Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• rumour93
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 01-08 09:35
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j_o_eGxzhdKmIbexhs91eqhAi34=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WGYyWJc3A0fvtBVoCbqtHZiN.jpg?f=fotoalbum_large
Orientatie: Zuid
Dakhelling: 50 graden
Beschikbare (dak)ruimte
Zie legplan.
Systeem wordt aangelegd als 3 fase systeem met Enphase's. Ik ga nu alleen de rechterkant volleggen (8 t/m 24) waarbij ik 2 fases ga gebruiken. De 3e fase hou ik dan over voor panelen 1 t/m 7 voor in de toekomst.
Momenteel ligt er een oud (werkend) systeem op met 16 x 150Wp panelen (2,6kW SunnyBoy erachter), maar deze panelen zijn smaller en lager dan de huidige panelen. Dit systeem gaan in z'n geheel weg (voor een 2e leven elders). De huidige rij met 8 portrait worden maximaal 7 portrait. Er zit een ventilatieafvoerpijp die ik niet ga verplaatsen aan de linkerkant. Er komt wel een extra rij van 3 portrait onder de 2 nieuwe 7 portrait rijen (22 t/m 24). Totaal aantal panelen voor de rechterkant: 17 stuks.
De panelen links van de schoorsteen (1 t/m 7) ga ik nu niet leggen en is voor een volgende 'fase'. Ik wil eerst even kijken hoe het gaat met de TLV, thuisaccu en salderen ontwikkelingen en mogelijk meer grotere gebruikers in de toekomst (EV en WP, bijvoorbeeld). Ook is 'het hele dak volleggen' nog een dingetje thuis.
Schaduw
Alleen de panelen 8-9 en 15-16 krijgen wat schaduw van de schoorsteen aan het einde van de middag.
Jaarverbruik
Normaal verbruik op basis van een 4-persoonshuishouden; zo'n 4500-5000kWh op jaarbasis. Momenteel levert het huidige PV-systeem ongeveer 50% van het jaarverbruik. Geen warmtepomp of E-auto (nog).
Huidige elektriciteitsaansluiting
3 x 63A, hoofdzekering 3 x 40A.
Budget en doel
Een mooie Wp prijs-kwaliteitverhouding, mono full black panelen die er op gaan en die het daarna gewoon doen. Chinese merken geen problemen, maar geen hakkie-takkie zooi. Doel is nu om 2 fases te gaan gebruiken maar om het systeem in te richten als 3 fase-systeem. Die ene fase blijft dus nu ongebruikt.
Momenteel zit ik te kijken naar panelen tussen de 370-400 Wp met IQ7+ omvormers.
Wie gaat het project uitvoeren
Ik (met hulp, uiteraard).
Bijhouden van data
Enlighten systeem van Enphase is nu voldoende. Wat er later gaat gebeuren met thuisaccu's, uitbreiding van het systeem zie ik later wel.
Reeds verkregen offertes
De gebruikelijke winkelmandjes gevuld bij de bekende sites. Verkrijgbaarheid van spullen is wel echt een dingetje...
Regio
Dicht bij zee, maar bebouwd en voldoende bos rondom.
Opmerkingen, vragen en aanvullende informatie
  1. De reden dat ik voor de Enphase IQ7+ omvormer ben gegaan is ivm de mogelijkheid voor toekomstige uitbreiding en de schaduw van de schoorsteen op de 4 linker panelen. Met Enphase leg ik er zo 7 panelen bij, met een 'vaste' omvormer zit ik dan waarschijnlijk klem met aantal strings en vermogen etc. Of ben ik nog niet op de hoogte van een betere opstelling qua omvormer(s) en mogelijkheid tot uitbreiden later?
  2. Systeem wordt uitgevoerd als 3 fase systeem, dus een 5x2,5mm2 van mk naar lasdoos onder paneel 8. Fase 1: panelen 8 t/m 14 + 20 + 21 en fase 2: panelen 15 t/m 19 + 22 + 23 + 24. Fase 3 ongebruikt. Met 9 panelen van max 400Wp dus 3600Wp per fase. In de mk een alamat B16A met teruglevering op 2 fases (1 fase moet nog via een bruto productiemeter ivm een lopende subsidie voor het 'oude systeem'). Dit kan gewoon, toch?
  3. Is er voor Enphase nog een maximum aantal panelen in serie voor de IQ7+? Ik meen me te herinneren dat 8 werd vermeld ivm de data overdracht naar de Envoy. Of kan ik gewoon de panelen in serie linken met de Q-kabel?
  4. Monetagesysteem wordt Clickfit Evo. Qua dakhaken wordt gerekend met minimaal 1 per paneel (bij de 7 portrait krijg je er 2x7, bij 3 portrait krijg je er 2x4). Of kan ik er het beste nog wat bij bestellen? Het huidige systeem wat al bijna 15 jaar dienst doet heeft 1 dakhaak per paneel dus die heeft al een paar stormen gehad.
  5. Ik zal de spullen in meerdere bestellingen bij elkaar moeten vinden. Is dit een probleem met de BTW-teruggave dat er meerdere facturen zijn?
  6. Heeft het zin om extra te betalen voor een 400Wp achter een IQ7+ ten opzichte van een (goedkoper) 370 Wp paneel? Bij piekvermogen wordt er toch afgetopt en een eventuele meerprijs moet je wel 'terugverdienen'.
  7. Welke mm2 is aan te raden voor de aarding? Kan ik gewoon de aarding van de 5x2,5mm2 naar de mk gebruiken en dan op het dak de rails verder met aardekabel verbinden? Of moet ik een dikkere kabel voor de aarding meetrekken? Op de rails zeker gewoon vastschroeven met een oogje?

