Splitten van HDMI tussen werk en gaming PC op externe LCD

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AaiGht
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-09 10:31
Mijn vraag
Ik zou graag met iets van een splitter, switch, hub efficiënt mijn werklaptop en gaming pc aan willen sluiten op een extern gaming lcd scherm zonder steeds de hdmi kabel te moeten wisselen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
HP Elitebook (werk), Gaming PC (NVIDIA 3080 videokaart) en Samsung Odyssey G5 LC27G55TQWRXEN 144hz

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik kan de zoekopdracht moeilijk vinden, maar lees wel dat het vaak tot gevolg heeft dat bij splitten gesproken wordt over 60hz wat volgens mij weer ten koste gaat van de 144hz die ik bij het gamen wel wil gebruiken natuurlijk.

Beste antwoord (via AaiGht op 29-08-2022 10:13)

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-09 20:42

mjl

Ugh

AaiGht schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 23:36:
Welke wordt geadviseerd voor gamen? Of doen beiden niet onder voor elkaar voor gamen?
Kijk vooral even naar de versie van display Port en HDMI.
Voor DisplayPort heb je versie 1.4 nodig en HDMI 2.0 of 2.1 en is afhankelijk van wat je videokaart en monitor aan kunnen voor hoge resoluties, refreshrate en HDR

Volgens de site van Samsung kan deze motor slechts DP 1.2 aan en HDMI 2.0, de bandbreedte is dus wat beperkt maar de resolutie is dan ook weer niet al te hoog bij deze monitor. Beide kunnen maximaal 4K60Hz aan dus zijn vergelijkbaar.

Ook de kabels schelen behoorlijk en de signaalsterkte uit je videokaart. Vaak een kwestie van trial en error (bestel vooral kabels bij winkels waar je gratis terug kunt sturen, de specs op een website zijn vaak hoog alleen de signaaloverdracht valt meestal tegen).

https://www.samsung.com/n...ms-curved-lc27g55tqwrxen/

Op deze site staat nog wat over de mogelijkheden van de diverse versies van DP en HDMI, maar is ook niet volledig, de Samsung monitor zou freesync en HDR hebben wat volgens de beschrijving op PCmag weer niet kan bij DP v1.2 en HDMI 2.0. Maar goed, niets zo non-absoluut als dit soort standaarden :)
https://www.pcmag.com/how...d-i-use-for-my-pc-monitor

In mijn ervaring is het een sommetje van resolutie, Hz plus dan extra signaal voor audio en HDR bijv. Als het binnen het aantal bits/s van de standaard past dan gaat het goed, zolang dat signaal sterk genoeg aan komt in de monitor (en dan speelt de gevoeligheid van de monitor voor het signaal ook nog een rol). En voor HDR moet je Windows de monitor ook nog eens goed herkennen, anders wil Windows HDR niet eens inschakelen.

Mijn monitor heeft DP 1.4 en HDMI 2.0a. Komt er op neer dat ik via displayport 4K120Hz en HDR kan aansturen maar via HDMI slechts tot 60Hz kom. Met langere kabels (en in mijn geval twee DisplayPort switches er tussen dus 3x 1.8m) is 4K100Hz of minder met HDR wel het maximaal haalbare (en afhankelijk van het weer vaak minder).

Ik heb zelf een dergelijke switch in gebruik voor HDMI, wekt goed voor 4K60Hz en heeft een audio uit als bonus:
https://a.aliexpress.com/_v7eY4J

Voor Display Port (4K120Hz) heb ik deze in gebruik:
https://a.aliexpress.com/_vnXcUP

[ Voor 63% gewijzigd door mjl op 28-08-2022 01:18 ]

-------

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12:27

ResuCigam

BOFH

Heeft je monitor niet meerdere aansluitingen? Gebruik dan een aparte kabel voor laptop en computer.

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AaiGht
Hoi Resu,

Helaas niet, hij heeft maar 1 HDMI uitgang.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PL3X4N
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10:59

PL3X4N

Add me on XBL: PL3X4N

Er zit toch een displayport op ook? Die aan je 3080 en je laptop aan HDMI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-09 10:31
Scherm heeft DP en HDMI

Zie pricewatch: Samsung Odyssey Gaming Monitor G5 C27G55 Zwart

Dus geen splitter nodig. Wel een DP kabel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjl

mjl

Ugh

Er zijn wel 4K60hz switches die full HD op nog hoge (120/144Hz) frequentie kunnen switchen. Meestal gaat het echter mis op de kwaliteit van de kabels, als dat langer dan 2 meter bijenkast wordt dan heb je al snel te veel signaal verlies.

