Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satangel
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12-09 09:43
Ik heb nu dit bakje op de kop getikt;

pricewatch: Dell OptiPlex 5000 MFF (X0JWM)

Dus qua GPU (Intel UHD Graphics 770) lijkt me dit wel genoeg voor 4K met HDR . Waar ik nu wel mee inzit is het feit dat hij 2 x DisplayPort++ heeft en dus geen HDMI 2.0 of 2.1 poort.

Geen idee of dit goed genoeg is en ook, een zeer wss domme vraag, maar hoe gaat audio met dit toestel?

Vooraan zit er wel een headphone jack maar vraag me af hoe dit gaat werken met een soundbar. Ik ben hier echt een complete leek in, kan ik de soundbar via eARC HDMI aansluiten aan mijn TV en die TV dan via HDMI - Displayport adapter aansluiten aan mijn Optiplex 5000 ?

Foto aansluitingen achteraan;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u-70ZtqdMhK-VOsUzY9-si0YrgE=/i/2005209362.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:02

br00ky

Moderator Harde Waren
Waarom je je vraag stelde in een random topic over een HTPC is me niet duidelijk. Afgesplitst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:05
Gewoon een Displayport naar HDMI 2.0-adapter er tussen.

Daar stuur je dat het video en audio-signaal door en je tv kan het weer doorsturen naar de soundbar.

Er zijn in jouw geval overigens 2 mogelijkheden:
1) een passieve kabel die van Displayport 1.4 naar HDMI 2.0 gaat. (Kan ook actief, maar is nergens voor nodig.)
2) een actieve kabel van Displayport 1.2 naar HDMI 2.0

Het voordeel van de 2e is dat het ook werkt op eventuele andere systemen die maar Displayport 1.2 ondersteunen.

(Achtergrond: Displayport 1.4 kan een HDMI 2.0-signaal uitsturen, als de kabel dat ook ondersteunt. Displayport kan maximaal HDMI 1.4 uitsturen, dus daar moet met een adapter het Displayport-signaal omgezet worden naar HDMI 2.0.)

Nummer 1:

pricewatch: Sandberg Adapter DP1.4>HDMI2.0 4K60 Grijs

Nummer 2: pricewatch: Club 3D DisplayPort 1.2 to HDMI 2.0 UHD Active Adapter (CAC-2070)...

categorie: Kabels

Even goed kijken op de site van de fabrikant of de specs ook echt kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satangel
Ok mijn TV is er, de uitvoering: Samsung OLED QD QE55S95BA Zilver

Aangesloten aan de Optiplex 5000 met een Displayport (male) naar HDMI (female) tussenstukje;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QN9IanhpQ19eZWY3XMWKk-JAVNE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NBZWWcpVWJtv3w7YYosPaU7s.jpg?f=fotoalbum_large

In de goeie (?) HDMI 1 poort ;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FF5oL6W_pTqY6cnTFPpbnl6_Nks=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qikK460jLgrFpfQPt9M537De.jpg?f=fotoalbum_large

Echter zie ik in de Windows 10 settings dat de display niet HDR coompatible is. Hoe kan dit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E5Nooj5FqTBy28DmEr2R2eLh6-o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9FoZPwRNa4kJ9tk4Vih2KVsW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:18

OMD

Hij draait ook maar op 30hz, dat is werkbaar? Zou helemaal gek worden. Er is sowieso een capaciteit probleem.

[ Voor 21% gewijzigd door OMD op 02-12-2022 14:47 ]

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23-09 09:25
Die adapter gaat naar HDMI 1.4, om HDMI 2.0 te krijgen heb je z'n broertje nodig, de DP2HD4k60S. Deze is ook in de Pricewatch te vinden. HDMI 2.0 kan 4K op 60Hz doen, HDMI 1.4 helaas niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:50

nelizmastr

Goed wies kapot

Dit is idd HDMI 1.4. Dat heeft de bandbreedte niet om 4K60 te doen, laat staan 4K60HDR.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
Tja, ik heb het eerder al uitgelegd. Een standaard Displayport naar HDMI-kabel/adapter gaat niet werken. Dan krijg je er HDMI 1.4 uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satangel
Ok top, bedankt voor de replies.

