Voorzetwand: ruimte tussen muur en plafondbalken?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• viking
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 26-11-2024
We zijn bezig met een grote renovatie en verduurzaming van onze jaren 30 rijtjeswoning. We willen voorzetwanden gaan plaatsen met de volgende opbouw (buiten naar binnen):

- steensmuur 220 mm, geen spouw
- luchtspouw 16 mm (er zitten nog overal latten tegenaan gespijkerd, gaan we verstevigen met slagpluggen en zodoende dienen ze als ventilatielatten)
- Kingspan Kooltherm K12 70 mm in houten skelet
- Dampremmende folie
- OSB 9 mm
- Stucplaat 9.5 mm

De buitenmuren die we willen isoleren staan parallel aan de plafondbalken. Er is aan beide kanten van het huis enige tussenruimte (rond 7 cm) tussen plafondbalken en de muur. De vraag is: wat te doen met die ruimte? Een tweetal vragen:

1) Wat te doen met de tussenruimte (voor nu wat PUR in gedaan)

2) Moet ik de dampremmende folie doortrekken tot om de balk heen? Wat te doen met de zijkant?

- edit - ik heb even schematische tekeningen toegevoegd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/07WG8BLNkwoQiJUEbIFiz0DNGU0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qTpRe2utXN5CFFEghmYVRkV8.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5n2LQys853WFwmfgC1SIIxI_NAE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/arT3AKdxVBUBgufMke0N5XPX.jpg?f=user_large

Ik heb hier helaas online nog geen antwoord op kunnen vinden. Hopelijk kunnen jullie me verder helpen!

[ Voor 35% gewijzigd door viking op 28-10-2022 17:11 . Reden: Toevoegen van schematische tekeningen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Wat je eventueel kunt doen is na-isoleren met papierpulp zodra je plafond hangt.
Dat is het makkelijkste vanaf boven, maar kan ook vanaf beneden.

Dan is je hele plafond geïsoleerd en houdt ook behoorlijk veel geluid tegen.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• einz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19:29
Op die koolthermplaten zit toch net als bij PIR aan beide zijden een laag waardoor de dampremmende folie achterwege kan blijven?

Ik ga er even vanuit dat je de koolthermplaten gebruikt omdat deze (als ik zo 1-2-3 google) een iets hogere isolatiewaarde hebben dan PIR? Want laatstgenoemde is ook te koop in varianten met aluminium lagen én gips/OSB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:52
einz schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 11:30:
Op die koolthermplaten zit toch net als bij PIR aan beide zijden een laag waardoor de dampremmende folie achterwege kan blijven?

Ik ga er even vanuit dat je de koolthermplaten gebruikt omdat deze (als ik zo 1-2-3 google) een iets hogere isolatiewaarde hebben dan PIR? Want laatstgenoemde is ook te koop in varianten met aluminium lagen én gips/OSB.
Kooltherm is volgens mij dampopen als vreemde eend in de bijt.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
viking schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 10:49:
We zijn bezig met een grote renovatie en verduurzaming van onze jaren 30 rijtjeswoning. We willen voorzetwanden gaan plaatsen met de volgende opbouw (buiten naar binnen):

- steensmuur 220 mm, geen spouw
- luchtspouw 16 mm (er zitten nog overal latten tegenaan gespijkerd, gaan we verstevigen met slagpluggen en zodoende dienen ze als ventilatielatten)
- Kingspan Kooltherm K12 70 mm
- Dampremmende folie
- OSB 9 mm
- Stucplaat 9.5 mm

De buitenmuren die we willen isoleren staan parallel aan de plafondbalken. Er is aan beide kanten van het huis enige tussenruimte (rond 7 cm) tussen plafondbalken en de muur. De vraag is: wat te doen met die ruimte? Mijn huidige plan is nu voorzichtig vullen met Rockwool. Of is dat niet nodig? Moet ik dan nog een luchtspouw maken (dan houd je wel heel weinig ruimte over)? De dampremmende folie doortrekken tot om de balk heen?

Is het beter de dampremmende folie voor of achter de OSB plaat te plaatsen? En het nog nodig damp-open folie aan te brengen tussen luchtspouw en Kooltherm plaat?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb hier helaas online nog geen antwoord op kunnen vinden. Hopelijk kunnen jullie me verder helpen!
Bij een steensmuur moet je vooral heel erg opletten dat je balkkoppen niet gaan rotten. Die blijven nu warm en droog vanwege de warmte in de woning. Ga je daar een voorzetwand zetten dan zullen die balkkoppen afkoelen en kan er condens op komen en gaan ze dus rotten. Informeer goed bij iemand die weet wat ie doet hoe je dit oplost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:45
No Hands schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 13:19:
[...]