Ik heb verschillende van deze switches (5 naar 1 en 4 naar 1) in gebruik (meerdere pc’s en 2 type docking stations aan 1 4K scherm), met de juiste kabels en soms een signaal versterker of optische HDMI kabels voor langer dan 3 meter kom je een heel eind.

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AaiGht
Welke wordt geadviseerd voor gamen? Of doen beiden niet onder voor elkaar voor gamen?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• mjl

mjl

Ugh

AaiGht schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 23:36:
Kijk vooral even naar de versie van display Port en HDMI.
Voor DisplayPort heb je versie 1.4 nodig en HDMI 2.0 of 2.1 en is afhankelijk van wat je videokaart en monitor aan kunnen voor hoge resoluties, refreshrate en HDR

Volgens de site van Samsung kan deze motor slechts DP 1.2 aan en HDMI 2.0, de bandbreedte is dus wat beperkt maar de resolutie is dan ook weer niet al te hoog bij deze monitor. Beide kunnen maximaal 4K60Hz aan dus zijn vergelijkbaar.

Ook de kabels schelen behoorlijk en de signaalsterkte uit je videokaart. Vaak een kwestie van trial en error (bestel vooral kabels bij winkels waar je gratis terug kunt sturen, de specs op een website zijn vaak hoog alleen de signaaloverdracht valt meestal tegen).

https://www.samsung.com/n...ms-curved-lc27g55tqwrxen/

Op deze site staat nog wat over de mogelijkheden van de diverse versies van DP en HDMI, maar is ook niet volledig, de Samsung monitor zou freesync en HDR hebben wat volgens de beschrijving op PCmag weer niet kan bij DP v1.2 en HDMI 2.0. Maar goed, niets zo non-absoluut als dit soort standaarden :)
https://www.pcmag.com/how...d-i-use-for-my-pc-monitor

In mijn ervaring is het een sommetje van resolutie, Hz plus dan extra signaal voor audio en HDR bijv. Als het binnen het aantal bits/s van de standaard past dan gaat het goed, zolang dat signaal sterk genoeg aan komt in de monitor (en dan speelt de gevoeligheid van de monitor voor het signaal ook nog een rol). En voor HDR moet je Windows de monitor ook nog eens goed herkennen, anders wil Windows HDR niet eens inschakelen.

Mijn monitor heeft DP 1.4 en HDMI 2.0a. Komt er op neer dat ik via displayport 4K120Hz en HDR kan aansturen maar via HDMI slechts tot 60Hz kom. Met langere kabels (en in mijn geval twee DisplayPort switches er tussen dus 3x 1.8m) is 4K100Hz of minder met HDR wel het maximaal haalbare (en afhankelijk van het weer vaak minder).

Ik heb zelf een dergelijke switch in gebruik voor HDMI, wekt goed voor 4K60Hz en heeft een audio uit als bonus:
https://a.aliexpress.com/_v7eY4J

Voor Display Port (4K120Hz) heb ik deze in gebruik:
https://a.aliexpress.com/_vnXcUP

[ Voor 63% gewijzigd door mjl op 28-08-2022 01:18 ]

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 13:53
Mijn ervaring is met deze: pricewatch: Delock DisplayPort 1.4 KVM Switch 8K 30Hz met USB 3.0 en Audio

En deze heb ik aangesloten gehad op een samsung odyssey g9 met 5120x1440@120Hz. Gsync werkte ook. Dat betekent dat deze kvm gewoon volledig gebruik kan maken van de displayport 1.4 aansluiting en niet gebonden is aan een maximum van 60Hz.

Helaas werkte compressie (DSC) niet, waardoor ik geen gebruik kon maken van 240Hz. Daarom is deze retour gegaan en maak ik nu gebruik van een thunderbolt dock.

Meer over mijn ervaringen hier: Het docking station topic

[ Voor 6% gewijzigd door ZatarraNL op 28-08-2022 08:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:56

MsG

Forumzwerver

Zonde om allemaal extreem dure kastjes te adviseren als TS in dit geval voor enkele euro's twee kabels kan hebben. Zorg dat je de gamepc hangt aan de kabel die 144 Hz ondersteunt. Of doen ze dat allebei? Voor werk lijkt me 144 Hz minder nodig.

Ik heb op dezelfde manier twee laptops aan het scherm en wissel dan met de input switchknop op het scherm.

[ Voor 18% gewijzigd door MsG op 28-08-2022 08:21 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AaiGht
Super bedankt heren/dames :P
Pagina: 1