XLS: nieuw willekeurig nummer met een klik van de muis (RNG)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johannes38
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 19-01-2023
Goedendag,

Ik heb een macro gevonden voor Excel, om met een klik van een "command-button" een willekeurige nummer te genereren.

Mijn vraag: Is het ook mogelijk dat elke keer als ik ergens in Excel klik, of als ik verander van sheet, dat deze een nieuwe nummer genereert, er van uit gaande dat ik in meerdere sheets/tabbladen deze code heb verwerkt.

Dus ik wil het drukken op een "command-button" omzeilen

Bij voorbaat dank,

Met vriendelijke groet,

Johannes

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Macro: RNG

Sub random_num()

'Initialize the random number generator
'=> Randomize : add this before you call the Rnd function to obtain completely random values
Randomize

'Random whole number between 1 and 50 :
random_number = Int(50 * Rnd) + 1

MsgBox random_number

End Sub

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Heel snel gezocht en https://www.mrexcel.com/b...mouse-click-event.208072/ laat iets zien over "als je ergens klikt".

Maar ik snap even niet waarom je dat wil? Even klikken in een cel -> random nummer. Even klikken op je opmaak-ribbon -> random nummer. Even klikken om op te slaan -> random nummer.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

En als je niet elke keer een pop-up wilt dan verander je de MsgBox in het vullen van of steeds dezelfde zoveel, of als je dat bedoelt de eerstvolgende lege regel.

Er is ook wel code te vinden om de eerstvolgende lege regel te vinden (als je dat niet centraal wilt bijhouden, dat is misschien wat lastiger voor een beginner).

Probeer vooral eerst zelf de code te maken en debugged als je vastloopt, dan kunnen we meedenken als het niet lukt.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johannes38
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 19-01-2023
Bedankt allen, ik merk dat ik mijn zoektermen moet verbeteren op Google, velen zijn mij al voor geweest, alleen d.m.v. een andere vraagstelling.

Nu ik toch jullie aandacht heb, ik vind het geweldig wat je allemaal kan maken met VBA, Python, Visual Studio Code, Javascript + react (SVG) etc.

Nu heb ik een klein project gemaakt waar ik wel trots op ben, alleen heb ik de meeste VBA-macro's klakkeloos gekopieerd en door ze te combineren en uit te proberen is het als geheel geslaagd.

De meeste YouTube-Video's die ik heb gezien, lijken te gaan over anderen die programmeertaal klakkeloos uit een mouw schudden, terwijl ik als kijker geen idee heb, hoe zij erop zijn gekomen.

Hoe leer ik deze programma's vanaf level 1, het begin?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Johannes38 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 19:50:

Door bij het begin te beginnen, een boek ‘Excel VBA voor beginners’, een (volledige) cursus, zoiets.

Er is iets als https://docs.microsoft.co...tarted-with-vba-in-office en er zijn ook wel YT video’s voor beginners, al is die eerste volgens mij de onhandig en dat tweede heb ik geen ervaring mee.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-05 18:40
Johannes38 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 19:50:
op https://www.reddit.com/r/vba/, rechtsonder bij de resources kan je veel materiaal vinden.

Ik ben zelf ooit begonnen met macro recorder, dat bijbeunen, toen wat voorbeelden van collega's toen er nog niet heel veel op internet stond. En dan aanpielen al naar gelang het probleem dat actueel was om op te lossen.

Maar achteraf gezien was een goed boek beter geweest wat het van A tot Z pedagogische verantwoord behandeld.
Wèl blijft dat de verschillende onderwerpen vaak beter blijven plakken als je er op dat moment een toepassing voor hebt.

Als je straks wat verder bent kritisch zijn op de voorbeelden op het internet. Over het algemeen als je iets googelt met "VBA stackoverflow + wat je zoekt" krijg je wel relevante code. Maar dit zal vaak niet het doel, verschil, of voordeel uitleggen tussen bijvoorbeeld, arrays, classes, collections en dictionaries.

In ieder geval succes, van programmeren leren in welke taal ook heb je altijd plezier. En een voorsprong op de meeste collega's die je gaat tegenkomen.
Pagina: 1