Beste antwoord (via rumour93 op 26-08-2022 14:52)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:17
Wat kost het systeem met Enphase?

Wat kost het systeem met een string omvormer en gelijk die extra 7 panelen?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Ronald

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• rumour93
Ronald schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 11:48:

Dank. Jeetje, waarom heb ik hier niet zelf aan gedacht... _/-\o_ Even snel gerekend en ik kom hierop uit:

1. Enphase (17 panelen, ongeveer 6800Wp) = € 0,88 per Wp
2. Growatt 8000 (24 panelen, 9500Wp) = € 0,60 per Wp

Nog een paar honderd euro goedkoper ook qua totaalprijs en dan heb ik 50 mtr solarkabel en extra rails ook meegenomen. Dan moet ik nog wel even over de hobbel heen om zoveel panelen op het dak te krijgen...

Met 2 MPPT's; hoe kan ik die het beste leggen? Of kan ik gewoon 1 t/m 7 en 8 t/m 24 maken? En hoe zit het met de schaduw van de schoorsteen? Voor de panelen 1 t/m 7 hebben de panelen 2 en 4 's ochtends schaduw door de schoorsteen. Of maakt dat niet zoveel uit in de vroege ochtend en late middag?

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:37

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Auww, echt nodig dat extra vermogen a 800 euro per jaar?

En waarom het systeem niet echt op 3-fase aansluiten?

• Ronald
@rumour93 Het is belangrijk je ontwerp te maken met knappe software als sunny design.

Dat geeft je de elektrische data om verdere besluiten te nemen wat betreft string indeling.
In het algemeen zijn lange strings je vriend.

Korte strings geeft weinig mogelijkheden voor schaduw beheer. Ja string omvormers werken prima met de harde schaduw. Ze schakelen slecht presterende paneel delen af via bypass diodes. Dat is niet erg, in harde schaduw op zonnige dag doet en paneel met schaduw heel erg weinig. Zo blijft de string goed werken.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:01
1-7 string 1
8-24 string 2.

Dat werkt bij de meeste systemen prima. De schoorsteen doet wel wat, maar om daar nu zoveel capaciteit voor op te offeren en dure Enphase te nemen? En je foto is wat misleidend, op het moment dat de boel op zijn best draait, heeft niks schaduw. De schoorsteen zal 1-7 alleen in de ochtend storen, maar de rest van de dag draaien die prima mee.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Ronald
@Señor Sjon 7 is tekort voor deze situatie op 3 fase omvormer. Er is met meer string spanning nodig met deze schoorsteen

[ Voor 8% gewijzigd door Ronald op 26-08-2022 12:37 ]

• Señor Sjon
Aan de foto te zien zullen er max 2 panelen tegelijk uitliggen, dan hou je er 5 over. Dat zou moeten werken gezien onze discussie vorige week. :+

De Growatt start bij 200V (neem aan ongeacht string) en heeft MPPT van 140-1000V (wel per string). Als 5 panelen 30V produceren, blijft de string in stand terwijl er dan al 2 niet meedoen. Bij 5 heb je 28V/paneel nodig. Met de grauwe ellende van vandaag haal ik ook ~30,5V/paneel op.