Nu heb ik deze Dell Adapter - DisplayPort to HDMI 2.0 (4K) aangesloten

Scherm staat nu op 60 Hz, dat is al gelukt. Maar nog altijd op SDR. HDR kan ik precies niet activeren. Het scherm kan het zeker aan, ik heb ook al eens HDR10 film opgezet, heeft niet geholpen. Ik kan het niet enablen in Windows 10 dus ziet er niet optimaal uit tijdens de film

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimoo
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 10:14
Is op je pc dit uitgevinkt dan? of greyed out?
normaal kun je hdr aanzetten bij settings in windows.

Daarnaast heb je het ook over een soundbar..
Normaal is de bedoeling:

PC-soundbar-tv
dus niet pc-tv-soundbar

wel is de vraag welke soundbar je hebt, want je hebt wel een out nodig op de soundbar. niet alle hebben dat.

[ Voor 53% gewijzigd door Eskimoo op 06-12-2022 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satangel
Eskimoo schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 09:39:
Is op je pc dit uitgevinkt dan? of greyed out?
normaal kun je hdr aanzetten bij settings in windows.

Daarnaast heb je het ook over een soundbar..
Normaal is de bedoeling:

PC-soundbar-tv
dus niet pc-tv-soundbar

wel is de vraag welke soundbar je hebt, want je hebt wel een out nodig op de soundbar. niet alle hebben dat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E5Nooj5FqTBy28DmEr2R2eLh6-o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9FoZPwRNa4kJ9tk4Vih2KVsW.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zie het nog steeds zo, nu wel op 60 Hz maar nog steeds SDR. Bij Settings --> Display zie ik dat de display HDR niet ondersteund. Dit kan niet kloppen, de TV is splinternieuw en ondersteund wel HDR.

Ik heb Windows 10, mijn werk laptop is Windows 11 en daar is HDR wel supported op het laptop scherm. Misschien moet ik op mijn PC'tje ook maar Windows 11 doen?

Soundbar is uitvoering: Sonos Beam (Gen 2) Zwart
Zal nog eens kijken naar de HDMI bekabeling, van welk toestel dit naar waar gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimoo
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 10:14
Ah, zo te zien heeft hij geen passtrough.

Je zal dus de aansluiting toch via deze manier moeten doen: pc-tv-soundbar

Daarnaast heb je wel een hdmi 2.0 kabel? of (2.1)

Waar gaat de hdmi van de soundbar in? is dat nr1?
Waar gaat de hdmi van je pc in? welke input bij tv?

[ Voor 29% gewijzigd door Eskimoo op 06-12-2022 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
HDMI 2.0 heeft niet genoeg bandbreedte voor tegelijkertijd:
- 4K en
- HDR (dan is er 10 bit per kleur) en
- RGB-output (dat betekent dat iedere pixel zowel eigen contrast- als kleurgegevens heeft) tegelijk.

Wikipedia: HDMI

Je zult dus op 1 van de gebieden concessies moeten doen.

Je kunt 60 hz draaien op RGB en SDR voor desktopwerk.

Je kunt 60 hz draaien op HDR met subsampling voor video’s en games. Dit is de standaard op TV’s. Subsampling betekent dat er contract en kleurinformatie gedeeld wordt tussen pixels. Hierdoor is er echter minder contrast tussen naast elkaar liggende pixels en dat ziet er niet uit bij tekst zoals in Word. Zwart naast wit is dan grijzig.

Bij flink bewegende beelden zie je het nauwelijks (de film is meestal al zo gecodeerd, dus dan is er geen verschil tussen die subsampling en RGB) en je zit meestal ook nog eens verder van een tv af.

Het zit hem dus in het “Color Format” (zie je screenshot). Als je die op 422 of 420 zet, dan zou het wel moeten werken. (Ook wel YCbCr422 en YCbCr420 genoemd). 420 is de standaard die normaliter gebruikt wordt, 422 is minder gebruikelijk op tv’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satangel
Eskimoo schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 12:08:
Ah, zo te zien heeft hij geen passtrough.

Je zal dus de aansluiting toch via deze manier moeten doen: pc-tv-soundbar

Daarnaast heb je wel een hdmi 2.0 kabel? of (2.1)

Waar gaat de hdmi van de soundbar in? is dat nr1?
Waar gaat de hdmi van je pc in? welke input bij tv?
Gaat nu van PC naar HDMI 1 poort van de TV. Er staat daar een game symbooltje bij, TV is deze;
uitvoering: Samsung OLED QD QE55S95BA Zilver

Dit gaat via deze kabel

Dan vertrekt hij van de TV, de 3e HDMI poort (staat specifiek eARC op) naar de soundbar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satangel
White Feather schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 12:43:
HDMI 2.0 heeft niet genoeg bandbreedte voor tegelijkertijd:
- 4K en
- HDR (dan is er 10 bit per kleur) en
- RGB-output (dat betekent dat iedere pixel zowel eigen contrast- als kleurgegevens heeft) tegelijk.

