Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Duurzaam van het gas, via wpb of alternatieven?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• JeroenG1988
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 21-09-2023
Goedemiddag,
Nadat ik het begin van de maand van mijn energieleverancier het nieuwe termijnbedrag ad. € 650 per maand kreeg te horen ben ik eens op zoek gegaan naar duurzamere alternatieven voor verwarming en SWW. Hierbij kwam ik op dit forum waar ik met regelmaat lees. Nu heb ik mij de afgelopen 2 weken door het WPB topic 1 & 2 geworsteld, iets wat soms pittige kost is door alle technische termen, maar het went.

De situatie is als volgt; zelf ben ik volledig een woning aan het renoveren waar we nog nagenoeg alle kanten op kunnen. Dit is een andere woning dan waar ik momenteel woon en waar het voorschot € 650 p/m is. Op dit moment zijn we met ons twee, of er ooit kinderen komen zijn we nog niet over uit, maar helemaal uitsluiten doe ik het niet.

Tijdens het renoveren heb ik wel al vloerverwarming gelegd (hart-op-hart 10 cm aanvoer CV water door 26 flexpijp)) en wilde ik (deels) gaan verwarmen met airco’s. Qua airco’s heb ik hiervoor 1 6kW voor de benedenverdieping, de te gebruiken slaapkamer 1 van 2,5 kW en 1 voor de dakkapel (3,5kW). De dakkapel ligt aan de achterkant van de woning, de tuin is op het zuiden. In de zomer wordt het hier behoorlijk warm. Het dak (van de zolder en de aanbouw) zijn geïsoleerd (8cm pir op zolder, 11 cm pir op de aanbouw). Overal is HR++ glas reeds gemonteerd, de kruipruimte moet t.z.t. nog geïsoleerd worden. Er is spouwmuur isolatie aanwezig, verder heb ik al een douche-wtw geïnstalleerd. Er komen als we wat verder met de renovatie gevorderd zijn ook nog zonnepanelen op. In de keuken komt sww van de quooker, dus buiten de badkamer heb ik geen verbruikers. In de badkamer heb ik een regendouche en een bad dat toch wel regelmatig (1 á 2 keer per week) gebruikt zal worden.
In eerste instantie was ik aan het kijken voor een warmtepompboiler voor het SWW, maar ik las her en der ook dat de vloerverwarming er mee aangestuurd kan worden, maar dan alleen door de varianten met een warmtewisselaar, bijvoorbeeld de ATLANTIC EXPLORER V4 C als ik het goed heb. Ik las dat sommigen hierdoor met succes van het gas af zijn gegaan, iets dat ik nu ook wel ambieer.

Klopt mijn veronderstelling dat ik de aan- en afvoerleiding van de vloerverwarming, die nu op de cv aangesloten zijn, dan verbind met de spiraal van de wpb, de wpb de warmte van het vat afgeeft aan de spiraal en zo in de vloerverwarming komt? Ik weet dat de thermostaat normaal de CV ketel aanstuurt als je de verwarming inschakelt, maar hoe werkt dit dan met wpb? En koelt de vloer niet te snel af als het vat leeg is gedoucht?
Mogelijkheden voor een buitenunit zijn beperkt, ik heb inmiddels al twee buitenunits van de airo buiten hangen en mijn achtergevel begint vol te raken. En ik weet dat in het topic al vaak is gesproken over het geluid en de aan- en afvoer van lucht. Maar mijn wpb zou in de dakkapel komen te staan. Het kan zijn dat ik hier in de toekomst een slaapkamer wil realiseren. Is dit qua geluid van de wpd zelf goed te isoleren/te vermijden door andere tijden van opwarming in te stellen? Tot slot nog één vraag voor de zekerheid, ik wil het aantrekken van lucht en uitblazen van lucht het deels uit de dakkapel zelf doen, door mijn rookgaskanelen van de schoorsteen kunnen namelijk geen 160 mm pijpen. Wellicht wel 80mm, misschien is een combinatie tussen binnen en buiten dan mogelijk? Iemand ervaring mee?
Of zijn er andere mogelijkheden om de vloerverwarming te kunnen blijven gebruiken terwijl er een wpb is geïnstalleerd? Ik lees her en der ook dingen over een doorstroomboiler of elektrische CV, eventueel naast de spiraal van de wpb?

Alle reacties

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23:15
Ik denk dat je een keuze moet gaan maken.

optie 1
Volledig verwarmen met airco's lucht-lucht en een ventilatiewarmtepomp boiler voor heet water.

Optie 2
Je gaat voor een lucht-water warmtepomp en boilervat (via de warmtepomp) of los boilervat gekoppeld aan je vloerverwarming.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
De truuk van vloerverwarming op een warmtepompboiler is een heel leuke tweaker-fix, maar heeft wel enkele kanttekeningen idd. Ik denk dat je je best eerst goed inleest, zodat je je bewust bent van de voors en tegens voor je deze optie kiest.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.