Ik zou bij een zuidligging overigens wel een 10 kW omvormer pakken, deze ligging kent nou eenmaal een hogere piek en die zou ik voor die ~100 meerprijs gewoon meepakken. Hoeft nog geen tientje per jaar op te leveren om terug te verdienen.

• rumour93
Septillion schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 12:16:
[...]

Auww, echt nodig dat extra vermogen a 800 euro per jaar?
Nee, maar het zat er zo in toen ik het huis kocht.
Septillion schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 12:16:
En waarom het systeem niet echt op 3-fase aansluiten?
Ik wilde eerste fase 1 en 2 gebruiken om 3 te houden voor de uitbreiding. Maar ik heb het vermoeden dat mijn opstelling niet de beste was en dat dat gaat veranderen.

• Septillion

Septillion

rumour93 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 12:48:
[...]

Nee, maar het zat er zo in toen ik het huis kocht.
Terug laten zetten naar 3x25A heb je er dus binnen een half jaar uit...

• rumour93
Señor Sjon schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 12:35:
1-7 string 1
8-24 string 2.

Dat werkt bij de meeste systemen prima. De schoorsteen doet wel wat, maar om daar nu zoveel capaciteit voor op te offeren en dure Enphase te nemen? En je foto is wat misleidend, op het moment dat de boel op zijn best draait, heeft niks schaduw. De schoorsteen zal 1-7 alleen in de ochtend storen, maar de rest van de dag draaien die prima mee.
Vind een omvormer dat niet vervelend dat er zo veel verschil zit qua Wp tussen string 1 en 2? Als het paneel zichzelf uitschakelt en dat de rest wel mee blijft doen; in het begin van de ochtend en einde middag zal dat qua gemist verbruik erg meevallen. Zeker als je de 8 t/m 24 op 1 string zet.

• Señor Sjon
Wel sneller, aangezien 3x63A bij bv Stedin 1.712.49 incl BTW/jaar vs 229.05/jaar voor 3x25A kost.

En je moet zoveel mogelijk gelijkmatig verdelen over de fasen van je aansluiting, niet 1 en 2 scheeftrekken terwijl 3 niet gebruikt wordt. Mijn wijk kent mensen van jouw principe :+, er zit soms 10V tussen de fasen onderling hier.

• rumour93
Septillion schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 12:49:
[...]

Terug laten zetten naar 3x25A heb je er dus binnen een half jaar uit...
Laat ik het zo zeggen: de discrepantie tussen wat er is geinstalleerd en wat ik betaal is in mijn voordeel. Hoe dat kan; geen idee. Maar ik ga er niet over beginnen bij bepaalde loketten. 8)

• rumour93
Señor Sjon schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 12:54:

En je moet zoveel mogelijk gelijkmatig verdelen over de fasen van je aansluiting, niet 1 en 2 scheeftrekken terwijl 3 niet gebruikt wordt. Mijn wijk kent mensen van jouw principe :+, er zit soms 10V tussen de fasen onderling hier.
Op een mooie zonnige dag heb ik het hier eens gemeten en dat was netjes zoals het hoorde. Daarom vond ik het geen probleem om wel (tot max 5kW) 2 fases aan te sluiten en een 3e ongemoeid te laten.

• Septillion

Septillion

Haha, okay. Als je voor 3x40A of 3x63A maar het tarief betaald van 3x25A zou ik ook niet zeuren.

Als het echt 3x65A is zou ik wel zorgen dat de meterkast en componenten dat aan kunnen. De standaard Nederlandse meterkast kan maar 3x40A. Want als je echt 3x65A hebt dan is wat jij je "3x40A hoofdzekering" noemt namelijk je hoofdschakelaar. Deze beveiligt niet tegen de extra stroom.

• Señor Sjon
rumour93 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 12:53:
[...]

