Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 16:54
Gisteren had ik een gesprek over het stroomverbruik. Met 12 zonnepanelen is mijn verbruik op jaar basis ongeveer 0.

En omdat ik gezegend met een Ferraris meter word dat netjes realtime gesaldeerd :)

Maar voor gas vraag ik me af hoe dat gaat. Ook daar een oude domme meter, maar ik heb een variabel contract met per maand wisselende prijzen. Het enige dat ik aan de leverancier doorgeef is de eindstand per jaar. Hoe gaat deze nu bepalen welk verbruik tegen welk maandtarief berekend word :?

Waar ik ook google of kijk in faq's, er word nergens antwoord gegeven (en ik ben nog even voorzichtig met nu al de maatschappij gaan bellen, wat ik wil die ferraris meter zo lang mogelijk uitmelken :@ )

Beste antwoord (via fry77 op 26-08-2022 10:24)

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Energiebedrijven gebruiken de gewogen graaddagen o.a. voor het verwerken van tariefwijzigingen zonder tussentijdse meteropname en het corrigeren van (jaar)verbruiken naar een normaal temperatuurniveau voor het berekenen van een zo goed mogelijke nota.

bron: https://www.gaslicht.com/energiebesparing/energieverbruik

Graaddagen kun je hier vinden.

[ Voor 13% gewijzigd door Cheesy op 26-08-2022 09:51 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Energiebedrijven gebruiken de gewogen graaddagen o.a. voor het verwerken van tariefwijzigingen zonder tussentijdse meteropname en het corrigeren van (jaar)verbruiken naar een normaal temperatuurniveau voor het berekenen van een zo goed mogelijke nota.

bron: https://www.gaslicht.com/energiebesparing/energieverbruik

Graaddagen kun je hier vinden.

[ Voor 13% gewijzigd door Cheesy op 26-08-2022 09:51 ]

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

En op je jaarrekening zie je ook een correctie voor de gastemperatuur zelf, je meter is geijkt op kamertemperatuur.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6