ook gecheckt en hier mag je nog wel voor tuinsproeien opp water gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Nu online
ErikRe schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 13:58:
[...]

Ben absoluut geen pomp expert, maar als de instructies uitgaan van een aanzuigleiding van 25-32mm en persleiding van 19mm dan zou je toch mogen aannemen dat bovenstaande flowdiagram redelijk realistisch moet zijn….in mijn situatie komt het niet eens in de buurt.

Helaas.
Ik heb een pompje voor grondwater (zelf aanzuigend), daarin staat in de handleiding dat de in en uitlaat leidingen niet kleiner gekozen moeten worden als de doorlaat op de pomp (generiek geschreven handleiding, ze hebben meerdere modellen). Dat betekend in en uitgaand 1 inch. (binnen doorsnede).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09-05 13:49
ErikRe schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 13:58:
[...]

Helaas.
Ok, maar je moet het water ongeveer 4 meter opvoeren (h van hoogte), dat komt dan volledig overeen met je opbrengst van rond de 1100 volgens je diagram.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRe
Bij een opvoerhoogte van 4 meter zou de opbrengst volgens tabel circa 2800 liter/uur moeten zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:36

Reptile209

- gers -

Ga het eens systematisch na:
- alleen de pomp aansluiten met een minimale lengte zuigleiding en geen slang op de uitlaat. Dan weet je of het aan de pomp ligt.
- dan hetzelfde, maar met je slang naar de sloot. Want ook de weerstand over je tuinslang telt mee in de "meters opvoerhoogte" (kan je in principe uitrekenen, maar is gedoe). Dan weer je of je zuigleiding/filter of hoogteverschil vanaf de sloot te groot is.

[ Voor 3% gewijzigd door Reptile209 op 26-08-2022 14:31 ]

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

ErikRe schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 14:17:
Bij een opvoerhoogte van 4 meter zou de opbrengst volgens tabel circa 2800 liter/uur moeten zijn
Als ik op de horizontale as op zoek ga naar 2800 en dan ga ik omhoog, dan kom op ik op H=18 ongeveer op basis van het plaatje in ErikRe in "Beregeningspomp geeft te weinig water" En bij H=4 kom ik op 3400 l/h?

Wat me dan opvalt (en allicht zijn mijn rekenkunsten onhandig) de verticale as spreekt over H (hoogte) in m (meters). Maar klopt dat plaatje dan wel want een beetje beregeningspomp zou ik toch niet verwachten dat deze op 38 meter hoogte alsnog 1000 liter per uur weet aan te "verplaatsen"?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:36

Reptile209

- gers -

MAX3400 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 14:36:
[...]

Wat me dan opvalt (en allicht zijn mijn rekenkunsten onhandig) de verticale as spreekt over H (hoogte) in m (meters). Maar klopt dat plaatje dan wel want een beetje beregeningspomp zou ik toch niet verwachten dat deze op 38 meter hoogte alsnog 1000 liter per uur weet aan te "verplaatsen"?
Dat ligt wat gecompliceerder. Heel kort door de bocht: nee.

38m opvoerhoogte komt overeen met 3,8 bar drukverschil over de pomp. Dus in theorie kan je de pomp op 38 meter zetten, en dan komt het water er precies met atmosferische druk uit. Helaas heb je dan aan de inlaatkant een druk van -3,8 barg en dat bestaat niet (vol vacuüm en dan nog 2,8 bar lager). Plus dat water bij flinke onderdruk al kookt onder verlaagde druk.

Andersom werkt wel: als het water met atmosferische druk aan de inlaat komt, komt het er met 3,8 bar uitzetten bij 1000 l/h. En daarmee kan je het dan - drukverlies over de leiding/slang even vergetend! - 38m omhoog pompen.

Zowel de druk als het debiet kan je niet instellen: dat is een evenwicht tussen de drukvallen in je systeem en het debiet van de pomp. Precies volgens de gegeven grafiek. Als je de uitlaat dicht zet (flow is 0), loopt de druk op tot 4,5 bar (45 meter). Als het water direct uit de pomp naar buiten spuit (benodigde opvoerhoogte is 0), komt er 3500 l/h uit.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Wat is de hoogte tussen waterniveau en de pomp? Probeer die zo klein mogelijk te houden.

Pompen kunnen doorgaans goed druk maken, maar de aanzuigkant houd niet van weerstand door lange/dunne leidingen, hoogteverschil, 90 graden bochten of fijnmazige filters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Nu online
Een (heeeel klein) gaatje (lucht inlek) in de zuigkant verpest je rendement ook behoorlijk.
Slangenklemmen om slangpilaren etc. lekken vaak meer dan je denk (met zuigen).
Geka klauwen zijn ook niet altijd gegarandeerd luchtdicht.
Pagina: 1