Vind een omvormer dat niet vervelend dat er zo veel verschil zit qua Wp tussen string 1 en 2? Als het paneel zichzelf uitschakelt en dat de rest wel mee blijft doen; in het begin van de ochtend en einde middag zal dat qua gemist verbruik erg meevallen. Zeker als je de 8 t/m 24 op 1 string zet.
De strings werken onafhankelijk van elkaar met hun eigen tracker, dat is het mooie eraan. En je hebt alleen in de ochtend last van de schoorsteen op paneel 1-7. Met dakkapel erbij kan het misschien wel kritischer worden. Een overweging kan zijn om 22-24 er op deze string bij te zetten. Dan heb je een schaduwstring en een zonstring maar wel genoeg panelen om de MPPT zijn werk te laten doen. Probeer dat pijpje links van 1 dan ook te verplaatsen, daar passen dan 2 extra panelen. Daar heb je wellicht nog meer aan.

Maar, ik zou je dak even uittekenen en dan alles in de maat zetten. Dan kan je het makkelijkste werken.

• rumour93
Señor Sjon schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 12:43:

Ik zou bij een zuidligging overigens wel een 10 kW omvormer pakken, deze ligging kent nou eenmaal een hogere piek en die zou ik voor die ~100 meerprijs gewoon meepakken. Hoeft nog geen tientje per jaar op te leveren om terug te verdienen.
Uit de datasheet van de Growatt 10 kW haal ik wel dat er waarschijnlijk een B20A alamat nodig is ipv een B16A? Dit ivm de max uitgangsspanning van 16,7A.

• Señor Sjon
Ja, maar eer je die spanning haalt zit je al over de 230V, waardoor het amperage weer zakt. Ik heb mijn 12 kW omvormer op 11.400 maximaal gezet zodat ik bij 237,5V nog op 16A zit per fase. Mijn installatie is 11 kW, dus dat vermogen zal hij nooit lang kunnen leveren voordat de panelen teveel opwarmen en hij weer naar beneden zakt.

• rumour93
Señor Sjon schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 12:43:

Señor Sjon schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 13:07:
Ja, maar eer je die spanning haalt zit je al over de 230V, waardoor het amperage weer zakt. Ik heb mijn 12 kW omvormer op 11.400 maximaal gezet zodat ik bij 237,5V nog op 16A zit per fase. Mijn installatie is 11 kW, dus dat vermogen zal hij nooit lang kunnen leveren voordat de panelen teveel opwarmen en hij weer naar beneden zakt.
Is een omvormer van Growatt 8000 niet voldoende? Deze heeft een max nominal AC output van 8kW. Als je 24 panelen van 385 Wp (= 9240 Wp) hebt, dan kom je toch qua output niet boven de 8 kW uit (= 330 W per paneel) als ik de NOCT (Nominal Operating Cell Temperature) er op na sla bij 43 graden Celsius. Die geeft namelijk voor een 385Wp paneel zo'n 290 W bij NOCT. En ik verwacht dat als die gaat pieken, dat het dan ook warmer is/wordt.

Of haal ik nu iets door elkaar?

Die 3 fase hybride omvormers hebben ook nog eens een start voltage van 160V (ipv 200V).

Datasheet Trina 385Wp
Datasheet Growatt 3-10ktl3-XH

[ Voor 7% gewijzigd door rumour93 op 26-08-2022 14:46 ]

• Señor Sjon
Als tussen 12.00 en 15.00 de zon weer doorbreekt na wat bewolking (=panelen afgekoeld) dan gaat ie met een zuiddak met gemak door STC heen. Heb nu mijn installatie 3 weken en heb al 11,3 kW op mijn systeem langs zien komen. Dat is ruim 4% boven de STC-waarde. Met een wolkeloze zomerdag, draait ie hier ca 15% onder STC op zijn piek. Dit zou omhoog kunnen gaan in voor/najaar als de zon exact tegenover mijn panelen komt te liggen (nu iets te hoog) en het koud is. Dan gaan panelen helemaal lekker.

Het ging mij er meer om dat het prijsverschil tussen die twee omvormers niet al te hoog is en je dus niet per se een kleinere hoeft te nemen. Je zou ook nog naar de 9kW kunnen kijken. :)

• Ronald
Op zuid 50 graden kun je in de vroege lente best wel richting STC gaan. Dan staat de zijn zon optimaal voor jouw situatie en is de temperatuur laag.