Bij een steensmuur moet je vooral heel erg opletten dat je balkkoppen niet gaan rotten. Die blijven nu warm en droog vanwege de warmte in de woning. Ga je daar een voorzetwand zetten dan zullen die balkkoppen afkoelen en kan er condens op komen en gaan ze dus rotten. Informeer goed bij iemand die weet wat ie doet hoe je dit oplost.
Wat je doorgaan dan ziet is dat ze rondom de balkkoppen geen isolatie plaatsen. Dat creëert een koudebrug maar maakt wel dat de balken warm blijven. Alternatief is volledig damopen isolaren maar daar zitten dacht ik ook nog wat haken en ogen aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• viking
Dankjewel allemaal!

Dat van die papierpulp is inderdaad een interessant idee, daar was een bouwmarktmedewerker laatst erg enthousiast over. Wel iets duurder, maar het voordeel is dat het helemaal dicht zit. De beste man had het over 90 dB geluidsisolatie... Blijft de vraag wat te doen met dat laatste stukje bij de muur.
No Hands schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 13:19:
[...]

De balkkop zit in de gedeelde muur met de buren. De balk loopt parrallel met de buitenmuur die ik wil isoleren. Is er dan ook sprake van risico op balkrot?

Ik hoopte juist hier goed te informeren aangezien Tweakers vaak goed advies geven. :) _/-\o_ maar ik ga het ook goed navragen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• viking
Wat misschien goed is te vermelden is dat er op de eerste verdieping droogbouw vloerverwarming op de houten planken komt, dat zal er waarschijnlijk ook voor zorgen dat de balken warm blijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
viking schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 20:39:
Dankjewel allemaal!

Dat van die papierpulp is inderdaad een interessant idee, daar was een bouwmarktmedewerker laatst erg enthousiast over. Wel iets duurder, maar het voordeel is dat het helemaal dicht zit. De beste man had het over 90 dB geluidsisolatie... Blijft de vraag wat te doen met dat laatste stukje bij de muur.

[...]

De balkkop zit in de gedeelde muur met de buren. De balk loopt parrallel met de buitenmuur die ik wil isoleren. Is er dan ook sprake van risico op balkrot?

Ik hoopte juist hier goed te informeren aangezien Tweakers vaak goed advies geven. :) _/-\o_ maar ik ga het ook goed navragen!
Dan is dat normaal geen probleem, je balken zullen dan geen koude/condenspunt meekrijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-05 00:01
Wanneer je een dampremmende folie gebruikt zou er ook geen condens mogen ontstaan, daarvoor is de folie. Het wordt hier alleen wel lastig om alles dicht te maken zonder het plafond mee te nemen met de folie.

Klimaatfolie zou ook nog een mogelijkheid zijn, dan kan het tenminste drogen. Of zachte isolatie gebruiken en het regelwerk aan de binnenkant dan werkt het ook gemakkelijker.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• viking
Dank voor de tips allemaal. Ik heb wat resten Kooltherm die ik ga proberen tussen de buitenmuur spouw en de balk (blijkbaar heet dit een 'strijkbalk') te stoppen. Ik lees hier dat dat het beste is:
Bij strijkbalken moet tussen de muur en de balk minimaal 25 mm isolatiemateriaal worden aangebracht om condensatieproblemen te voorkomen. Is dit niet mogelijk dan moet van wandisolatie worden afgezien. Een oplossing is het verplaatsten van de strijkbalk. Bij beschermde monumenten wordt dit in de regel niet toegestaan. Het inpakken van de strijkbalk of de strijkbalk aan de koude zijde van de isolatie leggen, leidt tot verstikking van de balk en is daarom niet mogelijk.
Rest de vraag of en hoe de dampremmende folie door te trekken. Gewoon over de balk heen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis
  • Laatst online: 24-05 17:09

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

viking schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 11:41:
Dank voor de tips allemaal. Ik heb wat resten Kooltherm die ik ga proberen tussen de buitenmuur spouw en de balk (blijkbaar heet dit een 'strijkbalk') te stoppen. Ik lees hier dat dat het beste is:

[...]

