Foto's
:strip_exif()/f/image/WGYyWJc3A0fvtBVoCbqtHZiN.jpg?f=fotoalbum_large)
Orientatie: Zuid
Dakhelling: 50 graden
Beschikbare (dak)ruimte
Zie legplan.Systeem wordt aangelegd als 3 fase systeem met Enphase's. Ik ga nu alleen de rechterkant volleggen (8 t/m 24) waarbij ik 2 fases ga gebruiken. De 3e fase hou ik dan over voor panelen 1 t/m 7 voor in de toekomst.
Momenteel ligt er een oud (werkend) systeem op met 16 x 150Wp panelen (2,6kW SunnyBoy erachter), maar deze panelen zijn smaller en lager dan de huidige panelen. Dit systeem gaan in z'n geheel weg (voor een 2e leven elders). De huidige rij met 8 portrait worden maximaal 7 portrait. Er zit een ventilatieafvoerpijp die ik niet ga verplaatsen aan de linkerkant. Er komt wel een extra rij van 3 portrait onder de 2 nieuwe 7 portrait rijen (22 t/m 24). Totaal aantal panelen voor de rechterkant: 17 stuks.
De panelen links van de schoorsteen (1 t/m 7) ga ik nu niet leggen en is voor een volgende 'fase'. Ik wil eerst even kijken hoe het gaat met de TLV, thuisaccu en salderen ontwikkelingen en mogelijk meer grotere gebruikers in de toekomst (EV en WP, bijvoorbeeld). Ook is 'het hele dak volleggen' nog een dingetje thuis.
Schaduw
Alleen de panelen 8-9 en 15-16 krijgen wat schaduw van de schoorsteen aan het einde van de middag.Jaarverbruik
Normaal verbruik op basis van een 4-persoonshuishouden; zo'n 4500-5000kWh op jaarbasis. Momenteel levert het huidige PV-systeem ongeveer 50% van het jaarverbruik. Geen warmtepomp of E-auto (nog).Huidige elektriciteitsaansluiting
3 x 63A, hoofdzekering 3 x 40A.Budget en doel
Een mooie Wp prijs-kwaliteitverhouding, mono full black panelen die er op gaan en die het daarna gewoon doen. Chinese merken geen problemen, maar geen hakkie-takkie zooi. Doel is nu om 2 fases te gaan gebruiken maar om het systeem in te richten als 3 fase-systeem. Die ene fase blijft dus nu ongebruikt.Momenteel zit ik te kijken naar panelen tussen de 370-400 Wp met IQ7+ omvormers.
Wie gaat het project uitvoeren
Ik (met hulp, uiteraard).Bijhouden van data
Enlighten systeem van Enphase is nu voldoende. Wat er later gaat gebeuren met thuisaccu's, uitbreiding van het systeem zie ik later wel.Reeds verkregen offertes
De gebruikelijke winkelmandjes gevuld bij de bekende sites. Verkrijgbaarheid van spullen is wel echt een dingetje...Regio
Dicht bij zee, maar bebouwd en voldoende bos rondom.Opmerkingen, vragen en aanvullende informatie
- De reden dat ik voor de Enphase IQ7+ omvormer ben gegaan is ivm de mogelijkheid voor toekomstige uitbreiding en de schaduw van de schoorsteen op de 4 linker panelen. Met Enphase leg ik er zo 7 panelen bij, met een 'vaste' omvormer zit ik dan waarschijnlijk klem met aantal strings en vermogen etc. Of ben ik nog niet op de hoogte van een betere opstelling qua omvormer(s) en mogelijkheid tot uitbreiden later?
- Systeem wordt uitgevoerd als 3 fase systeem, dus een 5x2,5mm2 van mk naar lasdoos onder paneel 8. Fase 1: panelen 8 t/m 14 + 20 + 21 en fase 2: panelen 15 t/m 19 + 22 + 23 + 24. Fase 3 ongebruikt. Met 9 panelen van max 400Wp dus 3600Wp per fase. In de mk een alamat B16A met teruglevering op 2 fases (1 fase moet nog via een bruto productiemeter ivm een lopende subsidie voor het 'oude systeem'). Dit kan gewoon, toch?
- Is er voor Enphase nog een maximum aantal panelen in serie voor de IQ7+? Ik meen me te herinneren dat 8 werd vermeld ivm de data overdracht naar de Envoy. Of kan ik gewoon de panelen in serie linken met de Q-kabel?
- Monetagesysteem wordt Clickfit Evo. Qua dakhaken wordt gerekend met minimaal 1 per paneel (bij de 7 portrait krijg je er 2x7, bij 3 portrait krijg je er 2x4). Of kan ik er het beste nog wat bij bestellen? Het huidige systeem wat al bijna 15 jaar dienst doet heeft 1 dakhaak per paneel dus die heeft al een paar stormen gehad.
- Ik zal de spullen in meerdere bestellingen bij elkaar moeten vinden. Is dit een probleem met de BTW-teruggave dat er meerdere facturen zijn?
- Heeft het zin om extra te betalen voor een 400Wp achter een IQ7+ ten opzichte van een (goedkoper) 370 Wp paneel? Bij piekvermogen wordt er toch afgetopt en een eventuele meerprijs moet je wel 'terugverdienen'.
- Welke mm2 is aan te raden voor de aarding? Kan ik gewoon de aarding van de 5x2,5mm2 naar de mk gebruiken en dan op het dak de rails verder met aardekabel verbinden? Of moet ik een dikkere kabel voor de aarding meetrekken? Op de rails zeker gewoon vastschroeven met een oogje?
/f/image/jMsznsZE1qR4yPLdUbbi7gdf.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/WnqW30dXsBI5tZLZEKFbGzyY.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/GLoKvl28TJdu1t0ctfvbLapP.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qCgxRJty6P6MbQfpyfRj2KV5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/H3CnQk5e6F5sqSImmua4TEor.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pYxWfVIjHO1f0PvMiAG3rrQF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qoCpwU5n3t4oTGwe4d7bPKAa.jpg?f=fotoalbum_large)