@Señor Sjon ik hoef niet heel lang na te denken over een zonnestand waarbij er meer dan 2 schaduw pakken. Met de recente series panelen kan wellicht alles als 1 string. Sunny design zal dat eenvoudig helpen bepalen.

@rumour93 10kw is nog geen 16A per fase.

• rumour93
Señor Sjon schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 15:05:
Als tussen 12.00 en 15.00 de zon weer doorbreekt na wat bewolking (=panelen afgekoeld) dan gaat ie met een zuiddak met gemak door STC heen. Heb nu mijn installatie 3 weken en heb al 11,3 kW op mijn systeem langs zien komen. Dat is ruim 4% boven de STC-waarde. Met een wolkeloze zomerdag, draait ie hier ca 15% onder STC op zijn piek. Dit zou omhoog kunnen gaan in voor/najaar als de zon exact tegenover mijn panelen komt te liggen (nu iets te hoog) en het koud is. Dan gaan panelen helemaal lekker.

Het ging mij er meer om dat het prijsverschil tussen die twee omvormers niet al te hoog is en je dus niet per se een kleinere hoeft te nemen. Je zou ook nog naar de 9kW kunnen kijken. :)
Duidelijk. De vraag was meer gericht op de techniek in de panelen en wat er vermeld is op de datasheet, dan het 'besparen' van die laatste 100 euro :P. Ik ben daar nog niet altijd helemaal in thuis. Maar met de situaties die je schetst kan ik me voorstellen dat het hard kan gaan op sommige momenten en dat je die mee wil pakken.

• rumour93
Ronald schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 15:20:
Op zuid 50 graden kun je in de vroege lente best wel richting STC gaan. Dan staat de zijn zon optimaal voor jouw situatie en is de temperatuur laag.

@Señor Sjon ik hoef niet heel lang na te denken over een zonnestand waarbij er meer dan 2 schaduw pakken. Met de recente series panelen kan wellicht alles als 1 string. Sunny design zal dat eenvoudig helpen bepalen.
Ik ga mijn huiswerk eens doen en de set invoeren in Sunny Design.

Is met een Growatt 10kW het mogelijk om alles op 1 string te zetten? En als je dat doet; welke volgorde is dan het meest optimaal? Of maakt dat niet uit en kun je het gewoon lussen?

Wat ik heb kunnen opsnorren is dat voorraad en beschikbaarheid van zo'n omvormer wel een dingetje is. Gewoon wachten op een levering of ...?

• Ronald
Mogelijk alles in 1 string, ligt beetje aan paneelkarakteristiek. Met de panelen met weer grotere cellen krijg je nog minder spanning.... maar wel erg hoge stroom (ook opletten)...

Door de lagere spanning kun je langere strings maken.

Volgorde maakt niet uit... Maar wel routebordjes erbij, anders snapt de stroom het niet.
spoiler:
Okay dat laatste is onzin, maar dat snap je wel

Belangrijkste is opletten op (geen) inductielussen maken

[ Voor 7% gewijzigd door Ronald op 26-08-2022 20:34 ]

• rumour93
Ik heb het systeem in Sunny Design gezet met een Longi 400Wp paneel. Totaal 9600 W, uitgevoerd in 1 string volgens de automatische knop. Datasheet Longi Solar 400Wp

1. Uitgevoerd met een 10kW omvormer levert dit per jaar 10,055kWh op (1047kWh/kWp)
2. Uitgevoerd met een 12kW omvormer (voorstel van Sunny Design) levert dit per jaar 9967kWh op (1038kWh/kWp)

Kan het kloppen dat een 10kW omvormer in dit geval een beter resultaat levert dan een 12kW? Of heb ik dan net een ander type? Los daarvan; als ik dit kan opleveren met dit systeem hoor je mij niet klagen...

String layout zoals hieronder (automatisch via Sunny Design). Op deze manier maak ik mij geen zorgen over de mogelijke schaduw:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FZjpqbeyDPtxsgN6zrPrY3pd7M4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jMsznsZE1qR4yPLdUbbi7gdf.png?f=fotoalbum_large

• Ronald
Dat kan kloppen - De zwaardere omvormer kan minder efficiënt zijn.

Je kunt zelfs kijken naar een 8kW. Iets aftop tegen mogelijk iets hogere efficiëntie.