Rest de vraag of en hoe de dampremmende folie door te trekken. Gewoon over de balk heen?
Ik zou me voorstellen dat je het folie inknipt zodat het rondom de balk uitkomt en de flapjes met aluminium tape afplakt. Mocht je merken dat de stof/folie te erg 'trekt' dan zou je de flap eerst kunnen vastzetten met een geschroefd latje.
Zo heb ik het gedaan bij onze douglashouten schuur aan de binnenzijde. :)

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Laatst online: 19:45
Goudvis schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 12:05:
[...]

Ik zou me voorstellen dat je het folie inknipt zodat het rondom de balk uitkomt en de flapjes met aluminium tape afplakt. Mocht je merken dat de stof/folie te erg 'trekt' dan zou je de flap eerst kunnen vastzetten met een geschroefd latje.
Zo heb ik het gedaan bij onze douglashouten schuur aan de binnenzijde. :)
@viking heeft het over de balk evenwijdig aan de muur, jij over die een oplegging heeft in de muur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• viking
Sorry voor de late reactie! Inderdaad het betreft een balk parrallel aan de muur. Ik heb daar nu wat rockwool tussen gestopt, de dampremmende folie loopt tot over de balk onder aan het plafond. Laten we hopen dat het goed gaat.

Hoe monteer ik de dampremmende folie aan de gedeelde muur met de buren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• viking
Beste allemaal,

Op aanraden van mijn buurman heb ik voor nu een beetje PUR tussen de stijkbalk en de muur gedaan (niet helemaal opgevuld), in plaats van rotswol. Dat kan toch minder goed tegen vocht mocht dat daarin terecht komen.

Is dat een goed idee, of kan ik (ook m.b.t. andere voorzetwanden die ik nog moet bouwen) het beter anders oplossen?

Kan ik dat open laten of moet ik de dampremmende folie doortrekken langs de strijkbalk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:17
viking schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 11:33:
Beste allemaal,

Op aanraden van mijn buurman heb ik voor nu een beetje PUR tussen de stijkbalk en de muur gedaan (niet helemaal opgevuld), in plaats van rotswol. Dat kan toch minder goed tegen vocht mocht dat daarin terecht komen.

Is dat een goed idee, of kan ik (ook m.b.t. andere voorzetwanden die ik nog moet bouwen) het beter anders oplossen?

Kan ik dat open laten of moet ik de dampremmende folie doortrekken langs de strijkbalk?
Hoe heb je dat dicht gepurred? Vocht afsluiten is iets waar je zeker bij balken voorzichtig mee moet zijn, het vocht moet wel een pad weg hebben. PUR gebruiken omdat Rockwool minder tegen vocht kan klinkt in het geval van deze muur niet zo logisch. PUR kan beter tegen vocht, met als risico dat je vocht opsluit.

Heb je een foto van hoe je het nu hebt gedaan met PUR?

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• viking
Thanks. Ik heb geen foto maar wel een schematische weergave van het plan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/07WG8BLNkwoQiJUEbIFiz0DNGU0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qTpRe2utXN5CFFEghmYVRkV8.jpg?f=user_large

Een stukje verderop gaat de pui tot bijna aan de strijkbalk. De gevel wordt gedragen door een stalen bint. Daar had ik ook bedacht om dat stuk dicht te purren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5n2LQys853WFwmfgC1SIIxI_NAE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/arT3AKdxVBUBgufMke0N5XPX.jpg?f=user_large

Of is het in de regel het beste om dit zo 'open' mogelijk te laten, en alleen de onderste reep dicht te purren, met het idee: dan maar een koudebrug en geen risico op vocht dat niet weg kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• einz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19:29
Ik ben benieuwd waar je (@viking) uiteindelijk voor hebt gekozen. Ik heb hetzelfde 'probleem' op een plek waar ik een voorzetwand wil plaatsen onder een plat dak dat van de bovenzijde is geïsoleerd.

[ Voor 3% gewijzigd door einz op 07-02-2023 14:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• viking
Hi einz,

Ik heb uiteindelijk de stalen balk goed 'ingepakt' door er Kooltherm stukjes in te stoppen en rondom (de uitstulpingen) af te PURren, van bovenaf. De ruimtes waar geen balk zit heb ik van bovenaf (ik moest boven de voorzetwanden nog maken) een beetje PUR in gespoten. Er paste verder niets anders in... Let wel op dat je de balken niet helemaal rondom PURt en dat ze wel blijven ademen.

Veel succes met de klus!
Pagina: 1