Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo44
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11:31
Beste Tweakers,

Een tijd geleden heb ik een Acer Predator XB271HU overgenomen van een maatje van mij om als 2e 27" ernaast te kunnen gebruiken om te browsen.
Ik weet het, dan is een Acer Predator XB271HU overkill, maar ik kon deze voor een mooi prijsje overnemen.

Echter stoor ik mij enorm aan de kleuren, mijn vorige schermpje was een oude 24" Lenovo LT2423wC en daar waren de kleuren beter. Om dan nog maar te zwijgen tegenover de kleuren LG UltraGear 27GL850...
En ook dit weet ik; je moet geen appels met peren vergelijken, maar we hebben het toch niet zomaar over een goedkoop schermpje...
De kleuren in deze Acer Predator XB271HU moeten toch wat warmer kunnen op een maximale helderheid van 50?
En de maximale helderheid van 50 is omdat het scherm anders te fel wordt in mijn ooghoek tijdens het gamen.

Op internet heb ik al zitten zoeken, ik vind er wel een hoop, pas het scherm daar ook op aan, maar vooralsnog is het niet helemaal wat ik zoek.
Hebben jullie tips voor mij? Dan hoor ik ze heel graag, anders ga ik het scherm gewoon verkopen en kijken voor een vervangende 27".
Graag zie ik eventuele tips tegemoet.

I, a stranger and afraid in a world I never made...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Dat is wel vreemd.. je vorige Lenovo LT2423wC heeft namelijk een oud TN paneel terwijl de 'nieuwe' Acer Predator XB271HU een veel beter AHVA-IPS paneel heeft. De kleuren zouden véél beter moeten zijn.

- Staan de instellingen op het scherm juist? Misschien staat er een raar profiel aan. Mogelijk even resetten
- Geen rare instellingen op je PC OS zelf?
- Welke kabel gebruik je?
- Op wat voor videokaart is hij aangesloten?

Gaf de monitor wel aanzienlijk mooiere kleuren bij je maat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo44
@stin00
Als ik het mag geloven gaat het bij mij de om LCD variant?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TIM1pAGCcI3KweX-tSX96c5-u38=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uIFfmGCJKuFvxLOnXIEnax2U.jpg?f=fotoalbum_large

- Staan de instellingen op het scherm juist? Misschien staat er een raar profiel aan. Mogelijk even resetten
Niet dat ik weet, instellingen had ik al eens gereset
- Geen rare instellingen op je PC OS zelf?
Nee, ik heb geen software oid geinstalleerd staan voor de monitor en via mijn AMD software gebruik ik enkel Image Sharpening maar dat wordt geactiveerd per game en is enkel zichtbaar op de andere monitor
- Welke kabel gebruik je?
HDMI kabel 1.4b
- Op wat voor videokaart is hij aangesloten?
AMD Radeon 6800XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20-07 12:50

Mavamaarten

Omdat het kan!

Kijk zeker of je op het scherm dingen vindt zoals "black stabilizer" en truukjes om de response rate op te krikken. Die hebben vaak het gevolg dat alles er washed out uitziet. Speel zeker ook eens met gamma e.d. HDR heeft ook vaak een (negatieve) invloed als je niet ingame bent.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunedanh
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:51
Klinkt bekend. AMD kaart, toevallig aangesloten via HDMI? Even kijken of je OS hem niet als TV pakt qua kleur instelling (kleurdiepte?). Ik weet niet meer zeker waar het precies staat want heb al een tijdje geen amd meer, maar bij je settings staat dat dan op "limited" of "TV". Dan mis je de bovenste en onderste paar % van je kleurdiepte en lijkt het alsof er een soort grijze waas over je scherm zit. Sorry dat ik het niet duidelijker kan maken, het is even geleden, maar het klinkt wel als exact het probleem wat ik toen ook had...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Inderdaad even checken of 'HDR' niet per ongeluk aanstaat in Windows, dat zal je kleuren compleet vernaggelen. Daarnaast zou ik eens proberen of een displayport kabel enige verandering brengt, ook om het issue van @dunedanh te omzeilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManaCore
  • Registratie: December 2015
  • Niet online
Je geeft aan dat je een HDMI 1.4b kabel gebruikt, deze ondersteund zo ver ik kan vinden alleen 1440P 144hz met 4:2:0 subsampling. Kan je een HDMI 2.0 of hoger kabel proberen? Wellicht kan je ook de refreshrate terug naar 60fps zetten, kleuren op RGB en dan kijken of de kleurweergave beter is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
ManaCore schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 12:03:
Je geeft aan dat je een HDMI 1.4b kabel gebruikt, deze ondersteund zo ver ik kan vinden alleen 1440P 144hz met 4:2:0 subsampling. Kan je een HDMI 2.0 of hoger kabel proberen? Wellicht kan je ook de refreshrate terug naar 60fps zetten, kleuren op RGB en dan kijken of de kleurweergave beter is.
Een high speed hdmi kabel heeft weinig nut als de monitor 2 HDMI 1.4 poorten heeft. DisplayPort is de enige fatsoenlijke optie voor deze monitor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Milo44
@Mavamaarten & @stin00 Geen Black-stabilizer actief en geen HDR want dat ondersteund dit scherm niet.

@dunedanh Zoals eerder gezegd, idd aangesloten via HDMI ja en heb ff gekeken, maar mijn OS (W10) ziet het scherm gewoon als monitor.

@ManaCore Refreshrate staat op 60, want de huidige HDMI kabel die erin zit ondersteund maar tot 60hz (op 1440p).

Heb verder nog ff zitten stoeien met de kleur weergave, maar in de monitor krijg ik het niet naar mijn zin.
Heb nu in AMD software wat aangepast, dat maakt het wel iets beter en ik ga nog ff een DisplayPort kabel bestellen.
Hierna kijk ik het ff aan en anders gaat ie alsnog in de verkoop en ga ik kijken voor een 27" 75hz 1440p schermpje die wat warmere kleuren heeft (vergelijkbaar met de LG Ultragear).

Bedankt voor jullie tips, tricks en suggesties!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BHStar
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16:38
https://www.rtings.com/mo...r/predator-xb271hu-bmiprz

Als ik die review mag geloven is het contrast niet alles (maargoed, IPS), en de standaard kleurafstelling erg matig (zie het stukje calibration). Ik zou eens kijken of je dat beter kan krijgen, en je kan hun kleurenprofiel eventueel gelijk proberen om te kijken of dat het al beter maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 12:57
Ik zou inderdaad ook kijken naar de kabel (en of je inderdaad wel 4:4:4 draait), daarnaast kalibratie.
Misschien ook even kijken of er niet in Windows bijv. door een oude driver een verkeerd kleurprofiel wordt geladen oid of dat er ergens een mismatch is tussen het scherm en de pc qua kleurruimte (SRGB v.s. ARGB oid).
Pagina: 1