Dit geld dan wel voor SMA omvormers. Voor een Growatt of Goodwe kan het anders zijn.

• rumour93
Momenteel ben ik bezig met het opscharrelen en bestellen van de materialen. Is met de huidige voorraden nog wel een dingetje... Opzet en 1 string zoals hieronder, verder de volgende hoofdcomponenten:

- 24x Longi Solar 400Wp (9600Wp)
- 1x Growatt 10KTL3-XH (10kW hybride ivm de mogelijkheid voor het aansluiten van een batterij in de toekomst)
- ESDEC Clickfit EVO montagesysteem

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FZjpqbeyDPtxsgN6zrPrY3pd7M4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jMsznsZE1qR4yPLdUbbi7gdf.png?f=fotoalbum_large

Had ik nog een aantal zaken ik even wil spiegelen.

Aarding
De rails ga ik onderling aarden met een 6mm2 aardkabel. Ik neem aan dat deze dan naar de omvormer gaat en bij Growatt aan de zijkant wordt verbonden? Gaat de aarding dan via de AC kabel naar de mk? Of hoe werkt dit?

AC kabel
Afstand tussen omvormer en mk is maximaal 15mtr. Met 10kW 3-fase kom je met 16A weg en zou je op een 5x2,5mm2 YMVK als kabel komen. Of is 4mm2 een betere optie ivm verlies en/of warmte?

Maximale stroom mk
Volgens de NEN1010 moet je de vermogens optellen van het net en PV installatie. In mijn geval zit je dan per fase op 40A (hoofdschakelaar) + 16A (PV) = 56A in een mk van 40A. Afgezien van de norm in NEN1010; hoe reeel is het dat dit een probleem oplevert? Kan dit alleen optreden als je in de praktijk 56A gaat verbuiken? Zo veel gereedschap of Tesla's heb ik niet... :P

EDIT: onderstaand plaatje vergeten in te voegen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W_qs_7CljrIGOANgjGI87PXJdVE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ig7SOmEUmniLwomWxrW6wAl9.png?f=user_large

[ Voor 6% gewijzigd door rumour93 op 02-09-2022 11:15 ]

• Señor Sjon
Je trekt een aardekabel mee naar de meterkast. 2,5 mm2 is voldoende voor 3x16A.

Bij meterkasten volgens de norm zou je het inwendige zwaarder moeten uitvoeren. ABB heeft een handleiding uitgebracht waarbij je de zonnegroep van de rest splitst met een parallelle invoeding of het vervangen van de aardlekschakelaar door een B40 aardlekautomaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WerW_0Jm_neoe4iWJOgCsWfPos4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WnqW30dXsBI5tZLZEKFbGzyY.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rFj7z_sdSIItv4lTVP-_y4qjfA0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GLoKvl28TJdu1t0ctfvbLapP.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Señor Sjon op 02-09-2022 11:13 ]

• rumour93
Señor Sjon schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 11:13:
Je trekt een aardekabel mee naar de meterkast. 2,5 mm2 is voldoende voor 3x16A.
Trek je dan een 6mm2 aardekabel extra mee of gebruik je de aardekabel van de 5x2,5mm2 YMVK?

• Señor Sjon
Hier hebben ze de standaard VD draden gebruikt, ik had al loze leidingen liggen naar zolder voor de installatie.

• rumour93
Señor Sjon schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 13:34:
Hier hebben ze de standaard VD draden gebruikt, ik had al loze leidingen liggen naar zolder voor de installatie.
Dus even ter verificatie: 2,5mm2?

• Señor Sjon
jup.

• rumour93
Ronald schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 12:56:
Dat kan kloppen - De zwaardere omvormer kan minder efficiënt zijn.

Je kunt zelfs kijken naar een 8kW. Iets aftop tegen mogelijk iets hogere efficiëntie.

Dit geld dan wel voor SMA omvormers. Voor een Growatt of Goodwe kan het anders zijn.
Voor de volledigheid nog even een check gedaan met een lichtere omvormer, maar de 10kW geeft de beste resultaten.

• rumour93
Señor Sjon schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 11:13:
Bij meterkasten volgens de norm zou je het inwendige zwaarder moeten uitvoeren. ABB heeft een handleiding uitgebracht waarbij je de zonnegroep van de rest splitst met een parallelle invoeding of het vervangen van de aardlekschakelaar door een B40 aardlekautomaat.

