Elektrische vloerverwarming - 'sanity check'

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossi46
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08-05 11:54
Graag wil ik van jullie expertise gebruiken om te checken of mijn gedachte rondom elektrische vloerverwarming (nog steeds) houd snijdt.

Mijn ouders zijn van plan elektrische vloerverwarming te laten leggen in hun appartement. Op die manier kunnen de radiatoren verdwijnen, krijgen ze lekkere warme voetjes, et cetera. Let wel, ze willen op vloerverwarming overstappen als ‘hoofdverwarming’. Dus in de woonkamer, keuken, hal, en de twee slaapkamers.

Ik ben hier best van geschrokken. Ik was altijd in de veronderstelling dat elektrische vloerverwarming kostentechnisch een lastig verhaal is. Kort gezegd: de kosten die je maakt om warmte op te wekken middels elektriciteit liggen veel hoger dan als je dit doet middels door gas verwarmd water. Uiteraard is elektrische vloerverwarming goedkoper om te installeren, maar als je eenmaal verwarmen gaat dan gaat de meter lopen…

We leven nu uiteraard wel in een bijzonder tijd, waarin de energieprijzen door het dak gaan. Hierbij stijgen de gasprijzen harder dan de stroomprijzen (dat merk ik thuis ook). Toch, als ik mijn huidige hoge energietarieven hanteer in een rekensom (waarbij ik redeneer dat 8 Watt aan stroom benodigd is om dezelfde warmte op te wekken als bij 1m3 gas) dan is verwarmen middels elektriciteit nog altijd 65% duurder (de leverancier van de elektrische vloerverwarming gaat daarbij uit van 100 Watt aan benodigde stroom per 1m2 vloerverwarming). Stijgt de gasprijs nog meer dan de stroomprijs dan wordt dat verschil uiteraard kleiner, maar het gat is momenteel nog steeds fors.

Op basis van bovenstaande rekensom is elektrische vloerverwarming (als hoofdverwarming) eigenlijk nooit rendabel, lijkt mij. Toch is er blijkbaar een markt voor, want ze bieden het niet voor niets aan. Zitten al die andere mensen simpelweg niet op te letten, of mis ik iets?

Om het één en ander wat te verduidelijken nog een situatieschets:
• Appartement complex gebouw tussen 2005 en 2010 (weet ik niet precies)
• Hoekappartement, bovenste verdieping
• Warm water wordt opgewerkt middels een HR CV ketel
• Momenteel geen mogelijkheid tot plaatsen zonnepanelen (zal via de VVE moeten)
• Warmtepomp investering wordt een uitdaging (ook gezien leeftijd ouders)

iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Je mist niks, dit idee is een drama in uitvoering.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Rossi46 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 11:05:
Op basis van bovenstaande rekensom is elektrische vloerverwarming (als hoofdverwarming) eigenlijk nooit rendabel, lijkt mij. Toch is er blijkbaar een markt voor, want ze bieden het niet voor niets aan. Zitten al die andere mensen simpelweg niet op te letten, of mis ik iets?
Mee eens, het blijft COP=1 dus je gaat gierend over de kop met een electriciteitsrekening straks.

Ja, er is een markt voor electrische vloerverwarming, maar wat mij betreft meer in de bijverwarming of in ruimtes waar je kortstondig verblijft (badkamers). Vaak zijn COP=1 apparaten lekker goedkoop (elec. kacheltje), wel goedkoop in aanschaf, maar duur in verbruik.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:53

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
cop 1 verwarming is alleen bij zeer beperkt gebruik echt handig. en dan ruimte gestuurd (dus alleen verwarmen waar je bent, bv met ir panelen) ik zou het eigenlijk nooit als basis verwarming gebruiken.

haal iets van 200 m3 van het gas gebruik af doe dit maal 8,5 en je weet hoeveel stroom (in kwh) gaan gebruiken.
dus als het gebruik 1000m3 is 1000-200 =>800*8,5 =6800kwh voor het zelfde comfort en dezelfde warmte.

edit: ah, je noemt het zelf 8 watt per kuub, hoewel dat dus niet klopt, zit je met je gedachte dus in de juiste richting.

[ Voor 12% gewijzigd door twain4me op 26-08-2022 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolmint
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 08-05 16:08
Daarnaast zullen ze dan of de CV ketel weg moeten doen om van het gas af te gaan en dus een elektrische boiler moeten hebben, of de CV ketel houden voor het warme water. Die 200m3 per jaar voor warm water wordt dan heel duur omdat het vastrecht gelijk blijft. Per m3 gas wordt dat dan dus extreem duur.

Vraag is ook of de huidige stroomaansluiting dat gaat redden. 100 W/m2 * 100m2 (geschatte grootte) = 10 kW voor de vloerverwarming (werkt vaak met aan/uit principe, dus niet traploos), Dan moet je sowieso richting de 3x25A aansluiting. Deze levert max 17kW, Boiler heeft ook zo'n 2000W nodig. Blijft voor de rest van het huis op piekmomenten zo'n 5kW over. Dat is niet echt veel.

Verzwaren naar 3x35A kan ook, maar dat kost in vastrechtaansluiting weer veel meer.