Wikipedia: HDMI

Je zult dus op 1 van de gebieden concessies moeten doen.

Je kunt 60 hz draaien op RGB en SDR voor desktopwerk.

Je kunt 60 hz draaien op HDR met subsampling voor video’s en games. Dit is de standaard op TV’s. Subsampling betekent dat er contract en kleurinformatie gedeeld wordt tussen pixels. Hierdoor is er echter minder contrast tussen naast elkaar liggende pixels en dat ziet er niet uit bij tekst zoals in Word. Zwart naast wit is dan grijzig.

Bij flink bewegende beelden zie je het nauwelijks (de film is meestal al zo gecodeerd, dus dan is er geen verschil tussen die subsampling en RGB) en je zit meestal ook nog eens verder van een tv af.

Het zit hem dus in het “Color Format” (zie je screenshot). Als je die op 422 of 420 zet, dan zou het wel moeten werken. (Ook wel YCbCr422 en YCbCr420 genoemd). 420 is de standaard die normaliter gebruikt wordt, 422 is minder gebruikelijk op tv’s.
En waar kan je die color format aanpassen?
In Colour Management zie ik dit, komt niet echt overeen met wat je schrijft
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/npneNbfadHILuKxK6DIlBFFg-Dw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/73U3PAX67mK3zW9L8nqTWjM5.jpg?f=fotoalbum_large

Heb wat gezocht en ook in Intel Graphics Command Center (ik heb een Intel UHD 770) niet te vinden. Toch echt niet logisch eerlijk gezegd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VY8O7aOhF0Hvlc35QcQ4xE2ry7E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hct6nRlTlAlLNfh9VdxNXBm8.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb ondertussen geupgrade naar Windows 11, in de hoop dat HDR daar wat beter werkt. Nog geen echt succes, hopelijk komen we er uit. Bedankt alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
In het Intel Graphic Command Center zou je dit moeten kunnen.

Onder “General” kun je helemaal naar beneden scrollen en dan kom je resolutie tegen, dan refreshrate enz enz en dan Color depth en Color Format.

Ik hoop dat je daar dan de juiste instellingen kan doen.

[ Voor 29% gewijzigd door White Feather op 09-12-2022 08:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satangel
White Feather schreef op donderdag 8 december 2022 @ 20:18:
In het Intel Graphic Command Center zou je dit moeten kunnen.

Onder “General” kun je helemaal naar beneden scrollen en dan kom je resolutie tegen, dan refreshrate enz enz en dan Color depth en Color Format.

Ik hoop dat je daar dan de juiste instellingen kan doen.
Staat daar echt niet... Dus ik geraak er eerlijk gezegd geen wijs meer uit.

Zijn al een stap dichter met die Color Format info, maar het veranderen, niet te vinden.

Ik zoek verder, misschien eens vragen op Intel hun fora.

De SDR content ziet er wel heel goed uit, maar HDR is toch gewoon niet bruikbaar momenteel. Jammer :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satangel
Satangel schreef op maandag 12 december 2022 @ 10:25:
[...]

Staat daar echt niet... Dus ik geraak er eerlijk gezegd geen wijs meer uit.

Zijn al een stap dichter met die Color Format info, maar het veranderen, niet te vinden.

Ik zoek verder, misschien eens vragen op Intel hun fora.

De SDR content ziet er wel heel goed uit, maar HDR is toch gewoon niet bruikbaar momenteel. Jammer :/
Heb dit gevraagd op Intel hun forums;

https://community.intel.c...TcxNnxBVF9NRU5USU9OU3xoSw

En met deze kabel te kopen;

4XEM’s 1M 8K and 4K DisplayPort to HDMI Cable

is het nu opgelost. Je moest ook nog specifiek een firmware update uitvoeren (voor een kabel jawel 8)7 ) en nu werkt het goed. Ik kan mijn TV dus ten volle gebruiken, 120 Hz, 4K, HDR .
Pagina: 1