[Afbeelding]
Aangezien de mk gemaakt is voor 40A heb ik een extra 40A automaat besteld voor parallelle invoeding. Ik had even snel een indeling gemaakt van de aangesloten apparaten op iedere fase in de mk en dat was (van laag naar hoog) 31A, 44A en 52A. Dit zijn natuurlijk waarden die alleen gehaald worden als de apparaten tegelijk het maximale vermogen trekken. Theoretisch mogelijk, in de praktijk niet denkbaar.

Maar als ik over een tijd (lees: jaren) thuis een snellader ga installeren, dan ben ik dit verhaal natuurlijk alweer vergeten. Daarom netjes NEN1010.

• rumour93
Het werk zit erop en de set is momenteel aan het (terug)leveren. Nog met dank aan iedereen die mee heeft gedacht.

Oude situatie - 16 x 190Wp
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gjbn6S88T0yzo-obn6rZChaF91k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qCgxRJty6P6MbQfpyfRj2KV5.jpg?f=fotoalbum_large

De oude set heeft via MP een nieuwe eigenaar gevonden.

Nieuwe situatie - 24 x 400Wp
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_9-JHKCZcjE-iAVOEYD42C7wZdU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H3CnQk5e6F5sqSImmua4TEor.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_PvAzMvCc4xEJu30NK_HpgoPzpw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pYxWfVIjHO1f0PvMiAG3rrQF.jpg?f=fotoalbum_large

Meterkast omgebouwd met een extra groepenkast
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NV5V2Qayr3rF0pTUxoVtNfs-V04=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qoCpwU5n3t4oTGwe4d7bPKAa.jpg?f=fotoalbum_large

Alles op 1 string. De zonnepanelen (Longi LR5-54HPB 400Wp) leveren op de alamat linksonder in de linkerkast. Daarnaast zit een 2e hoofdschakelaar voor parallelle invoeding samen met de netaansluiting die eerst nog over de 1e hoofdschakelaar gaat (volgens NEN1010). Daarna worden de fasen in de kasten gevoed.

Als omvormer heb ik een Growat MOD10KTL3-XH aangesloten en als montagesysteem heb ik het ESDEC Clickfit EVO systeem gebruikt. Het was uiteindelijk 3 maanden wachten op alle leveringen (medio januari nog de datalogger). In de toekomst nog uit te breiden met een thuisbatterij.

• Cyclonic
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19-11 21:03
rumour93 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 14:37:
Het werk zit erop en de set is momenteel aan het (terug)leveren. Nog met dank aan iedereen die mee heeft gedacht.

Oude situatie - 16 x 190Wp
[Afbeelding]

De oude set heeft via MP een nieuwe eigenaar gevonden.

Nieuwe situatie - 24 x 400Wp
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Meterkast omgebouwd met een extra groepenkast
[Afbeelding]

Alles op 1 string. De zonnepanelen (Longi LR5-54HPB 400Wp) leveren op de alamat linksonder in de linkerkast. Daarnaast zit een 2e hoofdschakelaar voor parallelle invoeding samen met de netaansluiting die eerst nog over de 1e hoofdschakelaar gaat (volgens NEN1010). Daarna worden de fasen in de kasten gevoed.

Als omvormer heb ik een Growat MOD10KTL3-XH aangesloten en als montagesysteem heb ik het ESDEC Clickfit EVO systeem gebruikt. Het was uiteindelijk 3 maanden wachten op alle leveringen (medio januari nog de datalogger). In de toekomst nog uit te breiden met een thuisbatterij.
Wat waren de kosten voor de panelen met installatie ? Ben ook ongeveer aan het plannen op de nieuwe woning rond de 24-26 panelen.

• rumour93
Cyclonic schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 16:10:
[...]

Wat waren de kosten voor de panelen met installatie ? Ben ook ongeveer aan het plannen op de nieuwe woning rond de 24-26 panelen.
De installatie heb ik zelf gedaan, maar van kop tot staart (of: van dak tot mk) was het totaal 81 cent per Wp (incl. BTW). En dan reken ik alles mee...

Ik kom onder de 60 cent per Wp als je de BTW en de opbrengst van de oude set eraf haalt.
Pagina: 1