Wat de vorige reacties ook al zeggen: elektrische vloerverwarming als hoofdoplossing is het allesrslechtste idee ooit, net als de elektrische CV ketel. Er zijn een paar hele bijzondere gevallen waarin dat wel slim is, maar in bijna alle andere gevallen zijn er betere oplossingen.

Een CV Ketel vervangen door een warmtepomp kan vaak prima. Een redelijk goed geïsoleerd huis (een flat appartement heeft altijd een aantal buren = goed geïsoleerd). Met hier en daar een radiator vervangen voor een zwaardere en/of fans op de radiator ben je er vaak al. Warmtepompen kunnen ook warm water maken, dus niet een extra apparaat nodig. Blijft wel de vraag of je het ding kwijt kunt in een flat en dan ook zonder overlast te geven aan de buren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 00:17
Ook het leeftijdsaspect is niet zo'n groot issue volgensmij, een warmtepomp is echt wel een investering die de waarde van de woning dermate verhoogt dat dit voor de eventuele erfenis al snel (direct?) terugverdiend is. Eventuele verhoging van hypotheek of gemeentelijke lening is ook een optie (al zijn er voor die gemeentelijke leningen soms wel beperkingen qua leeftijd?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:06
De enige "electrische" vloerverwarming die je wil, is klassieke vloerverwarming met water en een warmtepomp om die te voeden. Dan zit je met 3 à 4 keer meer warmte voor dezelfde hoeveelheid electriciteit.

Breng ze van hun plan af. Als ze overtuigd blijven, vraag dan om deze winter met een electrisch kacheltje te stoken (dat geeft hetzelfde verbruik als electische vloerverwarming en kost 'niets' in aanschaf), en kijk regelmatig samen naar het enorme verbruik en hoeveel dat kost.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:01

ericplan

5180 Wp PV

Hoewel eens met veel uitgangspunten, zeker wat betreft elektrische vloerverwarming, hangt het erg af van de grootte van het appartement.
Ons appartement is sinds 2019 van het gas af, verwarming nu met vast opgestelde elektrische radiatoren. Jaarverbruik was steeds ongeveer 600 m3 aardgas. SWW deels door zonneboiler. Jaarverbruik voor de verwarming is nu 1100 kWh met hetzelfde stookregime.
Voordeel van gestapelde bouw is dat de vloer vrijwel nooit echt koud is. Verwarming met een elektrische radiator gaat dan best goed.
Warmtepomp zal lastig zijn met een VvE.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:21
Je mist niks, dit is een ultiem slecht idee. Waar je 8W schrijft bedoel je 8 kWh. Prijzen van beide kan je zelf nakijken bij de energieleverancier. Gegarandeerd is 8 kWh stroom veel en veel duurder dan 1 m3 gas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rossi46
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08-05 11:54
Super bedankt voor alle input! _/-\o_ En de strekking is bij velen wel duidelijk ;)

Even nog ter verduidelijking van het verhaal: de hoofdruimtes (woonkamer, keuken en hal) hebben gezamenlijk een oppervlak van grofweg 50m2. De twee slaapkamers krijgen ook vloerverwarming, maar ik verwacht dat die veel minder aan zullen staan, dus die neem ik nu even niet mee in de berekening. En het systeem wat ze voornemers zijn (waren) aan te schaffen valt wel per ruimte te regelen. Maar ja, ga je dat ook doen in de praktijk. Ik vraag het me af...

De opmerking van @Coolmint over 'de meterkast' is zeker terecht, maar gekeken naar het oppervlak van 50m2 (en dus 5kW) zou dat nog wel te doen moeten zijn. Maar daarvoor zou ik de meterkast moeten checken. En stel beide slaapkamers worden alsnog tegelijk met de rest verwarmd, dan gaat het alsnog hard natuurlijk.

Wat betreft gebruikerskosten, mijn ouders hebben nog een voordelig vast energiecontract lopen t/m mei 2023. Daarna zullen ze (net als iedereen binnen de huidige marktomstandigheden) over moeten naar het variabele contract van hun huidige energieleverancier. Of een nieuw modelcontract, maar dan ben je pas echt aan de beurt wat betreft tarieven. De vraag is natuurlijk welke energieprijzen er dan zullen gelden. Niemand die het weet , maar ik ben wel een beetje bang dat de gasprijs meer zal stijgen dan de stroomprijs.

Hetzelfde had ik eigenlijk nu al verwacht te zien, maar als ik kijk naar de actuele energieprijzen (bron: overstappen.nl) dan zie ik wel ernstig hoge tarieven (€ 3,45/m3 (inclusief energiebelasting, opslag en 9%(!) BTW) en € 0,775/kWh (ook inclusief alles)) maar hiermee is vloerverwarming op stroom nog altijd veel duurder dan op gas. Dus tsja, eigenlijk kunnen we wel zeggen dat elektrische vloerverwarming nooit een goed idee gaat zijn?

iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:43
Nooit als hoofdverwarming inderdaad.
Installateurs die mensen dit soort zaken aanpraten zouden zich de oen uit de kop moeten schamen.
Pagina: 1